Működni fog ez egyáltalán?! Így indítom be a PR vállalkozásomat 1. rész – Business GYM

Dátum

Megosztás

A Business GYM sorozatban 3 projekt, vállalkozás elindítását követhetitek nyomon hétről hétre. Milán kvízoldala és Donát sörnaplója után most jöjjön az én vállalkozásom! A PR, médiamegjelenések, sajtókapcsolatok világa mindig is lenyűgözött, az ügyfeleinken pedig látom, milyen nehéz kkv-ként vagy szabadúszóként még a PR-ra is időt szakítani, ezért egy olyan digitális megoldásba vágok bele, ami ebben segít nekik. A másik oldalon, az újságírók munkáját is megkönnyíti majd az eszköz használata – már ha rá tudom majd szoktatni őket, ez lesz a kihívás! Nézzük is a részleteket…

Mi fog most történni?

  • A minner.hu/gym oldalon követheted a projekteket. Heti rendszerességgel jövünk új információkkal. Havi egyszer kapsz cikk formájában betekintést 1-1 projektbe (minden héten másik vállalkozásról olvashatsz majd).
  • Az első részekben megismerheted az ötletet, a vállalkozást. Érdekes lesz látni, hogy az első tartalomhoz képest néhány hónap múlva hol tartunk majd.
  • Iratkozz fel a Minner hírlevélre, ahol még több belsős információt tudsz majd meg hétről-hétre. (kattitnts ide).

A PR-os projektem tartalmi, vagyis Minner célja

Két fontos dolgot szeretnék körbejárni, ami más hasonló összekötő oldalban vagy startupban gondolkodó olvasónak is hasznos lesz: egyrészt a termékfejlesztést, piacra lépést megelőző piackutatás fontosságát szeretném bemutatni. Azt, hogy hogyan validálhatunk egy ötletet anélkül, hogy rosszul megtervezett űrlapokkal spammelnénk a Facebook csoportjainkat. Másrészt, az összekötő oldalak örök dilemmáját, a tyúk vagy a tojás problémát kell majd nekem is megoldanom, ami ha sikerül, értékes útmutató lehet (ha pedig belebukom, figyelmeztető tanmese).

Már megint egy összekötő oldal? Mi is az a Re:sourceful

A PR projekt rövid pitch terve, bemutatkozója

Az alábbi 8 pontos struktúrát szokták használni startupok, induló vállalkozók arra, hogyha rövid bemutatkozót kell készíteniük befektetővel való tárgyalás esetén, vagy partnerhez mennek tárgyalásra. Ezt használjuk most mi is, és ha vállalkozást tervezel, bátran kövesd a felépítését. Na lássuk!

1. Az ötlet röviden / a vállalkozás röviden

1-4 mondatban fogalmazd meg az ötleted, mivel is fog foglalkozni a vállalkozásod.

Weboldalra, űrlapra és hírlevél rendszerre épülő digitális megoldás, amely összeköti a cikkeikhez szakértőt kereső újságírókat (és bloggereket, podcastereket, tartalomkészítőket…) és a PR megjelenésekre vágyó, nyilatkozni tudó szakértőket (például tanácsadók, szabadúszók, kkv cégvezetők…).

2. A probléma / Lehetőség felvázolása (Problem / Opportunity)

Ide kerül az, hogy mire ad megoldást, vagy milyen lehetőséget ad a startupod. 

Összekötő platform révén a probléma két oldalon jelentkezik, amelyre egyszerre nyújt megoldást az ötletem. Lássuk a két oldalt!

Egyrészt, újságírók, bloggerek, podcasterek és egyéb tartalomgyártók folyamatosan dolgoznak anyagokon, de értelemszerűen ők nem érthetnek mindenhez. A hiteles, szakmai tartalomhoz szakértőket kell bevonniuk, akik egy-egy nyilatkozattal, idézettel alátámasztják amit az újságíró állít, vagy iránymutatást adnak a tartalomkészítőnek. Eddig az újságírók elsősorban saját és a szerkesztőségük ismeretségi köreire támaszkodtak, ami ahhoz vezet, hogy egy adott témában rendszeresen ugyanaz a pár személy nyilatkozik – a tartalom így unalmas, kiszámítható, és a nézőpontok beszűkülnek.

