Vállalkozási ötletek 2024 – Mi valóban trendi ötleteket találunk. Piacképes ötletek

Dátum

Megosztás

Több mint 8 éve kutatjuk az üzleti ötleteket és az elmúlt évek ilyen gyűjtéseit ha átnézed, akkor láthatod, hogy aranyat érő üzleti trendeket mutattunk be neked. Mi nem csak összecsaptuk az ötleteket, hogy kitöltsük a helyet, hanem az adott piacokat folyamatosan szondázzuk, továbbá ügyfeleink révén sok visszajelzést kapunk. Idén még jobb ötletekkel állunk elő, sőt lesz olyan, amire egészen biztosan nem gondoltál! Van olyan trend, amit te is felismertél? Akkor még inkább megerősíthet benne, hogy kezdj vele valamit! Már letisztult annyira az AI őrület is, hogy már látjuk melyik az a két terület, ahol ki tudod aknázni a trendet, a lehetőségeket.

A leírt ötleteink, gyűjteményeink a megírásukat számított 5 éven belül érvényesek, így érdemes korábbi évek ötleteit is megnézni (cikk végén belinkelem).

Mi a Minnernél kutatunk! Nap mint nap vállalkozok között mozgunk, látjuk mi történik hazai és nemzetközi szinten is a vállalkozásokkal, velük együtt gondolkodunk, problémáik megoldásában segítünk. Innen jön egyrészt a tapasztalat, felismerés, másrészt a Minner meg is kérdezi a piaci szereplőket, véleményeztetjük őket adott ötlettel, trenddel kapcsolatban. Csak akkor kerül ki egy üzleti ötlet, ha megbizonyosodtunk annak létjogosultságáról.

Üzleti ötletek 2024 – A legjobb üzleti ötletek a Minnertől

  • 1. üzleti ötlet: Nosztalgia, retro biznisz + egy csipet marketing
  • 2. üzleti ötlet: Growth hackerek – a digitális ügyeskedők, inkább ninják
  • 3. üzleti ötlet: Kínai márkaképviselet
  • 4. üzleti ötlet: Tudásmegosztás, mint biznisz felértékelődik
  • 5. üzleti ötlet: Adatépítés, adatkinyerés, adatelemzés. – Minner Előny előfizetőink számára elérhető ötlet
  • 6. üzleti ötlet: Hobbi üzletág, programturizmus. Majd kiderül miért vettem egybe. – Minner Előny előfizetőink számára elérhető ötlet

A megvalósításban is jól jönne a segítség? -> Vállalkozó leszek! Kezdő vállalkozó online kurzus

Mielőtt azt hinnéd, hogy ötletek között lesz a prompt engineering, vagy ezzel kapcsolatban bármi az AI miatt, akkor el kell keserítselek. Az AI trendek abba az irányba mennek, hogy erre építeni nem sok értelme van. Ma még előny, ha jól tudsz kérdezni az AI-tól, de már ezt egyre jobban megoldják a rendszerek és mire pénzt keresnél ebből megoldotta a piac. Szóval nézzük a valós piaci trendeket!

1. üzleti ötlet: Nosztalgia, retro biznisz

Nos a kézzel foghatóság ennél az ötletnél lesz inkább jelen, vagyis ez a fizikaibb üzleti ötlet.

Hiába a legdrágább hanghordozó a bakelit lemez, a zenerajongók egyre nagyobb számban vásárolják őket. 2022-ben az USA-ban 30 év után először több bakelit lemez fogyott, mint CD, idén pedig még tovább nőtt a lemezpiac: az év első felében 21,7%-al többet költöttek az amerikaiak bakelitre mint 2022 első hat hónapjában. Nem, itt nem a régimotoros zenészekről van szó, 2023-ban Taylor Swift vezeti az eladásokat a Midnights című új albuma bakelit kiadásával, amiből közel 1 milliót vettek az amerikai fogyasztók.

