Webshop üzleti modellek, ötletek, megoldások

Egyedi webshopot szeretnél? Igazán különbözni a többi piaci szereplőtől, sőt mondhatni kitűnni a tömegből? A jelszó: üzleti modell. Bármilyen vállalkozásról is legyen szó, mindegyik cégnek rendelkeznie kell saját üzleti modellel. Célunk az ezzel a tartalommal, hogy felvértezzünk azzal az ismerettel, amivel csak úgy szárnyalni fog a fantáziád, és olyan megoldással rukkolsz elő a hazai, vagy akár nemzetközi e-kereskedelemben, amire még Jeff Bezos is azt mondja:

Megveszem!

A cikket Tóth Gergő, a Minner e-kereskedelmi szakértője készítette, aki a MinnerAkadémia oktatója (webáruház indítás képzés), több éves webáruház üzemeltetés tapasztalattal a háta mögött.

Ahelyett, hogy különféle definíciókat írnánk és ezeket boncolgatnánk, helyette inkább megfogalmazzuk azokat a fő kérdéseket, amelyek megválaszolásával megállapítható egy adott cég üzleti modellje.

A fő kérdések, mondhatni a vállalkozásod működésének leírása vagyis az üzleti modell:

  • Mi a terméked, szolgáltatásod? Mit adsz el?
  • Kinek adsz el? Ki a célcsoportod?
  • Ők hogyan kapják meg a terméket, szolgáltatást? Milyen úton, mikor, mennyiszer?
  • Hogyan fizetnek? Hogyan jutsz a pénzhez? (mikor, mennyit, mennyiszer)
  • Kik a partnereid? (beszállítók, alvállalkozók, futárszolgálat, stb.)
  • Hogyan éred el a fogyasztókat? Hogyan tartod meg őket? Mit kommunikálsz, mivel győzöd meg őket?  (marketing, márkaépítés)
  • Ha már működő webáruházad van, akkor javaslom olvasd el a Minner eme cikkét: Ideje újragondolni a webshopod üzleti modelljét! Webáruház transzformáció

A 4 alapmodellt az eladó és a vevő határozza meg:

  • B2C (Business-To-Customer), amikor egy cég általános fogyasztóknak értékesít. Ez a modell a leggyakoribb.
  • B2B (Business-To-Business), amikor egy cég egy másik céget szolgál ki, például amikor egy tárhelyszolgáltatónál üzemelteted a weboldalad. Ide soroljuk azokat, akik eszközöket, termékeket értékesítenek más vállalkozásoknak, de azokat is amelyek nagykereskedőként vannak a piacon, viszonteladóik vannak, vagy éppen franchise partnereik.
  • C2B (Customer-To-Business), amikor magánszemély árusít valamit cégek számára, például egy aukciós oldal, ahol csak cégek vásárolhatnak magánszemélyektől. Legtöbb esetben az antik tárgyaknál, régiségeknél figyelhető meg ez a piac (antik tárgyak, órák…)
  • C2C (Customer-To-Customer), amikor a vásárló a vásárlónak adja el valamilyen termékét, leginkább a használt adás-vétel sorolható ide, mint a Vatera vagy az eBay.

Az alapmodellekkel bizonyára eddig is tisztában voltál, egyértelműen meg tudod határozni, melyik halmazba tartozik a vállalkozásod. Azonban az utóbbi időben az e-kereskedelem hatalmas térnyerésének következményeként új kereskedelmi irányzatok alakultak ki. Mivel az e-kereskedelem egy viszonylag összetett folyamat, új megoldások születtek a hatékonyság növelésére, a folyamatok automatizálására, és persze a nagyobb bevételszerzésre.

Webshop üzleti modell irányzatok

Direct-To-Customer (D2C)

Erről akkor beszélhetünk, ha mondjuk egy gyártó közvetlenül a vásárlóinak értékesíti a termékeit, kikerülve a forgalmazókat, üzleteket. Leginkább az FMCG szektorban érzékelhető ez az új trend, például a Coca-Cola, Heinz, Nike (cikk), de még a Hell is alkalmazza.
Ez a terület azért érdekes, mert az eddig megszokott disztribúciós modellt változtatták meg, bolygatta meg, vagyis a viszonteladók helyett a nagy márkák, gyártók közvetlenül adnak el a fogyasztónak. Persze nem veszélyezteti még a kereskedők forgalmát, sőt a gyártóknak is szükségük van a többi disztribúciós csatornára, de érdemes ezt figyelembe venni, mikor belépünk az e-kereskedelembe.

White Label („fehér címke”) és Private Label („saját címke”)

White Label-nél általában a gyártó különböző márkaként értékesíti ugyanazt a terméket, vagy eladja cégek számára, hogy felépítsék hozzá a márkát. Ez azért is jó a gyártónak, mert az előállításra koncentrálhat, és nem kell annyit a marketinggel és értékesítéssel foglalkoznia, ezekbe invesztálnia sem szükséges annyit, ellenben az eladásokból képes növekedni. Szintén az FMCG piac kedveli, például vitaminvíznél, fehérjepornál vagy mosószereknél találkozhatunk ezzel, de mobiltoknál, karóráknál és még acélbögrénél is előfordul. White Label-nél egyedi lehet a csomagolás, a dizájnelemek kisebb változtatása is megoldható, de a termék fő tulajdonságai megegyeznek a gyártó eredeti produktumával.

Private Label esetében többről van szó, mint apró dizánjváltoztatás, itt a kész termék nagyban vagy teljesen különbözik a gyártó eredeti termékétől. A parfümipar tipikusan private label, de hogy hozzak magyar példát is: a Swiss Laboratory márka DeLaVie és Fizzy vitaminos italait a Hell energiaitalgyártó készíti, sőt még az exportban is segíti a márkát.
Ide sorolhatjuk általában a bérgyártás üzleti modellt (cikk itt), magyarul talán így találkozhattál vele inkább. Legnagyobb ilyen bérgyártás példánk, a Biobubi mosószer márka (cikk itt), amit a Minner vállalkozó bérgyártón keresztül gyártat, saját recept alapján. 1 év alatt eljutott a 200 érdeklődőtől az 5000 vásárlóig, és ma már havonta több 1000 vásárlót szolgálnak ki.

Nagykereskedelem – wholesaler

Ebben az esetben a kereskedő az áru mennyiségére hajt, tehát nagy mennyiségben árul további kereskedőknek kedvező áron, B2B alapmodellre építve. Egyre több nagykereskedő áll át arra, hogy online felületen szolgálja ki a kiskereskedőit, a rendeléseket ott le tudják adni.
Erre Minner vállalkozó példánk a Zelux ledizzó, akik első évükben 40 000 égőt adtak el viszonteladókon keresztül, és partnereik nagy része online adja le a rendelését.
A webshopmotorok, mint a Shoprenter, vagy Woocommerce, Shopify tudják kezelni a nagykereskedő-viszonteladó modult is.

Kapcsolódó nagykereskedő cikkek:

Dropshipping

Magyarul nincs megfelelő fordítsa, de definíciónak azt mondanám, hogy egy olyan webáruház, amely árukészlet nélkül üzemel. Ez főleg induló vállalkozásoknál elterjedt, legnagyobb előnye, hogy nem kell rengeteg pénzt beleinvesztálni. Amikor a vásárló megrendeli a terméket, az értékesítő megrendeli a gyártótól vagy kereskedőtől, egyenesen a vevőnek címezve. Tehát gyakorlatilag az értékesítő nem is találkozik a termékkel, csak a megrendelésért felel. Hátránya, hogy hatalmas bevételt nehéz vele elérni, valamint, ha külföldről importálsz, lehetnek szállítási, elérhetőségi problémák. Ezen felül, ha gond van a termékkel, nálad akarja érvényesíteni az ügyfél a garanciát, így be is kell néha nyelni egy-egy hibás terméket. A webáruházad úgy működik, mint egy klasszikus webáruház, csupán annyi, hogy egyidőben történik az áru beszerzése a rendeléssel, és a dropship partnered ki is küldi a vevőnek.

Van magyar példa is! Ilyen például a Webshippy dropshipping üzletága. A képen az ő katalógusukból fotóztunk ki néhány terméket, ahol látható az árrés is, amit el tudsz érni, ha ajánlott eladási áron adod a termékeket.

