Üzleti terv készítése, minta. Ne nyűg, hanem a sikered térképe legyen!

Üzleti terv készítése

Végre! Itt vagy már az üzleti tervnél, akkor bizony eltökélt lehetsz a vállalkozásod elindításában, vagy működtetésében. Lényegében készítenünk kell egy átfogó dokumentumot a vállalkozásunkról, az azt körülvevő dolgokról. Tapasztalatom szerint már az üzleti terv készítése közben is óriásit tudsz fejlődni. A cikk segít neked, hogy átfogó képet kapj mi is kell egy üzleti tervhez és segít támpontokat adni mire figyelj.

Kinek érdemes üzleti tervet készíteni?

  • Kezdő vállalkozásoknak, hogy tudják merre induljanak, átfogó képük legyen
  • Működő cégeknek, megtervezve a következő projekteket, éveket

A Minner például évente kétszer frissíti az üzleti tervét, és elemzi az aktuális piaci helyzetet. Megvizsgálom, hogy a termékek hol állnak a piacot, a mérföldkövek teljesítése hogy áll. Mindig előttem van az, hogy tudnom kell mivel tudod növekedni, mi kell a következő szinthez.

Mentsd le ezt a cikket, vagy küldd el magadnak e-mailben (üzleti terv tárgymezővel), hogy a későbbiekben is megtaláld.

A sikeredet fogja elhozni ha komolyan veszed az üzleti terv készítést

Több kutatásban is, ahol sikeres vállalkozásokat vizsgáltak kiderült, hogy két faktor ami nagyon erősen befolyásolja a vállalkozások sikerességét. Az egyik ilyen a lelkesedés (szenvedély), ez egészen biztosan benned van. A másik a piacismeret, de igazából ennek a kettőnek mind egyszerre erősnek kell lennie. Nos a piacismeretért dolgozni kell, de valójában nyitott szem kell hozzá, és ennek egyik lenyomata az üzleti terv.

De tudnod kell, hogy a legtöbb üzleti terv hibás, semmire nem jó. Ennek oka a fent is említett piacismeret hiánya, mert csak egy szükséges rossznak tartják az emberek az üzleti tervet. Mintha kötelező elem lenne, és igazából nyűg. Kezdő vállalkozók esetében bár igaz, hogy sok érték a piacra lépéskor megváltozik a dokumentumodban, de a teljes átfogó képet a piac sem fogja megváltoztatni. Működő cégeknél kicsit könnyebb az üzleti terv, mivel van valamekkora piacismeret. De fontos! Soha ne hallgass az EGO-dra, mindig kételkedj abban, hogy eléggé ismered-e a piacot! Készíts üzleti tervet!

A kutatásokban (hús-vér sikeres vállalkozásokat kutattak -Nielsen) még a siker további fontos tényezőjeként szerepel a “Hogyan tud növekedni a cégem, mik a mérföldkövek” meghatározása, megtervezése. Ez az üzleti tervben is bekerülhet, sőt kell is. Tudod mi kell hozzá, hogy megugord a következő szintet? Mi kell ahhoz, hogy eléred a 100 millió forint árbevételt, mi kell az 500 millióhoz? És mi kell a tiszta (adózás utáni) 100 millió nyereséghez? Érdemes ezeket a mérföldköveket is leírni.

Az üzleti terv készítése

Ennek hála képes leszel látni azt, hogy a kitűzött céljaidat hogyan, milyen eszközökkel, mennyi tőke ráfordítással és mennyi idő alatt érheted el.

Miért lehet szükségünk üzleti tervre?

  • hogy megtudjuk belőle, a vállalkozási ötletünk megvalósítható-e és egyáltalán jövedelmező-e úgy, abban a formában, ahogyan mi elképzeltük
  • eldönthessük, hogy szükséges-e külső források bevonása
  • esetleges veszteségek, kockázatok feltérképezésére
  • vállalkozás fejlesztéséhez, átalakításához
  • befektető, hitelező tájékoztatására
  • pályázati támogatás elnyeréséhez
  • tájékoztatás új üzleti partnerek bevonása miatt

Utólag az üzleti tervet ellenőrzésre és elemzésre is használhatod azzal, ha összehasonlítod a tervezési adatokat a valós adatokkal. Ha eltérést tapasztalsz, akkor tudsz még időben változtatni.