Egy bakelit, analóg rádió, lemezjátszó, walkman termékkör sikeres tud lenni a következő években. Ráadásul a modern retro hangeszközök, régi CD-ket, bakeliteket használó modern lejátszók (amik akár wifi-ről vezérelhetők) kifejezetten jól vihetők piacterekre. Igen, lehet kínai gyártással, de ezeket már szinte a polcról le tudod venni a kínaiaknál.

A marketingben, termékfejlesztésben is kihasználják a retro lázat a cégek. Az IKEA 2023 októberében dobott piacra egy új kollekciót, korábbi retro termékeiket hozták vissza, amely 70-es 80-as évek energikus és merész hangulatát tükrözik.

És mi a helyzet itthon?

A bakelit is köszöni szépen jól van, havonta átlagosan 17 ezren keresnek rá a Google-ban, ami már alapból azt jelenti azzal lehet már mit kezdeni. De, ne csak erről a piacról legyen szó, a Vatera idén hívta fel a figyelmünket, hogy az analóg fotózás iránt megnőtt a kereslet. Az ilyen készülékekből évről-évre több cserél gazdát. Már évente 1000 darabot adnak-vesznek a Vaterán csak analóg fényképezőgépekből.

A kutatások szerint a nosztalgia élménye azonnal nagyobb költésre sarkallja a fogyasztókat, mert a termék használhatóságától függetlenül, az előidézett jó emlékek már valamennyi értékkel bírnak számukra. 

A Media Markt 2022-es kutatása alapján a magyarok a bakelit lemezjátszó, hifitornyot, analóg kamerákat, és a buta telefonokat hoznák vissza és vásárolnák szívesen.

A Tó-retró blog 2019-es kutatásából kiderült, hogy a legnépszerűbb irányzat a szocialista retró, ráadásul azok szemében is, akik meg sem születtek még az előző rendszerben. Azért hoztam ide a 2024-es ötletekbe ezt a kutatást, mert azóta ez a trend még erősebb lett. Itt nem csak termékekkel kapcsolatosan kutatták, hanem akár szálláshely, tematikus bulik, szórakozási lehetőség, program is bekerült a repertoárba. A kutatásból kiderült, hogy a válaszadók negyedénél ruházati cikk vagy élelmiszer esetében teljesen elfogadható a 10-20 százalékos felár egy hasonló termékhez képest, míg a szolgáltatásoknál minden harmadik kitöltő így látta. Ennél is többen, közel 40 százaléknyian adnák meg ezt a felárat egy retró stílusú használati tárgyért, sőt 6 százalék szerint ez bármilyen ráfordítást megér. Ebben a kérdésben a fiatalság némileg másképpen vélekedik, hiszen közülük minden harmadik adna meg akármennyit egy retró tárgyért, viszont az élelmiszerek esetében két harmaduk egyáltalán nem fogékony a régi idők szellemére. Ha a Balaton világát szemléljük, akkor egyértelmű, hogy a kertmozik és az olcsó étkezési lehetőségek (automaták, önkiszolgáló éttermek, gasztrofól) után vágyódunk (64-68 százalék több is jelölhető volt), de minden harmadik válaszadó felélesztené az olcsó SZOT üdülések rendszerét is. Talán ezért futott be a Vendobox automatás bolt (egy nyitott üzlethelyiségben 5-6 étel, ital, kávé sült krumpli automata)?

Milyen irányba lehet elindulni?