Másik oldalról, a szabadúszó szakértők, tanácsadók, vállalkozók “kis halak” a sztárszakértők és a mindenki által ismert és gyakran megkeresett nagy cégek mellett. Nincs pénzük drága PR ügynökségeket megbízni, és nincs idejük vagy hozzáértésük saját maguk sajtókapcsolatokat építeni, sajtóközleményeket küldeni – pedig van tapasztalatuk és mondanivalójuk és a média megjelenésekből ők is profitálhatnának, építhetnék a szakértői énmárkájukat.

3. Megoldás (Solution)

Mi az, amivel ezt eléred, mi a szolgáltatás, termék…?

A fenti két oldalt – a cikkeikhez, tartalmaikhoz szakértőt kereső tartalomkészítőket és a szakmailag profi, de sajtós ismeretséggel nem rendelkező, médiamegjelenésre vágyó szakértőket – egy online, e-mail alapú megoldással szeretném összekötni. A vállalkozás weboldalán egy űrlapon keresztül adhatnak majd fel kvázi “apróhirdetéseket” a cikkeikhez idézetet kereső újságírók, ezeket a beérkező felhívásokat pedig bizonyos időszakonként összesítve küldöm majd ki e-mailben egy szakértőkből álló hírlevéllistára. A nyilatkozni vágyók az e-mailben böngészhetnek az aktuális lehetőségekből és direkt kereshetik meg a számukra releváns témával foglalkozó újságírót, beajánlva saját magukat.

Egy potenciális bővülési lehetőség, hogy a másik irányba is megnyitjuk a kommunikációt, az újságírók is feliratkozhatnak egy levelező listára, így a szakértők terjeszthetnek feléjük sajtóközleményeket, piaci érdekességeket – ezek megírásában pedig segítséget tudunk majd nyújtani a vállalkozáson belül.

4. Piac mérete / Nyújtott előnyök, hasznok (Market Size / Benefit).

Konkurencia elemzés, piac elemzés, akár különböző weboldalak statisztikáját, felmérését használva. 

Egyik oldalról viccesen mondhatnám, hogy tízmillió szakértő országa vagyunk, úgyhogy ezzel nem lehet gond. Na de az olcsó humort félretéve, a piac méretét elég nehéz megbecsülnöm, mivel nincs hasonló szolgáltatás hazánkban. Az ötletet egy nemzetközi megoldás inspirálta, a Help A Reporter Out (HARO), amit 75 000 újságíró és blogger használ, és több mint 1 millió feliratkozott szakértő böngészi az éves 50 000 média lehetőséget. Ez a megoldás azonban angol nyelvű, az általam megkérdezett újságírók nem is ismerik.

Nekem inkább a hagyományos PR tanácsadók, reklámügynökségek lesznek a konkurenciáim, ők azonban sokkal sokrétűbb szolgáltatást nyújtanak. Jobb adat híján, arányszámként lássuk a hazai PR ügynökségek árbevételét: egy 2022 júliusi adat szerint a 25 legnagyobb full service és kreatívügynökség az elmúlt évben együtt 63,2 milliárd forint árbevételt ért el (mmonline.hu). Árnyalja a képet, hogy ezek a top 25-ös PR ügynökségek azonban nem az általam célzott KKV-kat és szabadúszókat szolgálják ki, hanem multikat és nagyvállalatokat. A projekt célcsoportjával is dolgozó Langmár Kommunikáció 2021-es nettó árbevétele 67 600 000 Ft, a többek között sikerdíjas PR szolgáltatást is nyújtó Kreatív Kontroll nettó árbevétele 62 600 000 Ft.

5. Üzleti Modell (Business Model)

Ide kerül, hogy milyen üzleti modellt alkalmazol, vagyis
– Honnan lesz bevételed?
– Mi a termék, szolgáltatás, mennyi termék…?
– Milyen marketing csatornákat használsz?
– Hogyan, mivel győzöd meg a vásárlókat, hogy megvegyék. 

A projektem jelenleg még ötletszinten van, és a piackutatási fázisban írom ezeket a sorokat. Az üzleti modell egyelőre még kérdés az én fejemben is, de van több lehetséges bevételszerzési mód, amiket az MVP (minimálisan működő termék) elindítása után fogok tesztelni és finomítani.

A külföldi példa alapján jöhetne például bevétel a szakértői oldalról: el tudom képzelni, hogy előfizetők kapják csak a hírlevelet. Ha van elég felhasználó, elég sok beküldött kérés újságírói részről, akkor működhet egy freemium modell, pénzért tud például szűrni a feliratkozó a saját kategóriájára, vagy havidíjért nem kell várnia az e-mailre, azonnal megkapja a beérkező lehetőséget, vagy tud online böngészni az összes között. A fent említett sajtóközlemény terjesztés is lehet fizetős szolgáltatás, de sajtóeseményekben is gondolkodunk, sőt a piackutatás során is jött olyan ötlet, amit meg fogok valósítani… Mindent nem szeretnék már most lelőni, mindent le fogok tesztelni és bemutatni!

