Még egy fizikai boltban is nehéz megmondani, hogy éppen mi történik vásárlás közben, miért éppen ahhoz a termékhez nyúl a fogyasztó, hát még online! Létezik persze analitika, látjuk, merre jár éppen a látogató a weboldalon, webshopban, de hogy mit csinál közben? Az nem! Természetesen kiindulhatunk saját magunkból is, vagy látjuk a többi embert, ismerősöket, hogy miként is vásárolnak. Sőt messzire sem kell menni, hiszen mennyi mém szól arról, hogy bele vagyunk bújva a mobilunkba még az étteremben is, vagy baráti társaságban.
És akkor jön egy friss kutatás, ami rávilágít, milyen nehéz terep ez az online marketing, online eladás. Na, de van itt még valami, találtunk egy izgalmas célcsoportot is a kutatásban! Ahogy megszokhattad, többet tartogat a Minner cikk, mint elsőre gondolnád!
Nézzük meg az alábbi ábrát, amit a Fizetésiélmény riportban publikáltak, aminek elkészítését a Mastercard támogatta. Szuper, mert hasznos dolgokat kutattak le. Számunkra fontos statisztika, hogy milyen tevékenység közben vásárolnak a fogyasztók:
Tv-zés és munka közben? Okéé…
Vállalkozóként egyik szemünk sír, a másik nevet, vagy inkább nem is nevet. Gondolj bele, hogy:
- A munkavállalók 47%-a munkaidő közben webshopozik – jó persze kell a szellemi felfrissülés, szünet, meg ha költ, talán utána dolgozik is. Fogjuk fel így. Lapozzunk is tovább!
- 53%-a az online vásárlóknak TV-zés közben vásárol,
- sőt 23%-uk nyilatkozta, hogy tömegközlekedésen.
Miért fontos ez?
A kérdés arra irányult, amikor már konkrétan vásárol valaki. Ahogy már többször is említettük, magában a vásárlási folyamatban, amikor még csak keresgélés történik szintén a fentiek játszanak szerepet, sőt ott még magasabbak ezek a százalékok.
Lefordítva: A fogyasztó úgy nézi a weboldaladat, hogy közben továbbI 2-3 dolgot is csinálhat.
Ezért is nehéz az online marketing, ezért is nehéz vásárlási fázisba ringatni az embereket, ráterelni őket arra, hogy azt mondják: Igen, én ezt akarom, ez kell nekem.
Figyelem! Legalább 5-8 perc egy online vásárlás. A fogyasztónak erre rá kell szánnia az időt.
Utóbbi statisztikát ízlelgesd többször is. Ezért nehéz rávenni a fogyasztót, mert tudja, hogy legalább 5 perc telik el addig, hogy rákattint a kosár gombnál, hogy vásárlás és végigmegy a rendelés folyamaton.
Vállalkozóként fel kell készülnöd, hogy a weboldalad látogatása közben mást is csinál a felhasználó, nincs meg a teljes figyelem. Már értheted, hogy miért is működik a remarketing, ez az egyik oka.
A kevés figyelem eredménye az is, hogy mélyenszántó marketinget nem tudunk alkalmazni. A Minner vállalkozókkal a következőket alkalmazzuk a fentiek kiaknázására:
- Marketing kampányokat készítünk (mert elég egy valamire reklámozni, de az biztosan eléri célját), sőt saját szezont teremtünk – Lásd ide kattintva
- A termékoldalakat csúcsra járatjuk, vagyis hosszabb termékleírások, de ami még fontosabb több ábrát, piktogramot alkalmazunk. Erre jó példák, tartalmak:
- Xiaomi vs Alza vs CCC – Táskareklám verseny
- Amikor a vevőd hülyeséget kérdez, amögött még több száz, sőt akár több ezer elszalasztott…
- Webáruházak esetében még a keresőt is felturbózzuk: A webáruházak most “felokosított” keresővel növelik bevételeiket
- Fejlesztjük, egyszerűsítjük a weboldalt:
55-60 év közöttiek vásárolnak a legtöbbet?
A kutatásban van egy érdekes információ, amit eddig a GKI Digital sem vizsgált (sokat elemzik a webáruházakat), ez pedig az, hogy a heti vásárlás aktivitás online vásárlói aránya az 55-60 év közöttiek körében a legmagasabb (értsd ők vásárolnak a legtöbbször, ha heti szinten vizsgáljuk). Mindez azért izgalmas tény, mert a többség mindig előszeretettel lő a trendi, fiatalos, 25-35 év közötti célcsoportra. Jó persze azért is, mert legtöbbször ennyi idősek indítanak webshopot.
Na, de az 55-60 év közöttiek erős online bukszával rendelkeznek, amire már korábban a KSH is felhívta a figyelmet.
A KSH szerint a plázák nagy vesztesei lesznek az elkövetkező éveknek, ha nem foglalkoznak az 55 feletti korcsoporttal. Ők adják a magyarországi háztartások 31%-át és az egy főre jutó személyes célú kiadásaik pedig már rég meghaladták az országos átlagot. A fogyasztási szerkezetük pedig markánsan eltért az országos átlagtól. Az elkövetkező években tovább nő az 55 év felettiek aránya a lakosságon belül, sőt exponenciálisan nő. Tehát aki most lép, előnyt szerezhet. Nem csak a plázákban, hanem akár online vagy más platformokon. (lásd korábbi Minner cikk).
Forrás: G7, Mastercard, Fizetési Élmény Riport 2021
Fotó: Envato License