  • A fent említett digitális lejátszók, analóg fényképezőgépek, kiegészítők (film tekercs) értékesítése. Mivel hazai piac kicsi csak egy területre, így biztosan egy nagyobb retro elektronika shopba tenném be ezeket. Továbbá ezek közül többet is piactérre vinnék.
  • Retro ajándéktárgy biznisz. Az ajándék piacot imádom, mert online itt a legnagyobb a konverzió (értsd 100 látogatóból átlagosan 3% vásárol – néha több is, míg más szektorban 2%). Ide belevennék régi filmekkel kapcsolatos tárgyakat, mindenféle régi tárgyat, nosztaliga terméket, akár ételt is.
  • Használ piaci trend és a retro ötvözése (nem antik) is izgalmas lehet. Retro plakátok, képek, újságok, tárgyak beszerzése és értékesítése webshopban. A használt piac bővülésére felhívtuk a figyelmedet a 2023-as üzleti ötletekben is, a 2. ötletnél. Továbbá azóta a trend annyira beütött, hogy már az Amazonnal is értékesítenek használt tárgyakat (több millárd euró értékben, európai piacon) és hamarosan erre a trendre egyre több kereskedő is belép. Ez azért jó, mert például egy eMag piactéren, vagy Pepita.hu -n is el lehet kezdeni ezeket értékesíteni.
  • Ami izgalmas lehet még, hogy valamilyen régi márkát hozunk be újra a piacra, akár kicsit megújítva is, sokszor a védjegyek már vagy lejártak, vagy igencsak jó áron megvásárolhatóak a jogtulajdonostól (Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál kell keresni).
  • Ha üzleti ötletet nem is valósítasz meg, akkor a marketingben érdemes lehet valahogy előhúznod a retro világot, vagy felhúzni erre egy kampányt (értsd 2 hónapig ez szerepel a marketingedben). Főleg akkor, ha célcsoportod 30+-os korosztály. pl. vízszűrőt értékesítenék akkor kampányolnék azzal, hogy régen szóda volt a menő. Retro fotóversenyt hirdetnék, ahol a feladat, hogy minden képen szerepeljen a szóda. Nem fognak az emberek szódára váltani már, de közben pozitív érzést keltünk bennük és el tudunk juttatni feléjük egy üzenetet.
  • Ahogy feljebb láttad a retro szállás, élmény témakörre is lehet üzletet, szolgáltatást építeni.

2. üzleti ötlet: Growth hackerek

A hazai piac óriási lemaradásban van az EU -hoz képest a digitalizációban, online pénz és vevőszerzésben, értéketeremtésben.

Az internetelérésben, használatban már alig 20%-kal vagyunk elmaradva az EU átlagtól, ez már aránylag jó szám. Viszont a vállalkozások nem nagyon akarnak hallani a digitalizációról. Ennek eredménye egyébként az, hogy külföldi piaci szereplők (pl. Alza, Wolt, Kifli, Bolt Taxi) landol a magyarok pénze.

De semmi pánik! A McKinsey nemzetközi tanácsadócég, az Egyensúly Intézet és még az IVSZ – Szövetség a Digitális Gazdaságért is elég izgalmas bővülést vetít elénk. Ezt persze ilyen piaci szereplők is előidézik, mint a Minner, felhajtó ereje vagyunk a digitális törekvéseknek.

Csak egy kis adatcunami: A hazai digitális gazdaság 50%-kal nőtt 2017 és 2021 között (2017-es- 6,6 milliárdról 9,8 milliárd euróra bővült a teljesítmény). Ez 1200 milliárd forint bővülés 4 év alatt. Sok webshop, online szolgáltató volt ennek nyertese. A McKinsey kutatás alapján a tudatosabb digitalizáció révén 8500 milliárd forinttal járul hozzá a GDP-hez az online, digitális szektor 2030-ig. Ez a többlet a gazdaságban ott is marad. Nos a becslés igencsak magas összeg. Az IVSZ – Szövetség a Digitális Gazdaságért már kisebb összeget mond, 4000 milliárd forintot.

Szóval nem nehéz kitalálni, hogy az üzleti ötlet arra vonatkozik, hogy digitális ninjaként, ún. growth hackerként a vállalkozások digitalizációját feljebb húzd. Ezt nem csak mi mondjuk, hanem az Egyensúly Intézet hazai szakértőket bevont tanulmánya alapján is szüksége van a piacnak olyan digitális szakemberekre, akik szélesebb ismerettel rendelkeznek, képesek gyorsan, rendszert építeni egy adott vállalkozás digitális megoldásához.

És, hogy miért mondom azt, hogy van itt piac?

