Webáruház indítás lépései, feltételei

Egy igazi webáruház indítási csekklistát (checklist) készítettem nektek. Korábbi cikkekben láthattad, hogy még mindig bővül a hazai e-kereskedelem. Sőt, a cseh piachoz képest nagyon le vagyunk még maradva, aminek pozitívuma, hogy van lehetőség ezen a piacon elindulni, nem telített. Először bemutatom a csekklistát, aztán még sok-sok cikket, tudásanyagot, webáruház példákat és esettanulmányokat is belinkelek neked.

Ötlet: Ezt a cikket mentsd le, küldd el magadnak emailben, hogy biztosan megtaláld később is!

Webáruház indítás legelső lépései, feltételei

Pontokba szedem a lényeget, hogy mire lesz szükséged egy webáruház indításánál:

  • Az adott önkormányzat jegyzőjénél kereskedelmi tevékenység bejelentése.
  • Cégalapítás, lehet Zrt., Kft., Bt., de akár egyéni vállalkozói is, sőt még KATA-s is lehetsz.
    Beszélj egy könyvelővel, mert sok mindentől függ, hogy neked melyik a legoptimálisabb döntés. És a jó hír, akár alanyi adómentesként is érdemes elindítanod. Erről cikket itt találsz: Lehet-e alanyi adómentes egy új webáruház, vagy egyből áfás legyen?
  • TEÁOR szám, vagyis tevékenységi kör webáruház esetében: 4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem. Nincs szükség szakképesítésre.
  • Csomagolod a termékedet? Ehhez kapcsolódik a környezetvédelmi termékdíj, de ez általában már benne van a csomagolóanyag árában. Azért érdeklődj annál, akinél megveszed.
  • A weboldal kötelező elemei:
    • Impresszum/Kapcsolat menüpont:
      – Név, székhely, levelezési cím, email cím
      – Adószámod, cégjegyzékszámod, nyilvántartó cégbíróság neve.
      – A tárhely szolgáltatód székhelye, telephelye, az elérhetősége.
      – Engedélyköteles termékekhez kapcsolódó engedélyek.
    • Általános szerződési feltételek
      Érdemes ügyvéddel konzultálni. Itt egy jó, ingyenes ÁSZF minta. (van a cikkben letöltési link is). Fontos! Ettől még fordulj szakemberhez!
      Továbbá letölthető, pdf formátumban is elérhetővé kell tenni a vásárlóknak, nem elég szöveges formában a weboldalon.
    • Adatkezelési nyilatkozat/Adatvédelmi tájékoztató
      Tudod, a híres-neves GDPR. Egy ilyen adatvédelmi tájékoztató mintát feltöltöttem ide, kattintás után bejön a pdf. Adatvédelmi tájékoztató minta letöltése. 
  • A vásárlónak küldött csomagnak tartalmaznia kell:
    • A kinyomtatott tájékoztatót a 14 munkanapon belüli, indoklás nélküli elállási jogáról. Nem kell megindokolnia a vevőnek, hogy miért áll el a vásárlástól miután megkapta a terméket. Itt érdemes tájékoztatni a visszaküldés és a pénzvisszafizetés menetéről. Erről bővebben, továbbá a szabályokról ebben az elállásról szóló cikkben olvashatsz.
    • A számlát.
    • A garancia levelet (ha van).

Weboldal, logisztika, fizetési megoldások, marketing

A jogi és kötelező elemeken túl vagyunk. Most jöjjön az igazán fontos dolog, amik a pénzt hozzák nekünk. Nézzük sorban, mire kell választ kapnod, mit kell megcsinálnod még:

  1. Képes vagy napi rendszerességgel foglalkozni a webshopoddal?
  2. A termékre van kereslet? Ennek hogy tudsz utánanézni?
    • Térképezd fel a konkurenciát, írd be keresőbe a terméket. Keresd meg a céges adatokat és nézd meg az árbevételüket, például az e-beszamolo.im.gov.hu oldalon ebben a cikkben bemutatom a hogyant lépésről-lépésre. 
      A legnagyobbak úgy is KFT-ben csinálják, így könnyen le tudod hívni az adatokat.
    • Nézd meg árukeresőn a konkurenciát, így is könnyű megnézni kik vannak a piacon. A legtöbben használják ezt a marketingcsatornát.
    • Nézd meg, mit írnak a gyakorikérdéseken a termékről vagy a webshopok véleményezésénél. Nézd meg a rossz értékeléseket, mert azokra a hibákra kell figyelned neked is!
  3. Számolj!
    Írd fel a kiadásaidat (tárhely, számlázás, bank…. )
    Majd jelölj ki egy reális profitcélt. Számold ki, hogy ehhez mennyi terméket kell eladnod. Marketingköltségként már itt számolj napi 1-2 000 Ft-tal.
  4. Webáruház motor, weboldal. Döntsd el, hogy saját fejlesztésű, vagy bérelt webshopod lesz. A saját fejlesztést én akkor javaslom, ha már befutott a webshopod és évi 100-200 milliós forgalmad van.
    Bérelt webáruház motor:
    • Ilyen a Shoprenter (hazai cég), Shopify (külföldi). Ezekért havidíjat kell fizetned, kb. 7-20 000 Ft/hó. Előnyük, hogy folyamatos az IT support és a frissítések kezelése. Hátránya a havidíj.
    • Továbbá a WordPresshez kapcsolódó Woocommerce is jó lehet. Itt egyszer kell megvenned. Előnyük, hogy olcsóak, csak a kezdeti díjat kell kifizetned és jobban testre szabható, mint a fenti példák. Hátránya, hogy sokat kell foglalkoznod a biztonsággal, vagyis többet, mint a fenti példában.
  5. Fizetés, számlázás
    Érdemes elintézni a bankkártyás fizetési lehetőséget például a Barionnál vagy a SimplePay-nél. Egy programozó a fenti webshop megoldásokkal könnyen tudja integrálni őket.
    Számlázáshoz a Számlázz.hu vagy a Billingo lehet jó választás számodra. Automatikusan tudod kezelni a megrendelések számlázasait és a díjbekérő küldéseket.
    Hazai piacon mindenképpen használod kell az utánvétes megrendelés opciót is, mert a vásárlók többsége így rendel.
  6. Mivel indulsz? Jó ötlet lehet, ha nem egyszerre minden termékedet öntöd a vevőid elé, hanem fokozatosan vezeted be. Ezzel fenn tudsz tartani egy kis újdonságérzetet. Megkönnyíti a marketingkampányod.
    Ebben még segítség itt: 40+ cikk a sikeres webáruház üzemeltetésről. Haladó anyagok, esettanulmányok
  7. Tervezd meg a termékkategóriákat! Fuss neki nem egyszer, nem kétszer, hanem többször.
  8. A termékek / napi működés:
    1. Hol szerzed be őket. Mennyi idő, amíg hozzád elér a termék
    2. Hol és hogyan fogod raktározni:
      Magadnál, vagy például logisztikai központokban (pl. iLogistic)
    3. Szállítás, futárszolgálat. – Futárcégek összehasonlítása, árak, díjak [webáruház]
    4. Hogyan kezeled az elállást, visszárut?
      Elálláshoz kapcsolódó stratégiát dolgozz ki, sőt még az át nem vett csomagokra is. Vagyis tervezd meg, hogy miként kezeled őket, nálad milyen szabályok vonatkoznak rá. Például első át nem vett termék után, csak akkor küldöd ki, ha előre utal és hasonló megoldások. Ezekkel be tudod magad védeni.
      Évente több százezer forint kárt is okozhatnak az át nem vett termékek egy webshopnál
  9. Marketing: Fontos része a webáruház üzemeltetésnek. Itthon főleg a webáruházak az ár-összehasonlító oldalakat használják a marketingjükben. 2020-ban már a Google Shopping nélkül nem tud majd létezni egy valamire való webáruház. Kiemelkedni márkaépítéssel és tartalommarketinggel lehet igazán.
    Ezekről is olvashatsz ebben a cikk gyűjteményben (marketing részen): 40+ cikk a sikeres webáruház üzemeltetésről. Haladó anyagok, esettanulmányok
    Vagy a minner.hu/marketing oldalon, ahol csak a marketing a téma.

Webáruház indítás videós kurzus a MinnerAkadémián

Csereklyei Bálint, az iLogistic kiszervezett logisztikai cég vezetőjének első videós kurzusa már elérhető a MinnerAkadémián! Több száz webáruházzal áll nap mint nap kapcsolatban, valóban mindennap ezzel foglalkozik, ezért is esett rá a választás a képzésben. Minden most induló webáruház tulajdonosnak ajánlom a képzést! Kattints ide és nézd meg a bevezető videót!

Példák, amiket érdemes elolvasnod

Kapcsolódó cikkek:

Fotó: Envato License