Tik-tak-tik-tak, már 3 milliárd letöltésnél jár a TikTok. Itt az ideje komolyan venni! [podcast]

Dátum

Megosztás

Az elmúlt napokban a TikTok elérte a 3 milliárd letöltést, ami azt jelenti, hogy a Föld lakosságának majdnem fele van már jelen a musical.ly-vel egybeolvadt, jelenlegi formájában 2018 óta létező videómegosztó appon. Ilyen magas letöltésszámot eddig csak a Facebook-nak, valamint a cég tulajdonában lévő többi alkalmazásnak (Whatsapp, Instagram, Messenger) sikerült elérni. Nem csak onnan tudhatjuk, hogy foglalkoznunk kell a TikTok-kal, hogy elérte a 3 milliárd letöltést, hanem már onnan is, hogy bármelyik országos rádiót hallgatjuk, egész biztosan megemlítik ezt a közösségi média platformot, plusz a TikTok zenék is nagymértékben formálják a rádiók lejátszási listáit. Ez már nem csak a tinédzserek játszótere, a felhasználók átlagéletkora is folyamatosan növekszik. Most annak járunk utána, hova is helyezhetjük el a TikTok-ot az üzleti szférában, grafikonokkal is szemléltetjük a szokásokat és a trendeket.

A TikTok átlépte azt a kritikus pontot, ami eddig csak a Facebook-nak sikerült

TikTok letöltéseinek száma negyedévenkénti bontásban. Forrás: sensortower.com

Ahogy a fenti ábra mutatja, 2018 óta minden negyedévben minimum 150 millió új letöltést generált az applikáció, a COVID-19 berobbanásával pedig nem meglepő a hirtelen, 300 millió feletti kiugrás sem. Érdekesség, hogy egyetlen dologban jelenleg (még) nem tud versenyezni a legnagyobb közösségi média platform számaival: míg a TikTok havi látogatottsága körülbelül 732 millió, addig a Facebook 2,85 milliárd havi látogatót tudhat magáénak, azonban így is döbbenetes eléréseket produkál a kínai kézben lévő alkalmazás.

A cikket meg is hallgathatod. Podcast verzióban + extra információk

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül

De kik is használják a TikTok-ot?

TikTok felhasználóinak átlagéletkora – Forrás: TikTok For Business, TikTok Ads [Internal Data Source]

Ahogy az ábra is mutatja, a legnagyobb felhasználói tábor a 18 és 24 év közötti fiatalokból áll, ők 8% híján az egész TikTok közösség felét teszik ki. Utánuk a 25-34 éves korosztály következik 22%-kal, majd csak harmadikként, 17%-os aránnyal a legfiatalabb, 13-17 éves korcsoport.

Úgy érvel maga mellett a TikTok, hogy a közösségét egyedinek és „duplikáció-mentes”-nek állítja be. Ez azt jelenti, hogy sokkal kisebb az esélye, hogy a felhasználóik más közösségi oldalakon is jelen lennének. Az alábbi ábra azt mutatja, hogy a közösségük hány százaléka NEM használja az adott felületet:

  • A TikTok felhasználók 8%-a nem használja a YouTube-ot, ami megfordítva annyit jelent, hogy 92% viszont igen. Mondhatni, hogy ez a felület van leginkább versenyben a TikTok-kal szemben, itt a legnagyobb az átfedés. Amíg YouTube-on a szórakoztatás és edukáció a fő irányvonal, a TikTok valamennyire lekorlátozódik a szórakoztatásra, ezzel alternatívát nyújtva a gondolkodásmentes kikapcsolódásra.
  • Ahogy fent is említettem, a fiatal korosztályok uralják a TikTok legnagyobb közösségét, így a Snapchat, Facebook, Insta követi a sorban a legnagyobb videómegosztót, de meglepő módon, már kb. átlagosan 60%-a nincs jelen ezeken az felületeken sem.
  • A TikTok felhasználók 92% nincs fent a LinkedIn-en, gyaníthatóan a biznisz-mivolta miatt. Ez az a platform, ahová a felhasználók nem nevetni és ellazulni járnak fel, hanem a kapcsolat- és karrierépítést tartják szem előtt.
A TikTok közössége egyedi. Forrás: TikTok For Business, TikTok Ads [Internal Data Source]

Miért ennyire népszerű a TikTok? Miben rejlik a sikere?

