SEO: Ezekre figyelj 2021-ben! Keresőoptimalizálás tippek

Dátum

Megosztás

Összegyűjtöttem pár olyan területet és beállítást, amelyekre még jobban oda kell figyelned 2021-ben, ha keresőoptimalizálsz.

Ezekkel a trendekkel, újdonságokkal viszont sokszor az is a gond, hogy az alapok megléte után kellene őket alkalmazni. Mivel, ha az alapok nincsenek jól beállítva, akkor az újdonságok kipróbálásával sem valószínű, hogy jobb lesz a helyzet.

A keresőoptimalizálás területén is az tapasztalható, hogy a legtöbb esetben az alap SEO beállítások nincsenek elvégezve.

Az újabb SEO beállításokról pedig nem csak említés és leírás szintjén írok – ahogy sok „2021. SEO trendjei” blogcikkeknél látom -, hanem a beállításukban is segítek, gyakorlati példákat mutatok, vagy belinkelem az oda tartozó, releváns útmutató írásomat/videómat vagy hivatalos forrásokat.

Technikai SEO

Core Web Vital

2021-ben a már nagyon sokat emlegetett Core Web Vitals élesedni fog, és beépül a Google algoritmusába.

Ennek hatását, vagyis azt, hogy ez mennyire lesz erős faktor a több száz között, nemigen tudjuk megjósolni.

Vannak már korábbi tapasztalatok, például az SSL (https://) bevezetése vagy a weboldal gyorsasága, amelyek már rangsorolási tényezők, mégsem lettek eddig annyira erős rangsorolást befolyásoló faktorok.

Bőven találhatóak SSL nélküli weboldalak elöl a találati listákon, de nem egy esettanulmány készült az oldalbetöltés gyorsításáról és annak rangsorolásra tett hatásáról is. Ráadásul, ha egy weboldal 2,5 másodperc alatt betölt, az már zöld jelzést jelent a Google-nek.

Bővebben információt ebben a cikkemben és videómban találsz.

Inkább ezekre fektess nagyobb hangsúlyt a technikai SEO területén

Ezekre a technikai SEO beállításokra figyelj oda inkább, mert ezek bizonyítottan pozitív vagy negatív irányba befolyásolják a rangsorolást:

Átirányítások

Sok esetben nem is tud róla a weboldal kezelője, hogy egy-egy fontosabb URL cím megszüntetésével, 404-es oldalra állításával komolyabb veszteséget okozhat az organikus forgalomban.

A Googlebotok a weboldalt URL címek alapján térképezik fel és indexelik. Ha egy látható, organikus forgalmat hozó aloldalad URL címét megváltoztatod, akkor el fog tűnni a Google “szemében” ez az oldalad, és a jól rangsoroló kulcsszavakra idővel nem fog megjelenni. Pedig te az oldal tartalmát nem változtattad meg, csak mondjuk az URL címet írtad át egy kicsit.

Az is lehet, hogy a webshopban úgy törölsz egy termékoldalt, hogy az egyébként rangsorolt a fontosabb kulcsszavakra, és sok látogató érkezett rá a Google-ből. Rendben, a terméket már nem fogod árulni, de ebben az esetben nem törléssel, hanem átirányítással kellene megoldani a dolgot.

Túl sok az indexelt oldal

Fontos, hogy az értékes aloldalaidat a Google indexelje, tehát a Google találati listáján megjelenjenek.

De ha tartalmilag nem ad értéket egy aloldal, amelyet amúgy sem feltétlenül akarsz megjeleníteni a látogatóknak, és valószínűleg a Google sem tartja értékesnek, akkor azt állítsd noindexre.

Ilyen aloldalak pédául: ÁSZF, adatvédelmi szabályzat, cookie policy. Ezeket egyébként is sokan másolják, lehet, hogy te is olyan mintát használsz, amit sokan mások is, és csak a cégadatok különböznek, szóval még duplikált tartalom is lehet, de ezeket szerintem a Google találati oldalán sem akarod megjeleníteni.

