Kiéleződik a rivalizálás a Twitter és a Meta rettenthetetlen urai között: miközben a Meta kiadja a Twitter-rivális Threads alkalmazást, addig a CEO-k ketrecharcra készülnek – még az olasz kormány is beszállt a buliba. Két magyar megcsinálta, amit az iparág eddig nem tudott: a Respray lehetővé tette a spray dezodorok újratöltését az üzletekben. Valóban olyan zöldek, mint állítják? És üzletileg is helyén van a Respray? A Hírszemle harmadik hírében élőben teszteljük a Venturus AI vállalkozási ötlet elemző mesterséges intelligencia megoldást. Kaptunk érdekes eredményeket, de a Minnert azért egyelőre nem váltja le! A Hírszemle mai adásában a mikrofonok mögött Nyiri Donát és Sólyom Eszter.
A podcast hanganyaga
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt éred el, Apple podcastben itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül. Szövegért görgess lejjebb!
A heti híreink és témáink:
0:00 – Elon és Zuck gladiátorharca
2:21 – Újabb koporsószög? Twitter vs Threads
11:27 – Két magyar megcsinálta, amit az iparág nem tudott
25:50 – Itt az AI, ami kidolgozza a vállalkozás ötleted?
Jön Zuckerberg Twitter-klónja, a Threads
Csak említenünk kellett, hogy egy ideje nem volt Elon Musk és Twitter botrány a hírszemlében, már van is miről beszámolni, ugyanis az elmúlt pár napban ismét a Twittertől volt hangos az internet. Röviden összefoglalom, mi történt.
- Szombaton Musk érdekes bejelentést tett a Twitteren: a social media appok között elsőként felső limitet szabott annak, hogy a felhasználók hány darab posztot tekinthetnek meg az alkalmazásban naponta. Az átlagfelhasználóknak 600, a hitelesített (előfizető) felhasználóknak 6000-ben maximalizálta ezt, amit később a felháborodás hatására 800 és 8000, végül 1000 és 10000 darab tweetre emelt.
- Állítása szerint ez egy ideiglenes korlátozás amire azért van szükség, hogy megakadályozzák a Twitterről történő automatizált adatgyűjtést
- A Platformer című online magazin azonban arról számolt be, hogy valójában a Twitter nem fizeti a szerverhátterét biztosító Google Cloud számláit. Ez hihetően hangzik ha Musk többi gigantikus megszorító intézkedésére gondolunk, hiszen nemrég több ezer embert rúgott ki, és a Twitter irodaházainak bérleti díjait sem fizeti.
- A Twitter szerverhátterét a Google biztosítja, 2018-ban kötöttek szerződést erre 5 évre egymilliárd dollár értékben. Musk korábban is panaszkodott, hogy túl magas ez a számla, és egy ideje alkudoznak egymással, de nem jutottak még közös nevezőre. Eközben a korábbi szerződés július 1-én lejárt – pont, amikor az ideiglenes korlátozásokat bevezették.
- A Twitter fő bevételi forrása, a hirdetésekből származó bevételek az elmúlt hónapokban zuhanórepülésben voltak már a felhasználók korlátozása előtt is, az elmúlt napok hírei pedig valószínűleg tovább rontanak a helyzeten.
- Most lépett a ringbe (egyelőre csak képletesen) Zuckerberg és a Meta: megjelent az App Storeban a Threads, egy Twitter jellegű szöveges közösségi média oldal, ami csütörtöktől lesz letölthető.
A versenyről, hogy ki lesz a „következő Twitter”, már egy korábbi Hírszemle adásban is beszámoltunk: A Repohár modell bukása – Ki lesz az “új Twitter”? – Már nem hiszünk a márkáknak – Hírszemle
Két magyar megcsinálta, amit egy teljes iparág nem tudott
Amikor először találkoztunk a Respray történetével, tudtuk hogy erről érdemes beszélni a Hírszemlében. Képzeljétek el, hogy van egy probléma, amit 10 éve próbál megoldani szinte minden nagyobb cég, aki dezodort gyárt. Dollármilliókat költenek kutatásra, a magyar GDP-t szinte elverik a K+F részlegeiken sikertelenül, majd jön két húszéves és azt mondják kész, megcsináltuk. Ez nem más, mint a dezodor újratöltés.
A gyártók az utóbbi időben egyre több környezetbarát megoldást próbálnak behozni és a használt dezodorok egy komoly probléma. Európában évente 1,8 milliárd kiürült palackot dobnak ki, amiket a bennük maradt hajtógáz és nyomás miatt nehéz újrahasznosítani. A respray megoldása, hogy újratölhető automatákat helyeznek ki a releváns üzletekbe, ahová 10-12 alkalommal vihetjük vissza újratölteni a spray-jüket. PB gáz helyett sűrített levegőt használnak, így ez a rész is sokkal környezetbarátabb, na de nézzük az üzleti oldalt.
