Már korábban írtam egy cikket, amiben rávilágítottam, hogy a Nike alapítója Phil Knight sem azonnal futott be a Nike-val. Sőt, először egy japán cipőmárkát árult több éven át. Ami ebben motiválhat téged és megnyugtathat, hogy egy cég felépítése hosszú idő. Persze szörnyű is lehet ezt olvasni, de az igazán stabil vállalkozások valahol 5 év után kezdenek el igazán pénzt hozni és 10 év után sikerül bebetonozódniuk. És akkor ott van az a tény, amin biztosan meg fogsz lepődni, hogy hitelből indította és működtette az egészet.
Ha nincs hitel, akkor ma nincs Nike.

Na, de nézzünk olyan tényeket a Nike-ról, amik motiválhatnak téged még, hogy csináld a vállalkozásodat!
- A szülei nem támogatták. Vagyis úgy fogalmazok, hogy nem ellenezték, de nem örültek, hogy a fiuk vállalkozik. Más szerepet, foglalkozást szántak neki.
- A kiindulópont az volt, hogy futócipőket fog árulni Phil Knight. Nagyon fontos! Azzal akart foglalkozni, amit imádott. A cége Blue Ribbon néven indult el. Az első 10 évben egy japán márkát árult, és csak utána kezdte el a saját márkás, Nike cipőket értékesíteni, gyártatni. Az első saját gyáruk is csak 1973-ban nyílt meg!
- Az 1960-as években, mikor elindult a cipős vállalkozása, akkor még a futás nem volt tömegsport. Senki nem akart csak úgy futni, nem voltak nagy futóversenyek. Az csak később jött divatba, sőt a hétköznapi sportcipő használat sem volt divat. Persze ott voltak a sportcsapatok, az egyetemi atléták, sportolók, az is elég nagy mennyiség volt, hogy számukra cipőt értékesítsenek.
- Akkor már az Adidas és a Puma befutott márka volt a sportolók között. A japán Tiger cipőmárkával oda tudott jutni jó pár sportolóhoz. Fontos! Itt még nem a Nike cipővel. Azt utána mutatta neki. Ó, az újdonság ereje! Amiről mindig is beszélünk! Ez sikerült is neki, egyre több sztárt fogtak meg. Tudod, ő már akkor influencer marketinget alkalmazott.
- Innováltak a Nike-nál. Már az elején, amikor a japán cipőmárkát árulták, akkor a gyártóval közösen fejlesztettek cipőket. Egyik ilyen innováció, ami véletlenül született, az ostyamintás, gofri rácsos minta cipő. Amit Bill Bowerman egyik alapító fejlesztett ki. Természetesen gofri sütőben olvasztotta a cipőtalpakat, onnan jött az ötlete. Ő kisebbségi tulajdonos, alapító volt, a második ember a cipős cég indulásakor. Majd, amikor összerúgták a port a japán márkával és a saját Nike márkás cipőket árulták, akkor is vezettek be innovációt. Mint például a légpárnás cipő. Utóbbi érdekes is, hogy egy feltaláló hozta el hozzájuk az ötletet. Mondta, hogy az Adidasnál elkergették és hülyének nézték. Ez már tetszett is Philnek, megnézte az újítást, kipróbálta, majd egy projektet indítottak rá. Fejleszteni kellett azért, mert bár a feltaláló ötlete zseniális volt, még kezdetleges.
- A Nike pólók, ruhák is egy érdekes dolog. A feleségének az az ötlete volt, hogy egy sporteseményre nyomjanak saját logós fehér pólót. Ezután jött el, hogy a cipőn kívül más ruházati terméket is elkezdtek tervezni.
- Már az elejétől fogva hitelből gyártatták a cipőket. Szinte folyamatosan hitelt vettek fel, törlesztették, majd újabb hitelt vettek fel. Sőt akkor még nem is voltak támogatóak a bankok. Volt olyan bank, aki azt mondta nekik (akkor még a Tiger cipőket árulták), hogy ne nőjenek ilyen gyorsan, sőt ne nőjenek olyan nagyra! Volt olyan bank, aki emiatt küldte el őket. Mert hiába fizették vissza a hitelt, az már túl nagy összeg volt számukra. A kapitalista USA mi? Hát…!
- Bérgyártásban készíttette el a termékeket. Nem saját maguk gyártották a cipőt. Ez már az elejétől fogva így volt. Először kerestek japán gyártókat, majd különböző gazdasági tényezők miatt másik országokban is megkerestek gyárakat, ahol a cipőket gyártották. 15 évet kellett várni, hogy az első saját gyárukat beindítsák, de még utána is többségében bérgyártókkal dolgoztak. Erről cikk: Bérgyártás: úgy is lehet sajátmárkás terméked, hogy más gyártja.
- A Nike hitvallása: „Küldetésünk, hogy a világ minden sportolóját inspiráljuk, és innovatív újításokat hozzunk el neki. Ha van tested, akkor sportolónak számítasz.”
Kapcsolódó cikk: Van egy jó ötleted, de se kezdő tőke, se kapcsolatok? Mihez kezdj? Kevés pénzből…
Olvasd el a Nike sztori könyvet, nem csak a Minner, hanem Bill Gates is ajánlja! A könyv: Phil Knight: A Nike-sztori.
Kapcsolódó cikkek:
- A Nespresso, Revolut így nyert időt a növekedésre, új projektekre
- A Nespresso piacra dobta a Vertuo készüléket. Az ok: lejárt szabadalom
Fotó: Photo by Paul Steuber / Unsplash