Szállítási nehézségek (káosz) Kínából 2020 év végén – ilyen még nem volt a történelemben!

Dátum

Megosztás

Ez a cikk azért íródott, mert sokan keresnek fel minket azzal, tudunk-e valamilyen megoldást arra, hogy a szállítmányozójuk a duplájára emelte az árakat december 1-től. Nos, a válasz az, hogy nem. Tényleg brutális áremelések vannak, a hajóstársaságok szerintünk kicsit vissza is élnek a helyzettel, hetente-kéthetente van áremelés, és amit most foglalunk helyeket december első hetében, az majd január második hetében hajózik el leghamarabb.

De miért ilyen magasak a szállítási díjak import esetében?

Egy japán szállítmányozó, Shinya Iino aki a YouTube-ra is tölt fel a témában hasznos tartalmakat, készített egy közérthető magyarázó videót, amiből megtudhatjuk, hogy szerinte milyen okok eredményezték a mostani globális extrém lassú és drága tengeri szállítást, ami ugye láncreakcióként tovább gyűrűzik a vasúti és a légi szállításra is, majd végül akár még magánszemélyként is érezni fogjuk a hatását tavasszal, amikor a kívánt Távol-Keleti terméket nem fogjuk megtalálni a boltok polcain, mert elfogyott, az utánpótlás pedig…valahol még mindig úton van.

A videóban annyira jól felvázolja az okokat és a következményeket, hogy akit érdekel, mindenképpen nézze meg, 7 perc az egész.

Néhány pontban összeszedtük a videó tartalmát, ha nem lenne időd megnézni:

1. A fő ok természetesen a jó öreg Covid-19, 2020 márciusától vannak a világban lezárások. A gazdasági leállás az áruforgalomra is hatással volt, és a kikötői személyzet számát csökkentették, hiszen kevesebb lett a szállítmány és ezzel a munka. Ezzel együtt viszont a kikötői “handling” idők is nőttek. Ezzel egy időben sok cég átmenetileg bezárt, és ezzel rengeteg konténer halmozódott fel a kikötőkben,

nem cserélődnek a konténerek, ez baj!

Szintén ezzel egy időben, mivel kevesebb szállítmány volt, sok hajót kivontak átmenetileg a forgalomból, hogy üresen ne utazzanak.

2. Áprilistól júniusig csak takaréklángon működött a gazdaság a világ legtöbb országában, júliusban kezdett újraindulni az élet. Mivel a koronavírus Kínában indult útjára, ezért a kínaiaknak kellett a legelőször szembenézniük a vírussal, és nekik sikerült is kontrollálni a vírust. A gyárak állami segítséggel hamar újraindultak, és elkezdődött az újbóli termelés hamarabb, mint a világ többi országában. Mivel a világ többi országában nagyon akadozott a termelés, ezért sok cég, aki eddig nem Kínában gyártatott, most kivitte a gyártását oda (ezt a cikk írója nem gondolja jelentős tényezőnek ilyen rövid távon, de lehet, hogy Iinonak van igaza), és emiatt felpörgött a kínai export.

3. Szeptemberben rengeteg szállítmány érkezik az USA-ba Kínából a karácsonyi szezon miatt (meg persze hozzánk Európába is, erről nem beszél a videóban). Átlagosan 900.000 darab 20 lábas konténer utazik Kínából az USA-ba havonta. A videó kiemeli, hogy az októberi ősz ünnep előtt rengeteg áru megy ki Kínából, ami szintén növeli az exportot (ezt a cikk írója szintén nem gondolja különös befolyásoló tényezőnek, mert ez a jelenség minden évben van, de lehet, hogy Iinonak van megint csak igaza).

4. Ezzel egy időben, ahogy tavasszal lecsökkentették a használatban lévő hajók számát, így a kevesebb hajó nem volt képes összeszedni a konténereket a világban és visszavinni őket Kínába. A videó készítőjének thaiföldi tapasztalata van (ott van logisztikai cége) ezzel kapcsolatban, mégpedig az, hogy limitált volt a kevesebb hajó miatt nyáron a Kínába exportálható áruk mennyisége. A probléma megoldására a hajóstársaságok gyorsabban indították el a hajóikat, tehát kevesebbet állt a kikötőben egy hajó (14 helyett 7 napot említ Japánban). Az Egyesült Államokban azonban ez nem így történt. A koronavírus miatti munkaerőhiány eredményeképpen egyrészt lassabban pakolták ki a konténereket a címzettek, illetve a sofőrhiány miatt lassabban jutottak el hozzájuk és vissza a tengerpartra a konténerek. Mindezek felett hiány volt a konténerszállító kamionokból is (a vontató alvázakat említi, amire a konténert rakják). Ennek az okát mi megint csak nem értjük, mert itt Európában nem volt ilyen probléma. Ezekből az okokból több konténer ragadt a kikötőkben. Normál esetben 1-2 napig tart visszaadni a hajósoknak a konténereket, most 1 hétig tartott. A lepakolás a hajóról is nehézkesebb volt, 2 hét alatt pakoltak le egy konténert egy hajóról, mert emberhiány volt a kikötőkben dolgozó személyzetnél is (talán ennyire sokan lettek volna az USA-ban karanténban?).

