Rezsihatás a hazai vállalkozókra 1. rész: Sütünk, főzünk, fagyasztunk, máshogy bulizunk?

Dátum

Megosztás

Hallottad, hogy hirtelen sok cég dobta be a törölközőt miután megkapta a rezsiszámlát? És még ez csak a kezdet! Olyan áron kellene adniuk az étteremben az ételt, vagy a cukrászdában a süteményt, amit már a fogyasztók nem vennének meg. Egyszerre olyan sok tényező hat negatívan a vállalkozókra, hogy szektorok változnak meg egyik napról a másikra. Mi történik akkor most? Téged is foglalkoztat, hogy kik lesznek a vesztesek, nyertesek, vagy mi változik? Nos, ehhez hozunk egy adalék gondolkodni valót. Nostradamusok nem vagyunk, pusztán az üzleti tendenciákból, tapasztalatokból indulunk ki, továbbá megkérdeztük a piaci szereplőket, velük együtt ötletelünk. Gondolkodjunk el a cikkben leírtakon, és ha tudjuk, fogjuk meg ezeket a lehetőségeket! Neked is van ötleted? Dobd be hozzánk (akár kommentben, akár chaten, akár e-mailen)! Hoztunk jó néhány olyan területet, ahol érdemes gondolkodnod innovációban!

Biztosan hallottad már, hogy válságidőszakban jött létre például a Fedex, Microsoft, Airbnb… Néha egyébként ezek mind véletlenek, de kutatások is bizonyítják, hogy ilyenkor több innováció jön létre pusztán azért, mert a helyzet szülte.

„Ha az emberek nem tudják megfizetni a drága süteményeket, meg kell őket tanítani sütni”

Az Édesem cukrászda bezárásával kapcsolatban posztoltunk mi is a Minner Facebook oldalán. Az alapanyagár emelkedés is betett a cukrászdának, és akkor a rezsiárakról még nem is beszéltünk, még előtte lehúzta a rolót. A 24.hu-nak tett nyilatkozatában fogalmazta meg a bekezdés címében leírt gondolatot az Édesem cukrászda alapítója, Márk Szonja (interjú vele itt).

Bár kígyózó sorok álltak a cukrászdája előtt, ám ő mégis a bezárás mellett döntött. Az interjúban volt egy fontos rész, ami egészen elgondolkodtató volt számomra.

támogatni azt, hogy otthon süssenek az emberek.

Akár ezen a piacon, de más területen, szektorban is eljöhet az, hogy a fogyasztó alapanyagokat, vagy félkész termékeket vásárolnak majd az üzletekben és azt otthon készítik el saját maguk.

Termékfejlesztés? Lehet arra van szükség?

#példa: Itt van nekünk közben egy másik piaci szereplő, aki valójában el tud adni „luxusterméket” is sütemény piacon, méghozzá macaront (Chez Dodo -ról van szó). Látható, hogy egyes cukrászati termékeknél felfedezhetünk más fogyasztói rutint, például macaron esetében azt, hogy

Utóbbit azért hoztam be, mert minden piacon lehet olyan időszak, ahol termékfejlesztésre van szükség, ami eredményezhet egy sokkal másabb, könnyebben készíthető, terméket. Vagy akár szolgáltatássá is alakítani a tevékenységünket. Érdemes körülnézni milyen cukrászati termékek népszerűek külföldön, ami itthon még nem, mi az, ami gazdaságosan forgalmazható, vagy akár csak alapanyag, félkész piacra termelni.

Apropó! A cukrász sütemények Fornettije még nincs a piacon?

Vagy legalább fagyasztott formában? Hm?!

Lesznek akik talpon maradnak! Nem mondjuk tehát azt, hogy óriási változás lesz, mindenesetre a fogyasztói szokások is hatással lesznek a piacra, ami így egyszerre hat az egész szektorra. Lehetnek kisebb szelet sütemények, vagy az említett elviteles megoldások, a fagyasztott (felengedéses) desszertek piaca is előtörhet. És természetesen van aki nyitva tud maradni, mert jobban szervezi a munkát, vagy mert online is jól muzsikál, vagy termékpaletta szűkítést csinált, robotizált…

„Az én piacomon ez nem működik” megoldások most törnek fel igazán.

A pékségek fagyasztó ládákkal lesznek tele?

Az elmúlt hetekben pékségvezetőkkel, tulajdonsokkal beszélgettem, akik szintén több milliós rezsiszámlákról számoltak be, ami eredményezheti a bezárásukat.

  • Munkaerő problémák eddig is voltak, de ez a helyzet most azt oldja meg, hogy egyébként se tud annyi munkavállalót foglalkoztatni, mert nem tudja kitermelni a bérüket a pékség.
  • A Lidl, Aldi pékáru kínálatával nehéz versenyezniük
  • Egyszerűsített termékportfólióval kell dolgozniuk. Apropó 1000 Ft-ért vennék kakaós csigát?

Amiről beszélgettünk ezen a piacon, hogy előtérbe kerülhet akár az is, hogy a fogyasztók fagyasztva veszik meg a félkész pékárut, mert árban jobban megéri nekik. Ehhez viszont elég lesz kisebb helyiség is, sőt mondhatni a fogyasztó önkiszolgáló módba is léphet. A végén ott állsz a PekSnack, Fornetti mellett és látod, hogy fagyasztva is megveheted majd a kis pogácsákat, vagy ahogy már neve is lett fornettiket. Vidéki településeken már nem ritka a fagyasztott kenyér, ami egyébként még elég jó környezetbarát is, hiszen így biztosan nem marad felesleg a boltban.

Bárok, kocsmák, éttermek – Kollaboráció?

