Szükséges szerződést kötni kínai importnál a gyártóval? Ha igen, mit írj bele?

Kína – és számos másik keleti ország – az exportból él, ez a gazdaságának fő mozgatórugója. Ha körülnézünk saját környezetünkben, szinte már lehetetlen rábökni olyan használati tárgyra vagy termékre, amelyen ne a „Made in China” felirat szerepelne. Ezen tárgyaink között vannak olyanok, melyek kifogástalanok, prémium minőségűek, de sajnos előfordul, hogy kifogunk egy-egy silányabb vackot is. Amennyiben magyar forgalmazótól vásároltuk a terméket, könnyedén tudjuk intézni a reklamációt és a garanciát, de ha közvetlenül a kínai gyártótól vásároltuk a terméket, nekünk kell küzdeni vásárlói jogainkért.

A cikket Csépe Gábor a Minner kínai import szakértője, oktatója és munkatársa, Modroczky Richárd írta. Aktívan foglalkoznak kínai importtal. 

Kínai import esetén az Alibaba a barátunk, segítségével kiválaszthatjuk azt a gyártót, aki a legjobb ár-értékű ajánlatot adja. Kínai applikációknál megszokott, hogy a gyártó / forgalmazó / kereskedő mindaddig nem kapja meg az adott termék összegét, amíg a vásárló vissza nem igazolja annak beérkezését, sérülésmentes és működőképes állapotát. Ezzel redukálható a visszaélések és csalások száma.

Az Alibaba is rendelkezik „Trade Assurance”-szel, ami annyit jelent, hogyha rajta keresztül zajlik a fizetés, egyfajta biztonságot élvez a vásárló, könnyebben visszakerül a pénz a megrendelő számlájára reklamáció esetén. Ettől függetlenül az Ali is azt javasolja, hogy minden esetben írjon szerződést a két fél, függetlenül a megrendelni kívánt termék mennyiségétől és árától.

Miért érdemes szerződést írni kínai import esetében?

„A szó elszáll, az írás megmarad.” A szerződés – mint minden más esetben, úgy itt is – mindkét fél védelméért íródik, bírósági tárgyalás esetén perdöntő bizonyítékként szolgálhat. Bár a tényleges jogi esetek száma szerencsére minimális, nem árt bebiztosítani magunkat, ugyanis BÁRMILYEN jellegű probléma adódik, a szerződés az igazi JollyJoker kártya ahhoz, hogy bizonyítsuk saját igazunkat. Előfordulhat, hogy egy konténernyi áru túl magas százalékban selejtes, vagy a több száz küldött termék nem felel meg a mintaként elküldött példánnyal, netán valamelyik tanúsítvány hamis. Ilyen esetekben a szerződést lóbálva kötelezhetjük a gyártót arra, hogy megfelelően járjon el, az okozott kárt kompenzálja, vagy oldja meg a felmerülő hibát.

Pár érv, amiért ajánlom, hogy importnál mindig legyen szerződésed a gyártóval:

  • A szerződés téged véd, szánj rá időt! A MinnerAkadémia Kínai Import képzésénél már nem csak a videóban kapsz ehhez segédletet, hanem feltöltünk egy szerződés mintát is, hogy könnyebben meg tudd írni.
  • Alapvetően a kínai gyártók nem nagyon szeretnek szerződést kötni, hiszen így mentesülnek mindenféle felelősségvállalástól, kockázattól. Amennyiben semmilyen hajlandóságot nem mutatnak a szerződéskötéssel kapcsolatban, valami turpisság, ügyeskedés lehet a dologban, tehát a szerződés egyfajta szűrőként is alkalmazható.
  • Javasoljuk, hogy már az elején köss velük szerződést, később erre már nagyon nehéz lesz rávenni őket.
  • Kína és az Alibaba is az importból él, tehát az esetek nagyobb részében neked lesz igazad egy reklamációnál, mert fontos a vásárlók pozitív véleménye. A WeChat-es, email-es beszélgetés is lehet bizonyíték, de egy szerződés jelentősen felgyorsíthat bármilyen ügyintézést.
  • Számíts rá, hogy nem írnak alá akármilyen szerződést, mondhatni „alkudozni” fognak. Érdemes ezért olyan egyezménnyel, ajánlattal indítani, amiből nem baj, ha később kicsit engedned kell. Például egy termékhez alapból egy év garanciát adnának, de te hármat kérsz, végül meg tudtok állapodni két évben.
  • Piackutatást végeztél, és kiderült, hogy most a kék színű kábelt vásárolják a legtöbben. Szerződésbe foglaltatik a színkód is, de te végül lila kábeleket kapsz. Ilyen esetben követelheted a teljes áru újraküldését a megfelelő színben, bizonyos esetekben akár pénzvisszatérítést is.
  • Fontos szempont lehet még a gyártási idő, nem beszélve a szállítás, vámkezelés hosszas folyamatáról… összességében hónapokat vehet igénybe, mire az első szállítmány megérkezik. Amennyiben a gyártó nem teljesíti a szerződésbe foglalt gyártási időt, jogodban áll alacsonyabb összeget fizetni, vagy bizonyos idő túllépése esetén akár az egész megrendelést sztornózni.
  • Végül, de nem utolsó sorban: nem tudnak és nem is akarnak majd átverni.

Pontosan mit kell tartalmaznia egy szerződésnek, amit a kínai gyártóval / kereskedővel kötsz?

Igazából mindent, a lehető legaprólékosabban kifejtve. A nem megfelelően megírt szerződésnél akadhatnak problémák, melyek a gyártó malmára hajtják a vizet, de nem csak a pénz miatt érdemes elővigyázatosnak lenni, hanem az egyéb kockázatok (pl. baleset) és a felelősségvállalás miatt is.

Nézzük az import szerződés legfontosabb elemeit, pontjait!

Figyelem! Ez csupán egy vázlat, nem tartalmaz minden elemet – a szerződést mindig az egyedi megállapodásnak megfelelően szükséges megírni!

  • A szerződő felek adatai – cég neve, címe, adatai, elérhetőségei
  • A termék(ek) részletes specifikációi, képekkel, ábrákkal – színek, méretek, tervrajzok, 2D, 3D-s képek, alapanyagok, stb.
  • Tanúsítványok – Verification of Conformity, TÜV, CE, stb.
    Érdemes vámszakértőt is megkérdezni az egyes tanúsítványok meglétének szükségességéről.
  • Fizetés, szállítás, időtartam – a teljes összeg, fizetési folyamat, előleg, stb.
  • Garancia – időtartam, a gyártó mit vállal, hogyan zajlik a garanciális ügyintézés, hogyan bizonyítható a hiba
  • Részletes használati útmutató a termék rendeltetésszerű használatához, képekkel és instrukciókkal
  • Kötelezettségek – a vásárló és a gyártó is betart minden szerződésben leírt pontot, valamint nyilatkoznak a titoktartásról: harmadik félnek senki nem adja ki a szerződés bármely információját
  • Jogi képviselethez kapcsolódó információk – érdemes felvenni a kapcsolatot egy helyi ügyvéddel vagy ügyvédi irodával, akik probléma esetén képviselnek. Ha velük megállapodsz, a Legal Representation”-be beírhatod az ő adataikat, ez is egy plusz védelmi faktor lesz számodra.
  • „Force Majeure”, azaz vis maior esetén egyik fél sem vállal felelősséget abban az esetben, ha a szerződés egy adott pontja valamilyen nem várt, rajta kívül álló esemény vagy történés miatt nem tartható vagy meghiúsul. Ilyen például egy környezeti katasztrófa, ami szerencsére ugyan nem gyakori, de vis maiornak számíthat a koronavírus, vagy a Szuezi-csatornába szorult Ever Given hajó esete is.
  • A MinnerAkadémia kínai importos tanítványai a mi általunk már jól bevált sablont tudják használni, melyben a fent említett pontokat részletesebben is látják, további példákkal kiegészítve.

