Hogyan találd meg/validáld az ötletet, ami belefér a munkaidőd mellett és még pénzt is hoz?

Dátum

Megosztás

Nem kell felrúgnod az életed ahhoz, hogy vállalkozz.

A mellékállású vállalkozás indításának legnagyobb kihívása nem a pénz, nem a tudás, hanem az illeszkedés megtalálása. Amikor főállásod mellett építkezel, nincs meg az ún. luxusod a próbálgatásra.

Minden. Perc. Számít.

Megmutatom, hogyan találd meg azt az ötletet, ami működik a te életedben, a te körülményeid között, és ami valóban pénzt hoz.

A cikket vendégszakértőnk írta, Duka Zsófia, vállalkozó nők üzleti mentora, üzleti tanácsadó, a Novamentorhub megalapítója.

Az illeszkedés négyese: képesség-piac-pénz-idő

1. Képesség: Kiindulópont, hogy ne kelljen újrakezdened. 

Ha nincs sok időd – márpedig főállás mellett minden perc számít – akkor érdemes már meglévő készségekből vagy érdeklődési körből kiindulni.

Ez nem a kreatívitás hiánya. Ez stratégia.

Amikor újat tanulsz nulláról, miközben dolgozol, az dupla energia. Nincs vele semmi gond, de ebben az esetben nem feltétlen mellékesről, hanem karrierváltásról beszélünk. Amikor abból indulsz ki, amit már tudsz, azonnal értéket tudsz teremteni.

Kérdések, amik segítenek:

  • Milyen készségekkel rendelkezem, amiket másoknak megtaníthatnék?
  • Miért keresnek meg ismerősök tanácsért?
  • Mit csinálok szívesen a szabadidőmben?
  • Milyen problémákat oldottam már meg a munkahelyemen?

A válaszok már most ott vannak az életedben. Csak fel kell ismerni őket.

2. Piac: A vállalkozás nulladik törvénye

Olykor elgondolkodom, hogy a homlokomra tetováltatom a vállalkozásindítás nulladik törvényét: a keresleten alapszik a jól prosperáló vállalkozás.

Ha mellékest szeretnél, fontos az idő és a hatékonyság. Ne vesztegesd az időd azzal, hogy úgy dobsz piacra valamit, hogy azt nem validáltattad a piaccal. Mi több: az ötletedet próbálod ráerőszakolni a „célközönségre”.

Megóvnálak attól a csalódástól, amit az illeszkedés hiánya okoz. Nem tudsz egy napocskás formába kockát illeszteni. Ugye érted?

Kutasd fel: a képességed milyen alapvető problémakörhöz illeszkedik leginkább?

A legnagyobb piacok mindig három dolog köré csoportosulnak:

  • Jólét (pénz, karrier, vállalkozás)
  • Egészség (fizikai és mentális)
  • Kapcsolatok (párkapcsolat, család, közösség)

Ha a képességed kapcsolódik ezekhez, már fél győzelemnél tartasz.

Kérdések, amik segítenek:

  • Keresik-e az emberek ezt a megoldást? (Google, fórumok, FB csoportok)
  • Van-e konkurencia? (Ha igen, az jó jel,  működik a piac!)
  • Fizetnének-e érte? (Beszélj 5-10 potenciális ügyféllel)
  • Ismétlődő probléma, vagy egyszeri segítség? (Az ismétlődő jobb)

3. Pénz: Mennyibe kerül az indulás?

Nos, megvan a képesség, világos, hogy a piacnak hol van igénye. Mostmár tudod, hogy hol tudsz segíteni. Tervezd meg, milyen kiadásokkal jár a tevékenység elindítása.

Főállás mellett nincs értelme nagyot kockáztatni. Az egyik legnagyobb előnyöd, hogy van fix bevételed, ezt használd okosan.

Ideális kezdő befektetés: ca. 50-200 ezer forint

  • Weboldal/landing page
  • Alapvető marketing eszközök
  • Esetleg képzés/engedély

Red flag: Ha 500 ezer forint+ kellene csak az induláshoz, gondold át újra. Lehet, hogy ez az ötlet jobb lesz később, amikor már van megtakarításod a vállalkozásodból.

Zöld lámpa: Ha kevés vagy nulla kezdőtőkével el tudsz indulni (tanácsadás, szolgáltatás, digitális termékek), akkor ez kifejezetten előnyös.

4. Idő: A kritikus tényező

A legfontosabb, hogy az ötletedre fordított időt meg tudd teremteni. Számoljunk pusztán matematikai alapon:

Induljunk ki abból, hogy egy héten átlagosan minden nap van 2-3 szabad órád, amit a vállalkozásod/mellékes jövedelem építésére fordíthatsz. Ez heti 10-15 óra.

Ugyanakkor fontos rögzíteni, hogy a cél mindig helyet teremt magának. Vagyis, ha most elképzelhetetlennek tűnik, hogy heti 10-15 órád van, legalább bízz abban, hogy ha eltökélt vagy, akkor fegyelemmel megteremtődik hozzá az idő is.

