Az IKEA lef*szozta egy ügyfelét, de lesz ennek bármilyen hatása? A mai világban túl gyorsan eltűnik minden botrány, nincsenek következmények. Éttermi digitalizációról sokat beszéltünk már, de nem ilyen szinten. Egy kávéfőzőben egy AI a kamerán keresztül figyeli ki hány kávét főzött le. Lehet ilyen szinten mérni az alkalmazottakat vagy ez már túlzás? Megérkezett Magyarországra a Klarna, vásárolj most fizess később szolgáltató. Webshop tulajként ne gondolkodj, kösd be minél előbb és még kampányolj is rá. Ezzel szemben fogyasztói, társadalmi oldalon vannak etikai problémák. Igyekeztünk minden oldalt megvizsgálni. Végül pedig egy baljós hír: Szeptemberben újra felerősödött a cégbezerási hullám. A jelenlegi környezet az építőipart és a kereskedelmet bántja leginkább, de nem kedvez az új vállalkozásoknak nem. Rekord kevesen mernek ilyenkor belevágni a cégalapításba.
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:
A heti híreink és témáink:
- 0:00 – Mi van veled IKEA?
- 6:11 – AI kamera figyeli a kávéfőzést
- 12:21 – Belép a magyar piacra a Klarna
- 22:32 – Felerősödött a bezárási hullám. Ez már válság?
IKEA botrány
„telefonáló f@sz” szó összetételt írta a névhez az IKEA ügyfélszolgálatos egy problémás vevő visszavételes blokkjára. Nos ez a hír végigsöpört a médián. A forrás ott a blokk végén, most ezt nem szeretnénk részletezni.
Ez a kis botrány hatására nem fog az Ikea forgalma csökkenni. A mai világban annyira gyors minden, hogy 2 hét alatt el is felejtik az emberek, mint anno a Meki esetében, mikor megtaposták a szendvicset a dolgozók, vagy az egyik Mozinál kukából vettek ki popcorn…
Ennek másik hátránya az is, hogyha valami jót csinálunk az is csak rövid életű tud lenni, hamar elfelejtik az emberek. Sűrűbben kell villantani.
Forrás: https://telex.hu/zacc/2023/10/22/ikea-telefonalo-fasz-reklamalo-vasarlo-blokk
AI kamera számolja a kávéfőzést
Az Alpha Signail Ai osztotta meg azt a fejlesztést, hogy egy kávézóban mérni tudja, hogy mennyi kávét főz le egy barista egy adott kávézóban, sőt mérni tudja, hogy egy fogyasztó átlagosan mennyi időt tölt el a kávézóban.
Az emberek között azért sokan felháborodtak, még egy olyan szakmai platfomon is, mint a LinkedIN. Mondván ez embertelen, borzalmas főnök, aki ilyet használ.
Ha felszerelsz egy ilyet, akkor nem az a lényeg, hogy most akkor büntetést kap valaki, hogy 20 helyett 15 kávét főzött csak le egy óra alatt. Hanem itt az adatgyűjtés az izgalmas. A tervezhetőséget, üzleti működés kalkulációt segíti az ilyen mérés.
Éterem digitalizációval sokat foglalkozunk mostanában. Partnerünk a QRiosum ezt az AI megoldást még nem tudja, de itt is fontos szempont az adatgyűjtés. Lásd it!
Belép a magyar piacra a Klarna (BNPL megoldás)
Magyarországra is belép az egyik legnagyobb „vásárolj most, fizess később” szolgáltató, a Klarna.
Buy Now Pay Later (BNPL) lényege, hogy a webáruháznál ha ezt választod, akkor lehetőséget kapsz, hogy 3 részletben fizeted ki a díját a terméknek (kamatmentesen), és már a rendelés meg is valósult. Itt ebben az esetben a Klarna fogja tőled „behajtani” a pénzt, neki fizetsz, a Klarna pedig már a vásárláskor átutalja a webáruháznak. Ez egy újabb eszköz lehet az e-kereskedőknek, hogy javítsanak a konverzión, illetve növeljék a kosárértéket.
A fintech cég a szerződött kiskereskedelmi partnereinél lehetővé teszi a „Fizetés 3 részletben” szolgáltatást, így a fogyasztók vásárlásaikat három kamatmentes részletre oszthatják, és még azelőtt megkapják a terméket, hogy a teljes összeget kifizetnék. A Klarnával már lehet fizetni többek között az Orsay divatmárka, a Footshop, a Zoot és a Puma webáruházaiban. A következő hetekben pedig további márkák megjelenése várható.