Nálunk, a Kimport.hu-nál gyakran előfordul, hogy az ügyfél egyedi megrendelést szeretne leadni, ekkor rengeteg gyárat felkeresünk, mindegyiktől kérünk ajánlatot, mintát vagy valamilyen referenciaanyagot. Ezt már az Ali-n kívül, a kínaiak által használt WeChat applikáción, telefonon vagy email-en keresztül beszéljük meg. Mielőtt bármilyen rendelést leadnánk, minden esetben elküldünk a gyártónak egy általunk készített szerződést. Ha sikerül megállapodni, a felek aláírják a szerződést, ezzel jelentősen csökkentve a felmerülő kellemetlenségek és jogi procedúrák esélyét. Természetesen ez nem garancia az összes létező hiba kiszűrésére, de nagy mértékben hozzájárul a sikeres üzlethez és a megfelelő partneri viszony kialakításához.

Érdekel a kínai import! Merre tovább?

Ha fontolgatod a távol-keleti kereskedést, ajánlom figyelmedbe Kínai Import képzésemet a MinnerAkadémián, melyet ide kattintva érsz el. Amennyiben szeretnéd kiszervezni a beszerzést, fordulj hozzám, vagy a Kimport.hu csapatához bizalommal!

Cikkek:

Borítókép: Envato License

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Csépe Gáborhttps://minnerakademia.hu/products/course/kinai-import-alibaba-online-tanfolyam
Csépe Gábor vagyok. Két kereskedelmi vállalkozásom van, mindkettő saját márkás Kínából importált termékek nagykereskedelmével foglalkozik. Mindig is érdekelt a beszerzési, termékfejlesztési folyamat, hogy valami értékeset, lehetőleg egyedit alkossunk és mutassunk a piacnak. Valószínűleg pont emiatt az érzelmi elköteleződés (és egy csipetnyi kalandvágy) miatt sikeresen alakultak a Távol-Keleti beszerzéseink, és mindvégig élveztem, élvezem ezzel foglalkozni. Ma már több cégnek is segítek az importálásban, továbbá itt a Minneren szakértősködök a témában.

Instant posztok

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

Első rendelési hozamlehetőség a kínai import információkból

  • Befektetési összeg: 69 900 Ft-ba kerül az a tudás, aminek köszönhetően lesz terved, információd, tudásod a megfelelő kínai partner kiválasztásához, a rendelések kezeléséhez, vagy például a vámoláshoz.
  • Várható hozam: 1 000 000 Ft, ennyi az átlagos hozam a kezdő kínai import rendeléseknél, amikor valaki maga végzi az importálást. Általában 1-1,5 millió forint értékben történik meg az első rendelés, és beleszámítva a szállítási és egyéb költségeket is, és utána az eladási árat számolva kb. 1 millió forint körül lesz a hozamod. Ennél lehet több is. Ahogy szakértőnk mondja, a matek akkor jön ki, ha a beszerzési ár duplájáért lehet eladni a terméket. Ennek oka, hogy fel tudj készülni minden változó tényezőre. 
  • A befektetésed: Kínai Import, Alibaba online képzés

Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk. Szerezd be a tudást, aminek köszönhetően végre bele tudsz vágni! És a kezdeti hozam később még tovább növekszik! 

MinnerInstant

Látod a háttérben a két Costa Coffee feliratot? Egyik itt előrébb egy kávézó / önkiszolgáló étterem kifüggesztett logója, hogy náluk Costa Coffee-t szolgálnak fel, a másik egy Costa Coffee kávézó, amit a hazai Costa Coffee lánc üzemeltetett. Ez zárt most be, lényegében azért, mert a Coca-Cola (Costa márka tulajdonosa) több száz kisebb vendéglátóegységnek adta oda a jogot, hogy kitehessék, náluk Costa Coffee is van. Apróság, de mégis így borítja az egész üzletmenetet.

A Telex-en most olvasható egy frissebb nyilatkozat az L-Coffee Kft vezetőjétől. Kattints ide!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek

Zseniális reklám a Mindentment fogászattól
A Revolutnál is lesz részletfizetés. Vásárolj most fizess később