Az első ügyfeled 2 héten belül. Működő megoldások mellékes vállalkozásod indításához

Dátum

Megosztás

Ne a sötétben tapogatózz!

A korábbi cikkben azzal segítettelek, hogy hogyan találd meg és validáld az ötletet, ami belefér a munkaidőd mellett és még pénzt is hoz. Most picit ássunk a mélyére: hogyan is tudod feltérképezni a piacod, ki fog fizetni a termékedért, szolgáltatásodért.Azzal fogsz pénzt keresni, hogy több időt szánsz egy kis üzleti terepszemlére.

Mit jelent a piac feltérképezése?

Tételezzük fel, már megvan az ötlet, amibe belefognál. De hogyan lesz meg az első vásárlód? Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszolni tudj, tudnod kell, hol és hogyan tudod őket a lehető leggyorsabban megszólítani ahhoz, hogy minél előbb kiderüljön: 

életképes/piacképes-e az az ötlet, amit kitaláltál.

A piac feltérképezése nem más, mint egy tudatos kép kialakítása arról, hogy kik azok az emberek, akik megvennék a termékedet vagy szolgáltatásodat, és hol találod meg őket

Bármibe is fogsz, miután megszületett egy ötlet, rettentően fontos, hogy térképezd fel a piacod. Persze az ötlet megszületése fordítva is történhet: előbb definiálod, kiknek szeretnél eladni, utána felkutatod a potenciális megoldást, amit számukra nyújthatsz. Nincs körültekintő termék kialakítás, ajánlat, kommunikáció anélkül, hogy tudnád, milyen piacon is mozogsz.

Mit jelent ez? Ismerd meg, kik a vevőid, mit szeretnének, mennyit hajlandók fizetni, milyen szavakat használnak, amikor a problémájukról beszélnek. Azt is, hogy a konkurencia mit csinál, hogyan kommunikál, milyen árakon kínál hasonló dolgokat. És azt is, hogy hol találhatók meg ezek az emberek, hol keresnek megoldást, online vagy offline elérhetőbbek inkább. Ez az, ami segít abban, hogy ne a sötétben tapogatózz és lelkesen találgass, hanem célzottan menj oda, ahol az első ügyfeleid várnak rád.

Miért különösen fontos ez neked?

Neked kiemelten fontos, hogy megfelelően gazdálkodj a meglévő erőforrásaiddal: pénz, idő, energia. Tudom, ez először paradoxnak tűnik, de valójában neked rövidebb idő alatt kellene megkapnod azt a visszajelzést, hogy fenntartható-e a vállalkozásod. 

Miért? 

Mert mellékes vállalkozóként nincs luxusod hónapokat tölteni próbálkozással, miközben a főállásod és a magánéleted is számon kéri az energiádat. A piac feltérképezése megóv a felesleges befektetésektől, gyorsítja a bevétel megjelenését, hatékonyabbá teszi a kommunikációdat és csökkenti a bizonytalanságot.

A piac feltérképezése 5 lépésben

1. lépés: Határozd meg, kinek oldasz meg problémát

Ez a legnehezebb lépés, mert hajlamosak vagyunk széles körben és így gondolkodni: “Mindenki számára jó lesz!” – nos, ez sajnos nem működik. 

Ahelyett, hogy azt mondod „segítek a kisvállalkozóknak”, mondd ezt: „segítek a 30-45 éves, egyedül dolgozó online vállalkozóknak, akik nem értik az adórendszert és félnek az adóbevallástól.” 

Látod a különbséget? 

Javaslatom ehhez: Írj le 3-5 konkrét tulajdonságot a célcsoportodról, válaszold meg, miért van szüksége a termékedre/szolgáltatásodra, és fogalmazd meg, mi történik, ha nem oldja meg ezt a problémát. Minél specifikusabb vagy, annál könnyebb lesz megszólítani őket.

(Btw, a Minner Instagram oldalán csak úgy záporoznak a jobbnál jobb ötletek pusztán Google keresésre vonatkozóan)

2. lépés: Derítsd fel, hol találhatók meg

Most, hogy tudod, kik ők, gondolkozz, kutass akár az AI segítségével: hol töltik az idejüket online és offline? Keress ki 5 Facebook csoportot vagy fórumot, ahol a célcsoportod megfordul, csatlakozz legalább háromhoz, és csak figyelj kb. egy hétig. Ne akarj eladni semmit, vonulj a háttérbe, és figyeld, mi történik.

Ezeket jegyzeteld fel magadnak: milyen kérdések merülnek fel? Miről panaszkodnak? Mit keresnek? Mire vágynak? Milyen szavakat használnak? Ez egy aranybánya neked. Ugyanis ezek A Valódi problémák, amiket meg tudsz oldani. És az a nyelvezet, amit értenek. 

