Tényleg nem olvasnak az emberek, vagy inkább a Facebook posztjaid kellene kipofozni?

Dátum

Megosztás

Mi bújhat meg annak a hátterében, ha a testsúlyod kilogrammjainak a száma (bocs, ha kényes a téma) rendre magasabb a Facebook / Instagram / LinkedIn posztjaidra érkező reakciók mennyiségénél? A modern kor társadalma a hiba forrása és egyre kevésbé hajlamosak olvasni az emberek?

Vagy csak a bejegyzéseid azok, amelyek nem ütik át az ingerküszöböt? Ebben a cikkben nemcsak a választ segítem megtalálni. Bónuszként mutatok 5 eredményes technikát, amelyeket alkalmazva önbizalmat és pénztárcát gyarapítóan csavarhatod felfelé a socia media jelenléted hatékonyságát.

Olybá tűnik, hogy a Facebook posztjaid rendre süket fülekre találnak?

Érthető, ha kivagy a dologtól. Vacak egy érzés, amikor szíved-lelked, pénzed és munkaórád öntöd a Facebook bejegyzések készítésébe, cserébe viszont nulla engagement a fáradozásaid eredménye. Elvétve beesik talán néhány kósza Like vagy komment, azok is jobbára barátoktól. Sovány vigasz.

Kicsit olyan, mintha falnak ütögetnéd a teniszlabdát. Persze, hogy frusztrál a dolog. Hiszen kell a kiáramlás, aktívnak kell(ene) lenni a közösségi médiában. Tucatszám olvastál róla cikkeket a Minneren, még podcast formájában is beszélgettek erről a Milánék

 „Az emberek nem olvasnak” – hívogatóan egyszerű volna ezzel magyarázni a bizonyítványt, nem igaz? De tényleg az emberekben van a hiba? Gyanús, ha mindenki más hülye lusta, szoktuk mondani családi körben. Mi van akkor, ha inkább neked kellene csiszolni a bejegyzések minőségén?

Ha teszem azt „A kőszívű ember fiai” olvasása valóságos adrenalin lökettel ér fel egy combos Facebook posztodhoz képest, akkor ideje a vevőid szemüvegén át szemlélni a világot.

Az emberek továbbra is olvasnak, csak kicsit nagyon másképp

2021 vége felé remélhetőleg már nem szalad fel a szemöldököd annak hallatán, hogy online térben scannelve olvasunk. Te is, én is, a vevőd is. Sietősen görgetünk, és ha a tartalom nem üti át az ingerküszöböt, már lapozunk is tovább.

Hadd citáljam támasztékként a HubSpot, SmartBlogger és Writemysite friss és ropogós statisztikáit:

  • Az emberek 73%-a saját bevallása szerint inkább csak átfutja a bejegyzéseket;
  • Az olvasók átlag néhány másodpercet töltenek egy cikk olvasásával;
  • Miközben átlagosan csak a tartalom 20%-át olvassák el. 

Mit nem mondanak el ezek a számok és hová szeretnék kilyukadni?

Unalmas posztokkal nem lehet figyelmet szerezni a közösségi médiában. Jó hír, hogy a legtöbb bejegyzés senkit nem érdeklő szutyok. Mint tikkasztó sivatagban a frissítő oázis, olyannyira üdítő látvány néha szembe futni egy-egy izgalmas kivétellel. Nálam ő volt a közelmúlt egyik kedvence:

“Make it simple. Make it memorable. Make it inviting to look at. Make it fun to read.” – 

a copywriter legenda Leo Burnett szavainak hullámain felbuzdulva ideje ráfordulnunk a „hogyan” kérdésre.

Hogy gondolkodj, amikor a következő Facebook bejegyzésed írod?

Dióhéjban az a lényeg, hogy megszerezd, aztán pedig fenn is tartsd a figyelmet. Könnyűnek hangzik, de nehéz megcsinálni. Merthogy veled egyidőben tucatnyian pályáznak még a követőid figyelmére.

Három eszköz van a kezedben:

  • kreatív – fotó a bejegyzés mellett. Színben és designban üssön el a platformtól, plusz egy rövid figyelemfelkeltő szöveggel utaljon a bejegyzés tartalmára.
  • headline vagy felütés – a posztod első mondata. Tekints rá úgy, mint a címsor írásra, 80%-ban ezen áll vagy bukik a figyelem megszerzése.
  • szöveg egyéb részei – ahogy egy nőt/férfit, úgy a figyelmet sem megszerezni, hanem megtartani a kemény dió. Penge szöveg kell az utolsó betűig, másképp lankad a figyelem.

