Szerszám webáruház indítás előtti piackutatás – online

Dátum

Megosztás

Iparági elemezés, napi várható bevételek, weboldal látogatottság, miben lehet különbözni, mekkora a piac… és még hasonló gondolatok fordulhatnak még meg a fejedben, amikor már újabb lépcsőt tettél meg a szerszám webáruházad indításához. 

A korábbi cikkekben bemutattuk (linkek cikk végén), hogy miért érdemes a Szerszamnagykereskedést választanod nagykereskedő partnerként, továbbá bemutattuk azt, hogy a Google alapján milyen óriási piaca van a szerszámpiacnak. Most nézzük meg, hogy milyen nagyságokban tudsz gondolkodni, milyen támpontjaid vannak a szerszám webáruházad üzemeltetésénél.

Webshopmotorok. A konkurencia milyen webshop rendszert használ? 

Egyik fontos tényező mindig az ilyen induló webshopnál, hogy vajon milyen webáruház rendszert használj. Legyen egyedi fejlesztésű vagy elég a bérelt rendszer (Shopify, Shoprenter), vagy akár WooCommerce is jó? No ilyenkor picit kutatni kell, nem mondom, hogy magas szintű programozó tudás kell hozzá, de ha egy webáruház forráskódjára ránézünk, nagyjából kideríthető, mit használ. Több lehetőségünk is van: 

  • Chrome böngészőben jobb egérgomb majd a vizsgálatra kattintunk és ott megnézzük a jellegzetes kódrészleteket. 
  • Vagy a https://whatcms.org/ oldalon beírjuk az oldalt. 
  • A havi több százezer látogatottsággal rendelkező profibarkacs.hu oldal láthatóan valamilyen egyedi oldalt használ. 
  • Az éves 1 milliárd forint forgalmú szerszamkell.hu Shoprentert használ, derül ki a fenti Whatcms oldal használatával. 
  • A szerszamoutlet.hu több mint valószínű egyedit fejlesztést használ, nekik a bevételük 5 milliárd forint évente, havi 300 000 látogatottságot tudnak felmutatni. 
  • Gepdepo.hu 

A kép tehát vegyes, bátran dönthetsz a bérelhető rendszer mellett is, abszolút bírja a több milliárd forint forgalmat is, nagy látogatottságot. 

Mekkora a piac? Mit érhetsz el? Benchmark-ok

A teljes piac méretét a legnagyobb piaci szereplők forgalmából, nettó árbevételéből számoljuk. Azért az árbevétel, mert magát a piac méretét és nem az egyes cégek jövedelmezőségét vizsgáljuk, hiszen utóbbi rengeteg mindentől függ (éppen beruházást eszközöl a cég, vagy alapból nem egy hatékony cég…).Első lépés, hogy beszerzed a cég nevét, vagy adószámát az adott webáruház ÁSZF-jéből, vagy adatvédelmi tájékoztatójából (nem a domain név általában a cégnév). Ezután két helyen tudod lekérni friss adataikat: 

  • ceginformacio.hu-t szoktuk használni, hogy azonnal lássuk a legfrissebb árbevétel adatokat (nettó árbevételt írunk, a nettó azt jelenti, hogy áfa nélküli). 
  • A másik pedig a teljes bevallást lekérjük az https://e-beszamolo.im.gov.hu oldalon. Ahol a korábbi évek adatait is látjuk. 

Például a szerszamkell.hu adatait így megnézve, példaként hozom és akkor látod a többi cégnél mit kell megnézned. A cég neve: DIY Online Kft. Céginformáció.hu -ra beírod a cég nevét: DIY Online (érdemes ilyenkor elhagyni a Kft, Bt.. jelöléseket). Mindig a legfrissebb adóbevallás alapján látjuk az árbevétel adatokat. A cégeknek az előző teljes év bevallását kötelezően fel kell tölteniük május 31-ig. Tehát 2021. áprilisában, amikor a cikket írom, a legtöbb cégnél még a 2019-es adatok fognak szerepelni. Itt az oldalon ingyen a legfrissebb adatokat látjuk csak. Itt érdemes figyelembe venni még a létszám adatokat, ez is szintén jól mutatja, hogy mivel kalkulálhatsz. 

