Termékfejlesztés, üzleti modell példák: Ikea, Playersroom, autónepper, webáruházak, innovációk [podcast]

Hogyan jönnek létre speciális üzleti modellek, amivel igazán ki lehet tűnni egy adott piacon? Hogyan lehet igazán belelátni a vevők fejébe? Erről beszélek úgy, hogy közben példákkal is szemléltetem. Öveket becsatolni, mert hosszú lesz! 

A podcast, hanganyag: Spotify-on, vagy Apple Podcastban, vagy itt beágyazva a lejátszóban:

Rövid összefoglaló:

Tudtad, hogy az IKEA már az 1960-as években elindította az éttermeit? Miért? Csak egy kósza ötlet volt? Nem! Ez mind annak az eredménye, hogy felmérték a vásárlóik igényeit. Már az 1950-es években kiderült, hogy amikor egy vásárló már a 2. vagy 3. alkalommal ment be az IKEA-ba, akkor elkezdte betervezni, hogy utána eszik. Így éhesen mentek be a boltba, és mint tudjuk, milyen egy éhes ember? Nyűgös! Kiderült, kevesebb ideig is vannak a boltban, kevesebbet is vásárolnak. Akik ettek, előtte több ideig voltak az áruházban. Már akkor külvárosban volt az üzlet, így úgy döntöttek, megteremtik a lehetőségét annak, hogy a vásárlók ehessenek.

Fizetős hűségprogramok üzleti modell: rengeteg cég alkalmaz valamilyen hűségprogramot, általában ingyenesen csatlakozni lehet hozzá, pontokat gyűjtenek a vevők amit beválthatnak. Nehéz meglépni azt, hogy a csatlakozásért pénzt kérjünk, de több cég is bebizonyította már, hogy jó ötlet lehet. Az Amazon a Prime tagsággal csinálja ezt, aminek ára 99 dollár, és a felhasználók akciókat, szállítási kedvezményeket kapnak. Itthon a Playerstroom (magyar cipő – és ruhabolt) alkalmaz hasonlót, náluk 5000 Ft a belépési díj, és 5-50% kedvezményt tud igénybe venni a felhasználó. A vevő is úgy érzi, hogy okos döntést hozott, és itt jön a csavar az egészben. Egy jól kitalált fizetős hűségprogramban a vásárlók 2-4-szer is többet költenek, mint egy átlagos vásárló. Ha csak azt nézzük, hogy a sikeres webáruházak forgalmának 40%-át a visszatérő vásárlók hozzák, akkor azt hiszem, érdemes ezzel foglalkozni.

Hallgasd meg a teljes podcastot (görgess vissza!), mert van benne hotelberendezést és felújítást értékesítő cég üzleti modelljének változása, illetve egy autónepperes innováció is. Oké, innovációnak túlzás nevezni, de eszméletlen jó koncepció! Ezek magyar példák!

Belejöttél a podcast hallgatásba? Akkor hallgasd meg a többit is: Legnépszerűbb üzleti podcast adások: 4 órás munkahét, kínai import, bérgyártás…

Fotó: REVOLTUnsplash

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozok azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!