Mivel a projekt motorja az e-mail, a hírlevél lesz az egyik fő marketing csatorna. A terv, hogy hasznos, edukáló PR tartalmakért lehet majd feliratkozni vállalkozóknak, akik így addig is kapnak értékes tippeket, infókat amíg sajtólehetőség még nem annyira jön be. Remélem, hogy már ezért fel tudok iratkoztatni annyi szakértőt, ami vonzó lesz az újságíróknak. Tartalommarketinget is fogok használni, és az ajánlást is bele szeretném építeni valahogy a marketing stratégiába, hogy szájról szájra terjedjen a szolgáltatás híre (könnyű azt mondani, ugye?).

A felhasználók meggyőzésénél első körben a szakértő feliratkozókra koncentrálok majd, legyen egy jó bázis, akik miatt megéri felhívást beküldeni. Ugyanakkor attól tartok, az újságírók rutinjába beépülni nagyobb kihívás lesz. A projekt sikere mindenképp azon múlik majd, hogy mindkét oldalon a felhasználók minél többet vegyék igénybe, erre kell valami ösztönző módszert kitalálni.

6. Versenyelőny (Competitive Advantage)

Fogalmazd meg, mi az, amivel többet tudsz nyújtani a konkurenciánál, vagy azt másképpen csinálni.

PR ügynökségekhez képest olcsóbb lesz a szolgáltatás, annál pedig, mintha maga állna neki PR-ozni segítség nélkül (és béna, kéretlen sajtóközleményekkel spammelné az újságírókat) hatékonyabb. A szolgáltatás ráadásul a szerzett médiamegjelenésekben segít, ami a vásárolt médiához (szponzorált tartalmak, reklámcikkek – mint amit a Whitepressen lehet venni) képest hitelesebb márkaépítő eszköz.

Ami szerintem izgalmas, hogy a konkurencia a PR tanácsadók, ügynökségek – akik, ha a projekt beindul, valójában felhasználók is lehetnek. Hiszen ők ugyanúgy előfizethetnek, feliratkozhatnak, és válogathatnak a lehetőségekből az ügyfeleik számára (sőt, talán pont ők a fizetőképes célcsoport?).

7. Csapat / Új munkatársak (Team / Hires)

Gondold át, hogy ki kell a csapatba, aki akár mint cégalapító is részt vesz a startupban.
Egyedül nehéz felhúzni egy nagy startupot, kellenek társak.

Milán és Donát projektjéhez hasonlóan ez is micro startup, amit egyszemélyben tervezek elindítani. Az MVP-t biztosan fogom tudni egyedül menedzselni, illetve a legegyszerűbb automatizmusokat is meg tudom csinálni házon belül, hogy azért ne egyesével kelljen az e-mailekbe bemásolni a lehetőségeket. Mivel ezen a ponton még kérdéses az üzleti modell, sőt az hogy egyáltalán lesz-e elég kereslet a szolgáltatásra, nehéz megmondani mikor lesz szükség csapattagra. Ha nagyon beindulna a projekt, és felmerülne igény például kategóriában szűrt e-mailekre, elsőként megkapott lehetőségekre, akkor szükség lehet egyedi fejlesztésre vagy valamilyen komplexebb no-code megoldásra ami az én képességeimet már meghaladja.

Az indított 3 projekt a Minner Business GYM-ben főleg micro startup kategóriába sorolható majd, ez is a célunk, hogy ezt kipróbáljuk, milyen az, ha összefonódó projekteket készítünk és így a hazai piac kis méretét tudjuk másformában kiaknázni. Kapcsolódó cikk: Mikro startupok. Lehet több bizniszed is egyszerre? Micro startup trend, lehetőségek

8. Piacra lépési stratégia (Go To Market – Marketing Plan)

Itt a már üzleti modellben említett marketing stratégiát bontsd ki. Mi az, amivel először elindultok…

Jelenleg piackutatást végzek, 1/1-es mélyinterjúkat újságírókkal és szerkesztőkkel hogy jobban megértsem az igényeiket. De egyébként már megvan a márkanév (egy helyen a cikkben is olvastad már – kiszúrtad?) és a weboldal készülget, ennek a linkjét legelőször a Minner hírlevél feliratkozók fogják megkapni.