A TikTok célja a szórakoztatás. Forrás: TikTok For Business, TikTok Ads [Internal Data Source]

Egy felhasználó naponta átlagosan majdnem 90 percet, azaz másfél órát tölt el TikTok-ozással, napi 19-szer nyitja meg az appot, és a fogyasztók 80%-a a legszórakoztatóbb platformként emlegeti. A TikTok töretlen népszerűségét az alábbi egyedi előnyei biztosítják a többi közösségi oldallal szemben:  

  • Célja kizárólag a SZÓRAKOZTATÁS, csupa nagybetűvel. Míg mondjuk a Facebook-on ömlesztve zúdulnak ránk a – sokszor negatív – hírek, addig a TikTok-on sokkal inkább a vicces és izgalmas, könnyen és gyorsan befogadható tartalmakat szeretjük és fogyasztjuk. Mint amikor leülsz egy fárasztó munkanap végén a TV elé, és direkt nem a hírcsatornákat nézed, hanem helyette mondjuk egy film- vagy humorcsatornára esik a választásod. Ugyanez a párhuzam itt is észrevehető: ha nem akarod látni a választással kapcsolatos tartalmakat, a rengeteg hírt-álhírt, vagy a számodra nem annyira releváns posztokat, helyette inkább megnyitod a TikTok-ot, mert azzal teljesen ki tudsz kapcsolódni, akár órákra is.
  • Könnyű használni az alkalmazást, nincs túlzsúfolva beállítási lehetősséggel. Nem zaklat, hogy töltsd ki a profilodat, helyette inkább az algoritmus figyeli az összes tevékenységedet, ami alapján össze tudja állítani következő használatra a számodra leginkább függőséget okozó hírfolyamot.
  • Nincs szükség nagy hozzáértésre, tengernyi lehetőséget ad a kezünkbe az alkalmazás, így a minőségi tartalomkészítés nem függ nagymértékű pénzügyi beruházástól, befektetéstől; más-más vagyoni helyzetben lévő felhasználók is képesek hasonlóan szórakoztató tartalmakat gyártani, mert a kreativitás sokkal inkább meghatározza az adott videó / profil sikerét.
  • Gyorsan és könnyedén fogyasztható a tartalom, ha pedig nem tetszik egy videó, egyszerűen csak tovább görgetsz. Maradok a televíziós példánál: ha most visszanéznél egy 90-es évekbeli filmet, érzékelnéd, hogy sokkal lassabban történnek benne az események, szinte már indokolatlanul elnyújtottnak tűnhetnek az akkoriban készült filmek. Ma már nem telhet el úgy egyetlen perc egy videóban, hogy nem történik benne valamilyen izgalmas, érdekfeszítő cselekvés, mert kb. 10-15 másodperc után görgetünk, ha addig nem tetszett, amit láttunk. Ahogyan a tv-csatornákat is váltogatod, hogy megtaláld az általad érdekesnek vélt műsorokat.
  • Nincs zsúfolásig tele reklámmal, fókuszban inkább a natív hirdetés, a pull-marketing áll. A Facebook-on és Instagram-on alkalmazott hirdetések nem feltétlenül váltanak ki szimpátiát, ráadásul az egészséges határt gyakran átlépő influencer-marketing mögött már gyakran csak a pénz szagát lehet érezni. Mivel a TikTok még kellően új, az itt jelen lévő véleményvezérek sokkal nagyobb elköteleződést válthatnak ki a rajongótáborból, mint a „hagyományos” influencerek, ugyanis ők nem hajtogatják folyton-folyvást azt, hogy „vedd meg ezt a terméket, itt egy kuponkód”, hanem valamilyen ütős, rövid és kreatív tartalommal mutatják be egy-egy termék vagy szolgáltatás előnyeit. Ha nem így tennék, a fogyasztók hamar kiutálnák az influencert az oldalról.
  • Gyorsan terjednek a trendek. Aki lemarad, az kimarad – azaz a „FoMO-jelenség” („Fear of Missing Out”). A gyorsaság itt már kulcstényező, és ha trendekről van szó, muszáj az elsők között megtudni annak lényegét, vagy kontentgyárosként felülni a trendvonatra, mert eszméletlen hamar végig söpör a közösségen, viszont hamar el is illan a jelentősége, mivel hamarosan érkezik az újabb trend, ami felváltja az előzőt, és így tovább. Legfrissebb tudomásom szerint a legújabb trend most éppen az, hogy egy adott videóban több barát(nő) felváltva mutatja be és mondja ki az általa viselt ruházati termékek, kiegészítők márkaneveit, úgy mint Gucci, Prada, Apple (Watch, iPhone) stb… de nem kizárt, hogy már rég le vagyok maradva.
  • Sokkal spontánabb és nyersebb, valamint kevésbé mesterkélt az Instagram-hoz képest. Habár találkozhatunk átgondoltabb, megtervezett videókkal, közel sem kelti azt az érzetet bennünk, hogy egy spontánnak vélt tartalom létrejöttét akár hosszú előkészület és beállítás előzte meg, ahogyan mondjuk egyes Insta modellek képeinél nem feltétlenül tudtuk elhinni ezt a #randomphoto hashtag ellenére sem.
  • Talán pont a fent említett különbségek miatt állítja be magát a TikTok sokkal inkább szórakoztató médiaoldalnak, mintsem social media platformnak.