3. lépés: Ismerd meg a konkurenciát

Sokan félnek a konkurenciától. Ezt megértem, kezelni kell a helyzetet, ugyanakkor te ne félj! Elég, ha a többi konkurens fél.

A konkurencia létezése azt jelenti, hogy van piac. Ha senki nem csinálja, amit te tervezel, az lehet jó jel, de lehet rossz is (na most jól összezavartalak 😀 ). 

Lehet, hogy te vagy a zseni, vagy lehet, hogy már próbálták és nem működött. Találj 3-5 közvetlen konkurenst, nézd meg a weboldalukat, social media jelenlétüket, olvasd el a véleményeket és jegyezd fel: mi hiányzik? Mit csinálnál te másképp? 

Fontos: Ne azért nézd őket, hogy lemásold, amit csinálnak, hanem azért, hogy tanulj és megkülönböztesd magad.

4. lépés: Beszélj hús-vér emberekkel

Ezt a lépést sokan kihagyják. És ez nagy hiba. Nem elég elképzelni, hogy mit akarnak az emberek. Kérdezd meg tőlük! Keress fel 10 embert, aki a célcsoportodba tartozik, hívd meg őket egy 15-20 perces beszélgetésre, amialatt csak kérdezz. 

Kérdezd meg tőlük: mi most a legnagyobb kihívásod? Mit próbáltál már eddig? Ha lenne egy varázspálcád, mi lenne az ideális megoldás? Mennyit költenél erre a problémára, ha valaki megoldaná neked? 

Az utolsó kérdés kritikus. Ha azt mondja, hogy „hát, nem tudom, talán semmit”, akkor lehet, hogy nem elég égető a probléma.

Hol fogod ezt használni? Amellett, hogy releváns információd lesz az értékesíteni kívánt terméked/szolgáltatásod eladhatóságáról, mindezt közkinccsé is teheted, amivel hasonló emberek figyelmét és érdeklődését tudod felkelteni. Használni tudod majd például a marketing kommunikációdban, marketing szövegeidben, árazásodban, ajánlataidban. . 

5. lépés: Tesztelj minimális ajánlattal

Most már tudod: kik ők, hol vannak, mit akarnak, mennyit hajlandók fizetni. Jön a kedvenc részem! 

Ideje tesztelni. 

Ne építs ki mindent tökéletesre! (Bár ezt a 10 évvel ezelőtti maximalista énem kifogásolta volna. Hiába, tévedett…:) )

Készíts egy minimálisan életképes ajánlatot. Ha tanácsadást tervezel, kínálj fel egy konzultációt kedvezményesen. 

Ha kurzust szeretnél, tarts egy ingyenes mini-workshopot. Készíts egy egyszerű landing oldalt, írj egy rövid posztot a célcsoport által látogatott csoportokban, kérd meg az előző lépésben megkérdezett 10 embert, hogy ossza meg, és nézd meg: hányan jelentkeznek. Ha 100 emberből 3-5 érdeklődik, van potenciál. Ha senki, gondold át újra az ajánlatot vagy a célcsoportot.

Amibe időt teszel, időt takarít meg

Újabb paradoxon.

A piac feltérképezése nem egyszeri feladat, ez egy folyamatos tanulási folyamat. Ahogy haladsz, egyre jobban megismered őket, egyre pontosabban tudod, mit akarnak, hogyan beszélnek, mi motiválja őket. És ez nem elveszi az idődet, hanem időt takarít meg neked, mert nem fogsz hónapokat tölteni olyan termék/szolgáltatás építésével, amit senki nem akar megvenni.

Tedd meg most az első lépést

Definiáld a célcsoportod egy mondatban, konkrétan. Keress meg három csoportot vagy fórumot, ahol ők vannak. Csatlakozz és figyelj egy hétig. Írj össze öt embert, akikkel beszélni fogsz, és küldd el nekik az üzenetet holnap. Ne idealizálj. Ne halogasd. Kezdd el. 

A piacod vár rád, csak meg kell találnod őket.

Van még ilyen tartalom!

Fotó: Canva

Duka Zsófia
Duka Zsófia
Több mint 15 éve járom a vállalkozói utat. Dolgoztam több iparágban, sok mindent kipróbáltam, elindítottam, újraterveztem. Ma már tudom, hogy minden siker mögött ott van egy egyedi esszencia. Valami, ami csak ránk jellemző. Szenvedélyesen hiszek a vállalkozónőkben és az útjukban. A célom, hogy segítsek felfedezni ezt az esszenciát, és erőforrássá formálni. Imádok tanulni, tájékozódni, és abból adni, amit már magam mögött hagytam. Ugyanis hiszem, hogy a tudás csak akkor ér valamit, ha egymással meg is osztjuk.