Ha a munkatársaidat nem győzöd meg, a vevőket sem fogod

Dátum

Megosztás

M7 konferencia, olvasod a cikkeket, nézed a videókat és egyszer csak kitalálsz egy új ötletet vagy terméket: szuper! De olyan terméket vagy szolgáltatást találtál ki, ami szerinted persze forradalmasítja a piacot. Minden energiádat beleteszed, kidolgozod az üzleti tervet, majd piacra dobod, és… semmi. A vevők nem lelkesednek érte, nem pörög az eladás, és az egész kudarcba fullad. Miért? Mert nem vontad be a csapatodat… és ha a saját munkatársaidat nem sikerült meggyőznöd, akkor hogyan várod el, hogy a vevőid lelkesek legyenek?

Ez egy nem egyedülálló tematika az üzleti világban, az intrapreunership kifejezés egyre több helyen kerül elő és számos kutatás kimutatta már, hogy óriás szelete a sikeres cégeknek és azok termékeinek, szolgáltatásainak. Ezekre hoztunk nektek példákat és adatokat.

Intrapreneurship

Az innováció gyakran belülről indul – a munkatársak ötleteiből, problémalátásából. Sokszor egy alkalmazott látja meg a lehetőséget, és inkább vállalkozást indít, mintsem hogy a cégen belül valósítsa meg azt. Vállalatvezetőként érdemes teret adni ezeknek az ötleteknek, hogy ne legyenek a konkurencia részei, hanem a céged profitáljon belőlük.

Az intrapreneurship (vállalkozói szellem a cégen belül) ezt a folyamatot támogatja. Ilyenkor a munkatársak önálló projekteket vezetnek, mintha saját vállalkozásuk lenne, de a cég infrastruktúráját használják. Például a Google, Facebook és Amazon sikeres projekteket indítottak ilyen módon, mint a Gmail vagy a Prime Now. A cégek így nem csak az innovációt tartják házon belül, de a munkavállalói elkötelezettséget is növelik.

Egy ilyen kultúra kialakítása több, mint egyszerűen vállalkozói gondolkodásra bátorítani az alkalmazottakat. Fontos, hogy egy olyan környezet jöjjön létre, ahol az intrapreneurship nem csak hogy elfogadott, de aktívan ösztönzött és jutalmazott. 

Hogyan teremthetsz te is intrapreneurship-kultúrát a cégeden belül?

  • Kockázatvállalás ösztönzése: A dolgozók érezzék biztonságban magukat új ötletek felvetésekor anélkül, hogy félniük kellene a kritikától vagy megtorlástól. Bátorítsd őket arra, hogy ne féljenek a kudarcoktól.
  • Erőforrások és támogatás biztosítása: Az intrapreneuröknek erőforrásokra és támogatásra van szükségük ötleteik megvalósításához. Ez lehet pénzügyi támogatás, idő, vagy hozzáférés a szükséges eszközökhöz.
  • Együttműködés támogatása: Az intrapreneurship nem egyéni munka. Fontos az együttműködés előmozdítása és a csapatmunka ösztönzése.
  • Elismerés és jutalmazás: Az innovatív ötleteket és sikeres megvalósításokat érdemes elismerni és jutalmazni, hogy ez további motivációt adjon.

A vállalatok, amelyek bevonják a munkatársaikat a folyamatokba, 21%-kal profitábilisabbak – érdemes tehát teret adni az alkalmazottak ötleteinek, akár külön projektek formájában. A munkatársak közvetlenül látják a fejlesztési lehetőségeket, és új megoldásokat hozhatnak a cégbe. Erről írtunk bővebben egy korábbi cikkünkben.

Az ötlet validálása belső körben

Na, de vissza a te ötletedhez! Mielőtt bármilyen ötlettel a piacra lépnél, tesztelned kell a csapatodon. Ők azok, akik nap mint nap látják a céged működését, és ha nekik nem tetszik az ötleted, akkor valószínűleg a piacon sem fog működni. Ez nem csak egy technikai teszt: érzelmileg is el kell nyerned a támogatásukat.

Milán módszere erre tökéletes példa: pitcheli felénk az ötleteket, hogy letisztázza magában is és tőlünk kapja a visszajelzést, mielőtt a piacon tesztelnénk le. Legyél olyan, mint Milán: ő mindig bevonja a csapatát, mert tudja, hogy ha a munkatársak lelkesek, az kihat a piacra is.

Hogyan szerezz támogatást az ötletedhez?

