Több száz millió dollárt keres az Amazon azzal, hogy egy gombot arrébb tesz

Weboldalt, webshopot már könnyedén tudunk készíteni, ideje ezt már nem a fókuszba tenni, hiszen ezzel nem tudunk már kitűnni (ez már alap szint). Akár a webshopok piacát nézzük, akár más területen is az online értékesítést, az már látszik, hogy a következő szintlépés most a weboldal konverziójának növelése, mégpedig azzal, hogy a felhasználókra, vevőkre szabjuk a weboldalunkat. Ne elégedj meg azzal, hogy jól néz ki, tudnak rendelni és ott van szerinted minden információ, ami kell a vásárláshoz. Biztos ez? Folyamatosan ez a bizonytalanság legyen előtted és tesztelj, ahogyan azt az Amazon is teszi.

Érdemes-e megvizsgálni a világ legnagyobb forgalmú webáruházának a főoldalát? Mondhatjuk úgy is, hogy ez költői kérdés.

Miért és hová jönnek a felhasználók?

Azzal kell kezdened, hogy végiggondolod a felhasználók hogyan és miért jutnak el egy adott oldalra. Például az Amazonnál egyértelmű, hogy a legtöbb felhasználó a főoldalon kezdi. A legtöbb esetben viszont a főoldalt már a visszatérő látogatók, sőt visszatérő vásárlók keresik fel. A főoldalon kívüli termékoldalakra, vagy egyéb oldalakra viszont más útvonalon juthat el. És ezt a rutint figyelembe kell venni, hogy mit teszünk a felhasználó elé és hogyan. Kedvenc példám erre, hogy mikor egy kulcsszóra az egyik oldal előre kerül a Google-ban a keresőoptimalizálás eredményeképpen, akkor azt tovább érdemes optimalizálni, hogy ha a felhasználó már ott van, akkor ott tartsuk, sőt még jobban irányítsuk az oldalunkon (felhívások, linkek, elrendezés megváltoztatása…)

Hogyan használd ezt az információt? Egy biztos, hogy jelenleg ne a főoldalad legyen a fő fókuszod az átalakításnál, maximum akkor, ha van rá stratégiád, hogyan navigáld oda a vevőidet. Legtöbb esetben a Black Friday és karácsonyi kampány időszakban van fókuszban a főoldal. Így valószínűleg először az aloldalaidat, vásárlási folyamataidat kell optimalizálni. Megfelelő helyre tenni a feliratokat, ellenőrizni, minden jó helyen van-e, sőt megváltoztatni az elrendezést, megnézni mikor vásárolnak többet, hogyan növelhető a konverzió, vagy kosárméret.

Above the fold – Mielőtt legörget a felhasználó mit lát?
Nagyon fontos, hogy foglalkozz az első képernyővel (akár főoldalon, akár aloldalon is), amit lát görgetés nélkül a felhasználó. Az Amazonnál például láthatod, hogy a slider felül nagyon vékony. A legtöbb weboldalon általában az első képernyő 75%-át elfoglalja az ilyen slider (kanapés kép – nyilak a képen).

A felhasználók visszafordulási aránya is kisebb lehet, vagyis több látogató maradhat ha ezt a részt optimalizáljuk, teszteljük. Tévhit, hogy a felhasználók nem görgetnek. Webesek és marketingesek rugóznak ezen a témán mindig, bár tény, hogy a felső rész a legfontosabb, de több tanulmány is kimutatta, hogy a felhasználók igenis görgetnek, így az alsó részek is kellő figyelmet kapnak (de ezt lejjebb láthatod, te is letesztelheted).

Egy kutatásból (25 millió látogatás) kiderült, hogy a felhasználók már az oldal teljes betöltődése közben elkezdenek görgetni lefelé. Így azt is mondhatjuk, hogy fontos az első rész, de sok esetben kiderült, a hajtás utáni képernyő még fontosabb. De ezt kezeld úgy, hogy ez általános statisztika, a te weboldaladnál le kell tesztelni (lásd alul A/B teszt).

Tudtad, hogy 1000 különböző Amazon weboldal van?

Tipp! Érdemes megnézni visszamenőlegesen is a legnagyobb weboldalakat (magyarokat is), hogy adott időszakban mit és hogyan reklámoztak, hol mi volt, milyen kampányuk volt. Ezen az oldalon keresztül tudod megnézni: https://web.archive.org/
Ez azért is jó, mert kiderül mennyire változatosak a főoldal kampányaik, mit és hogyan változtattak. Például Amazonnál eltűntek a főoldalról az árak, adott időszakban milyen termékeket helyeztek előtérbe…? Mégis a legnagyobb forgalmú webáruházról beszélünk az Amazon esetében, ahol több tíz, sőt száz millió dollár múlik nap mint nap azon, hogy mi és hol van, mit lát a felhasználó.

Itt például elérhető szinte napi változással együtt az Amazon oldala (akár aloldalak is): https://web.archive.org/web/*/https://www.amazon.com/

A fenti képen látod, hogy minden napra van archív, lementett oldal az Amazon-ról, naponta több száz lementett verzió. Nos, ahogy a Facebook, úgy az Amazon is folyamatosan A/B tesztel, csak itt nem két verziót, hanem egyszerre több 1000-et. Persze könnyű dolguk van, rengeteg felhasználójuk van, így nem nehéz 1000-3000 emberen letesztelni egy főoldal változást, vagy egy háttérszín, kiemelés megváltoztatását, akár egy másik feliratot. Egyszerre akár 1000 különböző Amazon is létezik, mert tesztelik hol nagyobb a konverzió, és utána azt “adják” minden felhasználónak.

A/B teszt, hőtérkép, mit csinálnak a felhasználók

A Hotjar hőtérképes megoldásával több mindent láthatsz. Egyrészt azt, hogy

  • meddig görgetnek le a felhasználók a weboldaladon,
  • hová kattintottak a legtöbben,
  • fel tudod venni a felhasználók mozgását, azt hogy mit csinálnak a weboldaladon (vissza tudod nézni felhasználónként, azt hiszem, meg fogsz lepődni, mennyire nem úgy mozognak, ahogy te elgondoltad),
  • kiderítheted hol és miért nem jutnak tovább…

Erre a tesztelésre, optimalizálásra szánj időt, mert ha 1%-ról 2%-ra növeled a weboldalad konverziós értékét, már dupla akkora forgalmad lesz!

Ez tetszett, még ilyet!

forrás: Webarchive, ABtasty.com,
Chuck Pearson / Medium.com

2021 -es vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem csak kezdőknek!

Iratkozz fel, hogy előbb megkapd! Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner 2021- es ötletekre!!

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!