A Klarna által 2023 nyarán elvégzett kutatás* adatai alapján a magyarok nagy részének érdekes lehet ez a megoldás. A felmérésben résztvevők 79%-a szívesebben vásárolna olyan webáruházban, ami lehetővé teszi, hogy a terméket még azelőtt megnézhesse, kipróbálhassa, mielőtt fizetne érte. 59%-uk válaszolt úgy, hogy nagyobb biztonságban érzi magát, ha az online áruházban lehetőség van arra, hogy szállítás után fizethessen. Érdekesség, hogy bár Magyarországon a BNPL-típusú megoldások (Buy Now Pay Later – vásárolj most, fizess később) viszonylag újak, a lakosság közel fele (48%) úgy nyilatkozott, hogy drágább termék vásárlása esetén szívesebben osztaná meg a fizetést a BNPL segítségével.
A webáruház egy fizetőkapu megoldásként integrálja be a rendszerébe, így olyan sok teendője nincsen, mint egyébként egy Simple, Stripe, vagy hasonló fizetési szolgáltató esetében. A vevőnek, majd mindenképpen regisztrálnia kell a Klarnára.
A kérdés hogy ez jó-e a fogyasztónak, még könnyebben hozzáférhető gyorshitel, termékhitel gyakorlatilag a Klarna, amivel még könnyebb túlfogyasztani abban az országban ahol a lakosság nagy része hónapról hónapra él minimális megtakarítással. Illetve jó-e a földnek, hiszen most is probléma a sok rendelés-visszaküldés, most ezt úgy is megteheti valaki hogy egyáltalán a termék teljes ára elhagyná a számláját.
Forrás: Közösségi médiáról kollaborációs marketingre váltottak. Lush, AirBnB esettanulmány
Felerősödött a bezárási hullám – ez már válság?
Az év első felében rengeteg cég húzta le a rolót Magyarországon, majd jött egy látszólagos enyhülés, de most újra nő a végelszámolási eljárások száma. Ezt a táblázatot kell nézni, júniusban volt a rekord, 2514 megindult eljárással. A megszűnt cégek száma 800 körül volt. A júliusi augusztusi időszak visszaesésében van egy szezonalitás, ugyanis a cégbíróság is szabadságol ilyenkor és nyilván nem úgy őrölnek a malmok, mint az év többi részében. Most szeptemberben viszont minden kilőtt, 2256 társaság került eljárás alá és több, mint 1000 szűnt meg létezni. Szóval újabb vállalkozás bezárási hullám indult el, ami szomorú.
A portfolio.hu-n megszólalt az Opten vezetője, aki szerint a kata-hatás már eltűnt az adatokból, a moratórium miatt feltorlódott eljárásoknak már ki kellett futni. Kvázi előzmény nélkül csődölnek be a cégek, ami egyértelműen a gazdasági nehézségekre mutat, mint okra. Ha ágazatokat is nézünk, az építőipar és a kereskedelem érintett leginkább, de persze kis mértékben a feldolgozóiparban és a turizmus-vendéglátásban is van kiugrás. Eközben csökkent a cégalapítások száma is, szóval a nehéz gazdasági helyzet két oldalról fenyegető, vállalkozni is kevesebben mernek ilyenkor.
Viszonyításképp: nem csak Magyarországon van ez így, az USA-ban is akkora csődhullám van amit 2010 óta nem láttak.
Nagy közhely de: tisztul a piac. Most elindulsz bármerre és 10 percen belül találsz 10 műkörmöst. Van egy csomó étterem, üzlet, akármi, ami már ránézésre is félre van menedzselve, nem létező üzleti tervvel, nulla marketingkiadással… Tele van az internet olyan webshoppal ami nem valós igényt elégít ki, nem teremt értéket, csak csináljunk webshopot aztán jó lesz alapon indult. Ezek a cégek fognak tönkremenni, nem azok akik tudatosan vállalkoznak, tanulnak, képezik magukat, ne adj isteni valós piaci igényre, fogyasztói probléma megoldására jött létre.
Jó helyen vagy! Már többet tettél azzal, hogy olvasol, hallgatsz minket, hogy ne menj csődbe!
Korábbi hírszemlék:
- Veszélyben a bútor piac – Jön a Netflix merch – Problémák a Facebooknál – 2023. 10. 20.
- Lush kollaborációs marketing sikere – Fogyókúrás gyógyszer üzleti hatása – Bormarketing – Hírszemle – 2023. 10. 14.
- A dinamikus árazás térnyerése – Kínában élőzik az AI – TikTok paradigmaváltás #hírszemle – 2023. 10. 06.
- A Facebook engedélyezi a fake profilokat. Bérturizás, mint üzlet? Hűségkártya appok – Hírszemle – 2023. 09. 29.