A hivatalos e-beszamolo.im.gov.hu oldalon, már a fent említett beszámolók gyűjteményét is láthatjuk ingyen, sőt beleláthatunk mélyebben a céges adatokba. A KÖZZÉTETT BESZÁMOLÓK KERESÉSE részhez írd be a cégnevet, vagy az adószám első 8 számát (én azt szoktam). Majd kattints az „Általános üzleti évet záró” feliratra az adott cégnél. Az eredményeket, forgalmi adatokat az eredménykimutatás-nál fogod megtalálni. Ott az értékesítés nettó árbevétele sort, kell nézned (1000 forintban van), tehát az alábbi példa alapján 1 milliárd a forgalom volt 2019-ben, 2018-ban pedig 932 millió forint. 

Amit még ilyenkor ki szoktunk deríteni, és láthatóan meg fog győzni, hogy van-e hitele az adott cégnek. Ezt a Mérleg részen találod, a Források részen, méghozzá a kötelezettségeknél. Hosszú lejáratú kötelezettségeknél 7 millió forintot látunk, korábbi évben 22 millió is van, ide kerülnek a hitelek. Nagyobb webáruházaknál látjuk, hogy használnak likviditási hitelt azért, hogy ne saját pénzük álljon a készletben. Ezt is érdemes lekutatnod! 

Feljebb már irtunk néhány bevételi adatot, amiből láthatóan az olyan területen mozgó webáruházak, amit te is indítanál, összesen közel 10 milliárd forgalmat fel tudnak mutatni, ami jól jelzi a piac méretét. 

Ki a konkurencia, és mennyi a látogatottságuk?

Kedvenc eszközünk a Similarweb, már a nevében is benne van, hogy hasonló cégeket keres, a web szó pedig a látogatottsági adatokra is akár utalhatna. Mert a Similarweb.com oldalon a nagyobb látogatottságú weboldalakhoz kapunk egy kis betekintést, hozzávetőleges adatot az átlagos látogatószámra, marketing csatornáikra, és még ötleteket is kapunk, még milyen cégek vannak, akik hasonlóak az éppen vizsgált céghez. Itt például a Profibarkacs.hu hozzávetőleges látogatottsági adatait látod. Először a Similarweb azt mutatja meg, hogy mekkora a havi látogatottsága. Total visits 127.31K = 127 310 látogatás. 

Ez már egy jó támpont a digitális vállalkozásoknál, hogy lásd, a konkurencia milyen látogatottsági mutatóval rendelkezik, egy jó cél lehet az, hogy ennyit el kell érned a sikerhez. A másik fontos mutató, ami szintén csak becsült, de elég jól közelít a valósághoz, hogy milyen marketingcsatornákról érkezik a forgalom az oldalra. Az alábbi ábrán jól látszik, a látogatók több mint fele keresésből. Ha lejjebb görgetünk azt is látjuk, ennek a Google keresésből jövő látogatók mennyi része fizetett és mennyi jön organikusan a keresőből. (Organikus forgalomnak / elérésnek hívjuk azt, amikor nem fizetünk egy platformnak, de eljut a fogyasztókhoz a reklámunk, weboldalunk… pl. Facebook feed, Google kereső). 

Ami nagyon jó segítség, és aminek köszönhetően meg tudod határozni, hogy kire kell még figyelned, az a végén a hasonló oldalak rész. 

Van még piackutatásos cikk ezzel kapcsolatban a Minneren: Milyen potenciál van az online barkács, szerszám piacban?

Ezt természetesen más webshopoknál is hasonlóan érdemes elvégezni. Na de most nyargaljunk vissza a barkács webshopokra! Minden eszközt, feltételt megkapsz ahhoz, hogy sikeresen működtesd a barkács webáruházadat. Jelentkezz a Szerszámnagykereskedésnél!

Korábbi cikkek szerszám webshop indítással kapcsolatban

Forrás, adatok: similarweb.com
e-beszamolo.im.gov.hu
ceginformacio.hu
Fotó:  ronix tools / Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!