A Minner Hírszemle mai adásába véletlenül csupa amerikai hír került, de azért kerestünk hazai vonatkozást is. 30 év után tavaly több bakelit lemezt vettek az amerikai fogyasztók, mint CD-t. Van üzleti lehetőség a nosztalgiában, a kiadók különleges, gyűjthető, dizájnos vinyl lemezekkel kedveskednek a zenerajongóknak. Eközben az amerikai Z generáció rádöbbent, milyen jó is Európában, irigykednek a kedvező munkajogi törvényekre és munka-magánélet egyensúlyra. Pedig, hiába erősködnek a CEO-k, már az USA-ban is megszokottá vált a minimum heti 1 nap home office az irodisták körében. Mi a helyzet itthon, miért ódzkodnak a cégvezetők a hibrid munkavégzéstől? Hallgasd végig az epizódot egy Minneres álláshirdetésért! A mikrofonok mögött Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter.
A podcast elérhetősége
Az aktuális adást meghallgathatod Spotify-on, Apple Podcasten, YouTube-on, vagy az alábbi lejátszók egyikén:
A heti híreink és témáink:
- 0:40 – Tombol a retro, újra divat a bakelit
- 11:17 – Európában keresik az amerikai álmot
- 22:53 – Eldőlt, mégis marad Home office amerikában
Újra hódít a bakelit lemez
Hiába a legdrágább hanghordozó a bakelit lemez, a zenerajongók egyre nagyobb számban vásárolják őket. 2022-ben az USA-ban 30 év után először több bakelit lemez fogyott, mint CD, idén pedig még tovább nőtt a lemezpiac: az év első felében 21,7%-al többet költöttek az amerikaiak bakelitre mint 2022 első hat hónapjában.
Idén ismét rekorddöntés várható, amivel már 17 egymást követő évben nőnek a hanglemez-eladások. Ezt az analóg élmény iránti növekvő keresletet pedig örömmel kiszolgálják a kiadók exkluzív termékekkel, híres albumok újrakiadásával, és gyönyörűen kidolgozott, színes, dizájnos bakelitlemezek kínálatával.
Az Egyesült Államokbeli eladási toplistát 2023 első felében egyébként Taylor Swift vezeti a Midnights című új albuma bakelit kiadásával, amiből 251 000 darabot vettek az amerikai fogyasztók. A lemezt 4 verzióban adták ki, mindegyiknek más színe van és eltérő a csomagolásuk is, így a legelvakultabb rajongók négyszer is megvehették ugyanazt az albumot.
A bakelit fennmaradásának több oka is lehet, például hogy sokak szerint sajátos hangminősége van, jól néz ki a polcon és élményt is ad a felrakás „rituáléja”. Tavaly hoztunk már hírt arról, hogy a retro hatalmas és máig nem múló trend. A hatalmas digitális zajban lehet, hogy egyre többen visszavágynak egy offline-abb korba (nem puritán szinten a modern technika előttre, de mondjuk az internet és a teljes digitalizáció előttre).
Vállalkozói oldalról nézve egy remek piaci lehetőség a retro. Kevesen mernek belenyúlni, de igazán hálás közönséget építhetsz, rengeteg visszatérő vásárlóval. Milán szerint egy bakelit, analóg rádió, lemezjátszó, walkman termékkör sikeres lehetne a következő években. Ráadásul a modern retro hangeszközök, régi CD-ket, bakeliteket használó modern lejátszók (amik akár wifi-ről vezérelhetők) kifejezetten jól vihetők piacterekre.
Forrás: CBS News
Európa az új amerikai álom
A Business Insider egy kifejezetten meglepő trendről ír. Az Egyesült Államok Z generációs fiataljai között egyre népszerűbb az Európába költözés. A kontinensünkön is egyre jellemzőbb a 0-24 elérhetőség és a munka-magánélet egyensúly felborulása, de Amerikában úgy tűnik a helyzet még rosszabb. Sok huszonéves fiatal számol be arról, milyen csodálatos az ottanihoz képest az európai munkakultúra: több a szabadnap, normális az ebédszünet, és tiszteletben tartják a munkaidő végét és a hétvégéket az európai munkaadók.
