Oké, szóval van a virtuális valóság szemüveg, és van a kiterjesztett valóság szemüveg…

Biztosan láttál olyan sci-fi filmet, amiben a rendőrség úszó, átlátszó kijelzőket használ, térbe vetített képeket… Nos a mérnökök fantáziáját is megmozgatták ezek a filmek, és úgy látszik nem kell sokat várnunk rá, sőt már itt is van. Többször fogsz olvasni a címben feltüntetett eszközökről, így jól fog jönni, ha meg is érted mi a különbség közöttük. A virtuális valóság szemüvegről írtam már a Minneren, a Facebookhoz kötethő Oculus Rift-et említettem, illetve a hozzá kapcsolódó piaci lehetőségeket. Kitértem még a pornóiparra is, mivel erre a piacra lesz a legnagyobb hatással a virtuális valóság szemüveg és hozzá kapcsolódó eszközök. Na, de nézzük meg mi a kiterjesztett valóság, angolul augmented reality (AR).

Míg a VR szemüvegnél belülre vetíti ki a megjelnítendő képet a hardver, és úgy érzed, mintha abban valóságban lennél (pl. játéknál az adott játékban, tehát a valós teret nem látod), addig az AR-nél a felhasználó elé a térbe vetíti az adott képet.

Anno nem AR szemüveggel csináltam egy kiterjesztett valóság képet, hanem csak a mobilommal, de így jobban el tudod elképzelni miről is van szó. Az alábbi képet az Allee bevásárlóközpontban készítettem, és a piros Audit én varázsoltam a plázába. Közben az applikációval (Augment) kifényképeztem, hogy megtudjam mutatni az olvasóimnak. Ebben az esetben a mobilom kijelzőjén láttam, hogy a térben hol lenne az autó. Az AR szemüvegnél ugyanezt látnád, csak a szemüveg lencséjére vetíti ki, és úgy látod a térben elhelyezve. A kép alatt látsz erről videót is, a castAR szemüveg promó videóját, illetve alatt a Microsoft HoloLens videóját.

augmented

A videót megnézve arra jutottam, hogy az AR szemüveg például otthon sokkal könnyeben használható lesz, és főleg grafikusoknak, újságíróknak, mérnököknek, sőt otthoni felhasználásra is sokkal alkalmasabb lehet. Van persze hátránya is, ez főleg az, hogy megfelelő helyet kell hagyni neki a térben, hogy a kívánt élmény megmaradjon. A castAR 2013-ban közösségi finanszírozó kampányukban 1 millió dollárt gyűjtöttek össze.


Fotó: Microsoft/HoloLens