Sok kicsi sokra megy, bemutatkozik a microbrand webshop műfaja

Dátum

Megosztás

Gyakran esik szó az úgynevezett niche piacokról, azokról a szegmensekről, amik csak egy szűk réteg számára érdekesek. A mainstream, szinte mindenkit érintő piacok mellett megbújó, üzletileg azonban izgalmas területekről van szó. De mi a helyzet azokkal a brandekkel, amik ezekre a piacokra lőnek? Ezek a microbrandek, ma róluk, és az őket egy adott téma mentén összefogó webshopokról lesz szó.

A Shoprenterrel együttműködve az e-kereskedelem rovatban olyan tartalmakat készítünk, amivel a webáruházad az első lépéstől profin működhet. Ahogy a Minnertől megszokhattad, azt keressük, hogyan lehet jobban csinálni!

De pontosan mi az a microbrand?

Microbrand, vagy magyarosan: mikrobrand az a brand, ami csak egy jól körülhatárolható földrajzi területen ismert és piacképes, vagy csak egy szintén jól körülhatárolható, niche piacon eladható. Megfoghatatlan, legalábbis nincs precíz definíció, hogy milyen árbevétel határ alatt kell lennie egy cégnek ahhoz, hogy az adott brand mikrobrandnek minősüljön, ahogy egy „nagy brand” fogalma is nehezen értelmezhető.

Mégis jól érzékelhető, hogy a piacvezető szénsavas üdítőital, amiről 10-99 éves korig mindenki tudja, hogy a legenda szerint egykor valódi kokaint is tartalmazott, jóval, sőt összehasonlíthatatlanul nagyobb brand, mind a retró reklámok kapcsán nemrég említett Ági szörp.

Nem általánosan használatos azonban a mikrobrand kifejezés, nem minden egyes piacon használják. Úgy alakult, hogy – egyelőre – csak néhány területen ismert és elterjedt, jellemzően a következőkről van szó:

  • óra, azon belül is főként karóra
  • fehérnemű, többnyire bugyik
  • ékszerek

Nem összekeverendő a mikrobrand a „gagyi”, vagyis a hamisított termékek kategóriájával, egészen másról van szó. Egy mikrobrand – ideális esetben – a törvényeket betartva, tisztességes üzletmenet keretében építi saját brandjét, amihez minden szükséges joggal rendelkezik is, hiszen megkérdőjelezhetetlenül a sajátja.

A mikrobrand órák piaca a legjelentősebb, már az első találati oldalon is webshopok és brandek végeláthatatlan sora vár ránk. Az órapiacon sok oka lehet annak, hogy miért indít el egy lelkes vállalkozó egy sokadik brandet, a Pelton célja például az, hogy kizárólag az USA területén gyártott alkatrészekből készítsen minőségi órákat, a Halios pedig azt írta zászlójára, hogy ezer dollár alatt készít minőségi búvárórákat.

Mostanában egyre nagyobb divat az órapiacon, hogy ugyanazt a minőséget kínálják mint az akár több százezer dollárba kerülő nagy nevek, viszont jóval kisebb árréssel, ennek megfelelően – szinte – mindenkinek elérhető áron, például „csak” pár százezer forintért.

Nagy kérdés az is, hogy egy mikrobrand szeretne-e „felnőni”, vagy megelégszik a maga státuszával és piacával, nincsenek különösebb ambíciói a növekedés kapcsán. Egy brand növekedéshez rengeteg brandépítésre, marketingre van szükség, ennek komoly költségei vannak, ezek a költségek egy idő után megjelennek a termék árában, így könnyen lehet, hogy egy mikrobrand csak akkor maradhat sikeres, ha sosem indul el a növekedés rögös útján.

De a hosszas bevezető után inkább lássuk, hogy miért érdemes mikrobrand webshopot építenünk!

Az első, és legkézenfekvőbb válasz az, hogy az emberek folyamatosan keresik az újdonságokat, a nagy, jól ismert brandek töretlen népszerűsége mellett mindig van helye és lehetősége a kicsiknek. Feltéve, hogy amit csinálnak, az valóban minőséget képvisel.

A legtöbb mikrobrand pestiesen szólva „odateszi magát”, azaz a lehető legjobb minőségű termékre törekszik, ezt el is érik, hiszen jóval nagyobb elvárásokkal néznek szembe, mint a jól ismert nagy brandek, bizonyítaniuk kell a piacon.

Arról nem is beszélve, hogy egy mikrobrandet látva a legtöbben a bóvli, vagyis a hamisított kategóriára gondolnak, egy mikrobrand mindent megtesz, hogy még a látszatát is elkerülje a „gagyiságnak”.

Az adott téma, például a karórák iránt érdeklődők értékelni fogják, ha csokorba szedve, a saját nyelvükön írott információkkal együtt kapják meg mindazt, amit amúgy csak hosszas, nehezen áttekinthető keresgélés útján kaphatnának meg.

A mikrobrandek jellemzően nem rendelkeznek nagy forgalommal, ennek megfelelően sokan rugalmasabbak az affiliate, és az egyéb együttműködések kapcsán, mint a nagy brandek, amik jó eséllyel szóba sem állnak egy frissen induló, kis webshoppal.

A már említett teljesítmény kényszer mellett szintén fontos tényező az „innováció kényszer”, vagyis az a jelenség, miszerint egy mikrobrand a kitűnés, az érvényesülés érdekében kísérletezésre kényszerül, jó példa erre a fehérnemű iparban megjelent félszintetikus pamut, amit mikrobrandek kezdtek először használni.

Egy mikrobrand azzal is kitűnhet, hogy valamit másképp, egy kicsit jobban, hatékonyabban csinál, ennek eredményeit te is élvezheted, ha ilyen brandekre fókuszáló webshopot üzemeltetsz!

Sok sikert kívánunk mindenkinek, a Minneren számos anyagot találsz a webshop építés témájában, ha elhatároztad, hogy mikrobrandekkel akarsz foglalkozni!

Györfi András
Györfi András
Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.