Egy bizonyos ponton a vállalkozásfejlesztés már nem csak az üzleti terv csiszolgatásáról, a marketing fejlesztéséről vagy az értékesítésről szól. Ha már nem egyszemélyes hadseregként tarolod le a piacot, hanem kollégák bevonásán gondolkozol, netán van 1-2 alkalmazottad, akkor érdemes a szervezetfejlesztést, csapatépítést is felvenni a feladatok közé. Ne aggódj, készültünk: lent összeszedtem a legfontosabb HR-es tartalmainkat a toborzástól a cégkultúra-fejlesztésen át a motiválásig, természetesen a megszokott közvetlen, Minneres stílusban!
Toborzás, csapat bővítése
Eljött az ideje, hogy bővítsd a csapatod? Megértem, ha aggódsz, hiszen egy alkalmazott a cégnek nagy kiadással jár, ami másrészt befektetés is. Érthető módon szeretnéd a tökéletes munkatársat megtalálni.
5 hiba cikksorozatunk HR-es része igazi áttekintése azoknak a problémáknak, amik tévútra vihetnek. Érdemes áttanulmányozni már az álláshirdetés kiírása előtt, hogy tudd, mikre kell majd figyelned ahogy bővül a csapatod:
Az 5 legnagyobb szervezetfejlesztési és HR hiba, amit a kisvállalkozóknak el kell kerülniük
A te piacodon is munkaerőhiány van? Nagy a verseny a tehetségekért? Hoztunk egy érdekes megközelítést az alábbi cikkben. Az állásportáloknak fizetett súlyos összegek helyett/mellett máshogy is megszólíthatod a munkakeresőket (kreatív példa is van a cikkben):
Nehezebb munkaerőt találni, mint vevőt? Erre IS használják a közösségi médiát
Amikor nemrég a Minner új munkatársát kerestük, több visszajelzést is kaptunk, hogy régen olvastak a jelentkezők ilyen korrekt álláshirdetést. Neked is javasoljuk, kerüld el az olyan közhelyeket, mint „versenyképes fizetés”. Helyette vesd be ezt a trükköt, amit mi is alkalmaztunk:
Álláshirdetés tipp: „Így néz ki egy napod nálunk” rész
Végül egy ötletes megoldás, amit több multi is alkalmaz. Miért éri meg kezdéskor bónuszt adni az alkalmazottnak, nem kontraproduktív ez egy kicsit? Leírást is találsz a cikkben, illetve Hírszemle adást amiben beszéltünk róla:
Bónuszt adni már kezdéskor? Jobban megéri, mint hinnéd
Meglévő csapat fejlesztése, cégkultúra
Ha megtaláltad az ideális csapattago(ka)t, akkor jöhet a csapatépítés, motiváció, és hasonló ínyencségek. Ugye, neked nem ismeretlen kifejezés a cégkultúra? A cikkek többségében hivatkozunk rá, úgyhogy ha nem tudod eszik-e vagy isszák a vállalati kultúrát, kezdd ezzel a cikkel:
Mi a cégkultúra? Eszik vagy isszák a vállalati kultúrát?
Home office vagy sem? Sok kis magyar cég küzd ezzel, nincs meg a bizalom a munkavállalók felé, akár az is lehet, hogy jogosan. Felmerülhet benned cégvezetőként, vajon mit csinál munkaidőben, dolgozik-e vagy ebédet főz? A munkatársak ellenőrzéséről itt írtunk:
Árt vagy használ a munkavállalók megfigyelése?
Belső motiváció fűti a csapattársaidat, vagy úgy érzed, csak a fizetésért járnak be? Mielőtt bejelented a karácsonyi bónuszt, olvasd el a motivációról és pénzjutalom kapcsolatáról szóló cikket:
Pénzjutalom helyett így motiváld a munkavállalóidat. Motiváció, ösztönzés tippek
Cégvezetőként igazán izgalmas érzés, amikor bővül, fejlődik a cég, akár olyannyira hogy elő tudod léptetni a csapattagokat. Ezen a szinten azonban újabb kihívások várnak, az egyik ilyen például a Peter-elv:
Mi alapján léptetsz elő valakit? Így kerüld el a Peter-elvet
„Jól betanítom, megmutatok neki minden kulisszatitkot… Mi tartja vissza attól, hogy felmondjon és megcsinálja a konkurenciámat?” – Felmerült már benned ez a gondolat az alkalmazottakkal kapcsolatban? Itt egy kreatív példa, amivel a belső motivációt és az autonómia érzését erősítheted a csapattagokban – ráadásul megelőzheted, hogy a legjobb ötleteiket elvigyék a cégből egy saját vállalkozásba.