Mennyi időre kell tervezned?

Általában egy évre előre tervezünk, ezt érdemes a legnagyobb részletességgel tenni. Ha hosszabb távon is szeretnénk tervezni, akkor a 2-5. évet elég nagy vonalakban összefoglalni, az már akkora időtávlat, hogy sok a bizonytalan tényező, vagyis sok tényezőtől függ merre alakul egy adott piac. A 2-5. éves tervhez érdemes odaírni a lehetséges mérföldköveket, a road map-et.

Koncentrálj a célra!

Az üzleti tervet az alapján kell összeállítani, hogy milyen célra készül. Más információk lényegesek egy leendő befektető számára, mint egy hitelintézetnek. Tulajdonképpen az üzleti terv olyan, mintha a cég önéletrajza lenne.

A célok szerint vannak olyan részek, amelyekre nagyobb hangsúlyt kell fektetni. Vannak egyéb kiegészítések, de olyan részek is, amelyeket kihagyhatunk.

A három leggyakoribb cél alapján ezek:

1. verzió A vállalkozás tevékenységi körének tervezése.

  • Kinek szól?: aktuális vezetés és üzlettársak
  • Hangsúlyos részek, kiegészítések (+) és az elhagyható részek (-): marketingterv, működési terv, várható pénzügyi terv (jövedelmezőség) Elhagyható:- alapadatok, – vállalkozás bemutatása, – vezetők bemutatása

2. verzió: Tevékenységváltoztatás (tőkeemelés és idegen forrás bevonása)

  • Kinek szól: új potenciális üzlettársak, tőkebefektetők
  • Hangsúlyos részek, kiegészítések (+) és az elhagyható részek (-): marketingterv, eredményterv, pénzügyi terv, szervezeti terv, vezetők bemutatása

3. verzió: Pályázat elnyerés, hitel megszerzése

  • Kinek szól: hitelintézet, támogatást folyósítók
  • Hangsúlyos részek, kiegészítések (+) és az elhagyható részek (-): teljes üzleti terv + hitelkérelmi pályázat, + a pályázat kiírója által elvárt egyéb dokumentumok

Az üzleti terv részei általában (KI, MIT, HOGYAN, MIBŐL):

1. Vezetői összefoglaló

  • Célja, hogy az üzleti tervben bemutatott legfontosabb információkat összefoglaljuk a lényegre koncentrálva, tömören
  • Ide tartoznak: a vállalkozás rövid bemutatása, története, cég hitvallása, filozófiája
  • Termékek, szolgáltatások rövid bemutatása
  • Kinek, milyen módon (marketing stratégia), milyen árakkal szeretnénk értékesíteni?
  • A vállalkozás piacon elfoglalt helye, versenytársak
  • A vállalkozás felépítése, működése
  • Milyen erőforrásokkal rendelkezik a vállalkozás?
  • Kik a fő beszállítók, partnerek
  • Célok meghatározása
  • A vállalkozás pénzügyi helyzete. Miért van szükség tőkebevonásra és hogyan kerül felhasználásra?

2. A vállalkozás bemutatása

Ez a vállalkozás általános, hosszabb bemutatásának helye. Pl.: a vállalkozás bejegyzett adatai, telephelye, székhelye, adózási formája, tevékenységei, földrajzi hatóköre, a vállalkozás története: mikor indult a vállalkozás, milyen céllal jött létre, üzleti ötlet/profil, kik alapították, hogyan alakult a vállalkozás eddigi élete, amennyiben működő vállalkozásról van szó, termékek/szolgáltatások, küldetés meghatározása.

3. Vezetőség és szervezeti felépítés

Vezetők és tisztségviselők bemutatása. Személyzeti politika, alkalmazottak felvétele, toborzása és megtartása. Vannak-e képzések a vállalkozásnál? Alvállalkozók igénybevétele.

4. Működési terv

a.) Termelés/szolgáltatás működési folyamata, milyen folyamatokból tevődik össze a termékelőállítás és értékesítés, a szolgáltatási folyamat.
– Működési rend (nyitvatartási idő, üzemidő). Fő termelés, szolgáltatási folyamatok (pl. beszerzés, raktározás, előkészítés, termékelőállítás, értékesítés stb.).
– Alkalmazott technológiák és egyéb támogató tevékenységek (pl. HR, információs rendszerek, pénzügy) bemutatása.

b.) Beszerzés, rendszeres beszállítók, üzleti partnerek, humán erőforrások (munkaerő-szükséglet)

c.) Lehetséges felmerülő veszélyek, kockázatok ismertetése és ezek elhárítása, kezelése.
Például több cégnél is kockázat az állami tényező. Legutóbb az OKJ képzők alól húzták ki a piacot, erre fel kell sok helyen készülni.

5. Piac ismertetése

a, Ágazat részletes bemutatása, piac meghatározása. Célcsoportok és a versenytársak elemzései.
– Például nézz utána mekkora bevétellel rendelkeznek, mennyi munkatársuk van, ha kevés akkor vajon hogyan oldják meg a nagyobb bevételt és a kapacitást. Ezt az e-beszamolo.im.gov.hu oldalon tudod megnézni, itt egy bemutató róla.
– Számold ki a termékáraikkal vajon mennyi ügyfelük lehet
– Milyen marketing csatornát használnak
– Ki ad prémium és ki ad olcsó termékeket / szolgáltatást – mi a különbség még közöttük
b, Milyen előnyöm van a konkurensekhez képest? Termékpozicionálás.
c, Vevők igényeinek, rutinjának felmérése: Na jó ennek kellene az első helyen lenni. Mert bár arra gondolnád, ez a marketinghez tartozik, az üzleti modelledet sokkal jobban befolyásolja.
d, 100 személyes beszélgetés, mély interjú további segítségedre lehet. Tapasztalat szerint ez már piaci előnyhöz fog juttatni, ha figyelsz akkor még jobban.

Motiváció ehhez: A Hinge Research Institute friss 2019-es kutatásának eredményéből kiderült, hogy azok a cégek, akik piackutatást végeztek, még ha alkalmanként is, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni éves szinten (év/év alapon), sőt profit rátájuk átlagosan 27%-kal magasabb. Az alábbi ábra eléggé szemléletes:

A piackutatás hatása a növekedésre és profitabilitás növekedésére Hinge Research Institute/2019

Vevői piackutatásban segít ez: Meg kell vizsgálnod, hogy:

  • mit csinálnak a termékeddel, szolgáltatásoddal, mit eredményez…
  • mennyiszer
  • hogyan,
  • hol
  • kivel (egyedül, ismerőssel)
  • még mit használnak hozzá (milyen kapcsolódó szolgáltatást, terméket, dolgot)
  • előtte / utána milyen tevékenységet végeznek
  • Ezen kívül természetesen még meg kell vizsgálni a fő problémákat amik előfordulnak a célcsoportnál, ami nagyon zavarja őket, illetve a tovább igényeiket. Például fő probléma a kisállat tulajdonosoknál (vevőidnél), hogyha elutaznak, nem mindig tudják magukkal vinni a kisállatukat…

6. Marketing terv

Röviden: A vásárlói kör demográfiai és pszichológiai jellemzői. Milyen igényeik vannak? Milyen problémákkal szembesülnek, amikre megoldást nyújtok? Mi olyan nagy ebben? Online/offline kommunikációs eszközök bemutatása. Árazás, termékek/szolgáltatások értékesítési csatornái.