A kérdés tehát: Mi az az ötlet, amihez elegendő lehet heti 10-15 óra kezdő befektetés is?

Fontos megjegyzés: Legtöbbször alábecsüljük a munkára fordított időt. Amit 5 órásnak gondolsz, gyakran 8 óra lesz. Számolj ezzel is a tervezésnél.

Időigényes vs. időhatékony ötletek

Időigényes (kerülendő kezdetben):

  • Fizikai termékgyártás (készletezés, szállítás)
  • Étterem/kávézó (jelenlét kell (no és persze hatalmas beruházás)
  • Komplex IT fejlesztés (hónapokig nincs bevétel)

Időhatékony (ajánlott):

  • Online tanácsadás
  • Digitális termékek (e-book, kurzus, sablon)
  • Coaching/mentoring
  • Online mastermind
  • Tartalomkészítés megbízásra
  • Virtuális asszisztens szolgáltatás
  • Valamilyen közösségi program szervezése

Red flag: Mikor hagyj fel az ötlettel

Vannak jelek, amik egyértelműen mutatják: ez az ötlet nem főállás mellé való. Legalábbis nem most.

  1.  Óriási tőke kell az induláshoz Ha 1 millió forint+ kellene csak a starthoz, ez nem mellékálláshoz való ötlet. Hagyd későbbre vagy keress befektetőt.
  2.  Hónapokig nincs bevétel Ha nincs türelmed vagy tartalékod arra, hogy 6-12 hónapig építkezz bevétel nélkül, akkor válassz gyorsabban megtérülő modellt.
  3.  Napi 3+ óra aktív jelenlétet igényel hosszú távon Ha az ötlet nem skálázható, nincs benne növekedési potenciál és mindig csak időért tudsz pénzt cserélni, akkor előbb-utóbb kiégsz vagy elakadsz.
  4.  Nem érdekel téged a téma Ha csak a pénz miatt választod, 3 hónap múlva nem hogy utálni fogod, fel is adod. A kiégés garantált. Főállás mellé csak olyan tevékenységet válassz, ami energiát ad, nem csak elvesz.

Green flag: Jó jel, ha…

  1. Már ismerősök is kérdezték tőled ezt a szolgáltatást Ez a legjobb validálás. Ha spontán keresnek meg érte, van rá piaci igény.
  2. Van hozzá készséged/tapasztalatod Nem kell újra feltalálnod magad. Amiből kiindulsz, az már értékes.
  3. 1-3 hónapon belül bevétel várható Gyors feedback loop = gyors tanulás és motiváció.
  4. Skálázható Van-e benne olyan elem, ami később nem csak az idődet adja el? (Termék, automatizálás, csapat)

Hogyan validáld az ötletedet 2 hét alatt?

1. hét: Piackutatás

  • Beszélj 5-10 emberrel a célközönségedből
  • Nézz utána FB csoportokban, fórumokon: milyen problémákról beszélnek?
  • Vizsgáld meg a konkurenciát: hogyan pozicionálják magukat?

2. hét: Minimális ajánlat tesztelése

  • Készíts egy egyszerű ajánlatot (lehet akár ingyen/kedvezménnyel)
  • Mutasd meg 10 embernek (dobd egy egy FB csoportba tesztelés címszóval)
  • Kérdezd meg: fizetnének-e érte? Ha igen, mennyit?

Ha 10-ből legalább 3-4 ember igent mond, akkor érdemes továbblépni.

Legfontosabb üzenetem

Az ötlet validálása nem az ötlet tökéletesítéséről szól. Arról szól, hogy kiderítsd: van-e rá kereslet, mielőtt hónapokat beleölnél.

Nem minden ötlet jó ötlet. És ez rendben van. Jobb 2 hét után kideríteni, hogy valamire nincs kereslet, mint 6-12 hónap után.

Első lépések, amiket már most megtehetsz 

  1. Írj le 3 készséget, amiben jó vagy
  2. Gondold végig: melyik kapcsolódik jóléthez/egészséghez/kapcsolatokhoz?
  3. Keress rá FB csoportokban/Google-ben: beszélnek-e róla mások?
  4. Beszélj holnap 1 emberrel, aki a célközönséged része lehet

Az ötleted ott van. Csak meg kell találnod az illeszkedést. Hajrá!

Más inspiráció kell?

Fotó: Canva

Duka Zsófia
Duka Zsófia
Több mint 15 éve járom a vállalkozói utat. Dolgoztam több iparágban, sok mindent kipróbáltam, elindítottam, újraterveztem. Ma már tudom, hogy minden siker mögött ott van egy egyedi esszencia. Valami, ami csak ránk jellemző. Szenvedélyesen hiszek a vállalkozónőkben és az útjukban. A célom, hogy segítsek felfedezni ezt az esszenciát, és erőforrássá formálni. Imádok tanulni, tájékozódni, és abból adni, amit már magam mögött hagytam. Ugyanis hiszem, hogy a tudás csak akkor ér valamit, ha egymással meg is osztjuk.