  • A vállalati szféra nagy lemaradásban van digitalizációban, miközben a felhasználók fel-alá mászkálnak mobiljukba bújva. A lenti táblázat, kutatás eredménye egybecseng a Digiméter 2022-es kutatásával, ahol 10-es skálán alig 2,6 pontot kaptak a hazai cégek digitális felkészültséget nézve. Akkor azt írtam, hogy: A hazai cégek 99%-a legyőzhető pusztán a digitalizáció által.
  • Nos itt látod is, hogy az EU átlag a cégek közösségi média használatát nézve 29% (összes vállalkozáshoz képest), itthon ez az arány 13%! Mindössze a cégek 13%-a használ közösségi médiát a marketingjében. Nem azt mondjuk, hogy mindenkinek kell. Egy benzinkútnak nem kell, vagy egy kifejezetten alvállalkozói munkát végző cégnek, vagy nehézipar… De tudod mit? Toborzásra még ők is tudják használni!
  • Magyarországon a kkv-k csupán egyharmada rendelkezik legalább „alapszintű digitális intenzitással”, EU átlag 55%.

A HAZAI CÉGEK 2/3-A NEM RENDELKEZIK WEBOLDALLAL.

A fenti szám még jobban szíven ütött! Pedig még a szomszéd is ért a WordPresshez, vagy tud posztolni a Facebookra, Tiktokra, aztán látjátok ezeket a gyatra adatokat.

Mit csinál egy growth hacker? Érdemes megtanulni?

Egy igazi T típusú ember, vagyis nem generalista, hanem egy területhez nagyon ért, de sok minden máshoz is konyít. Például megkeresi őt egy vállalkozás akkor:

  • El tud készíteni neki egy weboldalt (pl. WordPress, vagy Squarspace, vagy Onepage.io -val), benne ajánlatkérő rendszerrel, ami egy rendes ügyfélkezelő rendszerbe, vagy feladatkezelőbe továbbítja az embereket. Ha kereskedőről van szó, akkor webshop építés természetesen.
  • Itt jön a marketing tudása az illetőnek, amiben jó kell lennie. Felépít egy tűpontos (tesztekkel előtte meg lehet mondani mi lesz tűpontos) marketing kampányt alacsony marketing költségvetéssel, de ehhez kapcsolódik más digitális eszköz is. Sok esetben olyan egyedi dolgok, mint chatbbot, vagy virális videók, akár gerillamarketing is, de egy komplett ajánlók rendszer felépítését is ide sorolhatjuk.
  • Egy growth hacker nemcsak digitális szaki, hanem a nevében is benne van növekedés hekker, vagyis olyan digitális eszközöket csinál egy cégnél, ami óriási forgalom, vagy vevőbázis növekedést is eredményez.
  • Másik ilyen growth hacker megoldás, hogy felépít a szaki egy ajánlói rendszert a cégnek. Amiben az ajánlások után jutalmat kapnak az emberek. Ez óriási vásárlói ismertséget és marketing hacket jelent. Ilyen rendszerek például a Spark loop (mi is használtunk) vagy a ViralLoops.
  • Másik ilyen növekedési hack a chatbot építés, abban kvíz készítés, vagy egyéb chatbot folyamat beépítése, akár egyébként a fenti ajánlói rendszer is. Például mi egy kvíz projektünkben mindössze 100 000 forintból jutottunk el 60 000 kvíz játékoshoz, akik nem egyszer játszottak és sikerült a céljainkat elérni vele. Nemsokára újra nekifutunk, de már a cél 500-900 000 ember bevonzása! Chatbotot lehet építeni ManyChat platformon, vagy weboldal alapú kvízgenerálás Involve.me -vel.
  • Egy növekedési hack lehet persze egy ütős TikTok kampány is. És lehet szemöldököt húzogatni de a Mobilfox Member kampány is ilyen volt. Mobilfox Member vagy? Regisztráltál már a Woltra? A Tiktok Alza.huuuu-i. Mi ez az egész?
  • Aki ilyenbe akar elmélyedni lesz még erről szó a Minneren. A Minner Előny előfizetőink már hozzáférnek a növekedési stratégiák cikksorozathoz, ők már latnak ilyen megoldásokat. Berobbanó növekedési stratégiák cégeknek: e-mail ajánlói rendszer, hírlevél sorozat, rövid videók

Figyelem! Az ötlet átfedésben van a 2022-es üzleti ötletek közül a 3. üzleti ötlettel: Irodai digitalizáció, no-code piaci lehetőségek és a 5. üzleti ötlet: Digitális ninja, digitális eszközök szakértője, beállítója (lásd itt 2022-es üzleti ötletek). Nem újra feltaláltam a spanyolviaszt, hanem egyszerűen az a trend még folytatódik, és most inkább az igazi growth hackerekről van szó, akik oda mennek és óriási digitális ugrást visznek be a cégbe főként forgalom növekedésben.

