Mi bújhat meg annak a hátterében, ha a testsúlyod kilogrammjainak a száma (bocs, ha kényes a téma) rendre magasabb a Facebook / Instagram / LinkedIn posztjaidra érkező reakciók mennyiségénél? A modern kor társadalma a hiba forrása és egyre kevésbé hajlamosak olvasni az emberek?
Vagy csak a bejegyzéseid azok, amelyek nem ütik át az ingerküszöböt? Ebben a cikkben nemcsak a választ segítem megtalálni. Bónuszként mutatok 5 eredményes technikát, amelyeket alkalmazva önbizalmat és pénztárcát gyarapítóan csavarhatod felfelé a socia media jelenléted hatékonyságát.
Olybá tűnik, hogy a Facebook posztjaid rendre süket fülekre találnak?
Érthető, ha kivagy a dologtól. Vacak egy érzés, amikor szíved-lelked, pénzed és munkaórád öntöd a Facebook bejegyzések készítésébe, cserébe viszont nulla engagement a fáradozásaid eredménye. Elvétve beesik talán néhány kósza Like vagy komment, azok is jobbára barátoktól. Sovány vigasz.
Kicsit olyan, mintha falnak ütögetnéd a teniszlabdát. Persze, hogy frusztrál a dolog. Hiszen kell a kiáramlás, aktívnak kell(ene) lenni a közösségi médiában. Tucatszám olvastál róla cikkeket a Minneren, még podcast formájában is beszélgettek erről a Milánék.
„Az emberek nem olvasnak” – hívogatóan egyszerű volna ezzel magyarázni a bizonyítványt, nem igaz? De tényleg az emberekben van a hiba? Gyanús, ha mindenki más hülye lusta, szoktuk mondani családi körben. Mi van akkor, ha inkább neked kellene csiszolni a bejegyzések minőségén?
Ha teszem azt „A kőszívű ember fiai” olvasása valóságos adrenalin lökettel ér fel egy combos Facebook posztodhoz képest, akkor ideje a vevőid szemüvegén át szemlélni a világot.
Az emberek továbbra is olvasnak, csak kicsit nagyon másképp
2021 vége felé remélhetőleg már nem szalad fel a szemöldököd annak hallatán, hogy online térben scannelve olvasunk. Te is, én is, a vevőd is. Sietősen görgetünk, és ha a tartalom nem üti át az ingerküszöböt, már lapozunk is tovább.
Hadd citáljam támasztékként a HubSpot, SmartBlogger és Writemysite friss és ropogós statisztikáit:
- Az emberek 73%-a saját bevallása szerint inkább csak átfutja a bejegyzéseket;
- Az olvasók átlag néhány másodpercet töltenek egy cikk olvasásával;
- Miközben átlagosan csak a tartalom 20%-át olvassák el.
Mit nem mondanak el ezek a számok és hová szeretnék kilyukadni?
Unalmas posztokkal nem lehet figyelmet szerezni a közösségi médiában. Jó hír, hogy a legtöbb bejegyzés senkit nem érdeklő szutyok. Mint tikkasztó sivatagban a frissítő oázis, olyannyira üdítő látvány néha szembe futni egy-egy izgalmas kivétellel. Nálam ő volt a közelmúlt egyik kedvence:
“Make it simple. Make it memorable. Make it inviting to look at. Make it fun to read.” –
a copywriter legenda Leo Burnett szavainak hullámain felbuzdulva ideje ráfordulnunk a „hogyan” kérdésre.
Hogy gondolkodj, amikor a következő Facebook bejegyzésed írod?
Dióhéjban az a lényeg, hogy megszerezd, aztán pedig fenn is tartsd a figyelmet. Könnyűnek hangzik, de nehéz megcsinálni. Merthogy veled egyidőben tucatnyian pályáznak még a követőid figyelmére.
Három eszköz van a kezedben:
- kreatív – fotó a bejegyzés mellett. Színben és designban üssön el a platformtól, plusz egy rövid figyelemfelkeltő szöveggel utaljon a bejegyzés tartalmára.
- headline vagy felütés – a posztod első mondata. Tekints rá úgy, mint a címsor írásra, 80%-ban ezen áll vagy bukik a figyelem megszerzése.
- szöveg egyéb részei – ahogy egy nőt/férfit, úgy a figyelmet sem megszerezni, hanem megtartani a kemény dió. Penge szöveg kell az utolsó betűig, másképp lankad a figyelem.
