A hazai piacnál ötször nagyobb a spanyol régió. A cikk is véget is érhetne, hiszen már ez is egy nyomós érv lehet az exportra. Az utóbbi években egyre jobban felerősödött az piaci stratégia, hogy gondolkodjanak a cégek exportban. A legnehezebb ilyenkor az, hogy a hiányzik a helyismeret, hogy egy ilyen nagy országban melyik régióban induljunk el.
A spanyol terjeszkedésben a segítségünkre lesz a SPANYOL Skomai Logistico, akik magyar csapattal segítik nekünk a terjeszkedést, logisztikát, piackutatást, és természetesen van helyi, spanyol kollégájuk is, akik a helyi sajátosságokkal teljesen tisztában vannak.
Bizalom
A spanyol piaci terjeszkedésnél kíváncsi voltam, hogy a helyi szereplők mennyire tartják fontosnak, hogy legyen helyi kapcsolat is az adott céghez. Tehát szükséges-e helyi partner, helyi ügynök, disztribútor, vagy tárt karokkal várják a külföldi szereplőket. Nos rengeteg fórumot, beszámolót átnézve szükségünk lehet helyi szereplőre. Főleg azért is, mert az egyes régiókban a szokások, igények különbözőek. A tárgyalások gyakran kötetlen beszélgetésekkel indulnak, az időkezelés pedig lazább, mint a kelet-európai kultúrákban.A túlzottan direkt, célra törő stílus, ami a magyar üzleti kultúrában gyakori, félreértést és bizalmatlanságot szülhet. A beszámolók alapján a keleti exportőrök egyik legnagyobb hibája a kulturális különbségek figyelmen kívül hagyása és a türelem hiánya.
Madrid, Barcelona, Valencia három külön világ, árérzékenység, márkapreferencia, beszállítói lánc eltér.
Mivel nem egy enciklopédia van a fejünkben, így szeretném megosztani veled azt az információt is, hogy a spanyol városok lakosságszáma így áll most:
1. | Madrid | 6.321.398 |
2. | Barcelona | 4.971.701 |
3. | Valencia | 1.384.871 |
4. | Sevilla | 1.343.680 |
5. | Bilbao | 1.144.125 |
6. | Málaga | 907.354 |
7. | Las Palmas de Gran Canaria | 668.382 |
8. | Zaragoza | 667.774 |
9. | Murcia | 654.596 |
10. | Palma de Mallorca | 523.549 |
Jól mutatják a fenti adatok, hogy a top 3 városból választva is már óriási piac tárul elénk.
Miért Spanyolország?
Vásárlóerőben a 17. helyen áll Spanyolország az Európai rangsorban a 42 országból, szemben a 30. helyezett Magyarországgal.
A spanyol gazdaság az utóbbi időben jelentős erőt mutatott, messze felülmúlva az eurózóna átlagos növekedési ütemét. Az IMF jelentése szerint 2023-ban a spanyol GDP 2.5%-kal bővült, és a 2024-es adatok is figyelemre méltóak: a spanyol nemzeti statisztikai hivatal (INE) adatai szerint a GDP-növekedés elérte a 3.2%-ot, ami 0.5 százalékponttal haladta meg a 2023-as értéket, és jóval az európai átlag felett maradt.
A CaixaBank Research előrejelzései szerint a gazdaság 2025-ben is folytatja a dinamikus növekedést, ami a várakozásokat is felülmúlja a tavalyi év második felében tapasztalt lendület miatt. A spanyol gazdaság várható növekedése túlszárnyalja az euróövezet két legnagyobb gazdaságát is (Németország, Franciaországét).
A növekedés fő mozgatórugója a belföldi fogyasztás és a beruházások fellendülése, amelyeket a turizmus és az uniós NextGenerationEU alapok is támogatnak. A CaixaBank adatai alapján a magánfogyasztás 2024 utolsó negyedévében 1.0%-kal bővült negyedéves alapon, a beruházások pedig, különösen a gépészeti berendezések és az építőipar területén, szintén jelentősen emelkedtek. A spanyol gazdaság a növekedés ellenére továbbra is a hagyományos iparágakra támaszkodik, ami a magyar cégek számára lehetőséget teremt a magasabb hozzáadott értékű beszállító oldalon való megjelenésben és szolgáltatások terén is.
Az infláció (nem is merem leírni), 2,9% volt 2024-ben, 2025-ben 2,3 és 1,9%-ot várnak 2026-ra!
2025 elején Spanyolországban 39.7 millió aktív közösségi média felhasználó volt, ami a lakosság 82.9%-át jelenti és 46 millióan használják az internetet, ami a lakosság 96%-a.
Magyar cégként is tudsz exportálni? Áfa regisztráció vagy egyéb bürokratikus teendő?
Jó hír, ha fogyasztóknak adsz el: Nem lesz gátló tényező az a terjeszkedésedben, hogy magyar céggel szeretnéd működtetni a külföldi terjeszkedést. Az OSS rendszeren keresztül nem a hazai extrém magas áfával kell számláznod, hanem a helyi 21%-os áfával, tehát a versenyképességed ezen nem fog múlni.
Amennyiben B2B értékesítés, disztribúcióban gondolkodsz szintén nem adózási, adminisztrációs kihívás, mivel EU-s tagállamról van szó, így 0% áfával fogsz számlázni. És az sem hátrány, hogy magyar céged van.
A Skomai Logistico ebben tud segíteni neked
Spanyolország valójában egy „nagy falat”, amely nem engedi meg a gyors és felületes piacra lépést. A sikeres terjeszkedéshez elengedhetetlen a türelem, az alapos felkészülés és a hosszú távú gondolkodás.
A Skomai Logistico szolgáltatási palettája:
- piackutatásban
- brand piaci bevezetésében
- cég képviseletében,
- nemzetközi szakkiállításon való megjelenés szervezésében
- külön megállapodás keretében teljeskörű logisztikai megoldásokat is kínálnak.
Kezdjük az első lépéssel, a piackutatással.
A piackutatás nem a multinacionális cégek kiváltsága, hanem egy tudatos stratégia fontos része. Érzelmi, szimpátia, esetleg megérzés alapján döntést hozni több, mint felelőtlenség! Olyan kedvezményes lehetőséget kínál a Skomai Logistico, ami egyedülálló és megalapozott döntéseket tesz lehetővé leendő ügyfeleik számára! Az első 50 megrendelő, akik szeptember 30-i határidőig kifizetik a piackutatást, 50%-os kedvezménnyel, mindössze 270 eurós áron hozzájuthatnak a szolgáltatáshoz! Kattints ide és vedd fel a kapcsolatot a céggel!
Forrás: Nielsen, makronom.eu
https://datareportal.com/reports/digital-2025-spain