Weboldal vs Facebook jelenlét. Elég a Facebook oldal a céged marketingjéhez? Kell weboldal?

Dátum

Megosztás

Főleg kisvállalkozásoknál merül fel a kérdés, hogy: elég csak a Facebook oldalt üzemeltetni, szükség van-e weboldalra? A kérdés teljesen jogos, hiszen ott egy könnyen használható rendszer a Facebook, míg a weboldalhoz több erőforrás is kel (tudás, pénz, idő…). Sokáig én is azonnal rávágtam, hogy naná, hogy kell weboldal, egyértelmű. Még most is rávágom 60%-ban, de ott van bennem az, hogy attól függ. Nézzük végig azokat a tényezőket, amik alapján te magad is el tudod dönteni, elég-e.

Lehet, hogy van olyan szakértő, aki „megköpködi” ezt a cikket, de mindig a felhasználó az első. Ebben az esetben a cég, a ti (te) szempontjaitok, és keressük meg a legjobban passzoló megoldást.

Csak Facebook oldala van a cégednek

Egyértelmű, hogy a Facebook vonzó alternatíva az online jelenlétnek. Sőt nem kövezlek meg, ha azt mondod: „Nekem ez elég„. Lássuk csak, mi szól mellette, ellene!

Az előnye:

  • Nem kell fizetned a telepítésért, beállításért, vagyis ingyen van a beüzemelése, nincs üzembentartási költség
  • Kész dizájnt kapsz, jól jelenik meg mobilon a szövegek, képek
  • Stabil. Nem kell félni, hogy feltörik a rendszert (maximum a saját belépései adataidra kell vigyázni).
  • Adatvédelemmel nem neked, hanem a Facebooknak kell foglalkoznia, a felhasználók alapból elfogadták azt, amikor használják a platformot. Ezt csak akkor írja felül minden, ha adatot is gyűjtesz valahogy (pl. nyereményjáték), vagy egyéb módon, érdemes egy általános adatvédelmit azért odaírni az oldalra. Mit csinálsz adatokkal, mikor gyűjtöd őket, hogy a Facebook a partnered, hogy törlheti őket (pl. kikövetés), vagy ha ír chaten azt ugye látjátok, és ha itt beír bármilyen személyes adatot, akkor az már adatvédelmi törvény alá tartozik.
  • Heti 2-3-szor elég foglalkozni vele.
  • Ha ügyesen kommunikálsz ingyen eljutsz sok-sok emberhez.

Hátránya:

  • Nem tudod saját magad változtatni az elrendezést.
  • Nem a tiéd a Facebook oldalad (céges oldal), a Facebook bármikor elveheti (utóbbi időben többször előfordult), vagy éppen a Facebook ha véletlenül kimenne a trendből kereshetsz új platformot. Szeptember-november között duplájára nőtt a látogatottsága annak a cikknek, amiben a Facebook tiltásról van szó. Ez naponta most már 15 ilyen oldallátogatást jelent, ami óriási szám (A Facebook tiltási algoritmusa rakoncátlankodik).
    Ez eddig nem sok embert érintett, de most úgy látom egyre többet, szóval a kicsik sincsenek annyira biztonságban. És azért újra elölről kezdeni, kinek van kedve? Sajnos sok esetben 1-2 hónap mire visszaszerzed az oldalad, ha visszaszerzed. Ha csak ide építetted a jelenléted és elveszik, akkor lehet a bevételi forrásod 0-ra csökken. Tudatosítsd ezt magadban, ha a bevételed nagyban függ ettől, akkor kezdj el kiépíteni más csatornát is!
    Ez az a cikk, amit megtalálnak, akit letiltottak: Letiltotta a Facebook a hirdetési fiókomat. Még nincs veszve!
  • A felhasználók a platformon belül találnak csak meg, hosszas keresés után.
  • A Google-ból nehezen találnak ránk, és az ingyenes megjelenést így a Google-ból elveszítjük (keresőoptimalizálást).
  • Kellenek új posztok, legalább havonta (inkább 2 hetente), ha elmaradozunk azt gondolhatják, hogy már nem is létezünk.

Konklúzió – kinek jó:

  • Egy helyi vállalkozás, aki csak egy városban, régióban értékesít terméket, vagy nyújt valamilyen szolgáltatást.
  • Ha a havi Facebook hirdetési költséged 100 000 forint alatt van.
  • Ha még vállalkozásod első fázisában vagy (első 1-2 évében, vagy indulás előtti időszakban vagy), és teszteled a piacod, keresed a megoldásokat.

Javaslat, tipp arra az esetre, ha csak ezt választod:
Legtöbb esetben helyi vállalkozásoknál merül fel ez az opció. Egyik javaslatom, hogy kezdd el gyűjteni az adatokat, akár e-mail listába, akár valahogy máshogy, de legyenek meg a vevők /érdeklődők adatai, hogy később más módon is elérhesd őket. Továbbá a Facebook mellé csinálj Google Cégem regisztrációt is. Tudsz olyat, hogy még bár megadod a címed, de után letiltod, beállítod a várost / települést ahol dolgozol, belinkeled a Facebook oldaladat. Ezzel így ki tud békülni szakmailag is. Igy a Google-ban is ott vagy. Plusz érdekesség, a Google Site (Google site builder) megoldással weboldalt is tudsz készíteni a Google sablonja által. Ilyen megoldást láttam a Hajdú-Bihar megyei év vállalkozójánál is, aki egy butikot üzemeltet nagyon sikeresen.