Ami nekünk természetes, az meglepő azoknak az amerikai fiataloknak, akik heti 8 óra fizetetlen túlórát dolgoznak le munkahelyükön egy áprilisi jelentés szerint. Sőt, egy statisztika szerint az Egyesült Államokban a férfiak 86%-a, a nők 66%-a többet dolgozik, mint heti 40 óra.
A megkérdezett fiatalok szerint az amerikai álom a mostani generációnak elérhetetlenné vált. Hiába dolgoznak keményen, akár jó fizetésért is, esélytelen hogy ingatlant vásároljanak, rengeteget túlóráznak és munkaidőn kívül is elvárás, hogy mindig elérhetőek legyenek. Az Európát is kipróbálók viszont arról nyilatkoznak, hogy sokkal nyugodtabb az itteni életük ugyanazokban a munkakörökben. Nem érzik úgy, hogy a munkájukért élnek, el tudnak menni edzeni, kávézni, sörözni. Érdekes lenne egy emigrációs hullám, ahol megindulnak az amerikaiak hozzánk dolgozni.
Az amerikai álom összetörésében szerepet játszik, hogy nincs fizetetlen szabadság, az egészségügyi ellátás horror árakon történik, az egyetemi tandíjak még sosem voltak ennyire magasak a reálbérekhez képest stb… Számos olyan dolog került a bérekhez képest kvázi elérhetetlen szinre, ami Európában talán nem olyan minőségben, de még mindig szinte ingyenesen elérhető. (Ha kivesszük a TB-t a képzeltőlb, itthon egy magánorvosi ellátás is töredékébe kerül az amerikainak.)
Európában ráadásul nagyon komoly szabályozás védi a munkaadók jogait. Ahogy Milán megfogalmazta az itteni törvények munkavállaló központúak, ami megvédi őket a teljes kizsigereléstől. Egy cég, ami megszegi a kötelező pihenőidő és vállalható műszakok számát, súlyos büntetésekkel számolhat, amit jobb, ha nem kockáztat. Így nem csak a fehér-, de a kékgalléros munkakörökben is összehasonlíthatatlan munkakultúrát eredményez.
Forrás: Business Insider
Győzött Amerikában a home office, mi a helyzet itthon?
Nick Bloom, a Stanford Egyetem közgazdásza, az otthoni munkavégzés szakértője úgy látja, hogy stabilizálódott az USA-ban a home office témakör. A jelenlegi állás szerint az Egyesült Államokban a munkanapok nagyjából 25%-a jelenleg távoli munkavégzésben történik. Egy Bloom és társszerzője által írt júliusi tanulmány szerint az irodakihasználtság 50%, a tömegközlekedés-használat még mindig csak 60%-os a járvány előtti állapothoz képest.
Mi a helyzet itthon? A Digiméter 2022 novemberi adatai alapján a cégek szűk negyedénél elérhető a home office lehetősége a munkavállalók számára a hét legalább egy napján. Nagyobb valószínűséggel dolgozhatnak otthonról a szolgáltató ágazatba tartozó vállalkozások, illetve a budapesti, Pest megyei cégek munkavállalói. Összességében a munkavállalók 8 százaléka számára nyitott a home office. Ez az arány nem változott 2021 szeptemberéhez, az előző adatfelvételhez képest.
Korábbi Minner hírszemlében is volt még kapcsolódó hírünk. A Boston Consulting Group (BCG) friss globális felmérésében a magyar munkavállalókat is megkérdezték, hogy mire is vágynak. Nos ebben a témában a megkérdezettek 54 százaléka a home office lehetőségét, vagyis a hibrid munkavégzési modellt preferálja.
