Használod már az Instagram sztorikat? Az elmúlt években jelentősen átalakult az Instagram felhasználók rutinja. Itt nem csak arra gondolunk, amit már a Minneren többször is olvashattál, hogy a rövid videós tartalmaké lett a főszerep a közösségi média oldalakon! Maguk az átlag felhasználók elkezdtek kevesebb, jobban megválogatott és megszerkesztett képeket posztolni, miközben a spontán fotók, rendszeres személyes bejelentkezések átkerültek a sztorikba.
Nem csak felhasználóként, de a brandünk Instagram profiljából is érdemes rendszeresen sztorikat posztolni! Ezzel hatékonyabban és személyesebben kapcsolódhatunk a követőinkhez, és gyakrabban a szemük elé kerülhetünk, megtöbbszörözve az Instagram stratégiánk hatását.
Mi az az Instagram sztori? A sztori az egyik fő tartalomtípus Instagramon. Egy álló felbontású kép vagy videó, amire az appon belül tehetünk feliratot és matricákat. Egy felhasználó sztoriját megnézni a profilképére kattintva lehet (egy rózsaszín vagy zöld körvonal jelzi, ha sztorit posztolt). Az összes általunk követett profil sztorija elérhető az Instagram app főoldalán legfelül, a kör alakú ikonokra kattintva.
Miért érdemes sztorizni?
“Minek feccöljek energiát a sztorikba, amikor azok 24 órán belül eltűnnek?” – merülhet fel benned a gondolat. Pedig bizony érdemes sztorikat posztolni, annak ellenére hogy egy nap után eltűnnek ezek a tartalmak. Nézzük meg néhány előnyét az Instagram sztoriknak!
Benne van az emberek rutinjában
A sztorikat az appot megnyitva azonnal látják a felhasználók, folyamatosan jelezve ha valami frissült, új információ elérhető, ezzel mágnesként vonzva a felhasználók hüvelykujját. A legtöbb embernek benne van a rutinjában, hogy ha a feedet nem is pörgeti végig, a sztorikba belenéz, ezért érdemes ott lenned – ráadásul elöl, és rendszeresen frissülő tartalommal!
Interaktív
Sztoriban lehet elhelyezni kérdésmatricákat, szavazást, csúszkát amikkel nem csak felmérheted, mit gondolnak a követőid, de könnyen, organikus módon interakcióba léphetnek veled. Sőt, a feed posztokkal ellentétben ide linket is elhelyezhetsz, ha az appon kívülre navigálnád a követőidet.
Forgalomterelés
Ha már megnézik a sztoridat, az fél siker: sztorin keresztül terelheted a követőidet feed posztokra és Reels videókra is, amiket esetleg nem dobna fel nekik az algoritmus.
Személyes kapcsolódás
A feed posztok, főleg márkatartalmaknál, általában előre tervezett, szerkesztett, kicsit sterilebb kreatívok. A sztoriban azonban szabad kezed van megmutatni a személyiséged, az arcod, a hétköznapjaidat – pont ehhez kapcsolódnak a követők, nem a termékfotókhoz, bármilyen dizájnosak legyenek is azok!
Mennyit posztolj egy nap?
Ha rákeresel az Interneten, hány sztorit posztolj naponta, elég eltérő tanácsokat találhatsz. Gyakran idézik az Instagram vezetőjét, Adam Mosserit, aki napi 2 Instagram sztori posztolását javasolja. Mások szerint a siker kulcsa napi 6-9 sztori, amiből 2-3-at reggel, 2-3-at délben, 2-3-at este posztolsz ki.
De akkor mennyi az annyi? Mint a marketingben olyan sokszor, a helyes válasz az “attól függ”. Mennyit igényelnek a követőid? Mennyi mondanivalód van? Milyen ezeknek a sztoriknak a minősége?
Ne posztolj csak azért, hogy valami posztolva legyen, ha nincs mondanivalód!
Inkább tesztelj, kísérletezz, amíg megtalálod azt a sztori mennyiséget amit te el tudsz készíteni és nem zavarja a követőidet.
Viszont hasznos lehet rendszeresen megosztani valamit, hogy minden nap a követők elé kerülj, vagy akár naponta többször érdemes legyen rákattintaniuk a sztoridra!
