Hiába értékesít több, mint tízszer annyi autót a VW mint a Tesla, mégis úgy érzi a német autógyártó vállalat, hogy a piacát nagymértékben veszélyezteti az ifjú titán. Közben a kínai piaci szerepek is megváltoztak, mert a kínaiak már nem annyira ragaszkodnak az európai márkákhoz, a kínai gyártmányú autók jobb ár-értéket kínálnak. Érdekes a márkák piaci megítélése is. A Tesla részvényárfolyam száguld, a szakértők imádják, míg a német autógyártó árfolyama sinus görbét ír le.
Néhány érdekes adat, hogy ráhangolódjunk a témára:
- A Németországban 10-ből 6 autó a VW gyár futószalagjairól gurul ki, azonban ha az európai adatokból kizárjuk Németországot, a VW már nincs benne a TOP 10-ben sem.
- Egy Kínában végzett felmérés szerint a válaszadók 70%-a új prémium autója vásárlásakor nagy valószínűséggel kínai gyártó terméke mellett teszi majd le a voksát.
- Több, mint tízszer több autót ad el a VW mint a Tesla (VW: 8,9 millió autó / év, Tesla: 500.000 /év)
- Ennek ellenére a VW piaci kapitalizációja 2020-ban 115 milliárd EUR, míg a Tesláé 782 milliárd USD – át sem kell váltanunk, így is szembetűnő a különbség.
A jövedelmezőség és a hatékonyság kapcsolata
Az elektromos autók úttörője, a Tesla új mércét állított fel az autógyártásban. Egy Tesla Model 3 mindössze 10 óra alatt készül el, több, mint háromszor olyan gyorsan, mint egy Volkswagen ID.3. A Tesla ezzel gyakorlatilag nemcsak hogy gyorsabb, de jóval költséghatékonyabb is, az elektromos autó innovációja mellett a futószalagos gépjárműgyártás új korszakát hozta el.
A VW mellett szól persze, hogy egy régi rendszert nehezebb átállítani, a gyártás során alkalmazott rutinokat megváltoztatni, míg a Tesla egy friss cég, nincsenek meg a hagyományos autóiparban berögzült munkafolyamatok. Nem véletlen, hogy egész gyárakat bont le a német autógyártó, és épít fel újakat teljesen a nulláról, mivel a gyártástechnológiát egy az egyben újra kell gondolnia, a régi módszerek „hibrid” változtatása már sokszor nem hozza a megfelelő eredményeket.
A Volkswagen körülbelül egy hete válságstábot hívott össze, miután a felsővezetők fejében realizálódott, hogy a piacon jelenleg vesztésre állnak a Teslával és az új kínai gyártókkal szemben mind hatékonyságban, mind technológiában. Jó jel, hogy a cégvezetők egyre többször kongatják a vészharangot, hiszen ha nem tennék, az általuk vezetett vállalat sorsát tennék kockára. Az új piaci szereplők – mint a Tesla vagy majd később az Apple – ugyanis az autóiparban diszruptív, azaz hagyományos piacot romboló tevékenységet végeznek, így mondhatni rákényszerítik a „régi motoros” autógyártókat a szemléletmódváltásra, üzleti modelljeik megváltoztatására.
Viszi a pénzt az akkumulátor?
A Volkswagen-csoport jelenleg 22 különböző akkumulátort használ az elektromos járműveihez, de a hamarosan bevezetni kívánt rendszerben ez már lecsökken „csupán” 8-ra. Ez egyébként előny lehet a szervizelésben, az infrastruktúra fenntartásában is. A német vállalat az akkumulátorok számának és méretének csökkentése mellett 2023-ra ígéri az új egységes prizmatikus cellát, mellyel a költségek 50%-át is csökkentheti.
A Volkswagen új akkumulátorait zárt rendszerben gyártja majd, és újrahasznosítja azokat a felhasználásuk után, mivel az akkuk értékes alapanyagokat tartalmaznak, valamint a környezetre sem árt odafigyelnie a pár éve dízelbotrányt kirobbantó autógyártónak.
Ha már akkumulátorok, nem mehetünk el szó nélkül a kínaiak mellett sem. Az elektromos autók piacán nagyjából 6 éve megjelent gyártó, a NIO olyan töltési rendszert vezetett be, amely szintén nagy áttörést jelenthet ezen a piacon. A NIO gépjármű tulajdonosai ugyanis a lemerült akkumulátort számos „útba eső” töltőállomáson kicseréltethetik, teljesen automatikusan, szinte ugyanannyi idő alatt, mint ameddig egy benzines tankolás tart. Nézd meg az alábbi videót!
Vajon jó irányba megy a VW? Mi lenne, ha nem autógyártó lenne a jövőben?
Az irodában arról beszélgettünk, hogy például annak idején a Siemens is sikeresen váltott át arra, hogy a B2C piac helyett a B2B, B2G irányba adjon szolgáltatást, gyártást, vagyis a nagy piaci szereplőket szolgálja ki. Az autóiparban jelenleg a gyártás jobb áron és gyorsabban történik Kínában, továbbá a Tesla gyártástechnológiája sokkal fejlettebb, értékesítési hálózata, stratégiája kevésbé pénzigényes a többi gyártóéval szemben.
A nagy autómárkák már számítanak arra, hogy az olyan techcégek, mint például az Apple szintén versenytársaik lehetnek a közeljövőben. Azt már láthatjuk, hogy az autógyártók már szoftvergyártók is egyben, így ebben is erősödniük kell az autógyártóknak, köztük a Volkswagennek is. De a német cég elgondolkodhat még azon is, hogy az autógyártást teljesen leállítja, helyette pedig autótechnológiai beszállítója lesz majd a techcégekből létrejött új autómárkáknak, lényegében bérgyártóként beékelődve a piacra. Kicsit hasonlóan, mint a 3M, hiszen a minket körülvevő tárgyak – leginkább műanyag részeiben – gyakorta visszaköszönnek a gyártó termékei, technológiai újításai még akkor is, ha a márkajelzést nem is látjuk.
Mit tanulhatunk ebből?
Míg régebben 15-30 év is eltelt anélkül, hogy egy adott vállalat radikális változtatásokat vagy csupán termékfejlesztéseket hajtott volna végre, addig ma már annyira felgyorsultak az események, hogy nyolc-tízévente alapjaiban újra kell gondolni a vállalkozásodat, annak stratégiáját.
Ha például a céged már öt éve jelen van a piacon, és most nem kezdesz el gondolkodni, javítani, változtatni a termékeden, üzleti modelleden, akár azzal is szembesülhetsz, hogy 5-6 év múlva egy teljesen új vállalkozás mindenféle bűntudat nélkül fogja lefölözni a piacodat úgy, hogy az „meg sem kottyan neki”. Figyelembe kell venned, hogy a vállalkozásodnak van egy életgörbéje, ezért gondolkodnod kell új termékek fejlesztésén, az üzleti modelleden, esetleg annak teljes átalakításán, mindezt annak érdekében, hogy te lehess az a piaci szereplő, aki a végén mindent felszánt.
Frissítés: A VW vezérigazgatója 200 fős felsővezetői találkozóra hívta Elon Musk-ot
A két vezérigazgató ugyanis jó viszonyt ápol egymással. Nem tekintik a másikat ellenfélnek, sokkal inkább a belsőégésű motort tartják „vetélytársuknak”. Musk videóchaten jelentkezett be a vezetői megbeszélésre, ahol előadott még a szakmában is elismert, a vállalkozások belső működését, menedzsmentjét vizsgáló professzor, Erin Meyer.
Herbert Diess szerint a régi világban a VW az egyik legerősebb szereplő volt a piacon, azonban fontos változások kellenek ahhoz, hogy ez a jövőben is így legyen.
Elon Musk a beszélgetés során igyekezett a felsővezetők kétségeit eloszlatni az elektromos autókkal kapcsolatban, továbbá kihangsúlyozta, hogy szerinte megéri foglalkozni az üggyel, és leginkább csak a felsővezetésen múlik az elektromobilitásra való átállás. Diess pedig több pozitív példát is hozott a Tesla-val kapcsolatban, például a világszinten kialakult chiphiányra való gyors reagálást, miszerint a Tesla mérnökei 2-3 hét alatt átírták a vezérlőszoftvert annak érdekében, hogy kevesebb komponenssel lehessen autót gyártani.
Kapcsolódó cikkek, hogy vigyük tovább a flow-t:
- OTP vs Revolut vagy K&H vs Curve, és itt van az Erste is
- Az IKEA tesztel! A/B teszteli az új üzleti modelljét, ötleteit. A szemünk láttára alakul…
Forrás: Business Insider DE; Villanyautósok; OnBrands; G7.hu; e-cars.hu
Borító: Unsplash.com