Az ötlettel kapcsolatos két cikk:

3. üzleti ötlet: Kínai márkaképviselet

Aki szemfüles volt, már ezt az ötletet olvashatta év közben is a Minneren ebben a cikkben:
Új trend a kínai importban. Márkaképviselőket keresnek a kínai gyártók, azaz márkák

A kínaiak megunták, hogy a világ gyára, szeretnének értékteremtő munkát is végezni. Nos az igény nem csak így kollektíven jelentkezett, vagy állami stratégia, hanem bizony a fiatal kínaiak valami újjal is szeretnének foglalkozni. Ez pedig a márkaépítés, sajátmárkás termékek piacra dobása. Ezek új munkahelyeket, új karrier utakat hozott létre az országban.

A gazdaság is az ő oldalukra billent, mert világszerte magas az infláció, ami miatt a fogyasztók nyitott az olcsóbb új márkákra is. Ezt te is láthatod, akár az autóipart nézed, vagy a mobiltelefonokat (lásd Xiaomi).

Amazonos szakértőink, aktív e-kereskedők kommentje ehhez a cikkhez:

Ádámék aktív kereskedők az Amazonon, hazai piactereken, de üzemeltetnek saját webshopot is, és helyi boltokban is árulnak termékeket (már túllépnek az éves 1 milliárd forint forgalmon).

Itt jön a neheze. Hogyan is lehet ebből profitálni? Nos nehéz dolgunk van, mert míg Alibaba-n inkább a gyártók szerepelnek, vagy kereskedők, nincs olyan gyűjtő oldal, ami a kínai márkákat gyűjtené össze. Szóval kutatni kell, hogy te kereskedőként miként tudod ezt kiaknázni.

Itt van például az Insta360 kamerákat (akciókamera) értékesítő cég, akire úgy bukkanhattunk, ha szembe találkoztunk vele az Amazonon, vagy hazai piactereken. Nos hasonló módon érdemes pásztázni a piactereket, fórumokat. Az Insta360 piacát a Minner Előny tagoknak, és meg kell mondjam nemcsak a kereslet magas, hanem gyorsan lépdel a piaci versenyben előre, már a dobogón van.

Ez nem azt jelenti, hogy kereskedőként innentől csak ez van, és nem lehet saját márkás terméked. Ez is egy lehetőség, amivel érdemes élni, kiaknázni egy kínai márka képviseletében a lehetőségeket, akár nagykereskedelmi szerepben, akár más úton.

4. üzleti ötlet: Tudásmegosztás, mint biznisz – minden területen

2022-ben robbant az AI, ami előre vetítette azt, hogy rengeteg új állás fog létrejönni, rengeteg állás fog megszűnni. Az emberek akár kékgalléros, akár fehérgalléros munkában dolgoznak, még több átképzésen kell részt venniük. Itt fontos megjegyezni, hogy a munkák is annyit fognak fejlődni a következő időszakban, hogy

az emberek munkaidejük 20%-ában szinte mindig valami tudásanyagot fognak éppen olvasni, nézni.

Ez lehet AI alapú chat, ami a céges adatokra épül, vagy cégben összeállított tudásbázis (mondjuk, ha már megvan, abból könnyű AI chatet csinálni), vagy videós tudásanyag.

