Üzleti ötlet: Low content book, vagyis speciális évtervezők, munkafüzetek, naplók

Dátum

Megosztás

A könyvíráshoz különleges tehetség kell és külön szakma, amit egy élet alatt sem tanulhat meg mindenki. Low content bookot viszont bárki csinálhat. Biztos te is találkoztál már ilyennel, hiszen minden naptár, évtervező és napló ennek számít. A low content book, ahogy a neve is sugallja, olyan könyvet takar amiben minimális írott anyag szerepel. Ide tartoznak a kifestők is, de legnépszerűbbek a naplók és egyéb log bookok. Szinte bármilyen témában lehet csinálni, bármilyen aktivitást lehet naplózni, a kisállatunk kakilási szokásaitól az adott heti poker eredményeinkig, vagy akár könyvjegyzeteinket, gondolatainkat. Sokan esküsznek a felhő alapú, online, akár automatizált tervezőkre, de máig rengetegen írásban szeretik vezetni mindenüket. Ennek oka lehet az, hogy az írás közben még jobban rögzül minden és nagyobb élmény amikor visszaolvassuk, lapozgatjuk.

A low content book kiadás előnye, hogy minimális munka, idő és költség ráfordítást igényel egy hagyományos könyvhöz képest. A kockázata, hogy nagyon jól kell kitalálnod a célcsoportot és meg is kell találnod őket a termékkel.

Ez a piac itthon már jelen van, de a felfutás előtt vagyunk!

Ez az ötlet ott van a Minner 2022-es üzleti ötletek között is.

Jöjjenek a példák, hogy inspirálódni tudj:

  • A legismertebb low content book itthon a YearCompass évtervező (legalábbis a körünkben). 
  • Bornapló – amikor is tájegységek szerint ott vannak borok, borászatok és ez egyben challenge füzet is (hm ez akár szponzorációs is lehet). Ez akár mehet sörhöz is, például kézműves sörfüzet, de kávéhoz is jó, whisky-hez stb… 
  • Grill, BBQ sütési időkkel, fűszerekkel…. 
  • Receptkönyv, amit magadnak írsz. Hallunk egy rengeteg jó ételről, tv-műsorok, youtube, instagram, tiktok, barátok receptjei, amiket elmesélnek. Mindent feljegyezhetsz, mivel ezeket nem fogod egy helyen jól visszakereshetően megtalálni.
  • Fintess napló, fitness logbook – Itt rákerestünk az Amazonon és a német piacon ilyenből havonta több mint 10 000 darabot adnak el. Aki a legtöbbet eladja, az havonta 3000-et is értékesít ilyenből Németországban (csak az Amazonon néztük most)…
  • A fitness mellett nagyon népszerű a diéta követő napló. Árulják külön is, de össze is lehet vonni a kettőt.
  • Üzleti tervezők, munkafüzetek – Mint a fent említett YearCompass, évtervező csak vállalkozóknak, üzleti terv és hasonló. Egyébként ha jössz hozzánk konzultációs napra, akkor kapsz tőlünk Minner üzleti körkép a vállalkozásomról munkafüzetet (tervezőt). 
  • Cégen belüli, munkatársaknak szóló munkafüzetek, tervezők, célfüzetek – pl. van egy szervezetfejlesztő cég, aki eladja ezeket a ügyfeleknek. 
  • Kapcsolatfejlesztő füzet. Leírhatod min veszekedtetek, mi volt nagyon jó élmény, mit tett vagy nem tett a párod. De mehetnek bele randi ötletek, közös tervezés is programokhoz, nyaralásokhoz. Lehet egy füzet egy páré. Hasonló megoldás, mint a Cápák közöttben bemutatott Little Love Box, csak füzetként.
  • Jelszó napló. Egy helyen vezetheted minden jelszavad, tervezhető akár kis lakattal zárhatóra. Az USA Amazonon a legnépszerább ilyenből havi 1 millió forint értékben vásárolnak. És ez csak az egyik mintájú borítója ugyan annak a füzetnek (WTF is my password).
  • Szintén nagyon népszerűek a költségtervező füzetek. Van amelyik a megtakarításokra megy rá, van ahol az egész család költségvetését vezetik, számlákkal, gyerekek zsebpénzeivel stb. Ezen belül is több niche van.
  • Turisztikai tervező – A kaparós térképek is még mindig mennek (piacterünkön abból adunk el a legtöbbet, bár ehhez hozzásegít a jó termékleírás is – ire.hu). Például Balatonos, vagy egész Magyarország, de a fent említett boros is hasonló. Nekünk lett egy olyan jó ötletünk az irodában, hogy nem is fogjuk itt leírni 😀 (ha érdekel írj nekünk, és esetleg együtt belevághatunk, a szabad kapacitás nem a barátunk)
  • Bármilyen területre ezt rá lehet húzni, csak a fantáziád szab határt. 

Oké, de milyen üzletet lehet erre ráépíteni?

