Egy korábbi konzultációmon egy vállalkozónak az új projektjét dolgoztuk ki, beszéltük át és közben egy mondatot hosszasan elkapott a figyelmem. Ezt mondta a hölgy: „A most futó vállalkozásomat meguntam.”
Éppen az új vállalkozásán rágtuk át magunkat, szóval annyira nem volt rossz a helyzet, de mivel én még ezt nem éltem át a Minnernél, arra gondoltam kutatok a téma után. Először megkérdeztem a Minner Extra zárt csoportban a tagokat, hogy volt-e már ilyen érzésük, aztán kerestem kutatásokat, eredményeket a témában.
Untad már valamikor a vállalkozásodat? Szavazás eredménye
Látszik az eredményen, hogy szinte 50-50%-ban szavaztak igenre és nemre, sőt egy picit többségben vannak azok, akik már érezték, hogy unják a vállalkozásukat, a napi vállalkozói teendőiket. Ez az eredmény is ösztönzött, hogy kutassak a témában. Azok az eredmények is azt mutatták, hogy a vállalkozók többsége átél ilyet.
A rapid kutatásom után még további konzultációk alkalmával kezdett körvonalazódni, itt valamiféle
kiégésről van szó.
Vagy a másik tényező, hogy van egy plafon, amit valamiért nem tud áttörni a cég,
egy helyben toporog.
Unod a vállalkozásodat? = kiégés
A legjobban körülírható kifejezés erre a kiégés szó. Nem azt jelenti, hogy teljesen kiégett,
- hanem abban a pillanatban elveszett a lendület, a motivációt,
- a tenni akarás csökkent,
- és valahogy monoton is lett a munka,
- a másnapi munkára való gondolat negatív érzéseket kelt,
- fáradtság,
- és még a szenvedély hiánya is okozhat időszakos kiégést.
A kutatók ezeket jelölték meg a kiégés tényezőinek, jeleinek. Ahogy a kiégés a munkavállalóknál azt jelenti, hogy érzik, nem tudnak haladni a karrierjükben, úgy a vállalkozó legtöbbször akkor érzi ezt, amikor kezd tudatosulni benne, nincs fejlődés. Ami kiderült, hogy a kicsit rugalmasabb vállalkozók, cégvezetők ritkán éltek át kiégést, és az sem volt olyan mértékű.
Ami azonos volt bennük – és magát a rugalmasságot is jelzi -, hogy nem ragaszkodtak annyira a meglévő termékükhöz, cégükhöz. Persze szerették, amit csináltak, de tudták, a változás, fejlődés (innováció) jó dolog. Tehát azok a cégvezetők, akiknél voltak újítások, innováció, termékfejlődés, fejlesztés…, azok sokkal kiegyensúlyozottabbak voltak, ami egyébként a családi kapcsolataikra is pozitív hatással volt, hát még a vállalkozásuk sikerére.
Kikapcs: Egy másik kutatásban írtak egy további fontos tényezőről, ami a kikapcsolás. Ezt egyébként a fent belinkelt (Harward Business-ben megjelent) cikkben is megjelölték, hogy azoknál a vállalkozóknál kevésbé volt jelen a kiégés, akik kicsit el tudtak távolodni időnként a vállalkozásuktól. Akár napközben, akár nap végén. Ez lehet családi program, egyéb tevékenység (könyv, rendezvény…), a lényeg az, hogy ne a vállalkozás napi munkájával kapcsolatos dolog legyen.
Utóbbit még egy korábbi cikkben leírtak is alátámasztják, ahol bár a produktivitásról írtak, de a lényege, hogy az aznapi munkateljesítményt (hatékonyságot) befolyásolta az, hogy előtte nap mit is csináltunk (edzés, olvasás pozitívan befolyásolta).
Na és mást is! Hát honnan jönnének innovatív új ötletei a vállalkozásában az embernek, hanem kerül ki a napi rutinból, nem kalandozik át másik piacokra, ismeretekre…!?
Mi a megoldás? El akarom kerülni a kiégést
Tudod mi a legjobb az egészben? Amiről most fogok írni, azzal valójában hosszabb ideig sikeres vállalkozásod is lesz és még mentálisan is egészséges maradsz, nem beszélve a társas (családi) kapcsolatok pozitív változásáról.
Ami azonos volt az eddigi vállalkozóknál, akikkel találkoztam és visszagondolva hasonló kiégés, „unom a vállalkozásomat” dologról számoltak be, az az volt, hogy: „Tudod mit csináltunk közben? Hát az új vállalkozásukat építettük, terveztük.”
Tehát valójában azok, akik túl akarnak menni ezen, vagy belekerültek ilyen helyzetbe, mindenki új dolog után néz. De itt jön a fura rész, legtöbben nem a meglévő vállalkozásukat akarják fejleszteni, hanem újba vágnak bele. Igazából ez egyéni döntés, de az ösztönös felismerés alátámasztja a fenti kutatást is, hogy kell a változás, innováció a cégedben a kiégés elkerülése, vagy annak megoldásaként. Ami egyébként még üzlet szempontjából sem rossz dolog, nem csak saját magad állapotának javításában hoz pozitív eredményt.
Nézzük, mit tehetsz most! Még több pénzed is lesz és kiegyensúlyozottabb leszel, szóval olvasd el!
- Rugalmas vállalkozó, rugalmas cég. A fenti kutatásokból kitűnik egy szó, ami bár először furán hangzik, de már picit értelmeztük. A lényege, hogy a monotonitás az egyik tényező, ami előidézi a kiégést. Persze, hogy megunjuk, amiben már nincs kihívás, sőt amiben látjuk már, hogy a célt vagy elértük, vagy nehezebb feljebb lépnünk.