Tudtad, hogy nemcsak irodai munkásokat hívhatjuk tudásmunkásnak? Egy kutatás szerint minden hatodik ember tudásmunkás, akár kékgalléros (vagy mezőgazdaságban dolgozó is). Gondolj csak bele, mikor felmondasz, vagy más elmegy a cégtől, akkor annak tudását, rutinját nehéz pótolni. Nos az AI miatt a cégeknél még inkább felértékelődik a (nem nevetni) munkavállalói bölcsesség, rutinok, hogy lehet ezt jól csinálni tudás. Továbbá sokkal jobban a munkavállaló puha készségei (soft skillek) lesznek dominánsak.

Egyre több szakirodalomban foglalkoznak az ún. haknizgazdasággal is. Mondjuk ebben lehet mi magyarok még jobban kitűnhetünk? Lényege, hogy nem egy fix munkahelye lesz az embereknek, hanem akár 2-3 munkahelyen is dolgozik majd egyszerre.

Mit lehet ezzel kezdeni:

  • Tudásplatformok létrehozása, weboldalak, ahol akár ingyenes, akár fizetős edukációs anyagok vannak. Nem az AI nem elveszi az edukációs piacot, éppen serkenti!
  • Saját magad készíteni, összegyűjteni egy adott területről képzéseket.
  • AI chat megoldást nyújtani cégeknek, ahol a saját adatbázist, szöveget, videókat fel tudják tölteni és abból dolgozik a chat.
  • A 2023-as 4. üzlet ötletben volt szó az üzleti, céges tudásbázis létrehozásáról és az erre építhető bizniszről. Az AI erre trendre csak ráerősített, sőt megkönnyítette a piaci megoldásokat. Lásd itt 2023-as üzleti ötlet: 4. üzleti ötlet: Munkafolyamat leíró, tudásbázist készítő, karbantartó vállalkozás

5. üzleti ötlet: Adatépítés, adatkinyerés, adatelemzés.

Már 2010 óta harsogják, hogy az adatban van a pénz, de most az AI miatt még inkább előrébb került. Persze van itt nekünk már milliárdos példánk is, Csillag Péter volt nálam interjún, aki adatelemező cégével olyan nagy cégeknek dolgozott, mint a Netflix, Spotify. A vállalkozása neve Starchema, és tavaly adta el 13 milliárd forintért (milliárdos interjú itt). Nos ő 15 éven keresztül építette a vállalkozását, nekünk nem kell ennyit várni, hogy kifogjuk az aranyhalat.

Az AI trendet szeretné minden cég kihasználni, megfogni. Nos egy hiányzik számukra, az adat. 2023-ban egész évben át szondáztam ügyfeleinket, partnereinket. Több mint 100 ilyen beszélgetésen vagyunk túl, amelyben felmértem hogyan és mire használják / használnák az AI-t és mik az elakadások. Látva a külföldi gudie-okat, és az adatelemzési, data sciene trendek felfutását én, ha most kezdenék vagy karrierváltásban, vagy pályaváltásban, vagy üzleti ötletet szeretnék építeni akkor ….

Az 5. és 6. ötletet innentől már csak előfizetőink olvashatják, továbbá a 2024-es további ötleteket is, amivel még szeretném bővíteni a listát. A Minner Előny előfizetés a Minner prémium tartalmi előfizetése. Kezdő és haladó vállalkozók, digitális szakemberek, vezetők, üzletemberek is megtalálják számításaikat a tartalmakban, letölthető guide-okban. Továbbá szeretnénk exkluzív anyagokkal is kiszolgálni tagjainkat, mint az üzleti ötletek, amelyeket csak ők olvashatnak. Minner Előny, vagyis előnyöd lesz!

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért!

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz!

Korábbi üzleti ötletek:

Inspirilódnék sikeres vállalkozókból!

Mi csak úgy hívjuk őket Minner vállalkozók! Remélem te is az vagy, az leszel egy nap. Ehhez csak olvasd sokszor a Minnert, gyere el egy-két rendezvényre, legyél a zárt közösségünk tagja…

Források: https://fabrikbrands.com/nostalgia-marketing/
Egyensúly Intézet – Hogyan legyünk digitális nemzet
The New Digital Workspace Divide, Unisys 2018
Business Insider – 4 napos munkahét tapasztalatok
Media Markt 2022. retro kutatás
Tó-retro blog retro kutatás 2019
Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!