Mi a közös a pólóban és a kirakatban? És a felnőtt pelenkában? A hírlevél!

Dátum

Megosztás

„Ha nem küldesz hírlevelet, a végén bezársz. Ígérem.”

Bende Tibor a Minner vendégszerzője ötödik éve a hírlevél marketingre összpontosít. Akár a legképtelenebb B2B és B2C projekteken van túl vagy éppen benne. Egyszerű lépésekkel, a dobozon kívül gondolkodva, tesztelve igyekszik a legjobb eredményért. Menj hozzá és elmondja hogyan tud segíteni. Várólista van – ezt láthatod weboldalán is, a hirleveles.hu-n.

Ha lekapcsolsz, kikapcsolsz

Kicsit nagyobb kanyart veszünk az elején, hogy a versenytársad elunja, és mást olvasson inkább. Szóval neked érdemes itt maradnod, ne kapcsolj el.

Nézzük meg háromféle médiatípus mentén, honnan jöhet a pénz. A fizetett média, amiből (most még) a leginkább élsz: költesz a Google és a Meta rendszerében, az aggregátor oldalakon, a piactereken. Ameddig költesz, addig van vásárlód. Ha nem költesz, nincs.

Aztán ott az elért, vagy megszerzett média, ami a te aktivitásodon kívül keletkezik rólad: nézd csak meg az Apple vagy a Tesla hány helyen bukkan fel puszta menőzési vagy pozicionálási faktorból: fórumokon kaszabolják véresre egymást az emberek mellettük vagy ellenük. Mindenki róluk beszél. Itthon ilyen a Simon’s Burger, Balázskicks, vagy Norbi, hogy pár példát mondjak. De nem te.

A harmadik a saját média. A saját kiadványod. A saját csomagolásod. A saját dolgozóid ruhája. A saját üzleted falai, a kirakatod, a kocsid oldala. A saját hírlevéllistád. Hopp! El is érkeztünk a lényeghez.

Az ügyfeleim zömében KKV-k. Olyanok, mint te. Aki időben észbe kapott és elkezdett listát építeni, annak ma akár 7-8 millió forint is jön be a hírlevelezésből havonta. De ha icipici vagy is, azt az 50 000 Forintot havonta nem a már hírlevélre feliratkozottaidra költöd, hanem másokra. Éppen ezért állhat más pályára a növekedésed. Először csak 100, aztán 1000 embert érsz el közvetlenül és azon kapod magad, hogy nem is költöttél reklámra, de csak bejött 1 millió is ebben a hónapban. És akkor hirtelen lesz pénzed reklámra. És akkor hirtelen több lesz a feliratkozód is. És akkor és akkor és akkor. Így megy ez, de sajnos nem ilyen gyorsan ahogy ezt elolvastad.

Ez az egyszerűbb, favágás része a dolognak. Felvettük a bakancsot, de még az előszobában toporgunk a nagy túra előtt. A buli ott kezdődik, amikor a piacodon belül hamar ráeszmélsz, hogy a pontszerű értékesítés helyett a vásárlói életút meghosszabbításában van a kakaó. Amint ez a gondolat megvan, osztasz-szorzasz, ahogy gróf Wesselényi a középiskolai matektanárom mondta.

A vásárlói vágy nem racionális

Hogyugyanis egy vásárlót a listádra átlagosan hány forintból szerzel vagy szerezhetsz meg. Csekkolod, hány fő a hirdetésből érkező vásárló és ezt mekkora elhirdetett pénzből sikerült. Ha hirdettél 100 000 Forintért, és lett 30 vásárlód, akkor egy eladást 3300 Forintért hoztál össze.
(’ztán megnézed azt is, hogy hogy ez a 30 ügyfél mennyit hagyott nálad. Aztán rájössz, hogy az árrés felét kifizetted hirdetési költségre.)

Na de a lényeg. Ha 3300 forintos beker árú ajándékot adsz is a minden feliratkozónak, még akkor is jobban jártál a példa szerinti számokkal, mintha hirdettél volna rájuk. Ugyanis az emailcímek már meg is vannak. Beengedett a zsebébe, az asztalára. A tápcsatornájával törődés mind a két végéhez. És a te hírleveled nem fantomrezgés.

Ha most egy rajzfilmben lennénk, a fejed felett megjelenne egy buborék, benne hatalmas kérdő és felkiáltójelekkel. Elég gyorsan oda lehet érni a nagy számolgatásban, hogy hirdetni is csak egyféleképpen éri meg hosszútávon. Mégpedig úgy, ha az egy vásárlásra elköltött hirdetési költséget több vásárlásra osztod szét. Például úgy, hogy a hírleveledből eladsz neki még háromszor.

Így máris a négy vásárláson terül el a 3300 Ft hirdetési költséged. Máris sokkal jobban hangzik. Te már örülsz és nézegetheted a Tesla lízing ajánlatokat.

És ekkor bevillan még valami. Ha a versenytársad ezt csinálja évek óta, akkor te pont feleslegesen véreztetted ki magad közben. Pech. Viszont, ha a versenytársad még nem jött rá erre, nyertél. Az asszonynak lesz Model 3, Te pedig átkattintasz a Merci EQS-hez.

Minden olyan szép lenne, ha az emberek racionálisan döntenének.

