Szabályos vagy sem? Így kerüld el a bírságokat! [Lista a kampányidőszakra]

Dátum

Megosztás

A korábbi bejegyzésekben bemutattuk, milyen pszichológiai trükkökkel fejlesztheted a marketinged és hogyan tudsz belelátni a vásárlóid fejébe etikus módon. Ebben a bejegyzésben viszont egy sokkal gyakorlatiasabb listát állítottam össze arról, hogy a kampányaidban mit lehet és mit nem lehet használni a jelenlegi szabályozások szerint. A lista elemeinek betartásával elkerülheted a GVH bírságokat és a marketingpszichológia erejét is kihasználhatod etikus keretek között.

A cikket vendégszerzőnk, Kukoly Dávid írta. Dávid a MinnerAkadémia Marketingpszichológia kurzus oktatója, kattints ide a tudásanyagért!

Tiltott eszközök, amiket felejts el

Kezdjük a listát azokkal a tényezőkkel, amelyeket jobb elfelejteni, nem csak a bírság elkerülése érdekében, hanem mert olcsó trükkök, amiket a fogyasztók is felismernek. Maximum egyszer fognak bejönni, és sok sikert a visszatérő vásárlók generálásához, ha a vevőid átverve érzik magukat!

  • Indokolatlan sürgetés: lerövidíti és torzítja a vásárlási döntés folyamatát, ami már manipulációnak minősül, pláne, ha azonnali döntéshozatalt várunk el a felhasználótól.
  • “Véletlenül” alkalmazott hibás árak: ne akarjunk adminisztrációs hiba mögé bújva több vásárlót generálni, ha 1 Ft-ért van kiírva a termék, akkor azt 1 Ft-ért rendelheti meg a vásárló.
  • Előre fel nem tüntetett, kosárérték növelő díjak: ha lehetőségként van felkínálva az upsell, akkor nincs baj, de ha kötelező, akkor az már gondot jelenthet.
  • Fiktív leárazások: mesterségesen megnövelt eredeti ár a leárazás ideje alatt.
  • Félrevezető horgonyárak feltüntetése a termékoldalakon: 2022 májusától lépett érvénybe a szabályozás, miszerint az esetleges árcsökkentés bejelentésekor ismertetni kell a 30 nappal korábbi, legalacsonyabb árat is – aktuális kiskapu az RRP, azaz az ajánlott kiskereskedelmi ár szerepeltetése a termékoldalakon, ami azonban szintén egy szürke megoldás, így vélhetően erre vonatkozóan is szabályozás fog érkezni 2023 év elején.
  • Valótlan készlet: amikor már nem elérhető az akciós árú termék, de mégis azzal vonzzuk be a látogatókat és késztetjük őket további termékek megvásárlására.
  • “XY most vásárolta meg a terméket!” push üzenetek: ezekkel akkor van baj, ha nem tényleges, valós idejű konverziót jeleznek vissza, hanem korábbi rendeléseket, vagy ami még rosszabb, olyan időzített üzeneteket jelenítenek meg, aminek nincs valóságalapja. Ha ilyen szoftvert használsz, mindenképp ellenőrizd, hogy valós adatokat jelenítsen meg!
  • és minden egyéb technika, ami torzítja a vásárlási döntés folyamatát, valótlant állít, téves adatot jelenít meg, pszichés nyomást gyakorol vagy bármi egyéb esetben etikátlan módon használja a marketing eszköztárat üzletszerű célok elérése érdekében

Vásárlást generáló megoldások, amiket bátran használhatsz

Reméljük, a fentieket már eddig is kerülted, sőt az alábbi lista elemei is ismerősek lehetnek már számodra. A most következő eszközök, szoftverek a jogi és etikai szabályoknak megfelelően működnek, és átverés vagy megvezetés nélkül is pénztárcanövelő eredményeket érhetsz el velük. A hazai piacon ráadásul az efféle digitális megoldások még nem olyan elterjedtek, így egy jó e-mail marketing stratégiával, vagy hőtérképes adatelemzéssel elsűvíthetsz a konkurencia mellett!