  • Amivel először elindulok, az egy nagyon leegyszerűsített, minimálisan működő termék: egy weboldal, beágyazott űrlap (Google) amin az újságíró forráskereső felhívást küldhet be, és egy feliratkozó űrlap a szakértőknek, hogy a beküldött lehetőségeket e-mailben (Mailerlite) megkapják.
  • Feliratkozókat kell gyűjteni a szakértői oldalra, ehhez egy ütős csalianyagot készítek PR témában, majd a listára további értékes tartalmakat küldök addig is, amíg lesz média lehetőség.
  • Eleinte minden kérést én fogok beszerkeszteni az e-mailekbe, hogy én is lássam mire van szüksége az újságíróknak. Amíg kevés a feliratkozó, addig akár személyesen segítek összekötni az újságírót a megfelelő forrással, hogy ne érje csalódás ami eltéríthetné az oldal használatától.
  • Ha manuálisan menedzselhetetlen mennyiségű lehetőség jön, akkor először egy egyszerű no-code megoldással automatizálom az e-maileket (űrlap inputokból RSS feed Zapierrel, és abból RSS kampány Mailerlite-ban)
  • Ez egyelőre mindkét oldalon ingyenes lesz. Az MVP első felhasználóitól visszajelzéseket fogok kérni, esettanulmányokat készíteni akiket a marketingben is felhasználhatunk, és ezek alapján alakítom az első fizetős ajánlatot. Az igazság az, hogy még én sem tudom, hol fogja a legnagyobb értéket nyújtani a szolgáltatás, ehhez kelleni fognak az első teszt felhasználók visszajelzései, igényei, panaszai.

Na lássuk! Vágjunk bele!

Nézz vissza minden héten a Minnerre! A Minner GYM projektekről folyamatosan beszámolunk. Iratkozz fel a Minner hírlevélre, és akkor biztosan nem maradsz le!

A minner.hu/gym oldalon tudod követni a projekteket! Menüben is megtalálod!

Kiemelt kép: Sam McGhee / Unsplash

Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

Változtatok a marketingszövegen. Lesz több eladásom? Mutatom az eredményt!

Ott a termék, szolgáltatás a weboldalon. Tiszta sor, hogy jó a termék, veszegetik is, vagy ahogyan a kínai importosunk szokta mondani: csipegetik. Nos felmerül...

Így áll a 3 friss vállalkozás néhány héttel az indulásuk óta – Business GYM

A Minner Business GYM-be nem csak cikk formájában szeretnénk tartalmat gyártani, hanem videó formátum is segíteni fog még jobban elmélyülni a vállalkozás indítás rejtelmeibe....

Hírszemle: Saját fizetését emelte a CEO válságban, étel dropshipping, IKEA víztakarékos megoldása

Egy légitársaság vezetője béremelést eszközölt saját magának akkor, amikor is a cég éppen válságban van. Roppant érdekes helyzetet szült, természetesen sokan támadták. A közösségi...

Gerillamarketing: Ízteszt, termelői vs bolti zöldség. Lecsó kóstolás, vakteszt

Na ezt már szeretem! Amikor egy beszélgetésből tettek születnek. Azért vagyunk vállalkozók, hogy problémákat oldjunk meg és persze kipróbáljunk minél több dolgot, hogy lássuk...

Nekem ezért fognak fizetni? Egy leendő és egy veterán szabadúszóval beszélgettem [podcast]

A felvétel még nyáron készült, amikor is összejött egy tucat szabadúszó a Minner főhadiszálláson. Olyan digitális szabadúszók, akiknek mindössze egy laptop is elég a...

Esettanulmány – Így vezette be a Google Workspace-t a Tumblebee

Még a tavasszal volt egy olyan akció a Minnernél, amely esetén ha megvett valaki adott üzleti kurzusokat, akkor a vásárlás után egy hónappal egy...

Hírszemle: Energiaválság, csődhullám. Beszéljünk a fizetésről? Web3 tényleg működő része

A cégek csődjeit hozza a rezsiválság, a cégek áremeléssel és takarékoskodással próbálják elejét venni ennek. 1600 vállalatvezető nyilatkozott erről a Portfóliónak, ezt a hírt...

Csökkenő szállítási díjak Kínából. Jó hír, vagy a recesszió előszele?

Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek. Kétéves mélyponton vannak mind a tengeri-, vasúti és...