Szintén gyakoriak a WordPress rendszerű oldalakon létrehozott címke és kategória aloldalak.

Sokszor a felhasználó nem is tud róla, csak a blogcikkekhez adogatja hozzá az újabb címkéket (ugye pár kattintás egy új címkét létrehozni). 

Erről van szó:

WordPress kategóriák és címkék

Viszont ezekkel együtt mindig egy új címke aloldal is létrejön. Alapesetben ezeket utána indexeli is a Google.

Ha valamelyik SEO bővítményt feltelepítetted (remélem, hogy igen), akkor a bővítmény beállításában meg tudod adni, hogy minden címke aloldal alapesetben noindexre legyen beállítva.

Ha viszont úgy látod, hogy egy címke aloldalt optimalizálnál, akkor be tudod állítani csak arra az indexelési lehetőséget.

A kategóriáknál ugyanez van, ott is létrejön automatikusan egy aloldal.

Nem egyszer volt olyan, hogy egy weboldalnál az indexelt oldalak több mint a fele csak ilyen címke aloldal volt. Ezek károsak a domainre nézve, a Google is elveszti a fókuszt, hogy mely aloldalak lennének értékesek, ezért tényleg érdemes az indexelésből kiszedni az értéktelen aloldalakat.

DE! Ha most rohannál a weboldaladra, hogy ezeket átállítsd, akkor ezelőtt nézd meg a Search Console fiókodban (mindenképp legyen beállítva, de ha nincs, akkor az Analytics fiókodban), hogy a címke és a kategória aloldalakra érkezett-e organikus forrásból szemmel látható forgalom az elmúlt 12 hónapban. Ha vannak ilyen kategória/címke aloldalak, akkor azokra ne állítsd be a noindexet!

On-page SEO – Tartalmi keresőoptimalizálás

AI – Szövegrészlet alapú indexelés 

A Google 2020 októberében jelentett be újabb fejleményeket a keresőben elért mesterséges intelligencia (AI) fejlesztésével kapcsolatban.

A Google BERT algoritmus az angol nyelv területén 100%-ban lefutott, így például nagyon gyorsan javítani tudja az elírt keresési kifejezéseket.

De ami globálisan, minden nyelven elindult – és ez az összes weboldal 7%-át érinti -, az a szövegrészlet alapú indexelés (passage-based indexing).

A Google ezt a példát adta meg:

Google AI - BERT fejlődése

A keresőbe beírt kérdés: Hogyan tudom megállapítani, hogy a házam ablakai UV szűrős ablakok-e?

Ez egy eléggé specifikus keresés, és eddig, ahogy a bal oldali találati listán látható, egy egész cikket mutatott a Google. Most már azonban egy oldal egyes szakaszait is tudja indexelni, így a jobb oldalon már egy fórumból az erre a kérdésre adott egyik választ jeleníti meg egy SERP feature formájában: Featured Snippet  – ilyen SERP feature típus még nem jelenik meg a magyar találati oldalakon.

Ezzel a Google már nem egy egész weblapot vett alapul a rangsorolásnál, nem csak a meta címet, címsorokat vizsgálta (ahogy ez látható a korábbi találatnál), hanem belement az oldal tartalmába, és ott keresett releváns válaszokat, tartalmakat, majd ez alapján hozta létre a rangsort. Így az indexelés elnevezés is kicsit megtévesztő, mert a Google továbbra is a weboldal egészét nézi, az indexelésben ez nem hozott változást, a rangsorolás kialakításában viszont van változás.

Valószínűleg itt az általános kulcsszavakra rákeresve nem fog változni a rangsor, de a long tail kulcsszavas, specifikusabb, hosszabb keresési kifejezésekre rákeresve változni fog a Google találati lista. Szóval, ez azoknak lehet előnyös, akik részletes tartalmakat írnak, a téma egészét bejárják. Az ő esetükben megnőhet a forgalom a long tail kulcsszavas keresések után.