  • Pop-up szoftverek: adhatsz velük kupont, gyűjthetsz feliratkozókat akár játékos formában (pl.: OptiMonk, OptinMonster)
  • Push notification szoftverek (pl.: Pushcrew, OneSignal)
  • Social selling szoftverek, automatizmusok: automata lead generálás például LinkedInen (pl.: SkyLead)
  • Cold e-mail szoftverek – akár fizetett listákra is (pl.: Yesware, Woodpecker)
  • E-mail marketing automatizáció: üdvözlő, kosárelhagyó, újravásároltató automatizmusok (pl.: Klaviyo, ActiveCampaign)
  • Viselkedés elemző eszközök: például hőtérkép a weboldaladról, megmutatja ki, mikor, hova kattint, meddig teker, hova viszi a kurzort… (pl.: Hotjar, Smartlook)
  • Google Suite teljes eszköztára (pl.: Analytics, Google Ads, Google Optimize, Data Studio)
  • További hirdetési csatornák, ahol elérhető a célközönséged (pl.: Meta Business, TikTok, LinkedIn, Pinterest, Waze, Twitch, Reddit, Bing stb…)

(Igazából bármilyen legálisan elérhető online marketing eszközt, a fent említett tiltások, javaslatok figyelembevételével.)

Útravalóul pedig egy mondat, ami segíthet, hogy etikus keretek között maradjon a kampányod: Mindaddig etikus a vásárlók fejébe belelátnod, amíg azt a fogyasztó érdekeinek figyelembevételével teszed, a mindenkori piaci szabályozásnak megfelelő technikák alkalmazásával.

Ha szeretnél megismerni a gyakorlatban is könnyen használható pszichológiai technikákat, trükköket, amelyeket nyugodtan alkalmazhatsz a kampányidőszakban, akkor válj a Marketingpszichológia: Láss a fogyasztók fejébe! kurzus hallgatójává!

Kapcsolódó tartalmak a Minneren:

Fotó: Jon Cellier / Unsplash

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle

Az IKEA szülőket ünneplő, "büszkén második legjobb" kampányával kezdjük a Hírszemle adást. Beszéltünk a hírről, ami szerint a Gmail hamarosan törölni fogja a 2...

Ugyanazt árulom. Miért fog engem választani a vevő? – Vállalkozói attitűd 3. rész

Konkurencia mindig lesz, na de mi alapján érhető el, hogy minket válasszon a vevő a másik cég helyett, miközben ugyanazt áruljuk? Ahogy más üzleti...
00:41:26

Csődbe ment az antikapitalista – AI startup lufi – Ruhamegsemmisítés VS EU – Hírszemle

A mai Hírszemle podcastban beszélgettünk a Twitter új CEO-járól, Linda Yaccarinoról: zseniális választás hirdetési díjakért küzdő cégnek a hirdetési tapasztalata miatt, vagy az üvegszikla...

Miért éri meg átállni a GA4-re? [+ esettanulmány]

“Úgy hiányzik a GA4 átállás mint egy hasbarúgás!” - mondta az egyik ügyfelünk. Sokaknak valami hasonló jut eszébe, amikor szembesül a migráció gondolatával. Szinte...

Lidl digitális árak, Bud Light szivárványbotrány – Hírszemle

A mai Hírszemle adásban foglalkoztunk a Lidl új, digitális árcímkéivel. Vajon ez lehetőséget ad majd, hogy a kereskedelmi lánc dinamikus árazást vezessen be? Drágább...
00:34:11

Pontosabb Facebook célzás, remarketing, organikus elérés – Minner meeting

Te is tapasztaltad már, hogy a Facebook hirdetések nem teljesítenek olyan jól? Nos húzzunk le talán egy utolsó bőrt a Fb hirdetésekről, vagy legalább...

Az AI újra kitalálta a nagy márkák neveit. Ikea, Netflix, Fanta, Nespresso, Foodora

Hogy nézne ki a világ, ha a globálisan ismert márkákat nem az alapítóik, hanem a mesterséges intelligencia nevezte volna el? Néhány napja debütált a...

Mobilfox Member vagy? Regisztráltál már a Woltra? A Tiktok Alza.huuuu-i. Mi ez az egész?

A Tiktok felhasználók elkezdték nyomozni, hogy mi az a Mobilfox Member és mire jó nekik. A Mobilfoxosok néha már-már kínos videókat is készítettek az...