Képzelj el egy hangulatos kávézót, ahol nemcsak a finom kávé, hanem a barátságos légkör is vonzza a vendégeket. A tulajdonos, Anna, régóta gondolkodott azon, hogyan erősíthetné a vendégek lojalitását, miközben egy kis plusz bevételhez is jutna. Fontos volt, hogy az ötlet ne igényeljen sok időt és pénzt.
Anna kitalálta, hogy a kávézó logójával és egyedi grafikáival készült termékek, mint például vászontáskák, bögrék, vagy éppen pólók remekül passzolnának a márkájukhoz. Talált is olyan szolgáltatókat, akik a gyártástól a szállításig mindent intéznek, így elindította a vállalkozása saját merchandise shopját.
A törzsvendégek pedig vitték a termékeket, mint a cukrot!
A cikket Hudák Tibor, régimotoros print-on-demand vállalkozó, a Collabri (régen iLovePolo) megalapítója, tulajdonosa.
Röviden ez az esszenciája annak az üzleti modellnek, amivel gyártás, webshop építés nélkül, logisztika és ügyfélszolgálati teendőktől mentesen elindíthatsz egy saját merchandise shopot.
Őszintén, ezt miért is ne tennéd meg?
- a merchandise termékek erősítik a márkádat
- közösséget és lojalitást épít
- pénzt kereshetsz vele
- nincs benne kockázat, mert egy darab terméket sem kell megvásárolnod, készletezned
Mielőtt már írnád is be a keresőbe, hogy saját merchandise shop, várj egy kicsit és olvasd el, hogy egyáltalán hogyan lehetséges ez.
On-demand üzleti modell
Az on-demand üzleti modell lényege, hogy a termékek vagy szolgáltatások csak akkor készülnek el, amikor azokat megrendelik. Ilyenek például a mindenki által ismert étel rendelő appok is, amelyek a vásárlók rendeléseit valós időben kezelik és szállítják ki az ügyfelek igényei szerint. Ezt úgy hívják, hogy on-demand food delivery.
Számos iparágra ráhúzható még ez a modell a ride sharing-től az oktatási területekig. A nyomtatásiparban ez lesz a
print-on-demand, azaz igény szerinti nyomtatás.
Print-on-demand lázban égünk
Az üzleti modell eszméletlen népszerű és számos, leginkább pólónyomtató cégek, itthon is előszeretettel használják. Kényelmes, mert nem kell előre raktározni a kész termékeket – csak az alapanyagot -, így csak akkor kell nyomtatni ezeket, amikor azt megrendelték. Nagyszerű!
Ehhez szükség van gyártó eszközökre, humánerőforrásra, egy többnyire egyedi funkciókkal ellátott webshopra, beszállítókra, na meg a vállalkozással járó összes terhet is cipelni kell.
Visszatérve Annára: bármelyik másik ezer, meg ezer ilyen cégtől rendelhetett volna termékeket. Ebben az esetben egyszerűen kiszervezi a gyártást, feltankol a termékekből és minden más egyéb teendőt ő intéz. Saját webshopot működtet, csomagol, felad, ügyfeleket kezel és a többi, és a többi.
Ezt a problémát megoldva jelentek meg azok a POD platformok, amelyek azt kínálják, hogy neked csak a grafikát szükséges elkészítened és minden más feladatot a gyártástól a vevőnek történő kiszállításig átvállalnak.
Nincs szükséged webshop építésre, mert ezek a platformok adják számodra az értékesítési felületet. Közvetlenül a vásárlókkal sem fogsz találkozni, így az ügyfélszolgálati teendők, az esetleges panaszok megoldása és a visszáruk kezelése sem a te feladatod lesz.
Ilyen platform például a RedBubble, a Spreadshop, a Spring, vagy például a Printify. Itthon a Collabri hasonlít leginkább ezekre a platformokra, hiszen nem titkoltan ez is volt a cél.