Magyar példákhoz linkek.
– Webshippy logisztikai vállalkozás Dropshippy megoldása: Magyar dropshipping megoldás. A Minner ötlete a valóságban
Kütyübazár: Dropshipping

Fulfillment

Ha lefordítjuk a szót, a fulfillment megvalósulást, végrehajtást jelent, de ebből még nem derül ki, pontosan miről is van szó. A modell lényege, hogy az értékesítő rendelkezik valamilyen (saját) termék(ek)kel, viszont a raktározással, leltározással, csomagolással, kiszállítással nem kell bajlódnia, ezt egy fulfillment szolgáltatónak adja ki. Így marad nagyjából a webshop üzemeltetése, valamint a saját termékkel, márkával való törődés, marketinggel foglalkozni.

Ez azért került ide az üzleti modellekhez, mert merőben átalakítja a webáruházad működését, ha kiszervezed a logisztikát.

Hazai fulfillment logisztikával foglalkozó cégek:

Előfizetéses rendszer – subscription

Pont az, amire gondolsz! A vásárló időszakosan előfizet a termékedre, vagy éppen szolgáltatásodra. Legyen az akár év / hónap/ hét (bár ez ritka) időszak gyakorisággal, amiért kap valamilyen szolgáltatást, de fizikai termékeknél is alkalmazható: legutóbb egy sörfőzde oldalán találkoztam olyan sörcsomagokkal, amelyeket havonta házhoz lehet kérni, a már említett D2C modellre alapozva.

Példák:

Szolgáltatás + webáruház

A legklasszikusabb példám erre a klíma webshop + beszerelés. De láthattad fent az előfizetéses példánál a Pelotonnál is az edzésekre való előfizetés már a szolgáltatás része, a webshop meg ugye a szobabicikli értékesítése. Az ilyen üzleti modelleknél erős ügyfélbázist, és ügyfélértéket lehet elérni.

Fizikai bolt + webáruház

Leírjuk, mert le kell, de erre biztosan gondoltál már. Illetve azért is írjuk le, mert üzleti modell változás lesz akkor, ha például egy webáruház fizikai boltot nyit. A sikeres webshopok szinte minden esetben működtetnek helyi üzletet is, amit egyrészt átvevőpontként használnak, másrészt a fogyasztók bizalmát erősíti.

Print-on-demand: „igény szerinti nyomtatás

De akár nevezhetjük nyomdai dropshippingnek is. Egyedi póló, bögre és egyéb merch cuccoknál használják. Úgy kell elképzelni, hogy rendelsz mondjuk egy egyedi pólót, a webshopos pedig egy nyomdával legyártatja azt, sőt sokszor ki is szállíttatja. Hasonló előnyei vannak, mint a dropshippingnek, ráadásul, ha szerződsz a nyomdával, jobb árakat is ki lehet alkudni. Ez már régóta bevett gyakorlat ezen a nyomdai területen, sokan egyből nemzetközi piacot célozzák meg pont ezért, mert megvannak a bejáratott cégek már.

Hazai példa, akiknél elérhető ilyen szolgáltatás: Print on demand startup ötlet, amit már ma is el tudsz indítani. Dropshipping a…

Affiliate – partnerprogram

Lényege, hogy akár saját termék nélkül, más termékének vagy szolgáltatásának ajánlása vagy eladása után jutalékot kapsz. Legtöbbször bloggerek, vloggerek és influencerek használják, amikor nagy márkák az ő segítségükkel szeretnék eladásaikat és ismertségüket növelni. Jó példa az AboutYou, náluk gyakran lehet olyan kuponkódokat érvényesíteni, mint ANNA10, DALMA20, stb., ezáltal beazonosítható, hogy honnan is jött a vásárlás, ami után megy a jutalék. Online szoftvereknél is számtalanszor lehetőség van regisztrálni partnerprogramhoz, így, ha mondjuk egy tárhelyszolgáltató ajánl egy számlázószoftvert, azután jutalékot szerezhet.
Előnye, hogy nem feltétlenül kell rengeteg időt és energiát belefeccölni, sokszor csak a partner linkjének megjelenítésével passzív jövedelmet lehet szerezni. Hátránya, hogy az elszámolás a legtöbbször nem azonnali, továbbá a bizalmat ki kell alakítani a követőkkel, hogy az ajánlás célba érjen.

