Vállalkozói kiégés, megoldás

A tegnapi konzultációmon egy vállalkozónak az új projektjét dolgoztuk ki, beszéltük át és közben egy mondatot hosszasan elkapott a figyelmem. Ezt mondta a hölgy: „A most futó vállalkozásomat meguntam.”
Éppen az új vállalkozásán rágtuk át magunkat, szóval annyira nem volt rossz a helyzet, de mivel én még ez nem éltem át a Minnernél, arra gondoltam kutatok a téma után. Először megkérdeztem a Minner Extra zárt csoportban a tagokat, hogy volt-e már ilyen érzésük, aztán kerestem kutatásokat, eredményeket a témában.

Untad már valamikor a vállalkozásodat? Szavazás eredménye

Látszik az eredményen, hogy szinte 50-50%-ban szavaztak igenre és nemre, sőt egy picit többségben vannak azok, akik már érezték, hogy unják a vállalkozásukat, a napi vállalkozói teendőiket. Ez az eredmény is ösztönzött, hogy kutassak a témában. Azok az eredmények is azt mutatták, hogy a vállalkozók többsége átél ilyet.  Lássuk!

Unod a vállalkozásodat? = kiégés

A legjobban körülírható kifejezés erre a kiégés szó. Nem azt jelenti, hogy teljesen kiégett,

  • hanem abban a pillanatban elveszett a lendület, a motiváció,
  • a tenni akarás csökkent,
  • és valahogy monoton is lett a munka,
  • a másnapi munkára való gondolat negatív érzéseket kelt,
  • fáradtság,
  • és még a szenvedély hiánya is okozhat időszakos kiégést.

A kutatók ezeket jelölték meg a kiégés tényezőinek, jeleinek. Ahogy a kiégés a munkavállalóknál azt jelenti, hogy érzik nem tudnak haladni a karrierjükben, úgy a vállalkozó legtöbbször akkor érzi azt, amikor kezd tudatosulni benne, nincs fejlődés. Ami kiderült, hogy a kicsit rugalmasabb vállalkozók, cégvezetők ritkán éltek át kiégést, és az sem volt olyan mértékű. Ami azonos volt bennük és maga a rugalmasságot is jelenti, hogy nem ragaszkodtak annyira a meglévő termékükhöz, cégükhöz. Persze szeretik, amit csináltak, de tudták a változás, fejlődés (innováció) jó dolog. Tehát azok a cégvezetők, akiknél voltak újítások, innováció, termékfejlődés, fejlesztés…, azok sokkal kiegyensúlyozottabbak voltak, ami egyébként a családi kapcsolataikra is pozitív hatással volt, hát még a vállalkozásuk sikerére.

Kikapcs: Egy másik kutatásban írtak egy további fontos tényezőről, ami a kikapcsolás. Ezt egyébként a fent belinkelt (Harward Business-ben megjelent) is megjelölték, hogy azoknál a vállalkozóknál kevésbé volt jelen a kiégés, akik kicsit el tudtak távolodni időnként a vállalkozásuktól. Akár napközben, akár nap végén. Ez lehet családi program, egyéb tevékenység (könyv, rendezvény…), a lényeg ne a vállalkozás napi munkájával kapcsolatos dolog legyen. Utóbbit még egy korábbi cikkben leírtak is alátámasztja, ahol bár a produktivitásról írtak, de a lényege, hogy az aznapi munkateljesítményt (hatékonyságot) befolyásolta az, hogy előtte nap mit is csináltunk (edzés, olvasás pozitívan befolyásolta).
Na és mást is! Hát honnan jönnének innovatív új ötletei a vállalkozásában az embernek, hanem kerül ki a napi rutinból, nem kalandozik át másik piacokra, ismeretekre…!?

Mi a megoldás? El akarom kerülni a kiégést

Tudod mi a legjobb az egészben? Amiről most fogok írni, azzal valójában hosszabb ideig sikeres vállalkozásod is lesz és még mentálisan is egészséges maradsz, nem beszélve a társas (családi) kapcsolatok pozitív változásáról.