- Az automaták jók, mert a vásárló végzi a munka egy nagy részét.
- A csomagolás a termék legdrágább része, mint oly sok terméknél. Ha ezt a tizedére csökkentik megnő az árrés a terméken vagy lehet olcsóbban adni, hogy a felhasználóknak is win-win legyen.
- Különösen jó üzleti döntés, hogy a Rossmannal kezdtek dolgozni, tehát nem csomagolásmentes boltokban lőnek egy niche piacra, hanem az átlag fogyasztókat akarják elérni. Ezzel minimalizálják, hogy mekkora az új szokás amit be kell miattuk iktatni.
- A fizetés is egyszerűnek tűnik, a gép újratölt, nyomtat egy vonalkódos cetlit, ezt a spray-re ragasztod és kifelé lehúzzák, mint minden mást. Mintha csak magadnak mérnéd a zöldséget.
A podcast beszélgetésben felvetettük, vajon a nagy cégek hol akadtak el. Nem gondoltak a sűrített levegőre? Nem gondoltak a fogyasztók általi újratöltésre és gyáron belül akarták ezt csinálni? Akárhogy is, ha elkezd terjedni és bejön egy nagy piaci szereplő, mondjuk egy Axe, mi gátolja majd őket abban, hogy kiszorítsák a Resprayt? Megcsinálják a munka legnehezebb részét, a fogyasztói szokás kialakítását, majd egy multi learatja az eredményt, mert az emberek márka alapján vesznek dezodort is. Az sem mindegy, milyen a termék, ami a gépekbe kerül – lehet akármilyen jó az újratöltős rendszer, ha magát a terméket nem szeretik a fogyasztók.
Itt az AI, ami megmondja, jó-e a vállalkozás ötleted
A Hírszemle harmadik híreként a Venturus AI eszköz ingyenes verzióját teszteltük. Az AI megoldás ChatGPT-vel működik. Be kell írni a vállalkozás ötletedet, amiből egy részletes(?) elemzést készít a mesterséges intelligencia. Ingyenesen havi 10 Standard elemzést generáltathatunk.
Mit tapasztaltunk? Egy fiktív vállalkozási ötletet írtunk be: egy olyan fagyizót, ami extrém, sós fagylaltokat kínálna klasszikus magyaros ízekkel, például harcsapaprikás, lecsós, vagy rakottkrumplis fagylalt. Arra jutottunk, hogy a generált riport annyira jó, mint amennyire a prompt (üzleti ötlet), amit beleírunk. Sok gondolat az elemzésből nem egyedi felvetés, hanem a beírt prompt újrafogalmazása (lásd Donát megjegyzései a riport pontjaira: „ezt is én írtam neki”). Az egy mondatos, vagy rövid vállalkozási ötletre nagyon általános és semmitmondó információval töltötte fel az eszköz az elemzést.
Amire jó az elemzés, az az hogy segít strukturáltan végiggondolni az ötletedet. A riport felbontása, pontjai például SWOT elemzés, PESTLE elemzés hasznosak, de ha ismerjük ezeket akkor magunk utánajárással jobban ki tudjuk tölteni. Az előfizetős változatban több, részletesebb riportot generálhatunk, amit mi nem próbáltunk ki. De ennél hasznosabb és megbízhatóbb lesz, ha inkább magatok dolgoztok ki részletes üzleti tervet, amihez irányított kérdéseket találtok a Minner-féle üzleti terv sablonban!
Korábbi hírszemlék:
- A Repohár modell bukása – Ki lesz az “új Twitter”? – Már nem hiszünk a márkáknak – Hírszemle – 2023. 06. 26.
- Taylor Swift perelheti rajongóit? – A Sprite kreatív kudarca – Eladták a Google Domainst #hírszemle – 2023. 06. 22.
- A robot pizzéria kudarca – Soha többé elfelejtett jelszó – A Lidl lenyom mindenkit – Hírszemle – 2023. 06. 19.
- A Netflix meglepő sikere – Csípős-csirkeszárnyas Oreo? – Akciós-újság.hu felvásárlás – 2023.06.15.
- 15 perces városok – Elbukik a kisüzemi sörfőzés? – Cégek, ahol fizetnek, ha felmondasz – 2023.06.12.
- 1,5 millió magyar hallgat – Itt az Apple szemüveg – Ingyen TV üzleti modell – 2023. 06. 08.