A Gallup felmérése szerint azok a cégek, amelyek valóban meghallgatják az alkalmazottakat, 21%-kal profitábilisabbak, mint azok, amelyek nem vonják be őket. Ha a csapatod érzi, hogy fontos szerepük van az ötleteid formálásában, sokkal jobban fognak teljesíteni. Ráadásul a támogatásuk nemcsak a termék sikerességében, hanem a cég egészének növekedésében is megmutatkozik.

De hogyan éred el, hogy a munkatársaid ne csak passzívan támogassák az ötleteidet, hanem lelkesedjenek is? Be kell vonnod őket már az ötletelés korai szakaszában. Ha már az elején részesei a folyamatnak, jobban azonosulnak majd vele. Ez nemcsak motiválja őket, de az ötlet is finomodik, mert több nézőpontból megvilágítva könnyebb látni a gyenge pontokat. Szerintetek az M7 kapcsán nekünk a Minnernél mennyi meetingünk volt? És a Milán a tervezés minden szakaszába bevont minket, még az árajánlatokba is – annak ellenére, hogy már lehet előre tudta, hogy mire fog áment mondani és mire nem.

A hitelesség: ha te nem hiszel az ötletedben, más sem fog

Ismeritek a sztorit, hogy John F. Kennedy elnök meglátogatta a NASA központját a holdraszállás előkészületei során, és megkérdezte az egyik takarítót, hogy mit csinál? A válasz meglepő volt: „Hát segítek embert juttatni a Holdra.” Ez a takarító nem csak a munkáját végezte, hanem hitte, hogy az ő feladata is része a nagyobb célnak. Ha te nem tudsz így hinni az ötletedben, és nem tudod átadni ezt az érzést a csapatodnak, akkor a vevők sem fognak lelkesedni érte.

Egy érdekes adat, hogy a sikeres vállalkozók 70%-a korábbi munkahelyén szerezte az ötletét. Ez is mutatja, hogy a munkahelyi környezet mekkora hatással van az innovációra. Azonban felmerül a kérdés: miért nem azon a munkahelyen valósították meg az ötletüket? Miért léptek ki, és indítottak saját vállalkozást?

Ez két dolgot jelenthet: egyrészt, hogy az ötlet annyira egyedi volt, hogy csak önálló vállalkozásként lehetett megvalósítani. Másrészt viszont azt is, hogy ha a korábbi munkahely nyitottabb lett volna az innovációra és támogatta volna a munkatársakat ötleteik megvalósításában, akkor talán az a cég is profitálhatott volna ebből.

A cég vezetőségének nyitottsága kulcsfontosságú

Sok vállalkozó azért hagyja ott a munkahelyét, mert nem érzi, hogy támogatnák az ötleteit, vagy nem lát lehetőséget arra, hogy kockázatot vállalva kipróbálja azokat. Ez nemcsak a dolgozókra, hanem a cégekre is visszaüt. Ha a vezetőség zárkózott, és nem ad teret a kreativitásnak, akkor az alkalmazottaknak nem marad más választásuk, mint hogy máshol valósítsák meg az ötleteiket.

Egy vállalkozásnak érdemes elgondolkodnia azon, hogyan alakíthat ki olyan környezetet, ahol a munkavállalók szabadon innoválhatnak, és az ötleteiket támogatással fogadják. Mert ha nem így tesz, lehet, hogy a következő nagy dobás már nem az ő zászlajuk alatt fog megvalósulni, hanem egy volt munkatárs saját cégénél.

Hogyan kezdj neki?

  • Kérj visszajelzést: Ne félj megkérdezni a csapatod véleményét már az ötletelési szakaszban.
  • Vond be őket: Ha a munkatársaid részesei az ötlet fejlesztésének, jobban fogják támogatni azt a megvalósítás során.
  • Legyél hiteles: Ha te nem vagy 100%-osan biztos az ötletedben, hogyan várhatnád el, hogy a csapatod vagy a vevőid azok legyenek?

Összegzésként elmondható, hogy a cégen belüli innováció kulcsa az alkalmazottak bevonása és ötleteik támogatása. Azok a munkatársak, akik ismerik és értik a vállalat céljait, nemcsak motiváltabbak, de bizonyítottan jobban is teljesítenek. Ha lehetőséget kapnak arra, hogy saját – vagy sajátnak vélt –  ötleteiket valósítsák meg a cégben, az nemcsak az elkötelezettségüket növeli, de a vállalat sikeréhez is hozzájárul. Az innováció és a céges célok közötti összhang tehát nemcsak előnyt jelent, hanem elengedhetetlen a hosszú távú növekedéshez.

Fotó: Envato License

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.