A Minner-en írt első cikkemben a vonalkódokról és azok igényléséről írtam (link), ahol már tettem egy rövid kitérőt a Denso-Wave japán vállalat által 1994-ben kifejlesztett kódtípusára, a QR kódra. Ami talán számomra a legérdekesebb, hogy az immáron 27 éves azonosító által elérhető lehetőségeket csak nemrég kezdték el igazán kiaknázni a vállalatok, pár éve még rövid pályafutást jósoltak neki, amire aztán sikerült rácáfolnia.
Összefogott a Minner és a Billingo, hogy a digitalizáció igazán kézzelfogható legyen egy magyar vállalkozás számára. Legyél Te is innovátor! Használd a digitális megoldásokat! Mutatjuk, hogyan kell.
Tisztázzunk pár alapvető kérdést!
Mit jelent a „QR” kifejezés?
Ahogy azt megszokhattuk, a betűk mozaikszavakat jelölnek: a QR = Quick Response, azaz „gyors válasz”-t jelent, mivel a felhasználó általi beolvasás, valamint a beolvasás utáni válaszidő is rendkívül gyors.
Miért jobb a hagyományos, egy dimenziós kódoknál?
Mert jóval több adatot képes hordozni. Ráadásul a 3 vastagított négyzet a sarkoknál segít a leolvasó szoftvernek abban, hogy akármilyen irányból történő beolvasás esetén is tizedmásodpercek alatt ki tudja olvasni az információt. Felmerül a kérdés, hogy akkor miért nem ez lett mindenhol az iparági standard? Erre az a válasz, hogy termékek vonalkódjánál, ahol az azonosítás a fő szempont, nincs szükség a cikkszámon kívül több adatra, felesleges és költséges lenne az egész rendszert lecserélni.
Hol használják?
MINDENHOL. De tényleg. Annyi helyen találkoztam már vele, hogy inkább már azt kérdezem, hol nem használják?! Számtalan marketinges és sales-es vonatkozása van, de a mindennapi életünkbe is beszivárgott: névjegykártyákon, csomagok jelölésére és nyomkövetésére, e-vonatjegynél, online sárgacsekk befizetésénél, repülőjegyeknél, rendezvény beléptetésnél, de én még autó akkumulátorán is találkoztam vele.
Hogyan lehet leolvasni?
Mobiltelefonnal, az újabb Android és iOS gyári kameraszoftvere is képes rá, nem kell külön app. Ezen kívül a két dimenziós vonalkódolvasók tudják még kiolvasni az adatokat.
Mi a különbség a statikus és dinamikus QR kód között?
Tegyük fel, hogy rendelkezel QR kódos névjegykártyával. Kinyomtattatsz belőle 500 darabot, ebből 100-at szétosztasz. Azonban valamiért megváltozik valamelyik elérhetőséged (telefonszám, email, székhely stb.). Ha statikus a kártyákon lévő kód, a maradék 400 mehet a kukába, az adatokon nem tudsz változtatni. Ellenben, ha a dinamikus verziót használtad, bármikor módosíthatod a megadott információkat egy adott online felületen, így onnantól a frissített verziót látja majd a szkennelő személy.
Elérhető bármilyen statisztika a beolvasásokról?
Természetesen igen, a 21. században ez alapfeltétel. Általában azok a (fizetős) szoftverek, amellyel létrehoztuk a kódokat, olyan adatokat tudnak követni, mint hogy: hány ember szkennelte be, ez mikor és hol történt, milyen eszközről történt a szkennelés (Android, iOS).
Mik a hátrányai?
Az átlagos fogyasztó sokszor még bizonytalan és bizalmatlan, nem feltétlenül veszi rá magát a beolvasásra. Továbbá a dizájnt érik még kritikák, a hagyományos vonalkódnál „butább” kinézetű, termékeken való megjelenítése nem hat elegánsan. De azt hiszem, ezek mind megbocsáthatóak azon sok lehetőség mellett, amit kínál.
