A McKinsey & Company minden évben összeállítja azoknak a könyveknek a listáját, amelyek a leginkább formálták az üzleti gondolkodást. A 2025-ös válogatás tizenegy olyan művet tartalmaz, amelyek a pénzügyi pszichológiától az elektromos autók forradalmán át egészen Taylor Swift stratégiai zsenialitásáig terjednek. Összegyűjtöttük neked a lényeget mindegyikből, hogy eldönthesd, melyik kerüljön a polcodra.
1. The Psychology of Money
Morgan Housel | Harriman House, 2020 | elérhető magyarul is: “A pénz pszichológiája”
Morgan Housel könyve egy egyszerű, de forradalmi gondolatra épül: a pénzügyi siker nem az intelligenciáról szól, hanem a viselkedésről. Housel 19 rövid esszében vizsgálja, hogyan alakítják személyes tapasztalataink, félelmeink és vágyaink a pénzügyi döntéseinket, gyakran teljesen irracionális módon.
A könyv egyik legfontosabb tanulsága a kamatos kamat alulértékelt hatásáról szól. Warren Buffett vagyonának 97 százaléka 65 éves kora után halmozódott fel, egyszerűen azért, mert 10 évesen kezdett befektetni és 75 évig kitartott mellette. Housel megkülönbözteti a gazdagság megszerzését, ami kockázatvállalást igényel, a gazdagság megtartásától, ami viszont alázatot és takarékosságot kíván. Szerinte a piaci volatilitást díjként kell kezelni, nem bírságként, mert ez a belépő a magasabb hozamokhoz.
A könyv legemlékezetesebb története Ronald Read benzinkutas-portásról szól, aki 8 millió dollárt halmozott fel takarékos életvitelével, miközben a Harvard-végzett Richard Fuscone 2008-ban csődbe ment a túlzott tőkeáttétel miatt. A Forbes 400-as lista évtizedenként 20 százalékos fluktuációt mutat, ami azt jelenti, hogy még a gazdagok között is ritka a tartós siker.
Ha vállalkozóként folyton a növekedésre, a következő befektetésre vagy a nagyobb kockázatvállalásra koncentrálsz, ez a könyv segít megérteni, miért fontosabb a hosszú távú gondolkodás a gyors sikerek hajszolásánál.
2. Range: Why Generalists Triumph in a Specialized World
David Epstein | Riverhead Books, 2019 | elérhető magyarul is: “Sokoldalúság: Miért tarolnak a generalisták specializált világunkban?”
David Epstein könyve a generalisták apológiája egy egyre specializálódó világban. A fő tézise szerint a komplex, kiszámíthatatlan környezetekben a sokféle tapasztalattal rendelkező generalisták felülmúlják a szűk szakértőket.
A könyv a Tiger Woods és Roger Federer modellel nyit. Míg Woods csecsemő kora óta kizárólag golfozott, Federer úszással, síeléssel, gördeszkázással és birkózással is próbálkozott, mielőtt a teniszre specializálódott volna. Mindketten legendák lettek, de Epstein kutatásai szerint a Federer-féle mintavételi időszak gyakoribb az elit teljesítők között.
Epstein megkülönbözteti a kind és wicked tanulási környezeteket. A sakk vagy golf világos szabályokkal és azonnali visszajelzéssel rendelkezik, itt a specializáció működik. Az üzleti élet, az orvoslás és az innováció viszont kiszámíthatatlan, itt a generalisták virágoznak.
#kutatás Egy 500 ezer LinkedIn-felhasználót vizsgáló kutatás szerint a vezetővé válás egyik legjobb előrejelzője az volt, hány különböző funkciót töltött be valaki a karrierje során. Az InnoCentive platformon pedig a legnehezebb problémákat gyakran nem tudósok, hanem ügyvédek, fogorvosok és szerelők oldották meg, kívülről befelé gondolkodással.
Ha érezted már úgy, hogy túl sok mindenhez értesz egy kicsit, de semmihez sem igazán, ez a könyv megnyugtat: pontosan ez lehet a legnagyobb erősséged az AI-korszakban, amikor a gépek átveszik a specializált feladatokat.
3. There’s Nothing Like This: The Strategic Genius of Taylor Swift
Kevin Evers | Harvard Business Review Press, 2025
Kevin Evers nem rajongói könyvet írt, hanem üzleti stratégiai elemzést készített arról, hogyan építette Taylor Swift korunk egyik legértékesebb személyes márkáját. A könyv Swift karrierjét ugyanúgy elemzi, mint ahogy egy startup alapítót vagy egy pionír márkát elemeznénk.
Swift 15 évesen olyan piaci rést talált, amit senki más nem töltött be: egy autentikus tinédzser hang, aki közvetlenül más tizenévesekhez beszél a country zenében. A könyv kilenc albumát kilenc fejezetben tárgyalja, mindegyik egy-egy stratégiai kurzus a piaci szegmentációról, a krízismenedzsmentről és a narratíva-kontrollról.
#kutatás Az Eras Tour 2,2 milliárd dolláros bevételt generált, minden idők legmagasabb bevételű turnéjaként. A Bloomberg Economics szerint a turné 4,3 milliárd dollár GDP-hozzájárulást jelentett az amerikai gazdaságnak, a koncertenkénti átlagos fogyasztói költés pedig 1300 és 1572 dollár között mozgott.
Swift egyik kulcsstratégiája a házi feladat: 13 évesen 15-20 majdnem kész dallal érkezett a dalszerzői megbeszélésekre. A könyv arra tanít, hogy a felkészültség és a türelmes brandépítés fontosabb a gyors sikerek hajszolásánál.
4. The Unaccountability Machine
Dan Davies | Profile Books, 2024
Dan Davies könyve megmagyarázza, miért hoznak a nagy rendszerek rossz döntéseket, és miért nem lehet senkit felelősségre vonni ezért. A központi koncepció az accountability sink, vagyis olyan rendszerek, ahol a döntéshozatalt algoritmusokra vagy távoli bizottságokra delegálják, így lehetetlenné válik azonosítani, ki a felelős, amikor valami rosszul sül el.
Davies Stafford Beer 1950-es évekbeli kibernetikai elméleteit eleveníti fel, különösen a POSIWID elvet: a szervezeteket az eredményeik alapján kell megítélni, nem a kinyilvánított szándékaik szerint. Ha egy cég azt állítja, hogy fontos számára az ügyfélelégedettség, de minden döntése a költségcsökkentésről szól, akkor a valódi célja a költségcsökkentés.
Davies a 2020-as brit A-level algoritmus-botrányt hozza példának, ahol egy rendszer döntött a diákok jegyeiről, amiért senki sem vállalt felelősséget. A légitársaságok túlfoglalási rendszerei is tipikus accountability sink-ek: senki nem felelős, ha leszállítanak egy utast.
Az AI-korszakban ez a könyv különösen fontos: minél több döntést automatizálunk, annál több felelősségi útvesztőt hozunk létre. Ha cégvezetőként szeretnéd megérteni, miért nem működnek úgy a szervezetek, ahogy kellene, ez a könyv megadja a választ.
5. Inevitable: Inside the Messy, Unstoppable Transition to Electric Vehicles
Mike Colias | Harvard Business Review Press, 2025
Mike Colias 20 éves autóipari újságírói tapasztalatát sűríti ebbe a könyvbe. Az alapgondolat egyszerű: az elektromos járművekre való átállás nem kérdés, csak a hogyan az izgalmas. A 2 billió dolláros globális autóipar 120 éves történetének legnagyobb átalakulását éljük.
A könyv központi felismerése, hogy nem a technológia, hanem a kultúra a valódi akadály. A hagyományos autógyártók, a Ford és a GM, nem mérnöki tudás híján küzdenek, hanem azért, mert szervezeti kultúrájuk és üzleti modelljeik alkalmatlanok a diszrupcióra. Közben Kína megoldotta az adoptációs puzzle-t: 20-25-ször több gyorstöltő van Kínában, mint az USA-ban, és az új autóvásárlók közel 50 százaléka már elektromos autót választ.
Colias szerint 2030-ra az USA elektromos autó piaci részesedése körülbelül 20 százalékra, 2035-re 33-40 százalékra, 2040 körül pedig 50 százalékra emelkedhet. A Ford 2022-es belső boncolása során a vezetők összehasonlították a Mustang Mach-E-t és a Tesla Model 3-at, és rájöttek, hogy a Tesla évekkel előttük jár.
6. Leading Through Disruption
Andrew N. Liveris | HarperCollins Leadership, 2023
Andrew Liveris, a Dow Chemical 14 évig tartó vezérigazgatója, új vezetési paradigmát javasol a 21. századra. Szerinte a hagyományos corporate leadership modellek elavultak, a modern vezetőnek rezilienciát, agilitást, fenntarthatóságot és stakeholder-menedzsmentet kell előtérbe helyeznie a rövid távú profitmaximalizálással szemben.
Liveris bevezeti az 5D koncepciót a változáshoz való hozzáállásról: Tagadás, Dacosság, Beszélgetés, Vita, végül Cselekvés. A legtöbb vezető és szervezet ezeken a fázisokon megy keresztül, mielőtt valódi változást hajt végre. Az inkluzív kapitalizmus lényege szerinte nem profit VAGY cél, hanem profit ÉS cél.
#tipp A könyv egyik legfontosabb tanácsa: a vezetőknek aktívan kell alakítaniuk a szabályozási környezetet, nem csak reagálni rá. Liveris három amerikai elnök tanácsadója volt, és tapasztalatai alapján az okos szabályozás és a kormány-üzlet együttműködés a kulcs a fenntartható növekedéshez.
7. Red Helicopter: A Parable for Our Times
James Rhee | HarperOne, 2024
James Rhee könyve egyetlen kérdésre ad választ: lehet egyszerre sikeres ÉS kedves az üzletben? A válasza egyértelmű igen, és bebizonyítja az Ashley Stewart turnaround-sztorival.
Rhee a Kedvesség + Matek operációs rendszert vezeti be, amely három pillérre épül: a goodwill azonosítása és kihasználása, vagyis az immateriális eszközök mérhetők és értékesek, az agency és kölcsönösség elfogadása, tehát a felelősség inspirációból fakad, nem félelemből, és a transzformatív változás vezetése apró, skálázható tetteken keresztül.
Az Ashley Stewart nevű cég 2013-ban, Rhee érkezésekor, 22 egymást követő veszteséges évet és két csődöt tudott maga mögött, 6 hét volt a felszámolásig. 2016-ra 20 millió dollár profitot termelt, minden adósságot törölt, 25 százalékos organikus értékesítés-növekedést és 80 százalékos e-commerce növekedést ért el…
Ha valaha is úgy érezted, hogy a kedvesség és az empátia gyengeség az üzletben, ez a könyv megmutatja, hogy éppen ellenkezőleg: a compassionate leadership a leghatékonyabb turnaround-eszköz lehet.
8. The New Lunar Society
David A. Mindell | MIT Press, 2025
David Mindell a 18. századi Lunar Society-t hozza fel modellként a következő ipari forradalomhoz. A thinking-doers, vagyis gondolkodó cselekvők csoportja, akik egyesítették a tudományt és a gyakorlatot: James Watt, Benjamin Franklin, Josiah Wedgwood és Matthew Boulton ma is inspirálóak lehetnek.
A könyv fő állítása, hogy a folyamat-innováció éppoly fontos, mint a termék-innováció. Túlhangsúlyoztuk, MIT készítünk, de elfelejtettük, HOGYAN. Ez törékeny ellátási láncokhoz és az ipari tudás kiüresedéséhez vezetett. Mindell szerint a tervezésnek és a gyártásnak egymás mellett kell maradnia, a globális kiszervezés lassítja a tanulást és az innovációt.
#kutatás James Watt 1765-ben találta ki a kondenzátort, de egy évtized partnerségre volt szüksége Boultonnal, mire kereskedelmileg sikeres lett 1775 után. A könyv üzenete: a zseniális ötlet önmagában nem elég, a megvalósításhoz szükség van a megfelelő partnerre és a gyártási tudásra.
9. Our Dollar, Your Problem
Kenneth Rogoff | Yale University Press, 2025
Kenneth Rogoff, a Harvard közgazdásza és az IMF korábbi vezető közgazdásza, a dollár dominanciájának hanyatlását dokumentálja. A fő állítás, hogy a dollár késői középkorát éli: nem halt meg, de többé nem egyeduralkodó.
A könyv számszerűsíti a dollár túlzott kiváltságát: a globális dollárkereslet legalább 0,5 százalékkal csökkenti az amerikai kamatlábakat, ami évente körülbelül 185 milliárd dollár megtakarítást jelent az államadósság kamatain. A dollár tartalékvaluta részesedése 80%-ról, ami 2000-ben volt jellemző, 58-59%-ra csökkent 2025-re.
Rogoff szerint a legnagyobb veszélyek belülről jönnek: a növekvő államadósság, amely már a GDP 120%-a felett van, a Fed függetlenségére nehezedő politikai nyomás és a fiskális deficitek nagyobb fenyegetést jelentenek, mint a külső kihívók. A 2022-es Oroszország elleni szankciók riasztották Kínát és felgyorsították a de-dollarizációs törekvéseket.
10. The Book on Rental Property Investing
Brandon Turner | BiggerPockets Publishing, 2015
Brandon Turner könyve a bérlakás-befektetés bibliája. Az okos vásárlás és megtartás stratégiával épített vagyonról szól. A fő üzenet: a bérlakás-befektetés bizonyított út a pénzügyi szabadsághoz, de fegyelmet, reális elvárásokat és kemény munkát igényel, nem gyors meggazdagodást.
Turner a négy vagyongenerátort azonosítja: felértékelődés, amely lehet természetes és kikényszerített, cash flow, vagyis havi bevétel a kiadások után, adóelőnyök, és hiteltörlesztés, amikor a bérlők fizetik a jelzálogot. A könyv bevezeti a BRRRR módszert is: Buy, Rehabilitate, Rent, Refinance, Repeat, vagyis vétel, felújítás, kiadás, refinanszírozás, ismétlés.
#tipp Turner két praktikus szabályt ad: az 50%-os szabály szerint a kiadások jellemzően a bruttó bevétel 50 százalékát teszik ki, a jelzálogtőke és kamat nélkül számolva. A 2%-os szabály szerint pedig a havi bérleti díjnak a vételár körülbelül 2 százalékát kellene elérnie a jó cash flow-hoz.
11. A CEO for All Seasons
Dewar, Strovink, Keller & Malhotra | Scribner, 2025
A négy McKinsey senior partner 7800 vezérigazgató adatait és 200 top CEO mélyinterjúját elemezve alkotta meg a Négy Évszak keretrendszert. A fő állítás, hogy a CEO szerep nem statikus állapot, hanem fázisoktól függő dinamikus jelenség, amely évszakonként eltérő viselkedést igényel.
A négy évszak a következő: Tavasz, vagyis a felkészülés a CEO szerepre 2-3 évvel előtte, Nyár, ami az átmenet és az első 6-12 hónap, Ősz, a lendület megtartása és az önelégültség elkerülése, végül Tél, az utódlástervezés, örökség és kilépés időszaka. Mindegyik fázis más készségeket és prioritásokat kíván.
#kutatás A Fortune 500 CEO-k 30%-a nem marad 3 évig a pozícióban, az új CEO-k 40%-a 18 hónapon belül kudarcosnak minősül, és a CEO-k 68%-a felkészületlennek érezte magát a szerep átvételekor. A sikertelen CEO-átmenetek évente 1 billió dollár értéket semmisítenek meg az S&P 500-ban.
Jó olvasást!
Forrás:
McKinsey
Fotó:
Gemini