Hogyan csináld? Milyen eszközöket használj?
“Napi 2-9 sztori? Úristen, mennyit fogok fizetni a grafikusnak ezért…?” – Remélhetőleg nem sokat, ugyanis nincs szükség rá, hogy ezeket a posztokat annyira megszerkeszd, mint a feed posztokat. Ha ragaszkodsz a brandbe illő megjelenéshez, akkor készítsetek előre pár Canva sablont, amit bármikor bevethetsz.
Még jobb, ha az Instagram beépített funkciót használod. Ha egységes megjelenést szeretnél, válassz egy állandó betűtípust, egy állandó színt, és azokat használd jó minőségű képeken. Emlékezz, a sztori az organikus, hiteles, személyes kommunikáció színtere, nem fognak kapcsolódni hozzád az emberek, ha túlszerkesztettek és reklámszagúak a sztorijaid!
Bátran használd a kérdező, szavazó matricákat, a csúszkát, és egyéb interaktív matricát, ami elérhető appon belül. Nem csak te kaphatsz izgalmas visszajelzést a követőktől ezáltal, de minden interakció egy jelzés az algoritmusnak – előrébb sorolja majd a te sztorijaidat azoknál a követőknél az Instagram, akik rendszeresen reagálnak a sztorijaidra valamilyen formában. Ugyanez igaz az üzenetváltásra, ezért szabad és érdemes privát üzeneteket küldeni követőknek, vagy üzenetküldésre bíztatni őket!
Gondolkodj stratégiában!
Most úgy érezheted, az intenzívebb Instagram sztorizás egy extra púp a hátadon – már amúgy is stresszel, hogy rövid videókat gyárts, hát még ez is… De valójában ezek mind egy stratégiának a részei.
Gondolj rá így: a Reel videó becsatornázza az idegeneket, új potenciális követőket, a sztori pedig elmélyíti velük a kapcsolatot. Egy jól sikerült rövid videóval rengeteg új embert érhetsz el. Ők esetleg megnézik a profilod, bekövetnek. Majd ezt másnapra jól elfelejtik. Ha te rendszeresen sztorizol is, akkor a Reellel való találkozás és a bekövetés után az új követőd egyből meglát majd a sztorik között (az új követések tartalmait az első napokban előre sorolja az Instagram). Rákattint, és kicsit jobban megismer. Egy-két érdekes sztori után látja, hogy feltettél egy kérdést – szavaz, vagy válaszol. Esetleg küldesz neki egy üzenetet, váltotok pár szót. Már meg is jegyzett, és lett egy pozitív élménye a márkával – az algoritmusnak pedig mindez jelezte, hogy ezt az emberkét érdekli a te tartalmad, máskor is mutassa meg neki.
Mi kerüljön a sztoriba?
Mutasd meg a mindennapjaid, engedj betekintést a kulisszák mögé! Ha például egy speciality kávézót üzemeltetsz, a feed posztjaid valószínűleg tele vannak kávékülönlegességekkel, latte arttal és esztétikus péksütikkel – amit a vendégeid látni szeretnének. Sztoriban mutasd meg, mit látsz te! Videózd le ahogy betöltöd a hónap új kávéját a darálóba, vagy lőj egy képet nyitás előtt az üres kávézóról a pult mögül. Rendeled az új adag kávét? Szavaztasd meg sztori matricával, melyik legyen két opció közül a következő a hónap kávéja… és a többi.
Egy idő után ez jön majd rutinból, a lényeg, hogy legyél bátran spontán, véletlenül se ülj órákat (vagy 10 percnél többet) egy Instagram sztorin!
Egy évre kipipálhatod a közösségi média posztokon való ötletelést ezzel a PDF-el (rövid videó, feed poszt vagy sztori is lehet bármelyik ötletből!): Közösségi média poszt ötletek – Letölthető ötletek
Kapcsolódó tartalmak:
- Márkaépítés a közösségi médiában I FB – IG – YTube
- Legyen a vásárlód a marketingesed! Így használj user-generated tartalmat a hirdetéseidben
- Nem akarom kirakni az 1318. Instagram, Facebook posztot
- A jövő közösségi médiája… valóságszagú? Social media filterek nélkül
Kiemelt kép: Canva