Sajátmárkás termékek csomagolása a pocséktól az igazán ütősig, Gazdig Bencével

A legújabb Kimport YouTube videóban Gazdig Bencével beszélgetett Csépe Gábor többek között arról, milyen a jó termékcsomagolás, hogyan válasszunk dizájnert és hogyan dolgozzunk vele együtt, milyen dizájnt ajánlott csinálni és főleg, hogy milyet tilos.

Új márkát hozol létre egy új termékednek, amihez arculat, egységes megjelenés, csomagolás (címkék, dobozok…) kell. Hogyan állj neki?

Először is: nem érdemes, sőt tilos azt gondolni, hogy majd megcsinálod te magad, ha csak nem vagy grafikus. Ha sikeres terméket szeretnél, mindenképpen bízd profira. Ha találsz a neten mock up-ot, sablonokat ami tetszik, azt persze elküldheted a dizájnernek, sőt jó is ha mutatsz olyat ami tetszik, és olyat ami nem, ez segíti majd hogy merre induljon. De a csomagolás többről szól, mint csak az adott termékről, ezért ezt ne akard egyedül megoldani.

Dizájnert kell megbízni, de hogyan válassz? Milyen a jó dizájner, honnan tudod, hogy valaki profi?

Sok mindenen múlik, hogy kivel tudsz majd jól együtt dolgozni: megvan-e a kölcsönös szimpátia, tetszik-e a portfóliója, folyamatai, megfelelő-e neked az árazása. Ezeken túl abból tudod megítélni, hogy valaki igazán profi vagy sem, hogy mit kérdez.

A termékcsomagolásnak két oldala van: az egyik a megjelenés, az esztétika, a másik pedig a funkcionalitás. Azon, hogy a dizájn “működik-e”, nem azt kell érteni, hogy nem nyílik ki a doboz, hanem hogy márkaazonos, illik a márka pozícionálásához, célcsoportjához, a cég stratégiájához. Hiszen a csomagolás alapján fontos következtetéseket vonnak le a vásárlóid a termék minőségéről, ha béna a címke, akkor úgy érzik, a termék is gagyi. A színek és a betűtípus csak a jéghegy csúcsa – olyan dizájnert kell megbíznod, aki nemcsak erre fókuszál, hanem a márka pozicionálásának megfelelően tervezi a csomagolást. 

Ezt pedig a kérdéseiből tudod leszűrni: meg akar szerezni minden fontos információt, rákérdez a termék célcsoportjára, árkategóriájára, mennyire high-end a termék vagy inkább elérhető akar lenni, mik a termék erősségei, legjobb, legrosszabb tulajdonságai, miért létezik a márka, hová akar eljutni… Ezekből a dizájner le tudja szűrni a márka személyiségét, kiderül, kinek és mit (milyen életérzést, imázst, megoldott problémát) kell eladnia. Így a csomagolás nemcsak szép lesz, de funkcionális is. 

Na de milyen egy jó, ütős dizájn, és milyen egy gyenge? Konkrét példákat elemez Gazdig Bence a videóban. A példákból kiderül, milyen trükktől tűnik instant prémiumnak a paradicsomszósz; van-e olyan szituáció, amikor feláldozható a funkcionalitás; milyen terméknél nem érdemes túlzásba vinni a díszítést, miért használj egyedi illusztrációkat ha van rá kereted, és hogyan lehet kreativitást csempészni hétköznapi termékek csomagolásába is. 

Kapcsolódó cikkek:

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!