Néhány éve találtam egy olyan vállalkozást Miskolcon, hogy leesett az állam. A Zip’s Brewhouse nemcsak egy kisüzemi sörmárka, látványsörfőzde, hanem egy igazi gasztronómiai élménytúrát, ökoszisztémát hozott létre Miskolcon. Halász Norberttel készítettem interjút, aki a Zip’s társtulajdonosa, ügyvezetője. A beszélgetésből megtudhatjuk, hogy egy kisüzemi sörmárka hogyan tud labdába rúgni a nagyok mellett, vagy hogy a hozzákapcsolt vendéglátás üzletág nemcsak viszi a pénzt, hanem a márka vérkeringésének része. Ami még izgalmas, hogy a kollaboráció, az online megoldások, online jelenlét mennyiben segítette a céget abban, hogy még ismertebb és még sikeresebb legyen.
A Vodafone támogatásával egy új témasorozatba vágtunk bele a Minneren. A célunk, hogy támogassunk abban, hogy a vállalkozásod nincs helyhez kötve a digitalizációnak köszönhetően. Ezért olyan vállalkozókat mutatunk be, akikből inspirációt tudsz meríteni, akik ki tudták aknázni a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket. Lássuk is, hogy ez hogyan sikerült nekik!
A podcast hanganyaga
Érdemes meghallgatni a teljes sztorit, de lejjebb látod írott verzióban is.
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszóban
A podcast rövid vázlata, leirata
Halász Norbert igazi lokálpatrióta aki nagyon hisz Miskolc és környékében, ezért a Zip’s Brewhouse látványsörfőzdét és a hozzá tartozó éttermet, illetve a többi gasztrohelyet, szálláshelyet Miskolcra helyezték és nem például a fővárosba.
Kezdjük a látványsörfőzdével. A Zip’s Brewhouse-t Miskolcon az Arany János tér 1. szám alatt találod. Elsőként belépve az étterem részre érkezel, és azonnal megcsap az árpa, maláta illata, és a helyiség végében már látod is a Zip’s sörfőzdét. De itt még nem áll meg a különlegességben a Zip’s: az étterem asztalainál sörcsapokat látsz. A vendégek saját maguk csapolhatják a kedvencüket a helyben készült sörök közül. Ez igazi újgenerációs gasztroélmény – én már erre is azt mondtam, hogy wow! -, de a Zip’s esetében csak az első lépcsőfok.
Fontos háttérinformáció, hogy a Zip’s Brewhouse anyacége, a ZipTech (Zip Techonlogies) szintén helyi vállalkozás. Sörfőző berendezéseket készítenek, mondhatni a sörfőző készülékek Apple-je.
Az együttműködések. Jameson, Gabko Chili
A vállalkozás szinte ki van éhezve a kollaborációra. A sörfőző mesterük, munkatársaik előszeretettel kísérleteznek új ízekkel, így jött az ötlet, hogy szeretnének whiskey hordóban érlelni sört. Megkeresték a Jameson-t, és egyenesen Írországig mentek a hordókért. Dávid elment Góliáthoz, és a nagy márka azt mondta, hogy szívesen együttműködik. Apró érdekesség, hogy Amerikában a sör kísérője a whiskey, és ez a trend szépen lassan kúszik be Európába is. Így jött létre a Zip’s Angel Ser, amelynek készítettek egy izgalmas reklámfilmet is, óriási sikerrel.
Az együttműködésről készített videó felöltése a YouTube-ra nemcsak a márkaépítésben segítette a Zip’s csapatát, hanem egy ügyes gerillamarketing is volt a részükről.
Hasonló együttműködés született a Gabkó chili-vel is. Az alapítóval, Gáborral egy hamburgerezőben találkozott Norbert, miközben chilijét mutatta be az adott burgerezőnek. Egy közösen szervezett chili est után úgy döntöttek, hogy készítenek egy közös szószt, sör hozzáadásával. Így jött létre a GABKO & ZIP’S ALE MANGO HABANERO HOTSAUCE, ami rengeteg nemzetközi díjat is nyert. A 2018-as World Hot Sauce Awards-on nemcsak a gyümölcsös csiliszósz kategóriában aratott győzelmet, hanem a verseny összes kategóriája felett elnyerte a „Best Hot Sauce in the World” címet! Ez óriási hazai médiamegjelenést hozott a két márkának, miután a díjról beszámolt számos hazai médiaorgánum.
Pandémia és a vendéglátás
Megtartod a munkaerőt, vagy nem? Ezzel a kérdéssel szembesült Norbert a korlátozások idején. Ő a megtartás mellett döntött. Itt viszont jött a feladat, hogy jó lenne kicsit foglalkoztatni is a munkavállalókat, mozgatni őket. Összeültek és ötleteltek. Így jött az ötlet, hogy szervezzenek online sörfőzést, vagyis megtanították a résztvevőket sört főzni. 2 héten át tartott ez az online söriskola, aminek a publicitását a Minner is megtámogatta. A végén közösségi sörfőzést hirdettek meg versennyel együtt. A tanultak alapján a résztvevők elkészítették saját sörüket (kaptak receptet), majd az elkészült sörből beküldték a mintát a versenyzők. 99-en küldték be, ami óriási szám egy ilyen megmozdulást nézve, amikor is valamit tennie is kell a résztvevőknek. Óriási! Ez sok feladatot is adott akkor a munkatársaknak, mert a résztvevők az alapanyagokat a Zip’s-től tudták beszerezni. Továbbá a készleten lévő sörkészletet is így sikerült értékesíteni. A Magyar Marketing Szövetség HoReCa tagozata ezért a megmozdulásért HoReCa Hősök díjat adott 2021-ben a Zip’s csapatának.
A Zip’s Brewhouse vendéglátás üzletágához tartozik még Miskolcon a zip’s beer b&b, vagyis apartman, továbbá szintén a városban egy Tapasbar. De itt nem ér véget a sor, Mályiban megnyitották a zip’s plázst (nyáron és télen is van már program).
Pont ezt keressük a Vodafone-nal közösen! Hallottuk Halász Norbert történetét ebben a podcast sorozatban. Így látva ezt a mintát már nem is tűnik olyan bonyolultnak a digitalizáció beiktatása a cégünkbe. A magánéletünknek már régóta részei a digitális eszközök, megoldások, most a céged vérkeringésébe is kapcsoljuk be!