Megértettük az alapvető különbségeket, de mégis hogyan tudja a TikTok beszippantani a felhasználóit?

A TikTok sikeréhez még hozzátartozik a jól kidolgozott hírfolyam-algoritmus. A „For You” feed-je ugyanis végtelen videókból tevődik össze, de saját fogyasztási szokásaidnak megfelelően dobja fel a tartalmakat. A vállalat egy blogposztjában elárulta, mi az a három tényező, ami meghatározza az algoritmusban, hogy milyen videókat jelenítsen meg:

  1. A felhasználó interakciói: mit lájkol, kit követ, mely tartalmakhoz kommentel, valamint, hogy milyen jellegű videókat tölt fel
  2. A videó információi: feliratok, hangok és zenék, hashtag-ek
  3. Végül pedig az app beállításai, mint preferált nyelv, demográfiai adatok, készülék típusa.

Már te is biztosan elgondolkoztál azon, hogy TikTok-on kampányolj, hirdess. Ha ezek után a tettek mezejére lépnél, ajánljuk a következő lépések alkalmazását:

  1. lépés: töltsd le az alkalmazást, nézz meg pár videót! De vigyázz, mert könnyen beszippant, és hirtelen csak arra leszel figyelmes, hogy elment két órád.
  2. lépés: ha úgy érzed, hogy a te célcsoportod nagyban megegyezik a TikTok közösségével, valamint a márkád összeegyeztethető a fent említettekkel, hozz létre profilt a vállalkozásodnak, és próbálj minél érdekesebb videókat közzétenni, majd folyamatosan elemezd az eléréseket, kedveléseket, nem utolsó sorban pedig figyeld a trendeket, ami alapján te is készítheted az anyagaidat.
  3. lépés: ha a marketingbüdzséd engedi, hirdess is a felületen! Nem csak kampányokat hozhatsz létre, de ahogyan a Facebook-nál, úgy itt is van lehetőség egy-egy videó kiemelésére. Viszont ne feledd, hogy a TikTok felületén egyelőre csak dedikált ügynökségeken keresztül tudsz hirdetéseket feladni és menedzselni, jelenleg még nem hozhatsz létre enélkül hirdetési fiókot! Továbbá fontos megemlíteni, hogy pillanatnyilag még nem is lehet pontosan célozni egy adott országon belül, így a helyhez kötött vállalkozásoknak nem biztos, hogy ez a legkifizetődőbb megoldás, bár a hirdetési költségek a Facebook-hoz képest eddig még igen csak alacsonyak.

Ez izgalmas volt! Van még ilyen?

Khaby Lame TikTok sikere. Mi is megy a TikTokon?

Melyik közösségi médiában legyél aktív? Facebook, Instagram, Youtube, Tiktok…

Van az a pénz, amiért korpásodik az ember haja

Forrás: TikTok 1; TikTok 2; Business Insider 1; Business Insider 2;
SensorTower.com; MusicBusinessWorldwide.com; Growwwdigital.com

Borítókép: Unsplash.com

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.