Kulcsszókutatás haladó szinten

Most már nem elég megtalálni 1-2 fő kulcsszót, majd arra beoptimalizálni az oldal szöveges tartalmát! 

Ennél részletesebb, jobban kifejtett, a témát alaposan körüljáró szöveges tartalmakra van szükség.

Az LSI kulcsszókutatásról, annak lényegéről, illetve, hogy milyen eszközöket tudsz hozzá használni, ebben a Minner cikkemben írtam.

Keresési szándék (search intent)

Kiemelkedően fontos lehet, és a kulcsszókutatás után ez a következő lépés.

Ha megvannak azok a kulcsszavak/keresési kifejezések, amelyekre jön látható keresés, akkor ezután meg kell vizsgálni, hogy ezekre a kulcsszavakra milyen találatokat mutat a Google.

Tehát meg kell nézni, hogy a találatok főleg információt adó blogcikkek, termékkategória aloldalak, vagy inkább termékoldalak, esetleg szolgáltatás aloldalak, amelyeken bőven van információt nyújtó szöveg is?

Például keress rá a ‘bojler vízkőtelenítés’ kulcsszóra. Rögtön 4 videó jelenik meg elöl, majd utána tucatnyi blogcikk arról,  hogy házilag hogyan kell ezt elvégezni.

A Google felismerte azt, hogy a keresők nagyobb része elsőnek maga akarja megoldani ezt a problémát, így útmutató cikkeket keresnek sokan.

Ha te vállalkozóként ilyen szolgáltatást is végzel, akkor nem fogsz tudni egy sima szolgáltatás aloldallal erre a kulcsszóra előre kerülni. 

Össze kell raknod egy tartalmas cikket képekkel, akár videóval, hogy ezt házilag hogyan lehet kivitelezni. Ingyenes tartalmat gyártasz, és lehet, hogy emiatt már nem fognak hívni, hogy te végezd el? A keresők egy részénél lehet, de egy cikket vagy videót jól felépítve, ‘gusztusos’ képekkel/felvételekkel kiegészítve biztosan lesznek olyanok, akik inkább téged fognak hívni, és a hasznos szakmai tartalom inkább megerősíti őket, hogy te értesz hozzá, szóval jó szakember lehetsz…

Ezt a cikket, és sok más SEO cikkemet olvasva lesznek, akik maguk állnak neki a keresőoptimalizálásnak, és bőven akadnak olyanok, akik viszont inkább megbíznak egy SEO szakembert ezzel. 

Sokszor találkoztam azzal, hogy szolgáltatás aloldalt, termékkategória és termékoldalakat akartak olyan fő kulcsszavakra optimalizálni, amelyekkel soha nem tudnának előre kerülni, mert egyszerűen blogcikk tartalom szükséges…

De sokszor előfordul olyan is, hogy többféle tartalomtípus jelenik meg a Google találati oldalán. Ebben az esetben látszik, hogy a keresők többféle szándékkal keresnek rá a kulcsszóra (pl.: építész, c vitamin, barista…).

Meg kell nyitni a Google-t (vagy valamilyen profibb SEO eszközt, ami felsorolja a találatokat), rá kell keresni a kulcsszavakra, és az optimalizálandó tartalom típust a kulcsszó mellé kell írni megjegyzésként. 

SERP funkciók

Az elmúlt időszakban nagy jelentőségük lett a Google találati oldalon (=SERP = Search Engine Result Page).

Két csoportra oszthatjuk: 

Fizetett:

Google Ads hirdetések (PPC Ads, Google Shopping), Google Hotels, Google Fligths…

Ingyenes:

Ebből van több lehetőség, és magyar nyelvű találatoknál még elég sok nem elérhető ezekből.

Példák a magyar nyelvű találatoknál elérhető SERP funkciókra: 

Google térkép, FAQ’s, események, képek, videók, knowledge panel, ratings & reviews (értékelések)

Ezek közül is van olyan, ami vagy csak a mobilos találatoknál vagy csak az asztali (desktop) találatoknál látható, de van, ami mindkettőn megjelenik. 