Ne akarj magadról, a cégedről írogatni. A célközönséget valóban foglalkoztató kérdésekről, vágyakról és problémákról írj. Mindenki a saját nyűgjével van elfoglalva. Ha az emberek kedvében szeretnél járni, kommunikálj az őket foglalkoztató kérdésekről, az ő nyelvükön.
Technikák, amelyekkel felkorbácsolhatod magad körül a kék óriást
Következzék a cikk azon része, amiért valójában ide kattintottál. Technikák, praktikák és fortélyok. Ugyanúgy működnek a sokak szerint haldokló Facebook felületén, ahogy a többi social media platformon is:
- Hook írása
Pl.: „Mennyire vagy felkészült marketinges? Tudod a választ az alábbi 10 kérdésre?”
A hook (horog, ha úgy jobban tetszik) vákuumként szippantja be a figyelmed. Észre sem veszik, és már meg is álltak a hírfolyam görgetésével. Ütős cucc, ráadásul sokféle hook létezik, úgyhogy szabadon variálhatod őket indításként.
Egy meglepő statisztika, az olvasó direkt megszólítása, egy izgalmas kérdés, vagy egy fineszes hasonlat mind-mind brutál erős figyelemmágnes. Velük berúghatod az ajtót!
- Storytelling
Pl.: „Tudtad, hogy a Marketing Szövegírás képzés Storytelling moduljának az ötlete egy esküvőn jutott az eszembe? Tanulságos sztori, benne csalódottsággal, konfliktuskezeléssel, és a nehéz helyzetekre adott reakcióval. Ha van pár perced, elmesélem a részleteket…”
Valami ehhez hasonló. Az emberek szeretik a történeteket. Bármilyen sztori megteszi alapként, amiből kihozhatsz egy velős tanulságot. Lényeg, hogy a történet fusson ki hasznos konklúzióra, amit az olvasó magával vihet.
- Kiszólás
Pl.: „Ugye most Te is a következőt kérdezed magadban?”
Időről időre szólj ki az olvasókhoz, mintha csak élő prezentációt tartva akarnád őket felébreszteni. A kis átkötések, kérdések és kiszólások hidat képeznek, amelyekkel ügyesen köthetsz össze magvas gondolatokat.
- Hasonlat / metafora
Pl.: „Ez a vadonatúj okosporszívó az otthoni takarítás Tesla-ja / Annyira esztétikus a weboldalad, mint egy traktor”
A hasonlat ugyebár két dolog összehasonlítása, a metafora pedig az azonosításuk. Minél távolibb egymástól a két dolog, annál hatásosabban ragadja meg a figyelmet. Ilyesfajta képekben kommunikálva az emberek imádni fogják a szövegeid.
- Tördelés, tagolás, emoji
Itt nincs példa, mert úgyis érted. 2-3 soronként akkor is nyomj Enter-t, ha fáj. Egybefüggő masszát senki sem szeretne olvasni. A szellős, átlátható, strukturált content az, amitől eredményt remélhetsz.
+1. Vizuális támogatás
Tudtad, hogy a fotóval megtámogatott Facebook-bejegyzések 53%-kal több Like-ot, 104%-kal több kommentet és 84%-kal több kattintást hoznak a konyhára? Bár ez talán manapság alap, de azért biztos, ami biztos alapon ide akartam szúrni.
Összegzés – avagy mi legyen most?
Tesztelni, tesztelni, tesztelni. Elolvashatsz még egy szekérderéknyi Minner cikket marketingről, szövegírásól vagy közösségi média jelenlétről. A dolog próbája úgyis az lesz, ha elkezded tesztelni az itt olvasottakat.
Persze a következőkkel feljebb tekerheted a színvonalat:
- olvasd fel hangosan a megírt posztjaid, így mindjárt fény derül rá, ha unalmas a mondandó;
- ha marketing hipster vagy, a tükör előtt olvasd fel a szöveget, úgy hatásosabb;
- beszélgess sokat a vevőiddel, tőlük tudhatod meg a legtutibb témákat;
- ne akadj ki, ha nem minden bejegyzésed lő ki a sztratoszféráig;
- és ne feledd a mondást: egy poszt nem poszt, két poszt fél poszt, három poszt egy poszt…
Kapcsolódó anyagok: