Az első millióm után: Biobubi – több tízezer háztartásban használják.

Dátum

Megosztás

Önerőből vállalkozás? Háromfai Balázs így indította el a mostani vállalkozását. Korábban autókozmetikával foglalkozott, annak profiját próbálta skálázhatóbb vállalkozásba tenni. A becslésünk alapján a bio tisztítószerek piacán alig 4-5 év alatt piacvezető lett, évente már 60-70 000 rendelést szolgálnak ki. 3 éve volt nálunk podcasten, és azóta közel ötvenszerezte a forgalmát. Az első milliója, hogyan csinálta, mi történt az elmúlt években? Erről beszélgetünk most!

Az első millióm után videósorozat megjelenését a BinX támogatja. Balázs a BinX-et használja, hogy bankköltségeken spóroljon. Próbáld ki te is. Kattints ide!

Youtube, Spotify, Apple Podcast

Az első millióm

Azonnal egy definíciós kérdéssel indítottunk: mi Háromfai Balázs számára az „első millió”? Balázs szerint azt számítja annak, amikor legalább 1 millió forintos osztalék vagy nyereségből származó utalás érkezett a számlájára. Ezt a Biobubi vállalkozással sikerült elérni. Míg a korábbi ökobubi autókozmetikával is kerestek pénzt, az mindig elment, ahogy bejött, így ott sosem volt meg egyben ennyi pénz. A Biobubi esetében az első három év kellett ehhez a mérföldkőhöz; a harmadik évtől kezdtek osztalékot kivenni, de az már relatíve jóval több volt, mint 1 millió forint.

Bio mosószer vállalkozás működése

A Biobubi weboldala: https://www.biobubi.hu/

A Biobubi, amelyet 2019-ben alapított Balázs, a biómosószer flakoncsere programjával lett ismert a piacon. Amikor 2021-ben utoljára beszélgettünk a Minner Podcastban, még franchise partnerekkel dolgoztak, és több ezer rendelésnél tartottak (akkor 5200 feletti rendelés volt). Azóta azonban teljes fordulat állt be: a vállalkozás már nem a franchise partnerekre épít, hanem egy teljesen standard webáruházként működik. Ezt a döntést azért hozták meg, mert a webáruház sokkal jobban skálázható, így nem kötődnek lokálisan a partnerekhez. Bár Magyarországon még négy erős partner megmaradt, akik a koncepció „zászlóvivői”, a vállalkozás 90%-át már a standard webáruház adja. Évente már 60 000 rendelést szolgálnak ki!

A flakonvisszaküldés rendszere is változott. Korábban a Biobubi futár vitte ki a terméket, és szó nélkül elvette a vásárlótól az üres flakonokat, ami egy nagyon kényelmes, piacépítő módszer volt. Most ez egy fokkal bonyolultabb, de még így is egyszerű: az ügyfelek GLS és Foxpost automatákon keresztül küldhetik vissza a kiürült flakonokat, természetesen ingyenesen. A weboldalon (biobubi/visszaküldés) megadják az adataikat, kapnak egy kódot, és bárhol berakhatják az automatába.

Rossmannba is bekerült a márka

A csatornabővítés elkerülhetetlen volt. Balázs szerint az online térben elérték a magyar piac felső részét, és az új vásárlókat egyre nehezebb becsatornázni. Úgy látják, hogy a magyar tisztítószer online piacot már kimerítették. Ezért volt szükség az értékesítési csatornák bővítésére, elsősorban a retail (bolti) piac felé.

Jelenleg mintegy fél éve a Tescóban is megtalálhatók a termékeik. A valódi áttörés azonban a drogériákban várható, főleg, hogy most már a Rossmannba is bekerültek. Balázs elmondta, hogy a Rossmann lesz az egyedülálló partnerük az országban, ahol hivatalos, kihelyezett flakonvisszagyűjtő pontok lesznek. Kezdetben körülbelül 100 Rossmannban lesz erre lehetőség, és a vásárlók bárhonnan (online felületről, más boltból vagy a Rossmannból) visszavihetik és leadhatják a flakonokat, akár egy új vásárlással összekötve.

Stratégiai szakaszok a cégben, éves forgalom

Tetszett a stratégiai gondolkodás, ahogy a cég szakaszokra bontotta a fejlődését:

  • először a saját kiszállítás,
  • utána a webshop,
  • majd most a retail szakasz.

Forgalmi adatok tekintetében elképesztő növekedést láthatunk. Balázs elmondta, hogy míg korábban pár ezer rendelésük volt évente, mostanra a webshopban várhatóan 60-70 ezer rendelés körül lesznek ebben az évben, plusz ehhez jön a retail forgalom.

A tavalyi éves forgalom 650 millió forint volt, és a jelenlegi tervek szerint idén 1 milliárd forint környékén lesznek. Ahogy fogalmaztam, ez beigazolta a 2021-es podcastben tett jóslatomat, miszerint a Biobubi a következő nagy sikersztori a tisztítószer piacon.

Több millió forint spórolás a bankköltségeken. BinX

Ma már egyre több cég használja a BinX-et vagy hasonló neobankokat a bankköltségek optimalizálására. Balázs megerősítette, hogy ők is nyitottak ezekre a lehetőségekre és használják is a BinX-et. Különösen a kereskedelemben magasak a tranzakciós és egyéb bankköltségek, ahol ez akár milliós nagyságrendű spórolást is jelenthet évente.

Balázs elárulta, hogy a működésük során, még úgy is, hogy a főbankjukkal külön megállapodásuk van az ingyenes utalásokra, a bankköltségük évente 3,5 és 4 millió forint között mozog. Ez az összeg gyakorlatilag egy rosszabbul fizetett alkalmazott teljes éves fizetése lehetne, amit így osztalék formájában vagy a cég fejlesztésére fordíthatnak, nem pedig a bank zsebébe kerül. Balázs hangsúlyozta, hogy minél többen kezdenek el neobankokat használni, annál nagyobb versenyt indítanak a hagyományos bankoknál is, ezzel kényszerítve őket a költségek csökkentésére.

Milyen kudarc volt a cégben, bukott projekt?

Bár a Biobubi sikersztori, a vállalkozókat folyamatosan érik kisebb-nagyobb kudarcok és megpróbáltatások. Balázs legnagyobb kudarcként a Biobubi előtti időszakot említette: az autókozmetikával megkeresett pénzt belefeccöélték egy müzli-csomagoló kis üzembe, ami gyakorlatilag amilyen gyorsan jött, el is ment, még egy évet sem ért meg. Az összes kemény munkával összegyűjtött pénzt szó szerint elbukták.

Fontos azonban az attitűd: Balázs nem kudarcként élte meg ezt a projektet, hanem sokkal inkább tanulópénzként, amiből tovább lehet lépni. Saját bevallása szerint „trumpista” hozzáállása van:

„még akkor is győztem, hogyha vesztettem”.

A vállalkozói lét arról szól, hogy folyamatosan kihívásokat kell megoldani, és olyan területekkel kell foglalkozni, amihez korábban nem volt közünk (például a retail piac, vagy az AI integrálása).

Üzleti siker, ami egyben kudarc is

Zárásként egy olyan történetet kértem, ami egyszerre volt hatalmas siker és kudarc. Ez a tavalyi duguláselhárító termék bevezető kampánya volt. Az érdeklődés akkora volt, amire Balázs egyáltalán nem számított.

A kudarc abban rejlett, hogy felkészületlenek voltak a hatalmas keresletre: ki kellett kapcsolniuk a hirdetéseket, mert több hetes csúszásban voltak a kiszállítással. Egyszerűen nem tudtak volna felkészülni a kétszeres vagy háromszoros forgalomra, mivel ez kifeszítette volna a cash flow-t és a készletezést is.

Tanultak ebből: ma már a logisztikájukat és a finanszírozásukat is úgy építették fel, hogy ha háromszoros forgalom esik rájuk, akkor is meg tudják csinálni a kiszolgálást.

„Hülyebiztos” logisztikai kiszolgáló egységet alakítottak ki. Például a csomagolóasztalok úgy vannak kialakítva, hogy bárki, akinek nincs is tapasztalata, beállhat (diákok, félállású emberek), és tudja, mit miután kell csinálni. A bevezetés ennek ellenére siker volt, mivel a duguláselhárító termék azóta a vízkőoldó mellett a második top termékük lett.

Gratulálok Balázsnak az eddig elért eredményekhez! Reméljük, három-négy év múlva arról fogunk beszélgetni, hogy a Biobubi már a nemzetközi piacon is sikeresen terjeszkedik, és a cég forgalma 5 és 10 milliárd forint között jár majd.

A BinX nemcsak a kedvező utalásokat hozta el számunkra, hanem támogatta ezt a vállalkozói utánkövetést is!

Van még ilyen tartalom?

Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!