A probléma az, hogy vannak olyan kulcsszavak, amelyekre nagy a havi keresésszám, viszont egy Google első találat esetében az átkattintási arány elenyésző lesz (10% alattiak is lehetnek), mert sok SERP funkció jelenik meg.

Például:

Túlzó SERP találatok

Felül rögtön kétféle Google Ads hirdetési jelenik meg, majd utána két nem fizetett funkció: képek és egy Google Cégem profil (knowledge panel). De vannak még példák, amelyeknél akár még több minden megjelenik az általános, organikus Google találatok előtt.

Ezért is érdemes részletesebb kulcsszókutatást végezni, a Google Search Console fiókot rendszeresen vizsgálni, hogy vannak-e olyan kulcsszavak, keresési kifejezések, amelyekre lehet, hogy nem érkezik több ezres keresés havonta, de nem is jelenik meg annyi bővített találat, hirdetés a Google-ben, így az átkattintási arány is igen magas lehet (40-50%-os átkattintási arányt is el lehet érni sokszor).

Így érdemes priorizálni is az elején, hogy mely kulcsszavakra, mely aloldalakra érdemes nagyobb erőfeszítést tenni, rámenni az optimalizálásra, tartalombővítésre, stb…

A SERP funkciók közül van több olyan, amelyre nemigen tudunk kihatni, de vannak olyanok is, amelyeket érdemes beállítani, időt szánni rájuk. Ezekből hármat megmutatok:

Térképes találatok (Local Pack):

Google térkép SERP feature

Ebben az a jó, hogy úgy is be tudsz kerülni a 3 találat közé, hogy a weboldaladdal az általános találatok között nem vagy ott. Persze sok mindentől függ, hogy ide a Google betegyen. 

A Google Cégem beállításokról itt egy korábbi Minner cikkem. Ezekkel elég látványos eredményeket lehet elérni.

FAQ’s:

FAQ bővített találat mkb swift kód

Gyakori kérdéseket is meg tudsz jeleníteni a Google találatod alatt a válaszokkal együtt.

Sok találatnál ez nem jelenik meg, mert nem állították még be.

A TransferWise és a TripAdvisor is sok oldalánál használja ezt. 

Hogy mik az előnyei, hátrányai ennek, és hogyan is kell ezt beállítani, arról ebben a cikkemben írtam egy külön bekezdést.

Video Carousels:

Az előző bekezdésben az egyik előnynél említettem a Google találati listán megjelenő videós tartalmakat.

A Google találati oldala az elmúlt 1-2 évben rengeteg új vizuális elemmel egészült ki, ezeket hívjuk úgy, hogy SERP funkciók (SERP features – SERP = Search Engine Result Page).

Angol nyelven közel 50 ilyen SERP funkció van, a magyar nyelvű Google keresési találatoknál ennél még jóval kevesebb jelenik meg, de ez is folyamatosan bővül.

A Video Carousels is egy SERP funkció, amely jellemzően 3-4 videót szokott megjeleníteni a Google találati oldalán, akár legfelül vagy lejjebb:

video carousels SERP funkció
videók megjelenése Google mobilos találatoknál
Ha a YouTube videódhoz beállítasz fejezeteket/időbélyegeket, akkor azok a találatoknál is megjelenik.

Látható a példáknál, hogy nem csak YouTube-ról, hanem a Facebookról is behúzhat videókat, de azért a YouTube-ra feltöltött videók láthatóan előnyt élveznek (milyen meglepő… 🙂 ).

Nem minden kulcsszóra keresve jelenik meg videó, ez a keresési szándéktól is függ. A Google folyamatosan figyeli, hogy egyes keresési kifejezésekre a keresők milyen tartalmakat néznek meg: képeket, videókat, esetleg a Google Maps-en is keresnek? Ha azt látja a Google, hogy nem csak weboldalakra van igény a kereséseknél, akkor betesz másféle találatokat is, így sokszor az útmutató, teszt, informatív tartalmak után a videós tartalmak is ott lesznek a találati oldalon.

