Kezdőlap Gazdaság és üzlet Volkswagen vs. Tesla. A VW válságstábot hívott össze

Volkswagen vs. Tesla. A VW válságstábot hívott össze

-

Hiába értékesít több, mint tízszer annyi autót a VW mint a Tesla, mégis úgy érzi a német autógyártó vállalat, hogy a piacát nagymértékben veszélyezteti az ifjú titán. Közben a kínai piaci szerepek is megváltoztak, mert a kínaiak már nem annyira ragaszkodnak az európai márkákhoz, a kínai gyártmányú autók jobb ár-értéket kínálnak. Érdekes a márkák piaci megítélése is. A Tesla részvényárfolyam száguld, a szakértők imádják, míg a német autógyártó árfolyama sinus görbét ír le.

Néhány érdekes adat, hogy ráhangolódjunk a témára: 

  • A Németországban 10-ből 6 autó a VW gyár futószalagjairól gurul ki, azonban ha az európai adatokból kizárjuk Németországot, a VW már nincs benne a TOP 10-ben sem. 
  • Egy Kínában végzett felmérés szerint a válaszadók 70%-a új prémium autója vásárlásakor nagy valószínűséggel kínai gyártó terméke mellett teszi majd le a voksát.  
  • Több, mint tízszer több autót ad el a VW mint a Tesla (VW: 8,9 millió autó / év, Tesla: 500.000 /év)
  • Ennek ellenére a VW piaci kapitalizációja 2020-ban 115 milliárd EUR, míg a Tesláé 782 milliárd USD – át sem kell váltanunk, így is szembetűnő a különbség.

A jövedelmezőség és a hatékonyság kapcsolata

Az elektromos autók úttörője, a Tesla új mércét állított fel az autógyártásban. Egy Tesla Model 3 mindössze 10 óra alatt készül el, több, mint háromszor olyan gyorsan, mint egy Volkswagen ID.3. A Tesla ezzel gyakorlatilag nemcsak hogy gyorsabb, de jóval költséghatékonyabb is, az elektromos autó innovációja mellett a futószalagos gépjárműgyártás új korszakát hozta el. 

A VW mellett szól persze, hogy egy régi rendszert nehezebb átállítani, a gyártás során alkalmazott rutinokat megváltoztatni, míg a Tesla egy friss cég, nincsenek meg a hagyományos autóiparban berögzült munkafolyamatok. Nem véletlen, hogy egész gyárakat bont le a német autógyártó, és épít fel újakat teljesen a nulláról, mivel a gyártástechnológiát egy az egyben újra kell gondolnia, a régi módszerek “hibrid” változtatása már sokszor nem hozza a megfelelő eredményeket.

A Volkswagen körülbelül egy hete válságstábot hívott össze, miután a felsővezetők fejében realizálódott, hogy a piacon jelenleg vesztésre állnak a Teslával és az új kínai gyártókkal szemben mind hatékonyságban, mind technológiában. Jó jel, hogy a cégvezetők egyre többször kongatják a vészharangot, hiszen ha nem tennék, az általuk vezetett vállalat sorsát tennék kockára. Az új piaci szereplők – mint a Tesla vagy majd később az Apple – ugyanis az autóiparban diszruptív, azaz hagyományos piacot romboló tevékenységet végeznek, így mondhatni rákényszerítik a “régi motoros” autógyártókat a szemléletmódváltásra, üzleti modelljeik megváltoztatására.

Viszi a pénzt az akkumulátor?

A Volkswagen-csoport jelenleg 22 különböző akkumulátort használ az elektromos járműveihez, de a hamarosan bevezetni kívánt rendszerben ez már lecsökken “csupán” 8-ra. Ez egyébként előny lehet a szervizelésben, az infrastruktúra fenntartásában is. A német vállalat az akkumulátorok számának és méretének csökkentése mellett 2023-ra ígéri az új egységes prizmatikus cellát, mellyel a költségek 50%-át is csökkentheti. 