Kezdő vállalkozóként a marketing tervedbe két résztervet készíts:

  • Bevezető marketing kampány: Ez szóljon az indlásod előtti 30 napra, és az indulásod követő 60 napra, tehát összesen 90 napos tervet készíts. Legyen igazi hype az indulásod körül!
  • Állandó marketing: Nos itt kicsit hosszabb távú dolgokról beszélünk. Ide kerül az is, hogy lesz weboldalad (az mivel készül), hogyan lesz keresőoptimalizálásod (Google-ban hogy találnak meg), mennyit költesz Google és Facebook marketingre. Milyen egyéb marketing csatornákon kell ott lenned…

Működő cégként a marketing terv: Egészen biztosan azért készítesz üzleti tervet, mert valami változás lesz a cégedben. Igaz? Új termék, új szolgáltatás, beruházás…

  • Az új termék bevezetők kampányának megtervezése, rövid leírása kerüljön bele. Főleg a rá szánt reklámbüdzsé és a hozzá kapcsolódó erőforrások.
  • A céged folyamatos marketing terve, megjelölve például az eddig kiaknázatlan területeket.

Mennyibe kerül egy vevő, mennyit ér egy vevő: Ami mindkettőnél közös még és érdemes vele foglalkoznod. Sőt egyenesen kötelező. A mennyibe kerül egy vevő lényegében egy vevőre jutó marketing költséget jelenet. Tovább számold ki azt, hogy mennyit költ el nálad a vevő 2-3 éven belül. Ez már akkora időszak, hogy azzal jobban meghatározható tényleg mennyit érdemes költened egy vevő megszerzésére. Hiszen ha kiszámolod, hogy egy átlagos vevő 3 év alatt elkölt 100 000 forintot, megszerezni pedig kb. 7 000 forintba kerül, akkor már öntheted is a pénzt marketingbe.

7. Pénzügyi terv

Működő cégnél könnyű dolgunk van, mert rendelkezésre állnak már a számok. Ide kell írni a bevételeket, ráfordításokat – személyi jellegű, állandó, változó költségek, eredmény-kimutatást, mérleget.
Kezdő vállalkozónál ide kerülnek a várható számok. Érdemes kalkulálni úgy, hogy meghatározol egy havi X bevételt, mondjuk havi 1 millió forintot, és arra számolsz, ehhez mennyi ügyfél kell, milyen költségek merülnek fel, mennyi erőforrást (időt, költséget, munkaerőt.. igényel).
Legtöbbször azt javasoljuk, hogy egy általános cash flow terv is elég szokott lenni ide, ahol feltüntetjük a bevételeket és a kiadásokat, külön érdemes számolni a fix és változó költségekkel.

8. Mellékletek

Ide csatolhatsz grafikonokat, táblázatokat, fotókat a termékekről, termékspecifikációkat, illetve ha szükséges, a vezetőség tagjainak életrajzát is, stb.

Milyen egy jó üzleti terv?

  • Legyen világos, áttekinthető és azokra a szempontokra fókuszáljon, amelyek relevánsak abból a célból, amelyre készül.
  • Szakszerű! Egy jó üzleti tervhez szükséges az adott terület, iparág ismerete! Cápák közöttben is láthatjuk – nincs befektetés piacismeret nélkül, de ezt láthatjuk a fenti kutatásban is.
  • Alaposnak kell lennünk az információk összegyűjtése során, ezzel akár feltárhatunk olyan leendő kockázatokat is, amelyre nem is gondoltunk volna. Törekedjünk arra, hogy pl. a piackutatás során is több forrásból szerezzünk információkat.
  • Az üzleti terv legyen reális! Hiteles adatokat foglaljon magában. Az üzleti terv arról szóljon, hogy a vállalkozás mit csinál valójában. Még, ha nagyon lelkesek és optimisták vagyunk is, maradjunk a tervezés során két lábbal a földön!

Erre olvass tovább:

Fotó: Envato License

2021 -es vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem csak kezdőknek!

Iratkozz fel, hogy előbb megkapd! Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner 2021- es ötletekre!!

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!