#példa: “Az Év Üzlete” díjat idén Csákiné Oláh Ilona Anikó, a CECIL-GARDRÓB ruházati üzlet tulajdonosa vehette át Hajdú-Bihar megyében. A CECIL-GARDRÓB ruházati üzlet elődje a – Mustang és Lottó – több mint 26 éve nyílt meg, ruházati márkakereskedésként. Az üzlet profilja az évek során többször változott, bővült, de az állandóságot mindig a Mustang farmerruházat adta, a vásárlók nagy megelégedésére. Az üzlet 2019.február 7-én vette fel a CECIL-GARDRÓB nevet. A weboldala: https://cecil-gardrob.business.site/

  • És bár a weboldala Google Business Site -val lett készítve, azt mondom ízléses és plusz pont, hogy a Google Cégem részt (helyi vállalkozóknak kötelező) kitöltötték, megfelelően kezelik. Keresőoptimalizáló szakértőm (Martincsek Zsolt) véleménye alapján a Google Site készítővel nem a legjobb weboldalt lehet készíteni és keresőoptimalizálásban is hátrányt szenvedhetünk, de egy helyi üzletnek ez is bőven elég lehet. Sőt üdvözítő, hogy ilyenre is időt fordítottak. Következő lépés egy saját .hu- s domainen, egy saját weblap legyen.
  • A közösségi média megjelenésük és marketingjük viszont egészen biztosan a 10 pont közelében van. 1500 Facebook követő mellett több tucat lájk egy-egy poszton, aktív napi posztolás, látszik törődnek az online marketinggel (mi lenne, ha még hirdetnének is – láthatóan nincs fizetett hirdetésük). Ide kattintva láthatod a Facebook oldalukat.

Google Cégem lépésről-lépésre cikk: Így állítsd be profin a Google Cégem fiókodat!

Weboldalad is, Facebook oldalad is van

Nézzük meg ezt is pro-kontra oldalról, de itt fontos, hogy most azt nézzük van weboldalad:

Előnyök a weboldal mellett:

  • Sajátunk, nem veheti el tőlünk senki, azt írunk ki rá, amit akarunk, úgy változtatjuk a dizájnt ahogy mi akarjuk.
  • Vannak olcsóbb megoldások is, például sablonokból kiindulva kevés pénzből lehet weboldalunk (erről részletek itt),
  • Könnyebben megtalálhatóak vagyunk, a Google-ből jövő ingyenes látogatottságot élvezzük.
  • Ha Google Ads-ben hirdetsz, akkor kell a weboldal, ezzel tudsz olcsóbban hirdetni, biztosan megjelenni.
  • Pontosabb mérési adataid lesznek.
  • Sokrétűbb marketing stratégiát tudunk alkalmazni, márkaépítést is megkönnyíti.
  • Nagyobb marketing költség, vagy régóta fennálló cég esetében nincs az a kockázat, hogy egy másik szereplő egy szempillantás alatt 0-ra viheti a bevételünket (ugye a Facebook).

Hátránya

  • 2-3 évente nagy frissítést kell eszközölni
  • Nehéz jó webest találni
  • Szövegezésről vagy nekünk kell gondoskodni, vagy szövegírót fizetni. (De lehet, hogy nem a megfelelő szövegezés kerül az oldalra).
  • Drága, mármint az ingyeneshez képest. 50 ezer forinttól, akár határ a csillagos ég. De úgy átlagosan legalább 100 000 forint egy weboldalt.
  • Éves fenntartási költsége kb. 5-10 000 forint között mozog (tárhely + domain)
  • Adatvédelemmel kell foglalkozni.
  • Látogatókat kell hozni az oldalra, igaz pont a Google az, ahonnan csak weboldallal tudsz igazán sok látogatót szerezni. Mondjuk az sincs ingyen (dolgozni kell rajta, vagy idő). És ugye ott van, hogy Facebookról, e-mailből (hírlevél) hozol látogatót, vagy egyéb helyekről.

Konklúzió:

  • Ha neked az e-kereskedelem, vagy az online piac a célcsoportod, akkor minden esetben érdemes, szükséges a weboldal megléte.
  • Ha a Facebook marketing költséged 100 000 forint felett van, ha hirdetsz Google Ads-ben.
  • Ha országos lefedettségű céged van, akkor egészen biztosan.
  • Ha hirdetsz rádióban, újságban, PR anyagokban, ha jársz rendezvényekre, ha van szórólapod.
  • Tapasztalat, hogyha rendelkezünk weboldallal, akkor helyi vállalkozóként könnyen oda tudunk kerülni a Google találati oldal első 5-10 helyére, ami hoz ingyen érdeklődőket. Persze érdemes hirdetni is.

„Ez tetszett! Van még ilyen?”

Természetesen, a Minnert nektek írom, olyan témákról, ami biztosan érdekel titeket. Néhány tovább olvasási javaslat:

Fotó: Le Buzz, Austin Distel / Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!