A Volkswagen új akkumulátorait zárt rendszerben gyártja majd, és újrahasznosítja azokat a felhasználásuk után, mivel az akkuk értékes alapanyagokat tartalmaznak, valamint a környezetre sem árt odafigyelnie a pár éve dízelbotrányt kirobbantó autógyártónak.

Ha már akkumulátorok, nem mehetünk el szó nélkül a kínaiak mellett sem. Az elektromos autók piacán nagyjából 6 éve megjelent gyártó, a NIO olyan töltési rendszert vezetett be, amely szintén nagy áttörést jelenthet ezen a piacon. A NIO gépjármű tulajdonosai ugyanis a lemerült akkumulátort számos “útba eső” töltőállomáson kicseréltethetik, teljesen automatikusan, szinte ugyanannyi idő alatt, mint ameddig egy benzines tankolás tart. Nézd meg az alábbi videót!

Vajon jó irányba megy a VW? Mi lenne, ha nem autógyártó lenne a jövőben?

Az irodában arról beszélgettünk, hogy például annak idején a Siemens is sikeresen váltott át arra, hogy a B2C piac helyett a B2B, B2G irányba adjon szolgáltatást, gyártást, vagyis a nagy piaci szereplőket szolgálja ki. Az autóiparban jelenleg a gyártás jobb áron és gyorsabban történik Kínában, továbbá a Tesla gyártástechnológiája sokkal fejlettebb, értékesítési hálózata, stratégiája kevésbé pénzigényes a többi gyártóéval szemben.

A nagy autómárkák már számítanak arra, hogy az olyan techcégek, mint például az Apple szintén versenytársaik lehetnek a közeljövőben. Azt már láthatjuk, hogy az autógyártók már szoftvergyártók is egyben, így ebben is erősödniük kell az autógyártóknak, köztük a Volkswagennek is. De a német cég elgondolkodhat még azon is, hogy az autógyártást teljesen leállítja, helyette pedig autótechnológiai beszállítója lesz majd a techcégekből létrejött új autómárkáknak, lényegében bérgyártóként beékelődve a piacra. Kicsit hasonlóan, mint a 3M, hiszen a minket körülvevő tárgyak – leginkább műanyag részeiben – gyakorta visszaköszönnek a gyártó termékei, technológiai újításai még akkor is, ha a márkajelzést nem is látjuk.

Mit tanulhatunk ebből?

Míg régebben 15-30 év is eltelt anélkül, hogy egy adott vállalat radikális változtatásokat vagy csupán termékfejlesztéseket hajtott volna végre, addig ma már annyira felgyorsultak az események, hogy nyolc-tízévente alapjaiban újra kell gondolni a vállalkozásodat, annak stratégiáját.

Ha például a céged már öt éve jelen van a piacon, és most nem kezdesz el gondolkodni, javítani, változtatni a termékeden, üzleti modelleden, akár azzal is szembesülhetsz, hogy 5-6 év múlva egy teljesen új vállalkozás mindenféle bűntudat nélkül fogja lefölözni a piacodat úgy, hogy az “meg sem kottyan neki”. Figyelembe kell venned, hogy a vállalkozásodnak van egy életgörbéje, ezért gondolkodnod kell új termékek fejlesztésén, az üzleti modelleden, esetleg annak teljes átalakításán, mindezt annak érdekében, hogy te lehess az a piaci szereplő, aki a végén mindent felszánt.

Kapcsolódó cikkek, hogy vigyük tovább a flow-t:

Forrás: Business Insider DE; Villanyautósok; OnBrands; G7.hu

Borító: Unsplash.com

Üzleti képzések - Tudásrészvény

Fektess a tudásba a MinnerAkadémia üzleti képzésein keresztül! Azonnal használható tudást adunk a kezedbe videókon és letölthető útmutatókon keresztül. Megnézed és használod. És így lesz a tudásból profit.

Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek