Tűnj ki a tömegből kézművesként! Kézműves vállalkozó marketing tippek

Kézművesként nem könnyű kitűnni sok száz másik alkotó közül. Főleg, hogy nem is csak velük, de még a tömeggyártott alternatívákkal is versenyzel a lehetséges vásárlóid szemében! Ebben a cikkben olyan módszereket mutatunk be, amikkel kiemelkedhetsz a tömegből, és megtérülő hobbiból valódi eredményes vállalkozást faraghatsz. Ráadásul olyan lehetőségeket gyűjtöttünk össze, amik mellett önazonos kézműves alkotó maradhatsz, és végtelen erőforrásra sem lesz szükséged.

Hobbista vs kézműves vállalkozó

Kreatív, jó kézügyességű emberek biztos, hogy gondoltak már rá egy jól sikerült alkotás után, hogy ezzel bizony pénzt is lehetne keresni. Hiszen a kreatív hobbi monetizálása az igazi “csináld amit szeretsz” jellegű munka, nem igaz? 

A gond csak az, hogy

a szerelemprojektből nehéz lesz profitot realizálni, ha hobbiként tekintünk rá, nem pedig kőkemény bizniszként.

Vállalkozási, üzleti, és marketing ismeretek nélkül dolgozhatsz rengeteget, készítheted a legszebb kötött sapkákat vagy olajfestményeket, nem fogod tudni megtalálni a fizetőképes célcsoportodat. 

Sőt, még az is lehet, hogy jól megy az üzlet, viszik a portékádat, de rosszul áraztál vagy nem számoltál a saját munkaidőddel, így a végén nem leszel a pénzednél, vagy nem lesz elég profit ahhoz, hogy vissza is tudj fordítani a vállalkozásba, esetleg növekedni tudj. 

Ha az a célod, hogy a kézműves tevékenységed ne egy körülbelül megtérülő hobbi legyen, hanem üzleti eredményeket termelő vállalkozás, akkor olvasd el figyelmesen az alábbiakat – és ültesd a tippeket gyakorlatba, hogy időt szabadíts fel, profitot maximalizálj, és hatékonyan kommunikálj a vállalkozásodról a célcsoportodnak (ami nem csak azt jelenti, hogy posztolsz a vegyélhazait csoportban!).

Kijön a matek? Kézműves termékek árazása

Szeretsz alkotni, ügyesen hímzel, vagy festesz, majd felmerül benned, hogy ezt el is lehetne adni – na de mennyiért? Sokan elkövetik azt a hibát, hogy körbenéznek a Facebookon, webshopokban, hogy mások mennyiért árulnak hasonló termékeket, majd körülbelül ugyanoda (vagy alá) lövik be magukat. Ezzel csak az a gond, hogy fogalmad sincs, az az alkotó akinek az árát viszonyításnak veszed, milyen áron szerzi be az alapanyagokat, mennyi idő alatt készíti el a termékeit, milyen célcsoportnak próbál eladni… Sőt, hogy ő egyáltalán termel-e profitot ezeken az árakon? Kiszámolta-e a saját költségeit, benne van-e az árban a munkabére? Vagy csak ő is valaki más alapján belőtte az árait, és ő sem érti miért nincs a pénzénél. 

Az, hogy mások hogyan áraznak, milyen árakhoz szokott a piac, valóban egy fontos szám, amit érdemes felmérni. De mást is vegyél figyelembe a saját áraid meghatározásakor. Írd fel a kockás papírra/Excel táblázatba: mennyibe kerül egy termékre vetítve az alapanyagod? Mennyi idő egy terméket elkészíteni? Milyen költségeid vannak, amit mindenképp fedezni kell? Ha főállásban alkotsz, akkor ide számít a megélhetésed, de egy webshop fenntartása, számlázóprogram és könyvelő díja, hirdetési költség, alapanyagok, csomagolóanyagok, elkészítéshez szükséges eszközök, szoftver előfizetések is. 

Számold ki, mi az a havi kiadás, ami mindenképp jelentkezik, akár egy terméket adsz el, akár százat. Mekkora forgalmat kell ahhoz elérned, hogy ezeket a költségeket fedezni tudd? Ez a minimum ahhoz, hogy ne egy drága hobbi legyen a kézműveskedés. Ehhez add hozzá azt a profitot is, amit el szeretnél érni – ezt a bevételt kell megteremtened egy hónapban, hogy eredményes vállalkozásod legyen.

Másrészről nézd meg, reálisan hány terméket tudsz előállítani és eladni? A kézműves alkotó véges erőforrása az ideje. Van egy felső limit a napi termelési mennyiségen, úgyhogy tudnod kell, mennyit tudsz előállítani – és a fent kiszámolt bevételt ekkora mennyiségből kell elérned. Mondok egy nagyon leegyszerűsített példát: ha a havi költséged 300 000 Ft, és egy hónapban 3 darab pulóvert tudsz megkötni, akkor minimum 100 000 Ft-ért kell adnod egy pulóvert, különben veszteséget termelsz.

Ha ez nem fog menni, akkor lehet az előállítást gyorsítani, egyszerűsíteni, a költségeket csökkenteni, vagy a marketinget és értékesítést fejleszteni – ezekről lesz szó lejjebb. 

Burszán Réka két hónapja indította el a MyLunarCandle saját készítésű illatgyertya vállalkozását. Réka tudatosan számolt, az árképzés során figyelembe vette az alapanyagok mellett a saját idejét is:

„Fontosnak tartom, hogy a termékeim minőségi alapanyagokból készüljenek. Rengeteg helyről kell anyagokat beszereznem ahhoz, hogy egy gyertya összeálljon (üveg, viasz, illat, színezők, különféle díszítések, ásványok, kanóc, matrica, szóróanyag… és a többi). Maga az elkészítés is hosszú folyamat, az összes gyertyát egyesével kell megönteni, díszíteni, csomagolni. Továbbá ott vannak a vállalkozással kapcsolatos munkafolyamatok: a termékek befotózása, posztok írása, címkék, szóróanyagok szerkesztése, csomagfeladás. Sok apró lépés, mire az ötlettől eljut a késztermék a vásárlók kezébe, és az árnak ezeket fedeznie kell.”

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért.

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

Kapcsolódó cikkek