Végre elindult a webshopod! Lehet, hogy már el is késtél az e-mail marketinggel?

Dátum

Megosztás

Most induló, vagy kisebb webshop tulajdonosaként felmerülhet benned a kérdés, hogy ennyi logisztikai- és marketingfeladat mellett érdemes-e e-mail marketingbe, hírlevelezésbe kezdeni. Hiszen ha csak az ügyfélszerzést nézzük, rengeteg marketingcsatorna és megoldás áll a rendelkezésedre, az időd viszont véges, úgyhogy priorizálni kell. Ebben a cikkben szeretnénk meggyőzni róla, bárhogy állítod is össze a marketingeszköztáradat, az e-mail marketing legyen a stratégiád része az első lépésektől, mert forintban mérhető sikereket tudsz vele elérni!

A cikket Boros Lajos, a MinnerAkadémia e-mail marketing automatizmus szakértője, az “E-mail marketing mesterkurzus webshopoknak” c. átfogó online kurzus oktatója írta. 

Engedd meg, hogy megpróbáljalak meggyőzni, miért is kell foglalkoznod már a kezdetektől e-mail marketinggel, illetve kifejezetten automatizmusokkal. Tudod, mi szeretünk statisztikákból dolgozni, most is induljunk ki ebből. 

Bevételeid e-mail automatizmus nélkül

Vegyünk példaként egy kisebb, fiatal vagy niche webshopot, ahol körülbelül napi 5 rendelés érkezik. Minner olvasó vagy, ezért tegyük fel, hogy a webshopod profin szövegezett, konverzióra optimalizált, a terméked valós problémát old meg – így van egy erős, mondjuk 3%-os konverziós arány az oldalon. Napi 5 vásárló, 3%-os konverzió – ez azt jelenti, hogy minden nap van 161 olyan weboldal látogató, aki nem vásárolt. 

(Persze, ezek becsült számok, amikkel illusztrálom a példát, ám teljesen reális adatok. Ha nagyon eltér a te statisztikáidtól, csináld végig a számításokat a saját adataiddal!)

Ezzel a nem-vásárló látogató tömeggel mit kezdesz? 

A legrosszabb, ha semmit, és a véletlenre bízod, eszükbe jut-e még egyszer a weboldalad, visszatérnek-e a webshopra valaha. Persze utánuk is nyúlhatsz remarketing hirdetésekkel, bár a fogyasztók szeme egyre rutinosabban siklik át a hirdetések felett (ezt hívják egyébként reklámvakságnak). 

Mi lenne, ha a bizonytalanoknak, akiknek még információra van szüksége, te adnád meg a segítséget? 

Első lépés: üdvözlő e-mail sorozat

A legjobb módja, hogy megragadd a weboldaladra érkező látogatót mielőtt vásárlás nélkül bezárja az oldalad, egy jó feliratkoztató rendszer és erős üdvözlő e-mail sorozat. Vizsgáljuk meg, hogy milyen eredményre számíthatsz, ha készítesz egy egyszerű popup rendszert egy jó welcome sorozattal. 

A welcome sorozatnak több szerepe is van:

  • információt és segítséget ad a feliratkozónak,
  • növeli a bizalmat irántad,
  • amikor megvan a bizalom, automatikusan elvégzi az értékesítést. 

Nézzük meg egy ügyfelünk statisztikáit: 

Mint látod, a különböző popupokból 7,94% – 14,29 % közötti a feliratkozási arány. Úgy állítottuk be, hogy minden látogatónak, aki még nem iratkozott fel, megjelenjen valami. 

Az ilyen popupok eredményessége eltérő: milyen jó az ajánlat, amit az e-mail címért ígérsz? Mennyire ügyesen van a popup szövege megírva? Jól időzítetted-e, jó pillanatban jelenik-e meg a látogató előtt (például pont, mikor kilépne az oldalról – ez az exit intent popup egy elterjedt típus). Az egyszerűség kedvéért számoljunk nálad 10%-al – azaz, a napi 161 látogatóból 16 megadja az e-mail címét és feliratkozik a listádra. Ezzel elindul az automatizmus, és elkezdi megkapni a welcome sorozat e-mailjeit. 

Bevételeid a welcome sorozatból

Számoljuk tovább: 

Ugyanennek az ügyfélnek megnéztem a welcome sorozatának az egyik sales levelét: 

Mint látod 21,7% vásárolt. Egy jól megírt e-maillel ezt te is el tudod érni! 

Számoljuk az egyszerűség kedvéért 20%-kal. A fenti példában azt jelenti, hogy a napi 16 feliratkozóból lesz még 3 vásárló. 

Természetesen nem mindenkinél működik ennyire hatékonyan a sales e-mail. Egy kis tesztelés, próbálgatás szükséges, mire mindent sikerül jól beállítani. Ha konzervatívan becslünk, és nem 3, hanem csak 1 extra vásárlód lesz naponta a welcome sorozatnak köszönhetően, akkor is 5 helyett napi 6 vásárlóval máris növekedtél 20%-ot

Hogy lásd, ez mennyire reális, hadd mutassam meg az ügyfelünk elmúlt 30 napjának a bevételét. 

A bevétele 60%-a az emailből érkezik. Igen, ő valóban egy kicsit kiugró a többiek közül. Az átlag az ügyfeleink esetében 40% körül van. Hogyan lett neki mégis 60%? Úgy, hogy komolyan veszi az e-mail marketinget, megcsináltunk neki minden automatizmust és heti több hírlevelet is kiküld. 

Összegezzük az eddigi számolásokat. Most ott tartunk, hogy van egy egyszerű popup stratégiád és hozzá egy welcome sorozatod, amivel megfogod azokat, akik eljutnak a weboldaladig, azonban még nem állnak készen a vásárlásra. Mint látod, csak ezzel akár 20% bevételnövekedést is tudsz generálni. Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy ezután már azt is el tudod érni, hogy újra vásároljanak. 

A következő lépcsőfok a szintlépéshez: kosárelhagyó automatizmus

Nézzünk még egy automatizmust, amit mindenkinek érdemes megcsinálnia: a kosárelhagyó. Biztosan tudod, hogy a benchmark adat az, hogy a vásárlást megkezdők 70%-a nem fejezi be a vásárlást. Megfordítva, csak 30% fejezi be a checkout folyamatot. Ez azt jelenti, hogy

ha van 5 vásárlód naponta, akkor van mellette körülbelül 10, aki elkezdte, de nem fejezte be a vásárlást. 

Ha készítesz egy jó popupot a kosárelhagyóknak (ők azok, akik a terméket a kosárba helyezik, de a checkout folyamatot nem fejezik be) és a popuppal hírlevélre iratkoztatod fel őket, akkor el tudod érni, hogy a kosárelhagyók körülbelül 30%-a bekerüljön egy kosárelhagyó sorozatba. (Ez a 30% a mi belső statisztikánk, amit kivitelezőként az ügyfeleinkkel megtapasztaltunk. Lehet, hogy nálad más lesz a szám, soktényezős a dolog – mi a termék, a piac, a pop-up designja vagy szövege, ki a célcsoport -, érdemes kísérletezni!)

Számoljunk ezzel a pesszimista számmal! Azért pesszimista, mert sok kosárelhagyód már eleve a listádon lesz, nem kell őket újra feliratkoztatni. Tehát a már listán lévő kosárelhagyók és az új kosárelhagyók legyenek összesen 30% a könnyebb számolás kedvéért. 

Naponta 10 kosárelhagyó x 30% = 3 feliratkozó a kosárelhagyó automatizmusban. 

Itt megint mutatok egy ügyfél statisztikát. A kosárelhagyó sorozat első emailje utáni vásárlók aránya 8%. Ez 0,24 vásárló naponta. Inkább nézzük úgy, hogy 1 vásárló átlagosan 5 naponta. 

Eredmények ezzel a két e-mail automatizmussal

Nézzük csak az összképet: a cikkben végigvitt példában volt havi 150 vásárlód (napi 5 x 30). A cikk példájában szereplő cég új eredménye a 2 automatizmussal: havonta 150 + 30 (napi 1 a welcome sorozatból) + 6 (5 naponta 1 a kosárelhagyóból) = 186 vásárló. 

Ez 20% növekedés mindösszesen 2 automatizmussal. 

Durva, igaz?

Nyisd meg a webshopod műszerfalát, nézd meg a saját számaidat (napi látogatók, napi vásárlók, konverziós arány…) és csináld végig velük a fenti számolásokat, hogy kapj egy még pontosabb képet, milyen potenciális bevételtől esel el nap, mint nap, amíg nincs automata e-mail sorozatod elindítva! A legjobb az egészben, hogy egyszer kell megcsinálni: egyszer kell megírni a welcome sorozat e-mailjeit, beállítani a rendszert, összekötni a webáruházzal, utána pedig olajozottan működik minden, dolgoznak a levelek helyetted, akár napi 10, 1000, vagy 100 000 látogató jön is az oldaladra. 

Ez alapján az én javaslatom, hogy ne halogass és ne várj hatalmas látogatószámra! Ne gondold, hogy a hírlevél a nagyok játékszere és csak nagy számokkal lesz megtérülő. Persze egy jó rendszerrel sem lehet bármit eladni, ám amint validálta a piac a termékedet (vagyis egyértelműen van rá kereslet, vásárolnak tőled folyamatosan, még ha egyelőre kis számban is), akkor alakítsd ki az e-mail automatizmusokat, mert mint a példából is látod, simán el lehet érni 20%, vagy akár 40-60% bevételnövekedést is az e-mail marketinggel. 

Ha meggyőztek a számok, és most már az érdekelne, hogy mégis mit kell írni azokba a welcome és kosárelhagyó levelekbe, sőt: milyen egyéb profittöbbszöröző e-mail automatizmusokat indíthatsz még el, akkor irány az E-mail marketing mesterkurzus webshopoknak online kurzus, ahol Móni és Lajos minden részletre kiterjedő hírlevél stratégiát ad a kezedbe!

Ez izgalmas volt, van még hasonló tartalom?

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.