Ami azonos volt az eddig vállalkozóknál, akikkel találkoztam és visszagondolva hasonló kiégés, “unom a vállalkozásomat” dologról számoltak be, az az volt, hogy: Tudod mit csináltunk közben? Hát az új vállalkozásukat építettük, terveztük.
Tehát valójában azok, akik túl akarnak menni ezen, vagy belekerültek ilyen helyzetbe, mindenki új dolog után néz. De itt jön a fura, legtöbben nem a meglévő vállalkozásukat akarják fejleszteni, hanem újba vágnak bele. Igazából ez egyéni döntés, de az ösztönös felismerés alátámasztja a fenti kutatást is, hogy kell a változás, innováció a cégedben a kiégés elkerülése, vagy annak megoldásaként. Ami egyébként még üzlet szempontjából sem rossz dolog, nem csak saját magad állapotának javításában hoz pozitív eredményt.

Nézzük mit tehetsz most! Még több pénzed is lesz és kiegyensúlyozottabb leszel, szóval olvasd el! 

  • Rugalmas vállalkozó, rugalmas cég. A fenti kutatásokból kitűnik egy szó, ami bár először furán hangzik, de már picit értelmeztük. A lényege, hogy a monotonitás az egyik tényező, ami előidézi a kiégést. Persze, hogy megunjuk, amiben már nincs kihívás, sőt amiben látjuk már, hogy a célt vagy elértük, vagy nehezebb feljebb lépnünk.
    Amit tehetsz az, hogy fejleszted a céged. Ez azt jelenti, hogy:

    • Találj ki új terméket, szolgáltatást!
    • Legyenek új ajánlataitok, legyenek prémium termékek! (opcionális persze)
    • Csinálj innovációt, teljesen új egyedi megoldást!
    • Szabd át a weboldalatokat, legyen új dizájnja a cégeteknek, új megjelenés, logó…
    • Kezdd el a márkaépítést! Amit te mint Minner olvasó már tudsz, hogy a brandépítés több mint marketing. Ehhez, és a termékfejlesztésbe is ajánlom ezt a cikket és a Kék Óceán stratégia könyvet: A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával
  • Meríts ihletet más piacból:
    • Beszélj más vállalkozókkal, így egy picit te is kikapcsolsz, főleg miközben mást hallgatsz, de új piacokat ismersz meg,
    • vagy játssz el a gondolattal, hogy a 200 vállalkozási ötletből, amit a Minneren találsz belekapcsolod az egyiket (vagy kár többet) a vállalkozásodba.
    • Olvass könyveket, vállalkozói sztorikat. Például Richard Branson sztoriját (Virgin sztori), vagy a Nike sztorit!
    • Olvasd a Minnert!
  • Segítség kell? Akkor két dolgot ajánlok figyelmedbe! 
    • A vállalkozói képzésemet, amihez van féléves mentorálás is. Lehet, hogy a vállalkozásod már működik, de az biztos, hogy már a videók új irányokba fog elindítani. Hát még a közös munka! >>> Vállalkozói képzés + mentorprogram 
    • Tanácsadói órámat, ami egyedi a piacon, nem beszélve arról, hogy bizony én nem nézem az órát! Viszont ez azt jelenti, naponta átlagosan max 1 főt tudok így kiszolgálni. Jelentkezz minél előbb! >>> Minner személyes üzleti tanácsadás, konzultáció 

Volt már nálam, a Minnernél kiégés?

Nem, kiégés még nem, de időszakos motiváció csökkenés előfordult már. Erre azt tudom mondani, nincs idő kiégésre. Direkt kerültem a fenti cikkben a célok kitűzését, mert picit bullshitnek hangzik. Na most nem is a céljaim megfelelőek ahhoz, hogy folyamatosan lendületbe legyek, hanem (ez a meglátásom, ha önvizsgálatot csinálok) mivel megvan a terv a Minnernél, hogy a következő 3-5 évben milyen megvalósuló projektek jönnek, új termékek, fejlesztések, így van ami hajt és nem utolsósorban itt van az, hogy egy picit mindig változik körülöttem a cég, az egész vállalkozás. Én innoválok! Tegyél így te is!
Továbbá mázlim van, mert folyamatosan kiszakadok a Minnerből, amikor cikket írok, vagy egy ügyfelemmel, másik vállalkozóval beszélek. Tudod miért? Mert akkor nem a saját vállalkozásommal foglalkozok, cikkírásnál például kutatok és új ihletet kapok, közben kis extra haszon, hogy olvasok is.

Hasonló cikkek! Merülj el bennük!

Forrás: Harvard Business Review,
Psychologytoday.com
Fotó: Envato License

Gyere és nézd meg a Befektetőkereső show döntőjét! Nézőként is tudsz jönni! Ezt látnod kell élőben! Június 21. 14:30-19:30 között. 15 csapat, 10+ befektető, több 100 millió forint Kattints ide!