De mint tudjuk, ez nincs így. Hozok egy példát. Vannak bőven olyan döntéshozók (egészen fiatalok is, nem boomer kiváltság!), akik úgy állnak a dologhoz, hogy „én nem olvasok hírlevelet”, vonja is le a következtetést: „ezért biztosan más sem, tehát nem küldök”. Pfff 🙁

Nekem pedig nincs szükségem felnőtt pelenkára (még éppen). Ezért nem érdekelnek a felnőtt pelenkák. De ez nem jelenti azt, hogy rajtam kívül nincs félmilliós hazai piaca a felnőttpelenkának, még akkor is, ha szerintem ciki, kellemetlen, vagy tabu. Mert van, akit érdekel. Pont, mit a hírleveled, a portékád a szolgáltatásod.

Az utolsó kérdés

Ha eddig eljutunk, a következő probléma a miről írjak, így is annyi dolgom van. Egyfelől az autódon se te végzed az olajcserét, nem te szigeteled a házadat, és nem te ásod ki a kerítéshez az alapot. Hanem keresel rá embert. Itt sincs ez másképp. Keress egy jó hírleveles céget (khm), aki kitanulja a piacodat, aztán gyíí.

Ha itt tartunk fejben, már jó. Itt szoktam kicsit boncolgatni a lehetőségeket. Hogy hány féle módon növelheted a vásárlói életutat. Igen, akkor is, ha mentőládát vagy leesésgátló hevedert árulsz estleg kerítésoszlopot vagy rotációs kapát. Oké, leírom repoharat. A legképtelenebbnek tűnő dolgokkal is működik. Tudom. Been there done that.

Ez azért nagyszerű, mert ha ügyes vagy, szépen lassan egyre áramvonalasabb lesz a céged. Kevesebb a rizikó, kevesebb a felesleges, ráfizetéses beszerzés. Centire fogod tudni, mikor mit és mennyit érdemes. Mert lemérted. Ingyen. Bevezess-e egy terméket, vagy passzold. Villámgyorsan és ingyen tesztelhetsz azonnal minden ötletet, ami csak eszedbe jut.

Ha jó vezető vagy – és miért ne lennél, hisz a Minnert olvasod -, egyszer csak azon kapod magad, hogy gyűlnek a pozitív értékelések, a kollégák gyártják a social tartalmat (elért média!), és naponta kimegy valami, amivel edukálhatod vagy szórakoztathatod a listád. Gyorsabb a forgási sebesség, csappan az álló készlet, repül a pezsgősdugó, landol az év végén a boríték.

Képzeld el, van egy kerékpár sisak gyártó, aki a második sisakot féláron adja, ha összetörted az elsőt. Egyszer bejött egy srác, hogy kérné féláron a következőt, mert hát: és elővett egy ripityára tört sisakot a táskájából. Először megosztottuk hírlevélben a tönkrement sisak képét, hogy így jársz, ha 50-nél kiugrik eléd egy szarvas. Már aznap több bukóra jött megrendelés, kimutathatóan a hírlevélből. Másnap megírtuk, hogy a srácnak semmi baja nem lett, mert jó minőségű volt a bukója. Hiába futott ki elé ötvennél a szarvas. Még több eladás.

Következőleg kiküldtük, hogy bizony van ez a gyártó, aki a törött sisakért cserébe féláron adja az újat. Aztán azt, hogy ha el is esel, egy kesztyű is baromi jó szolgálatot tesz, mert nem a tenyereden csúszol ötvennél, ha kiugrik eléd a szarvas. Ez a kis sorozat beépült aztán a standard üdvözlő sorozatba is, és gyönyörűen felépítettük egy 5 perces bolti beszélgetésből és egy gyorsan reagáló hírlevelesből (ÉN!) a mindenkori sisakeladásokat.

Nicsak, olvasol, mosolyogsz, tanulsz, gyarapodsz

Mi ez, ha nem szórakoztatva edukálás? És közben egyetlen egyszer sem írtuk le, hogy vegyél ezt vagy azt. Csak azt mondtuk el, mi a veszély elkerülésének módja a normalitás határain belül. Annak a veszélynek ami előbb vagy utóbb, de szinte biztosan bekövetkezik, ha bicajozol. És nem kell hozzá szarvas, elég egy kátyú vagy egy fél tégla.

A nem hírlevelezés és ennek a kérdéskörnek az időleges ignorálása is egy ugyanilyen veszély csak éppen rád leselkedik, nem a kerékpárosra. Igen hamar eljöhet az a pont, amikor a hirdetési költség által erősen megcsappant árréstömegből nem futják ki a működéshez szükséges költségek és az egyre növekvő adók. Ha szoktál olvasni, már láthatod, ez nincs is olyan messze. Egyre gyorsabban és biztosabban zárul az olló, bomlik a Mashlow piramis, lapul a Marshall kereszt.

Ha szerencséd van, ez nem a te kereszted.

Tetszett a cikk? Olvasnál még hasonlókat, vagy szeretnéd, ha a te hírleveleid lennének ennyire összeszedettek és hatásosak? Látogass el vendégszerzőnk, Bende Tibor weboldalára a hirleveles.hu-ra és nézd meg részletesen munkásságát! Kezdj bele a hírlevelezésbe!

Fókuszálj a héten az üzletre!

További izgalmas előadások, üzleti cikkek várnak rád az M7 konferencián. Nézz fel akár napi háromszor is a Minner főoldalára!

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.