Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? – kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat a fülemben. Ebben az esettanulmányban összehasonlítom, milyen eredményeket hoztak új követők terén a CTA-s videók a CTA nélküliekhez képest, hogy végre számokra alapozva tudd ezeket használni, nem pedig azért mert „a marketingesek azt mondják az kell és kész”.
Mi az a CTA? A Call to Action rövidítése, körülbelül cselekvésre ösztönzésre fordíthatjuk. Ez lehet egy gomb, szöveg, link… és a többi, ami az érdeklődőt valamilyen aktivitás megtételére buzdítja, mondjuk követésre (pl. „Hasonló tartalmakért kövess be” szöveg a TikTok videóban), feliratkozásra, vásárlásra.
Figyelem, titkos analitikai adatokat osztok meg veletek, amiket eddig csak én láttam a saját profilomról, ti nem. Vizsgáljuk meg alaposan, milyen típusú tartalommal tudtam a legtöbb új követőre szert tenni!
Álljunk csak meg: követők? Ez nem hiúsági metrika?
Tudom mire gondolsz: „minek nekem annyi követő? Én inkább értékesíteni akarok!”
Viszont a TikTokon ez nem ilyen egyszerű folyamat. Márkaismertséget építesz. Biztosan hallottál már a social proofról, társadalmi visszaigazolásról, tömeghatásról. A vásárlók ösztönösen jobbnak érzik azokat a cégeket, márkákat, akiknek több követőjük van, aktívabban a social mediában, több komment és like van a posztjaikon. Ezt a Minner nem csak a TikTokon, hanem még a Facebookon is letesztelte és 30%-al növelte a forgalmát.
Videó típusok összehasonlítása
Nézzünk meg néhány példát, milyen jellegű tartalom milyen eredményeket hozott megtekintés és új követők tekintetében!
1: Aktuális helyzetre reagáló vicces videó CTA nélkül
Eredmény a cikk írásakor: 101k megtekintés, 8,2k like, 171 megosztás, 577 kedvencek, 16 követés
Az ilyen típusú videók jó megtekintést tudnak produkálni, viszont ezekben ahogy látod több nincs, a kedvelések száma nem kiemelkedő, új követőkre alig tettem szert belőle, és eladni sem lehet ezekkel a csak viccelődő tartalmakkal. „Töltelék” videónak szoktam használni, amivel kicsit változatosabbá teszem a profilom. Nem mindig cél hogy számszerű eredménye legyen egy videónak, olykor hasznos az is ha csak szórakoztatja a közönséget.
2: Értékadó videó hasznos trükkel, CTA nélkül
Eredmény: 116k megtekintés, 12,2k like 4122 kedvencek, 392 követő
Viccelődés helyett ez egy hasznos, értékadó tartalom amiben egy konkrét trükköt mutattam be. A trükk instant megold egy problémát (na jó, nem hatalmas probléma hogy hogyan kell négyzetre emelni egy 5-re végződő számot de a suliban lehet vele menőzni), ez hozta is az eredményeket, sokkal nagyobb számban jöttek követők, pedig ebben a videóban nem volt CTA ami direkt felszólította volna erre a nézőket.
3: Értékadó tartalom CTA-val a végén
Eredmények: 117k megtekinés, 13,7k like, 4310 kedvencek, 983 követés
Itt minden úgy sikerült, ahogy sikerülnie kellett. A videó nem csak gyakorlatias, értékadó de a „két szereplős” formátum szórakoztató is (érdemes kipróbálni!). A CTA a videó végén egyértelműen működött: több, mint kétszer annyian követtek be ennek a videónak a hatására mint az előző vizsgált tartalomnál. Ugyan most nem a kedveléseken van a hangsúly, de a like-ok százalékos aránya is ebben az esetben volt a legmagasabb.
További eredmények CTA-val és anélkül
További videók típusait és eredményeit is kigyűjtöttem, ha a fenti 3 még nem győzött volna meg:
Külön vettem az „értékadó” és az „értékadó + vicces” videókat. Azt tapasztalom, hogy az utóbbi sokkal jobban teljesít, de ez csak addig igaz, amíg nincsen bennük call to action. A CTA-t tartalmazó videóknál kevésbé jelenik meg eltérés, úgyhogy ne aggódj, ha nem tudsz humort vinni minden tartalomba!
Érdekes tanulságok
Az általam összehasonlított 10 videóból az alábbi érdekes megfigyeléseket szűrtem le. Természetesen, ez nem reprezentatív kutatás, csak a saját számaim és tapasztalataim, de szerintem minden TikTokkal próbálkozónak érdekesek lehetnek:
- A niche-en belül (matekos témában) készült videók között az értékadó, hasznos tippes videók 2.1-szer több új követőt hoznak, mint a csak simán viccesek. Akkor nem is éri meg trendekre felülni, poénkodni? Ezt azért nem mondanám: egyrészt időnként nem árt csak szórakoztatni, ahogy írtam is. Nem kell, hogy minden videód a követőszerzésre legyen kiélezve. Másrészt, a trendi audiókat is használhatod úgy, hogy azzal értéket adsz át. Viszont érdemes figyelni arra, hogy ezek egyensúlyba legyenek a hasznos tartalmakkal.
- A CTA-t tartalmazó videók 4.8-szor több követőt hoznak, mint a CTA nélküliek az átlagos arányokat nézve.
- Én azt tapasztaltam, hogy érdemes niche-en belül maradni: a nem profilba illő videók (például utazós) értékadástól függetlenül csak ötödannyi követőt hoztak.
Összegezve a fentieket, különböző videóknak különböző céljaik vannak: van, amivel napi aktualitáshoz, trendhez akarunk igazodni, van, amivel a személyiségünket mutatjuk meg, szórakoztatunk vagy hasznos infót adunk át. Teljesen rendben van ha ezeknek egy egészséges keverékéből áll össze a profilunk. Ha azonban direkt a követőszerzés a célod, akkor tartsd észben: követők hasznot akarnak húzni belőled, el akarnak vinni valamit a videóidból, instant megoldásokat keresnek. Ezért az értékadó, hasznos videók a leghatékonyabb követőszerzők, amiknek megtöbbszörözheted a hatását, ha CTA-t is teszel a videóba – azaz a videóban emlékezteted őket, hogy kövessenek be!
Ez jó volt, van még ilyen tartalom?
- Viktor minden tudását ebbe a tananyagba sűrítette, tanulj tőle TikTokozni még ma: TikTok képzés az első videódtól a 10 000. követőig
- 6 probléma, amivel szembesülhetsz a TikTokon – és a megoldásuk
- TikTok hack 40K követőig. Üzleti titkok a tanácsadáson – Minner üzleti vlog #3
- 4 tipp, amivel félrevezetnek a TikTok guruk – és mit csinálj helyette