Több száz millió dollárt keres az Amazon azzal, hogy egy gombot arrébb tesz

Dátum

Megosztás

Weboldalt, webshopot már könnyedén tudunk készíteni, ideje ezt már nem a fókuszba tenni, hiszen ezzel nem tudunk már kitűnni (ez már alap szint). Akár a webshopok piacát nézzük, akár más területen is az online értékesítést, az már látszik, hogy a következő szintlépés most a weboldal konverziójának növelése, mégpedig azzal, hogy a felhasználókra, vevőkre szabjuk a weboldalunkat. Ne elégedj meg azzal, hogy jól néz ki, tudnak rendelni és ott van szerinted minden információ, ami kell a vásárláshoz. Biztos ez? Folyamatosan ez a bizonytalanság legyen előtted és tesztelj, ahogyan azt az Amazon is teszi.

Érdemes-e megvizsgálni a világ legnagyobb forgalmú webáruházának a főoldalát? Mondhatjuk úgy is, hogy ez költői kérdés.

Miért és hová jönnek a felhasználók?

Azzal kell kezdened, hogy végiggondolod a felhasználók hogyan és miért jutnak el egy adott oldalra. Például az Amazonnál egyértelmű, hogy a legtöbb felhasználó a főoldalon kezdi. A legtöbb esetben viszont a főoldalt már a visszatérő látogatók, sőt visszatérő vásárlók keresik fel. A főoldalon kívüli termékoldalakra, vagy egyéb oldalakra viszont más útvonalon juthat el. És ezt a rutint figyelembe kell venni, hogy mit teszünk a felhasználó elé és hogyan. Kedvenc példám erre, hogy mikor egy kulcsszóra az egyik oldal előre kerül a Google-ban a keresőoptimalizálás eredményeképpen, akkor azt tovább érdemes optimalizálni, hogy ha a felhasználó már ott van, akkor ott tartsuk, sőt még jobban irányítsuk az oldalunkon (felhívások, linkek, elrendezés megváltoztatása…)

Hogyan használd ezt az információt? Egy biztos, hogy jelenleg ne a főoldalad legyen a fő fókuszod az átalakításnál, maximum akkor, ha van rá stratégiád, hogyan navigáld oda a vevőidet. Legtöbb esetben a Black Friday és karácsonyi kampány időszakban van fókuszban a főoldal. Így valószínűleg először az aloldalaidat, vásárlási folyamataidat kell optimalizálni. Megfelelő helyre tenni a feliratokat, ellenőrizni, minden jó helyen van-e, sőt megváltoztatni az elrendezést, megnézni mikor vásárolnak többet, hogyan növelhető a konverzió, vagy kosárméret.

Above the fold – Mielőtt legörget a felhasználó mit lát?
Nagyon fontos, hogy foglalkozz az első képernyővel (akár főoldalon, akár aloldalon is), amit lát görgetés nélkül a felhasználó. Az Amazonnál például láthatod, hogy a slider felül nagyon vékony. A legtöbb weboldalon általában az első képernyő 75%-át elfoglalja az ilyen slider (kanapés kép – nyilak a képen).

A felhasználók visszafordulási aránya is kisebb lehet, vagyis több látogató maradhat ha ezt a részt optimalizáljuk, teszteljük. Tévhit, hogy a felhasználók nem görgetnek. Webesek és marketingesek rugóznak ezen a témán mindig, bár tény, hogy a felső rész a legfontosabb, de több tanulmány is kimutatta, hogy a felhasználók igenis görgetnek, így az alsó részek is kellő figyelmet kapnak (de ezt lejjebb láthatod, te is letesztelheted).

Egy kutatásból (25 millió látogatás) kiderült, hogy a felhasználók már az oldal teljes betöltődése közben elkezdenek görgetni lefelé. Így azt is mondhatjuk, hogy fontos az első rész, de sok esetben kiderült, a hajtás utáni képernyő még fontosabb. De ezt kezeld úgy, hogy ez általános statisztika, a te weboldaladnál le kell tesztelni (lásd alul A/B teszt).

Tudtad, hogy 1000 különböző Amazon weboldal van?

Tipp! Érdemes megnézni visszamenőlegesen is a legnagyobb weboldalakat (magyarokat is), hogy adott időszakban mit és hogyan reklámoztak, hol mi volt, milyen kampányuk volt. Ezen az oldalon keresztül tudod megnézni: https://web.archive.org/
Ez azért is jó, mert kiderül mennyire változatosak a főoldal kampányaik, mit és hogyan változtattak. Például Amazonnál eltűntek a főoldalról az árak, adott időszakban milyen termékeket helyeztek előtérbe…? Mégis a legnagyobb forgalmú webáruházról beszélünk az Amazon esetében, ahol több tíz, sőt száz millió dollár múlik nap mint nap azon, hogy mi és hol van, mit lát a felhasználó.

Itt például elérhető szinte napi változással együtt az Amazon oldala (akár aloldalak is): https://web.archive.org/web/*/https://www.amazon.com/

A fenti képen látod, hogy minden napra van archív, lementett oldal az Amazon-ról, naponta több száz lementett verzió. Nos, ahogy a Facebook, úgy az Amazon is folyamatosan A/B tesztel, csak itt nem két verziót, hanem egyszerre több 1000-et. Persze könnyű dolguk van, rengeteg felhasználójuk van, így nem nehéz 1000-3000 emberen letesztelni egy főoldal változást, vagy egy háttérszín, kiemelés megváltoztatását, akár egy másik feliratot. Egyszerre akár 1000 különböző Amazon is létezik, mert tesztelik hol nagyobb a konverzió, és utána azt „adják” minden felhasználónak.

A/B teszt, hőtérkép, mit csinálnak a felhasználók

A Hotjar hőtérképes megoldásával több mindent láthatsz. Egyrészt azt, hogy

  • meddig görgetnek le a felhasználók a weboldaladon,
  • hová kattintottak a legtöbben,
  • fel tudod venni a felhasználók mozgását, azt hogy mit csinálnak a weboldaladon (vissza tudod nézni felhasználónként, azt hiszem, meg fogsz lepődni, mennyire nem úgy mozognak, ahogy te elgondoltad),
  • kiderítheted hol és miért nem jutnak tovább…

Erre a tesztelésre, optimalizálásra szánj időt, mert ha 1%-ról 2%-ra növeled a weboldalad konverziós értékét, már dupla akkora forgalmad lesz!

Ez tetszett, még ilyet!

forrás: Webarchive, ABtasty.com,
Chuck Pearson / Medium.com

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!