Aki tudja csinálja, aki nem, az oktatja? Ez tényleg igaz?

Dátum

Megosztás

Felhívás: 4 millió forint értékű marketing-kommunikációs támogatást nyerhetsz a KOLLAB pályázaton. Részletek ide kattintva! (Tipp: Töltsd le a kollab kézikönyvet)

Már itt az elején mondom neked, hogy meg fogom cáfolni a cikkben. Mázlink van, mert bizony ezt a területet is kutatták már. Nem véletlenül, mert sokan gondolják így ezt, pedig a tanártól is függ, főképpen tőle. Na nézzük!

Már régóta tanítja, de nem csinálja

Bár írtam, hogy meg fogom cáfolni, de természetesen az nem egy jó dolog, ha valaki nem gyakorolja azt, amit éppen tanít, hiszen pont ettől nem lesz elég gyakorlatias, vagy éppen nem tud olyan gyorsan reagálni az innovációra. Van viszont egy érdekessége ennek, sőt nem is egy, több:

  • Minél régebb óta tanít, vagy kutat valaki egy témát, annál nehezebben fogja megtanítani azt másnak. Sian Beilock, a Barnard College vezetője, pszichológus mondja azt, hogy minél többet tud valaki az adott témában, annál nehezebben magyarázza el, tanítja azt meg egy laikusnak. Hiszen túl régen voltak olyan helyzetben, hogy nem tudtak az adott dologról.
  • Aranybánya lenne oktatókat alkalmazni miután tanítottak. Itt jön a kedvenc részem! Tudtad, hogy a legtöbbet az tanulja egy adott témakörben, aki éppen tanítja az adott dolgot? Így van!
    Ennek egyszerű oka van: minél többször tanít valaki valamiről, annál többször keres az agya új összefüggéseket, és talál új összekapcsolódási pontokat. Emiatt az adott témakörben a tudása mélyül, jobban rögzül. Bármennyire is hiszed, a tanárok is kutatnak, keresnek még a saját anyagaikban is, fel kell készülni egy órára. Minél többet tanítanak annál könnyebb, sőt annál jobb dolgokat vesznek észre. Nem véletlen kezdenek el kutatni sem, hiszen pont a tanítás vezeti rá őket. Persze itt is vannak olyanok, akik csak tanítanak, nem tesznek bele semmit, rájuk igaz a mondás.
    A mások tanítása közben való tanulás valós dolog! Olyannyira, hogy egyre többször bevett szokás, hogy olyan tanárokat kérnek fel cégek vezetésére, akik korábban több éven át tanítottak adott témakörben, mert sokkal jobban látják az összefüggéseket. Még akkor is, ha nem csinálták azt, amiről éppen tanítottak.
    Egy kutatásból kiderült, hogy az a 200 cég, ahol exprofesszorokat vettek fel vezetőnek, sokkal jobban teljesítettek, mint a többi cég. Milyen érdekes igaz?
  • A felismerés, miközben tananyagot veszel fel. Már 2 éve működik a MinnerAkadémia és először magamon vettem észre, hogy miközben egy kurzust felvettem videóra (kutatás, tananyag készítés, felvétel) aközben mintha még jobban összeállt volna a tudás bennem, sőt új dolgokra jöttem rá, új felismerések történtek. Kifejezetten a memóriám lett jobb és gyorsabban felismertem adott helyzeteket adott területen. Erről több ilyen tanár-tanítja kutatásban is olvastam már. És lám a többi Akadémiához csatlakozó tanár is erről számol be. Tudod mennyi jegyzetelést látok a videóvágások közben? És nemcsak a diákoknak jegyzetelünk, hanem magunknak is, mert eszünkbe jutott valami. A tudástranszfer legmagasabb szintjét tudjuk így elérni. A MinnerAkadémia szakértői arról számolnak be, hogy mióta nálam oktatnak jobban is megy a munkájuk, vagy éppen a vállalkozásuk. És ezt mind átadjuk neked. Én megoldom, hogy ránk is koncentráljanak!
  • Ez nem jelenti azt, hogy egy guru – (huhh mennyi van mostanában) mindenképpen jó szakértelemmel rendelkezik csak mert tanít. Mindenképpen kell a szakértői tudás, amivel kevesen rendelkeznek és kell egy múlt, amikor alkalmazták is azt a tudást, amit átadnak.
  • Mondjuk kiolvasni egy érdekes dolgot is abból. Érdemes valakinek elmagyarázni, vagy akár magunknak is a tanultakat, mintha magunknak tanítanánk? Hm… A végén még a Minner olvasók magukban beszélnek! Nem baj, tartsanak hülyének, őrültnek minket, de legyünk sikeresebbek!

Aki csinálja, az oktatja, mert tudja – Ez kell neked!

Teljesen újragondoltam ezt az egészet! A Minner olyat alkalmaz, amit még idehaza nem igen tettek meg! Azt mondtam, hogy a MinnerAkadémián csak olyan szakértő taníthat, aki valójában aktívan csinálja is azt, amiről tanít. Miért? Nem csak az az érv, hogy így naprakész anyagot kapsz, hanem mert azonnal használható, gyakorlatias tudást adunk. Ezzel elérjük, hogy a gyakorlatra helyezzük a hangsúlyt, az azonnal használható tudásra és az elméletet közben beiktatjuk, szinte észre se veszed az utóbbit. Emiatt egyszerűen úgy érzed minden percében olyan információt kapnál, ami hasznos és használni tudod. Folyamatosan frissítjük az oktatásokat, így bármi változás van, azt a szakértő a saját maga bőrén érzi. Ezért a jelenlegi 7 szakértő mind – mind aktívan csinálja az is, amiről oktat, abból él nap mint nap és nem a tanításból. Utóbbi is persze bevétel, de egy olyan extra, amit a szakértelmükért, a tanításért kapnak.

Nap mint nap keresnek meg guruk különböző témában, hogy fel szeretnének kerülni az oldalra, csatlakozni hozzánk. Már egy tucat nemet mondtam így. Mert nekem nem guruk kellenek, hanem olyanok, akik aktívan csinálják és mindezt a legmagasabb szinten.
Gyere és tanulj a MinnerAkadémián! Tanulj azoktól, akik csinálják és nem csak beszélnek róla!

Forrás: digest.bps.org.uk
New York Times
journals.aom.org
Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!