Duruzsolj közvetlenül az érdeklődőd fülébe egy órán át! Hidd el, hálás lesz!

Dátum

Megosztás

Pár éve még azt sem tudtuk mi az, mára pedig az egyik leggyorsabban fejlődő médium – Magyarországon meg különösen – a podcast. Folyamatos tudásátadás, bizalomépítés, az énmárka erősítés leghatékonyabb eszköze. Ha ezek a szavak beindítottak benned most valamit, akkor állítsd be a mikrofont, told fel a potmétert, mert neked saját podcast kell!

A cikket vendégszerzőnk Gáspár Milán írta, aki podcast műsorvezetőként segíti munkájával a hazai podcastokat, márkák podcast csatornáját (PodcastSherpa).

52 másodperc. Valahol olvastam, hogy ha ennyi időt eltölt valaki a weboldalad egy lapján, akkor már jó vagy. A YouTube 60 mp-s short videót engedélyez, mert ennél hosszabbat úgyse néznek meg az emberek. A vállalkozások másodpercnyi figyelmekért versenyeznek, ha 10 mp-ig nézi valaki a Facebook hirdetésedet, már boldog lehetsz.

És mi lenne, ha egy ilyen világban a Te vállalkozásod mondjuk nem 52 másodperc, hanem 52 percnyi figyelmet kapna? Rendszeresen, mondjuk kéthetente. Te mire használnád fel?

A hasonlat persze sántít, hiszen a podcast készítésnél soha nem a közvetlen eladás a cél, hanem az, hogy a hallgató, aki még nem is tudja, hogy később esetleg az érdeklődőd lesz, már egy megalapozott bizalommal forduljon feléd, ha arra kerül a sor. Hiszen a podcaston keresztül meg tudod győzni arról, hogy Te bizony értesz ahhoz, amiről beszélsz. Ezt pedig úgy tudod megtenni, ha folyamatosan értékes tartalmakat adsz át, amiből hallgatód tanulhat, épülhet, egy szélesebb perspektívából láthatja a világot. Ez egy elképesztő kincset jelent egy olyan közegben, ami el van árasztva értéktelen, igénytelen, ostoba tartalmakkal. Ezért írtam a címben, hogy hálásak lesznek a hallgatóid.

A saját hangod kulcsfontosságú ebben az esetben. Bár hajlamosak vagyunk elfeledkezni róla, de az emberi hangok erős hatással vannak ránk. Megnyugtathat, idegesíthet, bizalmat építhet. Készültek kutatások arról, hogy az általunk ismert emberi hangok, egyrészt pozitív hormonális hatásokkal bírnak (csökkenő stressz- és emelkedő örömhormon szinteket okoznak), másrészt pedig erősíti a kötődést, ami a bizalom szempontjából kritikus fontosságú.

Tartozz a világ 1%-ába!

A fentiekből következik, hogy podcastot készíteni akkor van értelme, – a speciális eseteket leszámítva, erről beszélgettünk a Minner podcastban, hallgasd meg – ha rendszeresen tudod és ami még fontosabb, akarod csinálni. De megnyugtatlak, ez egyáltalán nem lehetetlen és kevesebb erőfeszítést igényel tőled, mint gondolnád. Sokan mégis feladják. A legtöbb podcast a harmadik adás után abbamarad és mindössze az induló podcastok 1%-a(!) az, ami eljut a huszadik epizódig!

Van még hely az én podcastomnak is?

Van! Bár tényleg az lehet az érzésed, hogy rengeteg podcast indul, de a fentiekből is látszik, hogy ezek közül alig van pár, ami valóban a konkurenciád lesz hosszú távon. A magyar podcast piac egyébként nem nagy, nagyjából 7-900 rendszeresen frissülő podcast van, bő másfél millió rendszeres hallgatóra. Itt is igaz viszont már az a marketinges alapvetés, hogy érdemes szegmentálni, főleg akkor, ha azt látod, hogy a te piacodon már több podcast is fut. Tehát, hogy ha te mondjuk a könyvkiadás területén mozogsz, akkor lehet hogy érdemes az általános könyv téma helyett mondjuk a krimikről podcastot készíteni. Aki a legfrissebb romantikus megjelenésről akar hallani, azt persze nem fogod megszólítani, de akit ez a téma érdekel, csak hozzád fog jönni! Megfordítva a dolgot viszont azt gondolom, hogy nincs olyan téma, amiről ne lehetne érdekes, hasznos podcastet készíteni. De ha egy ökölszabályt kellene mondanom, akkor az lenne az, hogy ha megélsz belőle a piacon, akkor biztos, hogy lehet róla podcastelni is!

Ne sprintelj!

A podcast maraton, nem sprint. Lehet, hogy lassabban, de messzebb fogsz elérni, ez biztos. Valószínűleg ennek a meg nem értése az oka a rengeteg abbamaradó podcastnak, hiszen az első adásnak nem lesz több ezres hallgatottsága, de valószínűleg még több száz sem. De ez nem baj. Ezért vagyunk vállalkozók, mert tudjuk, hogy a folyamatos erőfeszítéseinknek meglesz az eredménye. A podcast készítésre pedig ez hatványozottan igaz.

És ahogy a vállalkozás építést is lehet élvezni, a podcastelést pláne. Imádom azt a pillanatot, amikor az ügyfeleim az első felvétel után felsikkantanak az örömtől, vagy elújságolják később, hogy milyen visszajelzéseket kaptak. És mindenki visszavágyik a stúdióba, még azok is, akik elsőre iszonyúan izgulnak, amikor elindul a felvétel.

Remélem kedvet kaptatok a podcasteléshez, hallgassátok meg a Milánnal készült beszélgetésünket a témában, illetve nézzétek meg az M7 konferencián az előadásomat, ahol arról beszéltem, hogy tudod a tartalommarketinget középpontjává tenni a saját podcastedet.

Ha kérdésed merül fel, a hello@podcastsherpa.hu email címen, vagy a podcastsherpa.hu-n keresztül megtalálsz.

Kapcsolódó cikkek, videók

Fotó: Envato

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.