qr.io – dizájnos QR-kód generátor
Most, hogy átbeszéltük az alapokat, érdemes átgondolnod, hogy a saját vállalkozásodban tudnád-e úgy használni ezt a kódfajtát, hogy az népszerű mivolta mellett értéket is adjon a márkádnak, vagy a hatékonyságodon javítson. Ha egy kis inspirációra lenne szükséged, kezdő angol tudással már tudod értelmezni az alábbi listát, ahol sok felhasználási területet említ ez a cikk. A QR kódban talán az a legjobb, hogy ingyenesen használható, mivel nyílt szabványról van szó. Nem csak olvasni lehet ingyen, hanem létrehozni is, milliónyi generátort fellelhetsz a neten, de ha kicsit összetettebb igényeid lennének, azokért már fizetni kell. A Digitális Ninja hetek alkalmával úgy gondoltuk, érdemes lenne bemutatni olyan online szoftvert, amely nem csak kódgenerálásra képes, hanem dizájnossá is tudja tenni az adott kódot. Például bármilyen színt, háttérszínt adhatsz a kódnak; beteheted a logódat a közepébe, készíthetsz hozzá keretet. Még mielőtt nekilátnál a szerkesztésnek, javaslom a regisztrációt, enélkül ugyanis nem fogod tudni a végén lementeni a kódot. Lássuk a szerkesztőt!
A felső két sávban látod a formátumokat: ha a linket választod, a weboldaladat vagy promóciós oldaladat tudod megjeleníteni. Ha szolgáltató vagy és biztosítasz WiFi vendéghálózatot, létrehozhatsz olyan kódot, amivel automatikusan felcsatlakozhatnak az ügyfelek a kód beolvasásával. Megjeleníthetsz egyszerű üzenetet, vagy kuponkódot, ezt akár egy gerillakampányhoz is el tudom képzelni.
Én most a Minner Digitális Ninja oldalához készítek QR-t, ezért a „Link”-hez beírom az elérési webcímet. Ha az „Options” fület lenyitod, mindenféle dizájnelemet szerkeszthetsz: szín, alakzat, a sok pötty (Dots, Market) formája stb.
Következő lépés az ikon vagy logó beillesztése. Semmi sem kötelező, de azért márkaépítés miatt is jó, ha megjeleníted rajta a saját emblémád.
Ha névjegykártyára készíted a kódot, ehhez is találsz megfelelő ikonokat. A „Remove backround behind Logo”-ra kattintással a kis pontokat úgy rendezi, hogy a logó vagy piktogram egyértelműen kiolvasható maradjon, mindenképp ajánlott a használata.
Utolsó szerkesztési beállításnál a keretet tudod testre szabni, nyolc minta elérhető. Természetesen ez sem kötelező, a használat helye fogja meghatározni a szükségességét. Például egy vendéglátóhelynél az ajtóra kiragasztott QR kódnál biztosan használnám ezt a funkciót. Ha mindennel kész vagy, a generált kódot lementheted PNG vagy SVG fájlformátumban.
Mit tud a fizetős verzió és mennyibe kerül?
Dinamikus QR-kódot, ezáltal későbbi szerkesztési lehetőséget. Ami külön tetszik, hogy például az alkalmazás letöltésnél, vélemény kérésénél, PDF letöltésnél egy különálló promóciós oldalt hoz létre, amelynek nagy része szerkeszthető. Korlátoltságát csupán ott látom, hogy a kész sablon angol szövegezését nem mindenhol lehet szerkeszteni. A közvéleménykutató résznél fel tudom tenni a kérdésemet, kiválaszthatom a színt, de a többi elem szerkesztése (csillagozás, „Leave a review” átírása) már nem lehetséges. Ettől viszont még teljesen jól használható, a csillagozás – ötös skála szerencsére a nemzetközileg használt véleménynyilvánítások egyik legismertebb formája, az alkalmazás letöltésénél pedig teljesen átírható a szöveg, valamint segít a Google Play és az App Store logója is.
Alább mutatom az árakat:
Minden csomag ugyanazt tudja, az árkülönbség az előfizetés hosszától függ: havi számlázással 25$, 6 hónapossal 129$-t, míg a legkedvezőbb az éves előfizetés, melynek díja 219$. Javaslom mindenekelőtt, hogy regisztrálj és próbáld ki a generátort! A hét próbanap alatt ki tudod találni, hogy megelégszel-e az ingyenes statikus kódokkal, vagy szükséges előfizetned a dinamikus generátorra, amellyel landing page-eket is létrehozhatsz, valamint figyelemmel kísérheted ezek népszerűségét a program által kínált analitikával.
Végül egy utolsó gondolat: minden esetben TESZTELD, hogy megfelelően leolvasható legyen a kód! Vannak bizonyos alakzatok, amelyeket a telefonom nem ismert fel, ezért óva intelek a túlságosan bonyolult vagy „túlcsicsázott” dizájnoktól!
A Billingo a Digitális Ninja rovat támogatásával is sokat segített, hogy kiaknázd a digitalizációban rejlő lehetőségeket. Ha már rákanyarodtál erre az útra, ne állj meg – nézz körül Billingo digitális megoldásai között, és kezdd el őket használni! Digitalizációra, innovációra fel! Kattints ide!