Amit tehetsz, az az, hogy fejleszted a céged. Ez azt jelenti, hogy:- Találj ki új terméket, szolgáltatást!
– Erről hanganyag itt: Termékfejlesztés, üzleti modell példák: Ikea, Playersroom, autónepper, webáruházak, innovációk [podcast]
– Termékfejlesztés cikk itt: Termékfejlesztési ötletek, példák. Apple, eMag, Prezi, Mobilfox, TAG Heuer
- Legyenek új ajánlataitok, legyenek prémium termékek! (opcionális persze)
- Csinálj innovációt, teljesen új, egyedi megoldást!
- Szabd át a weboldalatokat, legyen új dizájnja a cégeteknek, új megjelenés, logó…
- Kezdd el a márkaépítést! Amit te, mint Minner olvasó, már tudsz, hogy a brandépítés több mint marketing. Ehhez, és a termékfejlesztéshez is ajánlom ezt a cikket és a Kék Óceán stratégia könyvet: A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával
- Találj ki új terméket, szolgáltatást!
- Meríts ihletet más piacból:
- Beszélj más vállalkozókkal, így egy picit te is kikapcsolsz, főleg miközben mást hallgatsz, de új piacokat ismersz meg,
- vagy játssz el a gondolattal, hogy a 200 vállalkozási ötletből, amit a Minneren találsz, belekapcsolod az egyiket (vagy kár többet) a vállalkozásodba.
- Olvass könyveket, vállalkozói sztorikat. Például Richard Branson sztoriját (Virgin sztori), vagy a Nike sztorit!
- Nagy márkák: Termékfejlesztési ötletek, példák. Apple, eMag, Prezi, Mobilfox, TAG Heuer
- Olvasd a Minnert!
- Segítség kell? Akkor két dolgot ajánlok figyelmedbe!
- Tanácsadói órámat, ami egyedi a piacon, nem beszélve arról, hogy bizony én nem nézem az órát! Viszont ez azt jelenti, naponta átlagosan max 1 főt tudok így kiszolgálni. Jelentkezz minél előbb! >>> Minner személyes üzleti tanácsadás, konzultáció
- Olvasd minél többször a Minnert! Hallgasd a podcastokat!
Volt már nálam, a Minnernél kiégés?
Ezt el kell olvasnod!
2019. májusában ezt írtam egy cikkben:
Nem, kiégés még nem, de időszakos motiváció csökkenés előfordult már. Erre azt tudom mondani, nincs idő kiégésre. Direkt kerültem a fenti cikkben a célok kitűzését, mert picit bullshitnek hangzik. Na most nekem nem is a céljaim megfelelőek ahhoz, hogy folyamatosan lendületben legyek, hanem (ez a meglátásom, ha önvizsgálatot csinálok) mivel megvan a terv a Minnernél, hogy a következő 3-5 évben milyen megvalósuló projektek jönnek, új termékek, fejlesztések, így van, ami hajt és nem utolsó sorban itt van az, hogy egy picit mindig változik körülöttem a cég, az egész vállalkozás. Én innoválok! Tegyél így te is!
Továbbá mázlim van, mert folyamatosan kiszakadok a Minnerből, amikor cikket írok, vagy egy ügyfelemmel, másik vállalkozóval beszélek. Tudod miért? Mert akkor nem a saját vállalkozásommal foglalkozok, cikkírásnál például kutatok és új ihletet kapok, közben kis extra haszon, hogy olvasok is.
2020. májusában: Kiégtem, nem kicsit!
Az elmúlt 7 év során nem éreztem olyat, amit 2020 májusában. Pedig minden rendben volt, Covid ide vagy oda a Minner jól ment, elvileg éppen a fellegekben kellett volna lennem.
Két anyagban is feldolgoztam ezt:
- A Minner kiégése. Így csökkent a munkakedvem, és így lendültem túl rajta [podcast]
- A TEDx-en pedig beszámoltam én hogyan tudtam ezen túllendülni: Mi a flow? Hogyan lehetünk produktívabbak, hogyan tudunk folyamatosan teljesíteni. Megállíthatatlannak érzem magam!
És mi van, ha én csak nem tudom megélni a sikereimet, de minden jól megy?
Na ez a szerencsés helyet, bár tudom ugyanúgy rossz érzés lehet időnként. Mit keresünk most? Azt a kellemes érzést, amit akkor kellene éreznünk, amikor jól mennek az üzleti dolgaink (üzleti magazint olvasol éppen), amikor sikert érsz el a vállalkozásoddal. Több ezer vállalkozóval beszélgettem az elmúlt 7 év során és sokszor előjött témaként, hogy nehéz megélni a sikert. Ugye milyen furcsa? Ott vagy, elvileg mindennek szupernek kellene lennie, elértél valamit, de nem érzed úgy, hogy igazán meg tudod élni, hogy igazán boldogsággal tölt el. Érdekelt a téma, így utánajártam, hogy milyen kutatások voltak ezen a területen, és hogy milyen kapcsolódási pontokat találni ezekben.
Nem a Minner lenne, ha erre nem kerestünk volna már rá, nem kutatattuk volna már, hogy a kutatók mit is mondanak erről. Itt találod a cikket: Nem tudod megélni a sikereidet? Ez a cikk neked szól [kutatás]
Forrás: Harvard Business Review,
Psychologytoday.com
Fotó: Christian Erfurt / Unsplash