Ezért érdemes ma már a kulcsszókutatásnál megvizsgálni a Google találati oldalon a SERP funkciókat is. Ha egy kulcsszóra képek is jelennek meg, akkor érdemes a képeket jól optimalizálni, ha térképes találat (Local Pack SERP feature) jön fel, a helyi keresőoptimalizálásra kell még rámenned, ha meg videók, akkor érdemes videós tartalmakat is készítened.

Videós tartalom és a YouTube

Miért érdemes YouTube-ra videókat feltöltened?

  • A Google után a YouTube-on keresnek a legtöbben.
  • A Google találati oldalain videók is megjelenhetnek (erről a következő bekezdésben írok bővebben).
  • A kész videót be tudod ágyazni a weboldaladra egy kapcsolódó termékoldalra, blogcikkbe. Ezzel meg tudod növelni az oldalon eltöltött időt, ami egy elég erős faktor a weboldal rangsorolásnál.
  • Egy termékről készített tesztvideóval/bemutató videóval növelheted a konverziók számát és a vásárlási kedvet.
  • Szolgáltatóként, szakemberként a hitelességed, szakértelmed növekszik a potenciális vagy meglévő ügyfél szemében a videóid/csatornád által.
  • A YouTube egy plusz látogatói forrás/csatorna a weboldaladra, a videók leírásában elhelyezett linkekre szoktak kattintani, konverziókat is hoznak.
  • Még mindig nő a YouTube használók száma, sőt, egyre több időt töltenek el ezen a platformon az emberek, egyre több videót néznek meg, egyre több csatornára iratkoznak fel.
  • Könnyebb optimalizálni egyes kulcsszavakra egy videót a YouTube-on, és a Google találati listán is meg tudsz jelenni egy videóddal úgy, hogy a weboldalad mondjuk nem rangsorol. Sokszor míg a weboldalaknál nagy a verseny egy-egy nagyobb keresésű kulcsszóra, addig YouTube-on egy jobban optimalizált videóval könnyebben és gyorsabban előre lehet kerülni.

Én most itt főleg arra fókuszálok, hogy egy megtalált kulcsszóra, amire van jelentős keresés és a Google-ben videós találatok is megjelennek, hogyan tudod optimalizálni a videót. 

De természetesen érdemes olyan témákra, aktualitásokra, trendekre is videókat készítened, amihez kapcsolódik a csatornád, így egy szélesebb célközönséget is elérhetsz, de a feliratkozóidat is érdekli. Ezeknél a videóknál nem mindig kell keresőoptimalizálnod, nem fogsz találni kulcsszavakat, egyszerűen a videó témája fogja hozni a nézőket…

A YouTube csatorna és a videók optimalizálásához itt egy több mint 2000 szavas szöveges tartalmat kellene még megjelenítenem, képekkel és videókkal is kiegészítve…

Ezért javaslom azt, hogy tekintsd meg ezt átfogó YouTube SEO cikkemet, amelyben még részletesebben, videókkal kiegészítve adok rengeteg gyakorlati tippet.

Átkattintási arány növelése

Az átkattintási arány növelése még fontosabbá válik, mivel egyre több bővített találat jelenik meg (SERP features) a Google találati oldalán, és a rangsorolás kialakításánál a Google olyan faktorokat is figyelembe vesz, mint a weboldalon eltöltött idő, a visszafordulási arány, és hogy többen kattintják-e le a 6. találatot, mint a 3.-at. Ez azt jelzi a Google-nek, hogy a keresőknek relevánsabb a 6. találat, jobban kielégíti a keresési szándékot, így lassan a Google elkezdi előrébb hozni az oldalt.

Pár tippet adok, ami növelheti az átkattintási arányt. Olyan oldalaknál, amelyek már a Google első találati oldalain rangsorolnak, érdemes lehet ezeket beépíteni.

