Emlékszel még a FlixBus sztorira? Ott láttuk, hogyan lehet európai “buszimperiumot” építeni anélkül, hogy egyetlen busszal rendelkeznél (najó, eggyel)… Nos, az Accor hotelcsoport pont ugyanezt csinálja, csak szállodákkal! Ráadásul már évtizedek óta, és mára 5,600+ hotellel van jelen 110 országban úgy, hogy portfoliójának csak 1%-a saját tulajdonú!
Kicsit spoilerezek, de 2024-ben az Accor rekord 5,6 milliárd eurós bevételt és 1,1 milliárd eurós EBITDA-t ért el! (Ez barátok között is 19%-os profitráta). És ez mind annak köszönhető, hogy rájöttek: nem kell hoteleket birtokolni ahhoz, hogy a szállodaiparban uralkodjanak.
De mennyire tőkeigényes ez az üzleti modell, mióta csinálják és meddig lehet ezt skálázni? Meg amúgyis, mit jelent a hotelbizniszben a franchising?
A franchise-formula titka: kevesebb a több
Az Accor üzleti modellje két pilléren nyugszik: a HotelServices divízió kezeli a franchise és menedzsment ügyeket, míg a HotelInvest foglalkozik a befektetési oldalával. De a lényeg az, hogy ők nem szállodák tulajdonosai, hanem brand- és szolgáltatásnyújtók (ugyanúgy, mint a FlixBus).
Az Accor kétféle szerződéstípust kínál:
- franchise megállapodásokat: az economy és midscale szegmensben (mint portfóliójukból az ibis vagy Mercure)
- management szerződéseket: a prémium márkáknál (a szintén Accor Groupos: Sofitel, Fairmont)
Az előbbi esetben te fizetsz nekik a jogért, hogy a márka alatt működhetsz, utóbbinál pedig ők menedzselik a szállodád egy alapos profit-sharing mellett.
De mit is jelent ez? Itt érdemes megállni egy pillanatra, mert sokan összekeverik ezt a két szerződéstípust. A különbség pedig kulcsfontosságú.
Franchise szerződés esetén te vagy a szálloda tulajdonosa ÉS üzemeltetője is. Az Accor ad neked egy komplett „üzleti receptet”: használhatod a márka nevét, megkapod az összes operációs standardot, hozzáférsz a központi foglalási rendszerhez, és részesülsz a marketing támogatásban. Cserébe fizeted az 50,000 eurós kezdeti díjat, majd folyamatosan a bevételed 3-5%-át, plusz marketing hozzájárulás, plusz ALL hűségprogram költségek. Összességében ez 8-12%-ot jelent a teljes bevételedből.
De – és ez a lényeg – te döntesz mindenről: te alkalmazod a személyzetet, te intézed a beszerzést, te menedzseled a napi működést. Persze be kell tartanod a brand standardokat (különben elveszítheted a jogot a márka használatára), de alapvetően a te vállalkozásod.
Management szerződés teljesen más logika. Itt az Accor veszi át a szállodád teljes irányítását. Ők alkalmazzák a general managert, ők döntenek a személyzeti kérdésekben, ők alakítják ki az operációs stratégiát. Te “csak a tulajdonos vagy”… Ennek ára más: base management fee (általában 2-4% a bevételből), plusz incentive fee (a bruttó operációs profit 8-12%-a), plusz minden egyéb költség (marketing, IT, loyalty program). Viszont itt itt te nem csinálsz semmit operatívan, kvázi várod a havi pénzügyi riportot és a profit felosztást.
Ez nem véletlen: a prémium és luxus márkáknál (Sofitel, Fairmont) fontosabb a kontrollált minőség, az economy/midscale szegmensben (ibis, Mercure) pedig jobb, ha a helyi tulajdonos motivált, mert az ő pénze forog kockán.
Csatlakozz a Minner Előny tagjaihoz és olvass tovább! Ezekről lesz még szó a cikkben:
- Mi a belépés ára egy ilyen dealbe, egy ekkora brandernyő alá?
- Mekkora pénzeket hoz ez magának az Accor Groupnak és ők mit adnak cserébe?
- Hogy néz ki egy midscale portfólió hotellánc, ami ráadásul Magyarországon is több hotelt működtet?
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Olvass tovább!
- A tökéletes vezető mítosza: miért elég néha a „pont jó” is
- A kikapcsolás paradoxona: miért büntetjük a legjobb embereinket?
- Hogyan kezeljünk egy PR-botrányt?
- FlixBus: német romantikából startup, de mennyire jó üzlet? Nagyon.
Fotó:
Accor Group