Meta Ray-Ban Display: virtuális valóság 2, AI-val felturbózva

Dátum

Megosztás

Mark Zuckerberg újabb próbálkozása, hogy elvegye a kontrollt az Apple és Google kezéből. A Meta Connect 2025-ön bemutatott Ray-Ban Display egy 799 dolláros okosszemüveg, ami azt ígéri, hogy végre használható AR-eszközt kapsz, nem pedig egy újabb drága technikai kísérletet. Annyira azért még új a technológia, hogy a bemutatón egy-két baki is előjött működés közben. Ez mutatja, hogy azért ennek még az elején járunk, de egy használható eszközt hozott létre Zuckerberg csapata.

Egyébként a Meta szemüveg-kísérleteivel már korábbról is találkozhattál a Minneren. Még 2015-ben írtunk a virtuális és kiterjesztett valóság különbségeiről, amikor a Facebook éppen megvette az Oculus Rift-et, és mindenki azt hitte, hogy most majd mindenki VR headsetben fog élni. Akkor már sejtettük, hogy az AR, vagyis a kiterjesztett valóság, sokkal praktikusabb lehet a hétköznapi használatra, mint a VR. Ahogy akkor írtuk: „az AR szemüveg például otthon sokkal könnyebben használható lesz, és főleg grafikusoknak, újságíróknak, mérnököknek, sőt otthoni felhasználásra is sokkal alkalmasabb lehet.”

Tíz évvel később kiderül, hogy nem tévedtünk: a Meta is arra lyukadt ki végül, hogy a gyakorlati, mindennapi használatra tervezze meg az új Ray-Ban Display-t, nem pedig egy másik világba menekülésre.

Valódi termékbemutató vagy tech-kísérlet

Mielőtt azonban elragadnának a jövőképek, érdemes megnézni a számokat: a Reality Labs már 70 milliárd dollárt bukott 2020 óta. Ez a Ray-Ban Display tehát nem egy startup kísérlet, hanem egy óriásvállalat utolsó nagy fogása arra, hogy relevancia maradjon a post-smartphone korszakban. A kérdés nem az, hogy mennyire menő a technológia, hanem az: működik-e valójában, és akar-e valaki szemüveget viselni azért, hogy ellenőrizhesse az Instagram értesítéseit?

A Ray-Ban Display technológia akkor jelenik meg, amikor szükséged van rá, és eltűnik, amikor nem. A szemüveg keretébe integrált kijelző az objektívek szélén helyezkedik el, így nem takarja el a látómeződet. Ez lehetővé teszi, hogy egy gyors pillantással ellenőrizd az üzeneteidet, megnézd a navigációs utasításokat, vagy akár élő fordításokat olvass. Mindezt anélkül, hogy ki kellene venned a telefont.

A szemüvegbe beépített kamerák, hangszórók, mikrofonok és AI asszisztens kombinációja új dimenziókat nyit meg. Az Instagram, WhatsApp és Facebook értesítéseid közvetlenül a lencsén jelennek meg, de a legérdekesebb funkció talán a lépésenkénti útmutatások megjelenítése. Ez különösen hasznos lehet komplex feladatok során, legyen szó szerelési munkáról vagy új recept kipróbálásáról.

A Meta zárt világa. Persze van egy apró részlet, amit Meta nem hangsúlyoz túl erőteljesen: a Ray-Ban Display-en kizárólag Meta alkalmazások futnak. Nincs app store, nincs marketplace, nincs választás. Ha üzenetet szeretnél küldeni, akkor WhatsApp/Messenger. Ha térképet néznél, akkor Meta Maps. Ha fotót osztanál meg, akkor Instagram vagy Facebook. A Meta pontosan azt akarja, hogy teljesen az ő ökoszisztémájukba ragadj. Míg az okostelefonodon legalább választhatsz, hogy Google Maps-et vagy Waze-t használsz, itt csak azt kapod, amit a Meta ad.

Neural Band: a gesztusok beszélnek

A Meta Neural Band bevezetése talán még nagyobb áttörést jelent, mint maga a kijelző. Ez a könnyű csuklópánt elektromiográfiás (EMG) szenzorok segítségével érzékeli az izmaid jelzéseit. Gyakorlatilag egy ujjmozdulat vagy csípő gesztus elegendő ahhoz, hogy gördítsd a menüket, beállítsd a hangerőt, vagy fogadj egy hívást. Zuckerberg színpadon bemutatta, hogyan lehet „írni” a levegőbe mozgatott kézzel (körülbelül 30 szó/perc sebességgel)…

A Neural Band legnagyobb előnye, hogy csendes és diszkrét vezérlést tesz lehetővé, nem kell hangosan parancsolgatnod az AI-nak nyilvános helyeken. Hey Siri, ezt nézd!

Nincs tech bemutató baki nélkül

A technológiai bemutatók világában ritka a tökéletes előadás, és a Meta Connect sem volt kivétel. A WhatsApp videohívás többször sem tudott kapcsolódni, a főzős demonstráció során pedig a (Messengeredben is elérhető) Meta AI asszisztens egyszerűen megakadt egy alapvető recept lépéseinél. Zuckerbergék a Wi-Fi problémákra fogták a hibákat, de ezek a zavarok jól illusztrálják, hogy a valós idejű AI még mindig kihívásokkal teli terület, vagy egyszerűen csak egy félkész terméket demóztak. (Persze, lehet tényleg csak a WiFi volt (nem.))

Ennek ellenére a Neural Band bemutatása lenyűgözte a közönséget és valóban talán az egyik legintuitívabb fejlesztési pontja az egésznek. Ez jelentős előrelépés a korábbi Meta szemüvegekhez képest, amelyek kizárólag hangvezérléssel működtek és gyakran kényelmetlenné tették a nyilvános használatot.

A Meta célja egyértelmű: csökkenteni az Apple és Google alkalmazás-terjesztés feletti uralmát, egy olyan világban ahol a hétköznapi feladatok támogatása már a szemüvegeken keresztül történik, és ahol a Meta így saját hardver csatornával rendelkezik. Ahogy Zuckerberg megfogalmazta: „A szemüvegek ígérete az, hogy megőrizzék azt a jelenléttudatot, ami más emberekkel létrejön”, hogy segítsenek ráhangolódni a körülötted lévő világra, nem pedig elterelni a figyelmet. Na mondjuk, ezt nem annyira látom magam előtt, de szép szavak.

A szemüveg szeptember 30-tól elérhető az Egyesült Államokban 800 dolláros induláron, Európában pedig 2026 elején tervezik a piacra dobást. A tavaly bemutatott Orion prototípussal ellentétben – amely teljes AR átfedéssel működött – a Ray-Ban Display a praktikusságra helyezi a hangsúlyt. Használható már ma, még ha vannak is korlátai. Látszik, hogy Zuckerberg körbe lövi ezt a területet. A Meta Quest szemüvegek VR élményben mélyültek el, a RayBan kollaborációból ez nőtt ki, pedig az elején csak szemüveg volt. Látod valahol el kell kezdeni, hogy szépen épüljön rá egy használható megoldás a piacon… 

Olvasnál még a témában?

Forrás:
Meta Connect 2025, Reality Labs, TechCrunch

Fotó:
Envato License

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.