Meta cím:

A rangsorolásnál közvetlen hatása van, de a fő kulcsszavak mellett érdemes lehet az átkattintási arány növelésére is fókuszálni.

Elég limitált a karakterszám, szóközökkel együtt 55 karkaterre érdemes megírni.

Ha fontos a cikk témájának az aktualitása, mondjuk évente változik, akkor az aktuális évszámot ne felejtsd ki. Sokszor látható a Google kereséseknél, hogy van igény a kulcsszó + évszám keresésre is:

Ha nincs is még közte az aktuális évszám, azért ennyiből biztos lehet, hogy már így keresnek, csak a Google nem mutatja még meg.

Ha van videós tartalom is egy blogcikkben, akkor a meta címbe ugyanúgy beleírhatod, hogy: (+ Videó) vagy [Videó] stb…

Szolgáltatás oldalaknál pedig belekerülhet egy olyan előny, ami fontos lehet a potenciális ügyfeleknek, vagy téged kiemel a versenytársaktól.

Meta leírás:

A meta leírás közvetlenül nem befolyásolja a rangsorolást, de közvetetten igen. És itt az átkattintási arány növelése az, amiben fontos szerepe van.

Az adott oldal fontosabb kulcsszavait azért érdemes beleírni, mert a Google a találati oldalnál a meta leírást gyakran változtatja. Ha a keresett kifejezés nincs benne, akkor az oldal tartalmából tehet be egy olyan részt a meta leírásba, ami tartalmazza azt. 

FAQ’s SERP funkció:

Erről írtam az előző bekezdésben is. Látványos a megjelenése a Google oldalán, jól használva (jó kérdés-válaszokat beírva) növelheti az átkattintási arányt.

Favicon beállítása:

Mobilos kereséseknél a találatok mellett úgynevezett faviconok is megjelennek:

favicon

Nem azt mondom, hogy ez fogja a leglátványosabban megdobni az átkattintási arányt, de ha ez a beállítás még hiányzik nálad, akkor ne ezen múljon. 🙂

Az organikus forgalomnál az átkattintási arányt a Google Search Console-ban tudod követni. Ha ez nincs beállítva, akkor minél hamarabb állítsd be, mert onnantól fog adatokat gyűjteni ez az eszköz…

Egy pár hetes statisztikából már látható lesz, hogy milyen kulcsszavakra jelensz meg a Google találatai között, mennyien kattintanak át, és a 3. oszlopban ott az ‘Átlagos CTR’, vagyis az átkattintási arány (Összes kattintás / Összes megjelenítés).

Search Console CTR átkattintási arány

Remélem, hogy ezzel a cikkemmel is adtam Neked további fejlesztési javaslatokat, amelyekkel nagyon sok területen megelőzheted a versenytársaidat a Google találati oldalán.

De fontos, hogy a keresőoptimalizálásnál az alapoknak kell elsőnek rendben lenniük, azok hiánya már az elején problémákat fog okozni, el fog maradni a Google-ből érkező organikus forgalom. Az új SEO trendek, újdonságok adaptálása nem fog sokat segíteni, ha például nem rangsorolsz legalább az első oldalon…

Martincsek Zsolt
Martincsek Zsolthttps://seofreelancer.hu/
2015 óta foglalkozom SEO-val, milliárd feletti árbevételű piacvezető webshopnál kezdtem, majd 2 évig egy magánklinikánál dolgoztam, mint online marketing vezető. 2017 óta dolgozom teljes állásban egyéni vállalkozóként és segítem ügyfeleimet SEO-ban. Online marketing minden területére ráláttam, de a keresőoptimalizálás maradt meg nagy kedvencnek. Folyamatosan kell fejlődni, mindig lehet újat tanulni és a Google sem hagy pihenni. :) Sokféle stratégiát lehet kialakítani és a hosszú munka után jó látni és élvezni a pozitív eredményeket.