5. Ezen okok miatt érthető, hogy árat emelnek a szállítmányozók. Példának hozza fel, hogy Ázsiából Los Angelesbe egy 40 lábas konténer 2000 dollárért utazott eddig, most 4000 dollár körül van az ár, és még emelkedik.

6. Iino szerint február-március környékén rendeződik a helyzet, de nem biztos benne, hogy ez így is lesz, mert van egy kiszámíthatatlan tényező, talán kitaláljátok: a koronavírus…

Érdekel a kínai import? Ezt nézd!

Két linket ajánlok most a Minneren, egyrészt a Mennyibe kerül egy konténer áru szállítása Kínából? című cikket, ami támpontot ad számodra, hogyan épül fel a szállítási díj.

A Minner.hu/import oldalon összegyűjtöttük a legfontosabb információkat kínai importtal kapcsolatban. A menüből is eléred a a linket, de akár ilyen röviden is, ahogy beírtam: Minner.hu/import

Fotó: Dominik Lückmann / Unsplash

Csépe Gábor
Csépe Gáborhttps://minnerakademia.hu/products/course/kinai-import-alibaba-online-tanfolyam
Csépe Gábor vagyok. Két kereskedelmi vállalkozásom van, mindkettő saját márkás Kínából importált termékek nagykereskedelmével foglalkozik. Mindig is érdekelt a beszerzési, termékfejlesztési folyamat, hogy valami értékeset, lehetőleg egyedit alkossunk és mutassunk a piacnak. Valószínűleg pont emiatt az érzelmi elköteleződés (és egy csipetnyi kalandvágy) miatt sikeresen alakultak a Távol-Keleti beszerzéseink, és mindvégig élveztem, élvezem ezzel foglalkozni. Ma már több cégnek is segítek az importálásban, továbbá itt a Minneren szakértősködök a témában.

A LifeTILT dráma vagy egy új kezdet? Exkluzív beszélgetés Balogh Tamással

A napokban belefutottam a LifeTILT legfrissebb posztjába, amiben az új márkatulajdonos leírja, hogy szeretnének visszatérni a LifeTILT korábbi szellemiségéhez, látványvilágához. Nos a kommentelők és úgy...

Tűnj ki a tömegből kézművesként! Kézműves vállalkozó marketing tippek

Kézművesként nem könnyű kitűnni sok száz másik alkotó közül. Főleg, hogy nem is csak velük, de még a tömeggyártott alternatívákkal is versenyzel a lehetséges...

Ajándékozz olyat, ami hasznot termel és az inflációt is kiröhögi

Az ünnepi időszakban is érdemes felnézned a MinnerAkadémiára, mert már ajándékba is vehetsz online üzleti képzést. Garantáljuk, hogy ez az ajándék nem végzi a...

Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész

Ha gyorsabban akarunk növekedni, akkor ide bizony új eszközkészlet, új rutinok, új dolgok kellenek. Ehhez elengedhetetlen, sőt már-már magával értetődő, hogy bevonjuk a csapatunkat....

Ezért nem működik a homeoffice? Tesla Cybertruck – beperelnek, ha eladod? Üzleti könyvajánló

A LIDL és a Rossmann bejelentette, hogy a dolgozóknak a december 24-i napot megadja szabadnapnak. Ez az új dolgozói juttatás? Milyen a hazai homeoffice...

Így dolgozz sikeresen a Z generációval!

Tudtad, hogy 4-ből 3 vezető szerint a Z generáció képviselőivel kifejezetten nehéz együttdolgozni? Hogy a Z generáció tagjait sűrűbben szokták elbocsátani, mint a...

„Ebből meg lehet élni?” „Miért nem keresel egy rendes munkát?” – Miért van ez a jelenség?

Az emberek 99%-a ma is hülyének nézne, ha azzal állnék elő, hogy el fogok indítani egy médiaoldalt, méghozzá üzleti témában. Nem bíztatnának, sőt mondhatni...

Big Ben pufferdzsekiben? – A nagy CGI gerillamarketing

Ha használod a TikTokot, és te is azok közé tartozol, akik még “csak ezt az egy videót megnézik”, akkor biztos szembejött a Big Ben...

Értékesíts ajándékkártyát! 20-30%-kal növelheti a forgalmad! + üzleti ötlet

Igazi magas labda, amit le kell tudnod csapni! Az ajándékkártya bevezetése egy vállalkozásba igencsak gyorsan megtörténhet, és ünnepi időszak (de ezen kívüli is) alatt...