Az évtervezés nagyon fontos egy vállalkozás életében. Ebben a fázisban nem csak neked van helyed cégvezetőként, hanem a csapatodnak is. Ugyanis a munkavállalóid nem utálják a változásokat, és a kihívásokat, csak akkor, ha azokba nincs beleszólásuk. A fenti cikk segít ennek a szemléletmódnak a fejlesztésében, példákat is hoz, hogy más részén a világnak ezt hogyan csinálják.
Évzárás és évnyitás vezetői szemmel. Vond be a csapatot is az évtervezésbe!
Innováció. Egy olyan szó, ami több információt sejtet magában, mint amire először gondolsz. Te is biztosan szeretnéd, hogy a csapatod innovatív legyen, ők hozzák meg a várt áttöréseket. Erre vonatkozóan jött egy kutatás, ami arra mutat rá, hogy a távmunkában dolgozók nem annyira innovatívak, mint azok, akik egy irodába, helyiségbe bejárnak dolgozni. Hogy miért? Kiderül a cikkünkből!
A távmunka megöli az innovációt? Kutatás + konklúzió, megoldás
A munkavállalói piacon egyre többen vannak a Z generációsok, így az ő preferenciáikat egyre inkább bele kell építenünk a vállalkozásunkba. Még ha egyedül is dolgozol, ők lesznek azok, akik hamarosan vásárolni fognak nálad, vagy már vásárolnak. A cikkben összeszedtük, hogy a Z generációval hogyan tudsz együtt dolgozni.
Így dolgozz sikeresen a Z generációval!
Valószínűleg te is találkoztál már olyannal, hogy a csapatban volt egy alulteljesítő munkavállaló. Nem szegett szabályokat, nem teljesített rosszul, de mégsem hozta az elvárt szintet. Ez az az eset, ami sok fejtörést szokott okozni a vezetőknek és ilyenkor kezd kialakulni egy fura, feszültséggel teli légkör felek között. A cikk erre ad lehetőségeket, esetlegesen megoldást is, hogy ilyen esetben mit tudsz csinálni.
Fejlesztés vs elbocsátás – útmutató kisvállalati vezetőknek
Ha vége a munkakapcsolatnak
Ha a fenti cikkekből tanultakat gyakorlatba ülteted, bízunk benne, hogy szuper csapatod lesz, minimális fluktuációval. De mindig előfordulhat, hogy valaki nem illik a csapatba. Cégvezetőként az is a feladatod, hogy a gyenge láncszemeket eltávolítsd, hiszen a motivációt és a morált erőteljesen rombolja, ha azt látják a munkatársak, hogy mások nem megfelelő teljesítménye nem von maga után következményeket.
Más cégek is küzdenek ezzel – a Zappos például bevezette, hogy pénzt ajánl fel a felmondóknak, hogy senki ne maradjon csak a fizetésért:
Fizess azért, hogy felmondjanak!
Felmondás, ami jól is el tud sülni, erre próbál a cikk rávezetni. Nem feltétlenül kell szörnyetegnek titulálni azt a munkavállalót, aki felmond, ebből előnyt is tudsz kovácsolni magadnak – itt jön képbe az exit interjú. A többit a cikkben tudod elolvasni.
Elbocsájtó szépüzenet helyett hozd ki a legtöbbet az exit interjúból!
Oké, megvolt az exit interjú, de mi legyen azzal, aki a távozó helyére jött? Ki tanítja majd be? Nagyon fontos, hogy transzparensen mutasd a munkavállalóid felé, hogy mit szeretnél, esetlegesen vond is be őket a tervezésbe, optimalizálásba. A cikk megoldást, és tudást ad arra a helyzetre, amikor egy kolléga máshol próbál szerencsét, távozik tőled. Emellett az új alkalmazottal kapcsolatban is adunk információt, hogy hogyan tanítsd be.
„Valami mást keresek…”
Hamarosan további HR-es, szervezetfejlesztős tartalmak érkeznek a Minnerre. Figyeld az oldalt rendszeresen, ha pedig a témával kapcsolatos kihívással szembesülsz a cégedben, akkor írj nekünk a hello@minner.hu e-mail címre, és lehet, hogy egyenesen neked szól majd a következő cikk!
Kapcsolódó tartalmak
- Haladó vállalkozó vagy? Neked szólnak a Minner Előny tartalmak!
- Úszol a melóval, és még a munkatársaknak is ki kéne találni a feladatokat? Irány a Felszabadult vezető: útmutató a delegáláshoz képzésünk!
- Miért nem mernek a cégek kockáztatni? Pedig mindenki nagyot akar „szakítani”!
- 10-ből 7 cég nem éli túl a generációváltást. Te készülsz rá?
- A növekedés átka? A fejlődés legnagyobb kihívásai
Kiemelt kép: Unsplash