Ha egy területet választasz ki:

  • A hazai piac kicsi, így ha van hozzá kapcsolódó szolgáltatod / terméked, akkor lehet csak egy területet kiválasztani. 
  • A másik irány, hogy mivel könnyen lefordítható, így arra a területre csinálsz több féle verziót, és irány a magyar és a nemzetközi piac is. 
  • A borosnál hoztam egy jó példát, hogy lehet szponzorációs is, ami növeli az egy füzetre eső bevételt, sőt benne lehet kupon is, ami növeli a vásárlói kedvet. 
  • Érdemes online és helyi üzletekben, írószerekben, vagy adott kapcsolódó üzletekben is értékesíteni.

Low content book gyár leszel, vagy piactér (de itt jobb sajátot gyártani.

Ha a hazai piacot nézem, akkor talán ez a legjobb megoldás, mert a méret miatt, nem tudsz olyan óriási mennyiségben eladni. Legalább 30 füzet kell, hogy megfelelő forgalmat tudj generálni itthon. De ez kombinálható a fentiekkel (pl. szponzorációs).

Érdemes online és helyi üzletekben, írószerekben, vagy adott kapcsolódó üzletekben is értékesíteni. A terület leszűkítése ebben is segít, könnyebb pl. egy kávé kóstoló naplót kávézókba bejuttatni.

Hogy állj neki?

Elsőként kell keresned pár témát. Egy elég jókat ráadásul. A piac hatalmas, de neked kisebb, jól célozható közönségekben kell gondolkodnod. Sima year planner és napló több ezer van, neked ennél specifikusabb kell. Egy csomó tevékenységhez adhat segítéget egy jól kitalált log book, mert máshogy nem vezeted, üres lapra nem kezded el. Cica napló, kutya napló, családi költségtervező, rengeteg példát írtunk. Ezekből is választhatsz egyet, de akár a hobbijaid érdeklődéseid alapján legalább 1-et magadtól is biztosan tudsz. Szóval az első lépés a niche keresés. Itt kereshetsz új trendeket, népszerűsödő termékeket, szolgáltatásokat, de intuitíven is elindulhatsz.

A második lépés a validáció. Az online marketinghez mindenképp kell majd kulcsszó keresés. Szedj össze legalább 10-15 releváns kereső kifejezést minden témádhoz. Hogyan kereshetnek rá egy ilyen problémára, igényre, megoldásra. Ha ez megvan, nézd meg van-e értékelhető forgalom ezekre a keresésekre. Ha igen, vannak-e könyvek ebben a témában, és ha vannak, van-e bármi forgalmuk. Fontos az is, hogy ne legyen túl sok versenytárs. Ha az ötlet valid, de már van 100 ilyen könyv, nagyon nehéz lesz bárkit is elérned.

Ha megvan a téma, vannak jó keresőszavak és nincs tele már meglévő könyvekkel a piac, nekiállhatsz magának a könyvnek. Használhatsz Canvat, Powerpointot, de Illustratort is. Mivel nagyon egyszerű a beltartalom, szinte bármivel meg tudod csinálni, amiben otthonosan mozogsz. Használhatsz sablonokat is. Naplókhoz például nagyon sok kész sablon elérhető, neked elég az adott szűk témára szabnod, átírnod benne dolgokat. Esetleg hozzáadhtsz pár releváns mezőt. (Pl. sör kóstolóhoz a sör fajtája, , illata, aroma intenzitása, keserűsége, testessége, utóíze) Szánj rá egy kis időt és mélyedj el a területben csak annyira, hogy tisztába kerülj a használó igényeivel. Ha semmi specifikus nincs a könyvedben, egy üres lapot is használhatnak.

A low content bookok előnye még, hogy a kevés szöveg miatt könnyű fordítani. Ha már nekiálltál megcsinálhatod magyarul és angolul is, vagy bármilyen nyelven igazából. Aránylag kevés plusz munkával még több embert érhetsz el.

Ha kész maga a könyv, jöhet a borító. Érdemes több félét is csinálni, ugyanaz a könyv kimehet 3-4 változatban más borítókkal is akár. Inspirálódhatsz a versenytársak megjelenéséből. Sok helyen azt látom tanácsnak, hogy ne gondold túl. A fontos, hogy releváns legyen. (Nyilván, ne tegyél a cica naplóra versenyautót.)

Az utolsó lépés a kiadás. A teljes self-publishing témakör megtöltene még két cikket és egy oktatási anyagot is, szóval túl mélyen most nem megyünk bele. A célunk most a gondolatébresztés, inspirálás. Azt javasoljuk fordulj olyan kiadás segítő cégekhez, mint a Publio. De az Amazon KDP oldala is nagyon sok infót ad a lépésekről és minden szükséges beállításról.

További üzleti ötleteket keresel?

Akkor irány a

Forrás: amazon, bookbolt.io, bettermarketing.pub, medium.com

Nyiri Donát
Nyiri Donát
Több, mint 6 éve foglalkozom tartalomgyártással. Máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.