Konyha összevonásokat, együttműködéseket is hozhat ez az új helyzet.

Kiszállítás, kiszállítás, kiszállítás – #példa: A héten fodrász ügyfelemnél voltam, aki éppen hamburgerező nyitásán töri a fejét (szeretem a vállalkozói optimizmust). Mondta, hogy néhány utcával arrébb egy ismert burgerező egyik étterme zárt be a napokban. Az ok, hogy nincs elég munkaerő, még csak nem is a rezsi volt a fő probléma. Mesélte az ottani séf neki, hogy a forgalom 70%-a kiszállításból jött. Ügyfelem mondta, hogy máris kedvet kapott hozzá, hogy csak kiszállítás legyen. Szó szót követett és már beszéltünk is arról, hogy a háttérkonyhák mennyire meg fogják nemsokára érni, ahol is egy helyen több étteremnek készülnek az ételei. (dark kitchen, ahogy a Minner 2022-es üzleti ötletiben írtuk).

És itt ugrunk is a következőre. Több hotelnél is már azt a jelzést kaptuk, hogy már eddig több helyen megszűntették az éttermi konyha részt, de ezután szinte mindenhol leépítés lesz. Persze te ebből semmit nem fogsz tapasztalni, mert az ételt pont az előbb említett háttérkonyhák viszik a hotelekbe. Ahol megcsinálják a tálalást, esetleges melegítést. Ettől az étel még minőségi, finom. Spóroltak a rezsin és természetesen a munkaerőn is, nem kell a konyhába csak néhány előkészítő.

Láthatod a fenti cukrászda, éttermi példákból is, hogy lehet olyan dolgokat kell majd csinálni a cégeknek, amit eddig nem tettek. Például lehet közös konyhát használnak majd, ahogy például a hotelpiacon kezdjük megtapasztalni.

Olvasd majd el a dark kitchen, étel dropshipping, vagyis étterem nélküli étterem üzleti ötletet, mert hasonló merész üzleti innovációk, megoldások törhetnek elő a piacon.

Kocsmák, bárok. Nem is éri meg folyton nyitva lenni? Nos a rezsi elvitte már a hasznot, valami óriási ötlet kell ahhoz, hogy a sok vendéglátóipari egység talpon maradjon. A szűkített nyitva tartás eddig is jó ötlet volt, de lehet eljön a csak X napon nyitva levő helyek kora, vagy csak rendezvényre berendezkedni vendéglátósként?

Mintha tűpontosan kiszámolnánk mennyi embertől éri meg, és arra rendezkedünk be, arra építünk üzleti modellt.

Például lehet a hét egyik felébe X ügyfélkört várunk, míg a másikban mintha teljesen más üzemeltetné a helyet és célcsoport cserélődik.

Batyus bárok nyitása? Na jó ez elvetemült ötlet, de ki tudja! Tudod mi az a batyus buli? Amikor ugye mindenki viszi magával italt. Nos az emberek szeretnének party, bár élményt, de hely szűkében lesznek. Az is érdekes megoldás lehet, hogy a bárt mint helyiséget lehet használni valamilyen módon, árazással, benne akár italautomatával (+18-as kérdés még nehéz benne), de a snack az biztos jó ötlet. Akár néhány fős személyzettel ellátható. Na ezen még gondolkodok, mert áramot még ezzel nem oldottuk meg.

A Munch startup megfoghatja ezt a szezont? Ételmaradékból biznisz?

Hogyha kiindulunk abból, hogy eddig is milyen óriási ételpazarlás ment végbe éttermekben, cukrászdákban, pékségekben, akkor találunk még lehetőségeket.

Magyarországon évente 1,8 millió tonna élelmiszer-hulladék keletkezik, egy magyar állampolgár átlagosan 65 kilogramm ennivalót dob a kukába évente, míg a világon megtermelt csaknem 4 milliárd tonna élelmiszer harmada végzi kukában. 

Az ételmaradék eléggé negatívan és gusztusztalanul hangzik, pedig valójában vannak megmenthető ételek is. A Munch startup már validálta ezt a területet. Applikációjukban 40-60%-kal olcsóbban vehetik meg az emberek az ismert éttermekből az aznap kidobásra szánt még ehető ételeket. Viszont van benne egy csavar, csak árat látsz, de nem tudod mi lesz benne.

Az ételmaradék piaca tehát érdekes terület lehet, érdemes lehet körbekérdezni hol mi marad, mit lehet hasznosítani a környezetedben és elgondolkodni annak üzleti felhasználásán. Például a Minner eseményeken a cateringnél látom mennyire nehéz kiszámolni mennyi étellel készüljünk, mindig marad, és inkább rászámolunk.

Kiadó üzlethelyiségekkel lesz tele a város?

A covid alatt eléggé összezártak az ingatlanüzemeltetők. Bérleti díjat nem csökkentettek, persze itt-ott voltak kedvező feltételek, de a piaci ár nem esett be. Érdekes lesz látni, hogy most még inkább pangó üzlethelyiségeket fogunk látni szerte a városban. Az ingatlanüzemeltetők új pozícióba kerülnek, méghozzá nem ők diktálnak, hanem küzdeniük kell a bérlőkért. Na jó, most naív vagyok! Kibírják ők úgy is, hogy nem adják ki egy jó ideig, vagyis a többség. De lesznek piaci szereplők akiknek viszont lépniük kell, nyitni a bérlők felé, jobb együttműködési feltételek adni.

„Ez jó volt! Van még ilyen?”

A fenti témanyitáshoz képest vannak konkrét ötletek, megoldások:

Forrás: 24.hu – Édesem Cukrászda interjú
Index – Munch

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!