Egy másik korábbi hírszemlében pedig arról beszéltünk, hogy a jó munkaerő elkerüli azokat a cégeket, akik nem adnak hibrid munkavégzést. A humánerőforrás-tanácsadók szerint a magasan képzett jelöltek 50-70 százalékáról lemaradnak, kivált a digitális technológiában azok a cégek, akik nem biztosítanak home office-t. A PwC egyik 2022-es felmérése szerint augusztusban a munkavállalók 65%-a keresett új állást, amelynek egyik fő oka, hogy korábbi munkahelyükön nem kaptak hibrid munkalehetőséget.
A csapat meglepődött, hogy ennyire sok cég elengedi a jó munkaerőt, mert inkább a kontrollt és a személyes bejárást választják. Egyetértettünk abban, hogy heti 1 nap még a kevésbé produktív otthoni munkavégzéssel is megéri a cégnek, ha motivációs eszközként, juttatásként tekintünk rá. Milán szerint azért is ilyen problémás a cégek HO kezelése, mert valójában a vezetőknek nincsenek meg a jó folyamatai, hogy kezeljék ezt. „Vállalkozói picsogás”, hogy a munkavállaló átvág, pedig csak mérhető feladatokon múlna az otthoni produktivitás. Egy kipipálható feladatlista megoldja a legtöbb dolgozik-nem dolgozik vitát.
A home office elvehetetlen előnye a flow élmény, amibe sokkal könnyebb bekerülni egyedül. Nincsenek megszakítások, beszélgetések, kávézás, így nem meglepő, hogy otthon akár kevesebb óra altt elvégzi a dolgozó ugyanazt a feladatot. Ráadásul az irodában sincs teljes kontroll a munkavállaló fölött, rengetegen akár munka közben megnéznek egy sorozatrészt az irodában is. Ezek tovább gyengítik azt az érvrendszert, hogy a „dehát otthon nem dolgozik”.
Forrás: Business Insider, Digiméter
Minner álláshirdetés
A Minner új csapattagot keres! Legyél jelenleg akár vállalkozó, akár alkalmazott, itt a lehetőség, hogy a Minner munkatársa legyél! Akit keresünk:
- Érdekeli a Minner által nyújtott vállalkozói és üzleti tartalom. (és szereti is)
- Meg tudja oldani a budapesti munkavégzést legalább heti 2-3 nap.
- Munkába tud állni szeptembertől.
És hogy mit kell majd csinálnod?
A fő feladatod a tartalmak előkészítése, készítése lesz a Minner előfizetéses rendszerében. A tartalomgyártási tapasztalat nem fix elvárás, de természetesen előnyt jelent.
A jelentkezéshez tölts fel magadról egy bemutatkozó videót és küldd el a linkjét Milánnak chaten vagy a hello@minner.hu címre. Kb. 3 perces videóban mutatkozz be nekünk és mesélj el egy vállalkozóknak releváns hírt, ami az utóbbi időben megragadta a figyelmed és lázba hozott.
Korábbi hírszemlék:
- Ehetetlen sajtburger – Celebek asztpartám nélkül – A digitalizáció gátjai – CGI marketing – Hírszemle – 2023. 07. 20.
- Meglopták a Revolutot – ChatGPT érdeklődés csökkenés – AI az új Gyakorikérdések? Hírszemle 2023. 07. 17.
- Mi a MOHU? Kinek kötelező regisztrálni rá? Bolt vs Taxisok? Lidl vs GVH – Hírszemle – 2023. 07. 13.
- Túl kapzsi cégek – Sokaknak még honlapja sincs? – Hol veszik el a produktivitásod? Hírszemle – 2023. 07. 10.
- Vállalkozási ötlet elemző AI – Újratölthető dezodor a magyar siker? – Jön az új Twitter #hírszemle – 2023. 07. 06.