Ne akarj magadról, a cégedről írogatni. A célközönséget valóban foglalkoztató kérdésekről, vágyakról és problémákról írj. Mindenki a saját nyűgjével van elfoglalva. Ha az emberek kedvében szeretnél járni, kommunikálj az őket foglalkoztató kérdésekről, az ő nyelvükön.

Technikák, amelyekkel felkorbácsolhatod magad körül a kék óriást

Következzék a cikk azon része, amiért valójában ide kattintottál. Technikák, praktikák és fortélyok. Ugyanúgy működnek a sokak szerint haldokló Facebook felületén, ahogy a többi social media platformon is: 

  • Hook írása

Pl.: „Mennyire vagy felkészült marketinges? Tudod a választ az alábbi 10 kérdésre?”

A hook (horog, ha úgy jobban tetszik) vákuumként szippantja be a figyelmed. Észre sem veszik, és már meg is álltak a hírfolyam görgetésével. Ütős cucc, ráadásul sokféle hook létezik, úgyhogy szabadon variálhatod őket indításként. 

Egy meglepő statisztika, az olvasó direkt megszólítása, egy izgalmas kérdés, vagy egy fineszes hasonlat mind-mind brutál erős figyelemmágnes. Velük berúghatod az ajtót!

  • Storytelling

Pl.: „Tudtad, hogy a Marketing Szövegírás képzés Storytelling moduljának az ötlete egy esküvőn jutott az eszembe? Tanulságos sztori, benne csalódottsággal, konfliktuskezeléssel, és a nehéz helyzetekre adott reakcióval. Ha van pár perced, elmesélem a részleteket…”

Valami ehhez hasonló. Az emberek szeretik a történeteket. Bármilyen sztori megteszi alapként, amiből kihozhatsz egy velős tanulságot. Lényeg, hogy a történet fusson ki hasznos konklúzióra, amit az olvasó magával vihet.

  • Kiszólás

Pl.: „Ugye most Te is a következőt kérdezed magadban?”

Időről időre szólj ki az olvasókhoz, mintha csak élő prezentációt tartva akarnád őket felébreszteni. A kis átkötések, kérdések és kiszólások hidat képeznek, amelyekkel ügyesen köthetsz össze magvas gondolatokat.

  • Hasonlat / metafora

Pl.: „Ez a vadonatúj okosporszívó az otthoni takarítás Tesla-ja / Annyira esztétikus a weboldalad, mint egy traktor”

A hasonlat ugyebár két dolog összehasonlítása, a metafora pedig az azonosításuk. Minél távolibb egymástól a két dolog, annál hatásosabban ragadja meg a figyelmet. Ilyesfajta képekben kommunikálva az emberek imádni fogják a szövegeid.

  • Tördelés, tagolás, emoji

Itt nincs példa, mert úgyis érted. 2-3 soronként akkor is nyomj Enter-t, ha fáj. Egybefüggő masszát senki sem szeretne olvasni. A szellős, átlátható, strukturált content az, amitől eredményt remélhetsz.

+1. Vizuális támogatás

Tudtad, hogy a fotóval megtámogatott Facebook-bejegyzések 53%-kal több Like-ot, 104%-kal több kommentet és 84%-kal több kattintást hoznak a konyhára? Bár ez talán manapság alap, de azért biztos, ami biztos alapon ide akartam szúrni.

Összegzés – avagy mi legyen most?

Tesztelni, tesztelni, tesztelni. Elolvashatsz még egy szekérderéknyi Minner cikket marketingről, szövegírásól vagy közösségi média jelenlétről. A dolog próbája úgyis az lesz, ha elkezded tesztelni az itt olvasottakat.

Persze a következőkkel feljebb tekerheted a színvonalat:

  • olvasd fel hangosan a megírt posztjaid, így mindjárt fény derül rá, ha unalmas a mondandó;
  • ha marketing hipster vagy, a tükör előtt olvasd fel a szöveget, úgy hatásosabb;
  • beszélgess sokat a vevőiddel, tőlük tudhatod meg a legtutibb témákat;
  • ne akadj ki, ha nem minden bejegyzésed lő ki a sztratoszféráig;
  • és ne feledd a mondást: egy poszt nem poszt, két poszt fél poszt, három poszt egy poszt…

Kapcsolódó anyagok:

Kovács Péter
Kovács Péter
"Miért vásárolnak az emberek?" - mindig is ez a kérdés vonzott a marketing irányába. Aztán kristálytiszta lett a fókusz, és immáron évek óta a szövegírás számít a szakterületemnek. Az egyik legértékesebb vállalkozói készséggel akarlak felruházni: az értékesítési szövegírással. Hogy iparágtól függetlenül képessé válj lebilincselően eredményes szövegekkel eladni.