Partnerünk a Shoptet podcastjában a Shop Talk keretei között Zsíros Tündével, az esbana.eu tulajdonosával, valamint Szeles Péterrel, a Reacty Digital Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk arról, hogy milyen is egy igazán sikeres vállalkozás és hogyan érdemes elindulni a vállalkozóvá válás rögös útján, természetesen főleg e-kereskedelmi vonalon. Az interjút meg lehet hallgatni pocaston, Youtube-on továbbá cikként is szeretném összefoglalni nektek.
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt éred el a podcastot, vagy a borítónál látható beágyazáson keresztül.
A Minner a Shoptet támogatásával még hasznosabb e-kereskedelmi cikkeket készít.
Sikeres webshop titka podcast beszélgetés leirata
Kik beszélgetünk?
- Zsiros Tünde esbana.eu – Homoktövis termékek készítője és eladója, online is
- Szeles Péter Reacty Digital Kft piackutató cég ügyvezetője
- Mándó Milán, vagyis én, Minner.hu üzleti tanácsadó
Péter a 2010 óta tartó kétszámjegyű e-kereskedelem növekedéséről beszélt, továbbá 2019-ban és 2021 -es óriási 60%-os növekedésről is. 2022-ben a pandémia korszak megszűnt, sokan akik bár nyitottak az e-kereskedelem felé nem tudta megtartani az online kereskedelem, zuhanórepülésben az e-kereskedelem bővülés (most inkább inflációval bővül). Az infláció miatt a vevők elkezdték visszafogni a fogyasztást is.
Ha Közép-Európát nézzük, akkor a Cseh-szlovák-lengyel piaci szereplők ott hagytak minket. Ha a forgalmat nézzük, akkor még a vásárlóerőben nagyon-nagyon le vagyunk maradva, az európai e-kereskedelem 60%-a Nyugat-Európában csapódik le, és vásárlási gyakoriság is többszöröse a hazainak. Utóbbiban még javítható, és van bővülési lehetőség.
Tünde az esbana.eu-val pont a pandémia viharos időszakában indult, 2022 októberében indult el az e-kereskedelmi rész, korábban csak boltokban értékesítettek. A helyi boltokban az volt kihívás, hogy a fogyasztó nem ismerte őket, nem tudott kapcsolatba lépni velük. Ezt online könnyebben meg tudták oldani.
A hazai e-kereskedők most szembesültek azzal, hogy már nem elég az, hogy csak feltöltjük a termékeinket. Míg az északi szomszédaink már termékstratégiában gondolkodnak, addig a magyar kereskedők a termékszűkítést sem merik megtenni. Nem, nem az a legjobb, ha minél szélesebb a termékpalettád. A marketingben is új kihívás az, hogy a konverzióra optimalizált hirdetésekről át kell térni a kampány és ajánlat szintű marketingre, egy kis brandépítéssel fűszerezve.
Most szelektálódik úgy a piac, hogy akik csak a kannibalizálják áraikkal a piacot eltűnhetnek, hiszen már a működésüket megeszi az egyre szűkülő árrés.
Mivel a digitalizáció nem kézzelfogható, így érdemes összeírni azt, hogy mit kell. tennünk nap mint nap ahhoz, hogy sikeresen működjünk. Például 2 hetente frissíteni a főoldalt, időszakos ajánlatokat, csomagajánlatokat összeállítani…
Péter is megerősítette ezt a gondolatmenetet, és egyetért azzal, hogy kell a kereskedelmi véna. Sőt nem elég csak az, hanem érteni kell marketinghez, online marketinghez, digitális eszközökhöz, automatizációkhoz.
A beszélgetésben az esbana.eu homoktövis termékeiről beszélgettünk, és annak az eladási stratégiájáról. Én arról beszéltem, hogy egy olyan belépő szintű terméket adnék, ami kis elköteleződés, ki tudja próbálni a terméket. A social proof, társadalmi visszaigazolás ennél a terméknél még fontosabb. Látniuk kell a fogyasztóknak, hogy más is használja, kell a tömeghatás. Ennek egyik megoldása az értékelések gyűjtése, sőt ezt érdemes hirdetni is.
Hogyan lehet ezt megcsinálni, begyűjteni? Hívd fel az elmúlt 20-50 vásárlódat, kérd meg segítsenek.
Külföldi piacra nyitnál? Mit kell csinálnod a marketingben? Nos a legegyszerűbb, ha követed a Mobilfox példáját: Dobozosítsd a marketinged úgy, hogy szinte minden tartalmat egy az egyben ugyanúgy kiteszed csak más nyelven. Megadod azt, hogy havonta kimegy 3 GYIK poszt, 3 felhasználási terület, gyakorlatban a termék(ek)…
A homoktövis terméknél beszélgettünk arról, hogy a csomagolás mennyit számít egy ilyen terméknél. Egyrészt a fekete kupak prémium termékre utal, közben a csomagolás többi része inkább kézműves, miközben egyébként a cégvezető az egészséget emelné ki a terméknél. Ez baj! Hallgasd meg a 36:17-től mindenképpen ezt a részt!
A Shoptet mivel tud többet nyújtani, mint a többi piaci megoldás? Számomra érdekes volt, hogy az előfizetés díjban benne van a számlázó rendszer is, ami egyébként egy kereskedőnek havonta több ezer, vagy tízezer forint is lehet attól függően mennyi rendelése van (api hívások miatt, de ezt a Shoptetnél nem kell fizetni). ÁSZF és GDPR sablon szintén előny, hogy egyből megkapjuk a Shoptettől, szerencsére a webshop rendelés menete könnyen papírozható, nem bonyolult. Péter úgy gondolja, hogy egy kicsi webshopnál a legjobb döntés bérelhető rendszerrel indulni, hiszen az elején nem is tudja mit is akar pontosan. Én még hozzátettem azt, hogy ha nyugodtan akar valaki aludni, főleg IT tudás nélkül, akkor mindenképpen bérelhető webshop rendszerben gondolkodjon.
Dizájn? Arról beszéltem a podcastban 50:50-től, hogy már a baba-mama webshop ügyfeleink is állnak át egyszerűbb dizájnra. Az ügyfeleket a dizájn nem érdekli, ő vásárolni akar.
Hallgasd meg bővebben a podcastban! Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt éred el a podcastot, vagy a borítónál látható beágyazáson keresztül.
A Shoptet nemcsak a Minner cikkek támogatásával segít téged kiaknázni az e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket, hanem digitális szolgáltatásai megkönnyítik e-kereskedői mindennapjaidat. Kattints ide és fedezd fel a lehetőségeket!