Erről van egy izgalmas cikkünk: Ezt csináld mielőtt webáruházat indítanál! Tippek, ötletek a Minnertől

Fizetős hűségprogramok

Ez talán egy kis szeglete csak a webáruház működésének, első ránézésre, aztán kiderül akár a teljes webáruház forgalmát ez a megoldás hozza. Lényeg, hogy a fogyasztó egy éves díj ellenében olyan hűségprogramhoz csatlakozik, amiben vagy ingyenes szállítást, vagy állandó, időszakos kedvezményt kap, vagy egyéb előnyöket a többi vásárlóhoz képest. Nemzetközi példa az Amazon Prime, akik igazán nagyra nőttek nagyrészt pont ennek a fizetős hűségprogramnak is köszönhetően. De találunk magyar példákat is erre.

Erről cikk:

Piactér – marketplace

Végül, de nem utolsó sorban az online piacteret is mindenképp meg kell említeni, hiszen egyre több, különböző tematikájú piactér jelent meg az utóbbi pár évben (pl. bio, vegán, egészséges és környezettudatos vonalon). A modell működéséhez szükség van egy weboldalra, ahová be lehet húzni különböző webshopok termékeit XML kódokkal. Célszerű ezekhez a termékekhez részletes specifikációt, leírást készíteni, ezen felül a jól megválasztott dizájn és a legoptimálisabb helyre tett CTA gombok is kardinális elemei egy ilyen jellegű oldalnak. A bevétel kétféleképpen érkezhet: kattintás alapon (PPC) vagy az előbb említett jutalékos módszerrel, ami mondhatni az affiliate egy speciális ága, ahol a piactér határozza meg a jutalék mértékét, és itt mondhatom példaként az eMag Marketplace-t. Az Árukereső.hu speciális piactérnek számít, amely nem a termékek tulajdonságai, hanem azok árai alapján listázza az árucikkeket és kattintás alapon számolja fel a közvetítői díjat.

Ehhez kapcsolódó cikkek:

Ez jó volt! Van még ilyen tartalom?

Webshop indítítás, webshop ötletek, marketing, üzemeltetés, példák az alábbi cikkekben, gyűjteményekben:

Fotó: Envato License

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Instant posztok

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

Első rendelési hozamlehetőség a kínai import információkból

  • Befektetési összeg: 69 900 Ft-ba kerül az a tudás, aminek köszönhetően lesz terved, információd, tudásod a megfelelő kínai partner kiválasztásához, a rendelések kezeléséhez, vagy például a vámoláshoz.
  • Várható hozam: 1 000 000 Ft, ennyi az átlagos hozam a kezdő kínai import rendeléseknél, amikor valaki maga végzi az importálást. Általában 1-1,5 millió forint értékben történik meg az első rendelés, és beleszámítva a szállítási és egyéb költségeket is, és utána az eladási árat számolva kb. 1 millió forint körül lesz a hozamod. Ennél lehet több is. Ahogy szakértőnk mondja, a matek akkor jön ki, ha a beszerzési ár duplájáért lehet eladni a terméket. Ennek oka, hogy fel tudj készülni minden változó tényezőre. 
  • A befektetésed: Kínai Import, Alibaba online képzés

Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk. Szerezd be a tudást, aminek köszönhetően végre bele tudsz vágni! És a kezdeti hozam később még tovább növekszik! 

MinnerInstant

Látod a háttérben a két Costa Coffee feliratot? Egyik itt előrébb egy kávézó / önkiszolgáló étterem kifüggesztett logója, hogy náluk Costa Coffee-t szolgálnak fel, a másik egy Costa Coffee kávézó, amit a hazai Costa Coffee lánc üzemeltetett. Ez zárt most be, lényegében azért, mert a Coca-Cola (Costa márka tulajdonosa) több száz kisebb vendéglátóegységnek adta oda a jogot, hogy kitehessék, náluk Costa Coffee is van. Apróság, de mégis így borítja az egész üzletmenetet.

A Telex-en most olvasható egy frissebb nyilatkozat az L-Coffee Kft vezetőjétől. Kattints ide!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek

Zseniális reklám a Mindentment fogászattól
A Revolutnál is lesz részletfizetés. Vásárolj most fizess később