Lassan közel járunk az 1000. tanácsadáshoz a Minnernél, de miért is egy kerekszámnál készíteném el ezt a cikket, jobb ezt most, minden tanácsadás fontos számomra. Csakhogy szemléltessem miért is óriási mennyiség ez. Összehasonlításként egy magyar üzleti tanácsadó általában összesen maximum 10-50 céggel dolgozik együtt 5-7 éves időszak alatt, én ezt sokkal jobban felskáláztam az elmúlt 6 évben. Több ezer üzleti problémát, lehetőséget, üzleti ötletet oldottunk meg, beszéltünk át vállalkozókkal, cégvezetőkkel.
De vajon milyen mintázatok rajzolódnak ki ennyi különböző vállalkozói történetből?
Milyen hibákat követnek el újra és újra a cégek, még akkor is, ha már több éve működnek?
És mik azok az egyszerű lépések, amelyek szinte minden sikeres fordulat előtt ott állnak?
Ebben a cikkben nem csak tapasztalatokat osztok meg. Olyan tanulságokat is, amelyek segíthetnek más vállalkozóknak gyorsabban fejlődni, elkerülni a gyakori buktatókat. Vagy megtenni azt az 1-2 hiányzó lépést, amitől végre elindul a növekedés.
Kíváncsi vagy, milyen kérdésekkel érkeznek hozzám a vállalkozók? Hol akadnak el a leggyakrabban? Mi az az egy visszatérő dolog, amit szinte senki nem csinál, pedig óriási előnyt jelentene? Akkor olvasd végig a tanácsadások esszenciáját.
Ez nem csak sztorizgatás lesz, hanem valódi kapaszkodók, ha vállalkozol, vagy csak szeretnéd jobban átlátni a piac működését, akkor ezt el kell olvasnod! Bele fogsz látni közel 1000 cég működésébe, kihívásaiba!
A Minner üzleti tanácsadását ide kattintva éred el.
Több ezer órányi tapasztalat?
947 tanácsadás, egyenként 2 óra személyes konzultáció, legalább 2 óra felkészülési és utánkövetési idő, így projektenként / vállalkozásonként 4 óra, vagyis 3788 órán át foglalkoztam személyesen hazai és nemzetközi illetőségű vállalkozásokban. A kisvállalkozástól a 340 fős KKV-ig. Egy biztos!
Nincs két azonos cég.
1. tanulság: 100-300 millió forint forgalomig saját magad ellen harcolsz
Ez a rész azért fontos, mert rá fogsz jönni, hogy nem a konkurenciát kell figyelned, hanem a vevőkre, a vállalkozásodra koncentrálni.
Ökölszabály alapján 0-5%-os piaci részesedés alatt valójában nem versenyzel a többi szereplővel. Ebben a fázisban, szakaszban történik az, hogy kiderül jó-e az a vállalkozás-rendszer, amit felépítettél, hogy jól megtudod-e szólítani az embereket, hogy jó-e az értékajánlatod.
Tehát egy vállalkozás korai fázisában történő bukás, vagy alacsony piaci részesedés mellett nem a versenytársak miatt történik, hanem
- hibás pozícionálás
- rossz értékajánlat, vagy termék-piac illeszkedés (product-market fit)
- gyenge végrehajtás
- önszabotáló vezetés
Tehát ebben a szakaszban, cégméretben nem foghatod a bukást, piaci növekedésed, profitodnak a hiányát a konkurenciára. Az előbb felsorolt okokra vezethető vissza az, ha nem megy a szekér, vagy nem indult be a cég.
Egy ügyfelünk azt mondta 270 milliós forgalomnál, hogy nekik innen már nincs feljebb. Miért? Szerinte a piac, a konkurencia… Nos nem küldtünk lófejet a konkurenciának, hanem az ügyfelünk cégét fejlesztettük a tanácsadáson (belső folyamatok, marketing, kidobtunk néhány dolgot) és két év múlva 700 millió forint forgalomnál és nagyobb nyereségnél jártak.
2. tanulság: A hiányzó stratégia. De mi az, hogy stratégia?
Ez már a vállalkozásunk elindításánál is fontos lenne, de abban a lelkes, eszméletlen intenzív időszakban ki tud ilyenekre koncentrálni? Persze a kezdő vállalkozók, akik eljönnek hozzánk velük megtervezzük ezt, de most haladóbb cégekhez szólnék.
Nem szeretnék tankönyvi fogalmat hozni a stratégiára, vagy éppen vitázni, hogy akkor mi a terv és a stratégia között a különbség.
Két irányból közelíteném meg ezt a tanulságot, kézzelfoghatóbban.
Az első felütés az, hogy hiányzik az a fajta tudatos, lépcsőzetes gondolkodás, ami így hangozna:
„A következő 3 hónapban ezt építjük, ezt teszteljük. Ha működik, felskálázzuk. Ha látjuk a jeleit, hogy elbírja a rendszer, akkor belevágunk a következő fázisba, ami a …”
Ez az, ami hiányzik. A stratégia nem PowerPoint, nem egy Word doksi. A stratégia az, hogy mit csinálunk, ha működik, és mit, ha nem, mi épül mire, hol tudunk fejleszteni, mi van hatással mire.
A második, hogy mivel hiányzik a stratégia, ezért hiányzik az a keret a cég működésébe, ami hozná a növekedést, új irányokat, hogy segítse a vállalkozó tudatos jelenlétét. Így marad a napi daráló, a tűzoltás, a sodródás. És lehet így is vállalkozni, el lehet evickélni. Egyfajta döntésképtelen sodródás így a vállalkozás működtetése. Akarsz jó céget? Akarsz kisimult ráncokat? Akarod, hogy 3-5 év múlva ne azt mond, hogy:
„Néha úgy felgyújtanám a céget”
#kutatás: Egy átfogó tanulmányban 11 046 vállalkozást vizsgálva kiderült: azok a cégek, amelyek aktívan foglalkoztak jövőtervezéssel, 30%-kal gyorsabban nőttek, mint azok, akik nem frissítették üzleti tervüket.
A további tanulságokat Minner Előny előfizetőink olvashatják. Így kerülhetnek előnybe a piacukon, szeretnénk még több értéket adni nektek és persze a cél az is, hogy meglegyen az a kemény mag, akik ezeket megvalósítják.
Miről lesz még szó?
A tanácsadásokon szinte a marketing mindig téma. Kész könyvet tudnék már írni csak a marketing részről, lesz is bőven tanulság, csak marketingből 3. Sok tévhitet ilyenkor tanácsadáson átbeszélünk, és persze megoldjuk azokat a problémákat, minthogy nehéz együtt dolgozni a kiszervezett marketingessel, ügynökséggel. 947 cég marketingjébe láttam bele, óriási tapasztalat, és folyamatosan látom így a piac működését, változását. Ez kell neked! Ezért vagy itt!
Sokszor olyan cikket olvasol, ahol ott az előfizetés blokk? Ez egy jel, hogy pont azt írjuk, amire neked szükséged van. Csatlakozz az Előny előfizetéshez most!
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Forrás: Brinckmann, J., Grichnik, D., & Kapsa, D. (2010). Should entrepreneurs plan or just storm the castle?
Fotó: Canva