Így működik:
- Pár kattintással létrehozod a boltod, feltöltöd a grafikáidat és beállítod, milyen termékeken szeretnéd eladni
- A vásárló kiválasztja és megrendeli az általad készített grafikával ellátott terméket a POD webshopodon keresztül
- A megrendelés beérkezik a POD platformra, amely automatikusan továbbítja a szükséges adatokat a gyártónak
- A POD gyártó elindítja a folyamatot. Az általad elkészített minta rákerül a vásárló által választott termékre (például pólóra, bögrére, vászontáskára)
- Az elkészült terméket a gyártó becsomagolja, majd átadja a futárszolgálatnak
- A futárszolgálat eljuttatja a kész terméket a vásárlóhoz
- A POD platformon megjelenik az eladásból keletkezett hasznod, amit majd kikérhetsz, és arra költöd majd, amire akarod
Amíg a legtöbb külföldi nagyobb platform esetében a gyártás Ázsiába van kiszervezve, addig a Collabri esetében a platform és a gyártás is egy kézben van, így különösen magas minőségi elvárásoknak felel meg az elkészült termék.
Kinek jó lehetőség egy ilyen platformon termékeket készíteni és eladni?
Ideális megoldás azoknak, akik egyszerűen, alacsony kockázattal szeretnének saját termékeket kínálni és keresni egy kis mellékes jövedelmet, miközben a gyártás és logisztika minden terhét egy erre specializált rendszer veszi át.
A teljesség igénye nélkül:
- Azok számára, akik minimális befektetéssel szeretnék kipróbálni magukat az e-kereskedelem világában, és egyedi termékeket árusítanának
- Civil szervezetek, amelyek saját márkás termékekkel támogathatják céljaikat, erősíthetik közösségüket, és plusz bevételi forráshoz juthatnak
- Digitális tartalomkészítők, akik saját merch termékekkel monetizálhatják a követői bázisukat. Képzeld el, hogy a tartalmaid nem csak lájkokat, hanem folyamatosan profitot is generálnak
- Művészek és dizájnerek, akik egyedi grafikáikat és terveiket szeretnék viszontlátni különböző ruhadarabokon és kiegészítőkön
- Ha tematikus rajongói csoportod van (pl. Facebook-on vagy más felületen) és szeretnél a témához kapcsolódó termékeket árulni a közösségednek
Illetve olyan magánszemélyeknek, akik munka mellet szeretnének belekóstolni a vállalkozói életbe. Magyarországon ez különösen előnyös, mert vállalkozóvá sem kell válni, ugyanis megbízási szerződéssel is működhet a kifizetés, és az adózással kapcsolatos teendőket a Collabri intézi.
Összefoglalva: a print-on-demand modellben működő platformokon úgy adhatsz el egyedileg nyomtatott termékeket, hogy neked csak a grafikai anyagot kell szállítanod. Ezek után minden mozzanat automatizált, nincs gyártás, csomagolás, bonyolult webshop kezelés és ügyféltámogatás.
Te már csak a hasznodat kapod meg, így koncentrálhatsz az új designokra és a vásárlószerzésre.
Vállalkozóként a merchandise termékeket használhatod a meglévő márkád népszerűsítésére, vagy akár teljesen nulláról is elindulhatsz, mindössze az idődet felhasználva.
Tegyél egy próbát és ismerd meg ezeket a rendszereket! Ha ráérzel az ízére, garantálom, hogy függőséget fog okozni és sorban készíted majd az új termékeket. A Collabri rendszerét teljesen ingyenesen használhatod és szinte mindenre képes, amire egy nagyobb külföldi platform, csak magyarul.
Print on demand működése
Másik mellékes ötletet keresel?
- Vállalkozási ötletek 2025. Piacképes ötletek a Minnertől
- Pénzkeresés munka mellett. Üzleti ötletek mindenkinek 1. rész – Mellékes by Minner
- Pénzkeresés munka mellett – bútorszerelés, Youtube csatorna, stock photo #2
- Ebből egy kis mellékes? Mobiltelefon szervizelés, karkötő készítés – Mellékes by Minner #3
Fotó: Canva