Webfejlesztőből lett ajándékgyáros és már éves szinten 50 000 rendelésnél járnak, vagyis 136 rendelés naponta. Gyetvai Szilárd a Lovenir vállalkozás tulajdonosa a vendégem, aki 3 éve volt már nálunk podcaston, és most arra voltunk kíváncsiak, hogy mi történt az elmúlt időszakban. Ahogy a többi podcast utánkövetésnél is, most a fő kérdések, hogy meséljen az első milliójáról és az azt követő időszakról, kudarcokról, sikerekről. 30 millió forint hirdetési keret karácsonyi szezonban? Szilárd már játszi könnyedséggel nyomja meg gombot a hirdetéskezelőben, tudja mit kell figyelnie, hol lesz a megtérülése. Érdemes figyelni a gondolkodását, inspirálódni üzleti stratégiájából!
A BinX nemcsak a kedvező utalásokat hozta el számunkra, hanem támogatta ezt a vállalkozói utánkövetést is! Ismerd meg a BinX-et!
Youtube, Spotify, Apple Podcast
Karácsonyi Hajrá: 30 millió forint reklámköltés 60 nap alatt
A Lovenir egyértelműen az ajándékpiacra fókuszál, ami azt jelenti, hogy az év vége, a karácsonyi szezon (november és december) a legintenzívebb időszak. Megkérdeztem Szilárdot, mekkora hirdetési büdzsével dolgoznak ebben a két hónapban. A válasz egészen sokkoló volt: összesen 30–35 millió forintot költenek el a Google, a Facebook és a TikTok kampányokra.
Ez a hatalmas költés rávilágít a piaci realitásokra is. Szilárd elmondta, hogy bár mindenki 10-20-szoros megtérülésről álmodik (ROAS), a karácsonyi reklámzajban ez egyszerűen nem reális. Ők már a 3,5–4-szeres megtérülést is jó eredménynek tekintik.
Csillagok Alatt: Az első nagy siker és a 130 milliós forgalom
Szilárddal már korábban, 2022 elején is találkozhattunk, amikor a Csillagok Alatt webshoppal robbant be, amely azonnal nagyon sikeres lett. A vállalkozás elképesztő tempóban indult, az első évben 130 millió Ft-os éves forgalmat értek el egyetlen termékcsoporttal.
Az első millió: A kósza ötlettől a stabil alapokig
Szilárd két különböző pillanatot is említett az első milliójának megszerzéséről. Az első egy hirtelen, spontán siker volt: programozóiskolásként gyorsan lefejlesztett egy Facebook alkalmazást („ki nézte meg az adatlapodat”), és az első héten be is jött az összeg. Ez egy lökést adott, de a valódi vállalkozói alapokat a webügynöksége indítása adta.
Mint sok kezdő, ők is azt hitték, elég kitenni a cégtáblát, és majd bejönnek a vevők, mint egy pékségbe. Amikor ez nem történt meg, egy grafikus barátja hívta fel a figyelmét, hogy nem értékesítenek. Szilárd ezen a ponton kapcsolt, és azonnal nekilátott az aktív értékesítésnek: a következő hétre már több szerződést is összehozott. Szilárd ezt tekinti igazi példának, mert ez volt az a vállalkozás, amire már lehetett építeni, szemben a hirtelen ötlettel.
Váltás és a Csillagtérkép megszületése
Hat évig ment a webügynökség (IceWeb), de Szilárd úgy érezte, a munka értéke csökken, ráadásul a Covid alatt rengeteg megbízást mondtak vissza. Új projektre volt szükség, ekkor találta meg az ajándék tematikát, azon belül is a csillagtérképet.
A projekt iránti elkötelezettségüket mutatja, hogy minden pénzüket és idejüket a fejlesztésbe tették. Egy 3-4 hónapos fejlesztés után indultak el ketten a párjával, és rövid időn belül már több tízmilliós forgalomnál jártak, ami hatalmas ugrás volt a korábbi katás, havi 1-2 milliós forgalmakhoz képest.
Tanulságok a 130 milliós forgalom utáni építkezésből
Mivel a Csillagtérkép azonnal hatalmas sikert hozott (130 millió Ft-os forgalom az első évben), eleinte abban a hitben éltek, hogy innentől minden projektjük bejön. Ez volt az egyik legnagyobb tanulság: rengeteg bukott projektjük és tanulópénzük volt, ami megtanította őket arra, hogy inkább lassan, fokozatosan kell felépíteni a céget, és érettebb vállalkozókká kell válni.
Szilárd kiemelt egy beszerzési projektet is, ami egyetlen hiányzó kérdés miatt bukott el. Egy új, induló projekthez nem kérdeztek rá a partnernél, hogy mekkora a színpalettájuk. Kiderült, hogy nem volt elég, és emiatt több millió forint értékű árukészlet ragadt be a raktárban, nyolc hónapos felkészülés után. Ez a hiba rávilágított arra, hogy sosem szabad könnyelműnek lenni, mindent nagyon alaposan át kell nézni.
Mérőszalag-sztori: Többet adtak el, mint az OBI és a Praktiker
Ahogy jöttek a szezonok (Anyák napja, Apák napja), mindig kerestek valami újdonságot. Apák napjára talált Szilárd egy külföldi oldalon egy mérőszalagot, ami egy kis fakorongot rejtett.
A legdöbbenetesebb: a terméket úgy hirdették meg, hogy még egy darabot sem tartottak a kezükben. Még a prototípus sem volt kész, de az első héten már 800 eladásnál tartottak. Az Apák napi szezonban végül 6500 darab mérőszalagot adtak el. Ez olyan gyors növekedés volt, hogy egy üres 40 négyzetméteres irodát kellett gyártóhellyé alakítani, két nap alatt toboroztak csapatot, hogy fel tudják adni a rendeléseket.
Megjegyeztem Szilárdnak, hogy annak idején valószínűleg a nagykerek nem értették a mérőszalagok országos eladási robbanását, és politikai okokat (CSOK, felújítások) sejtettek mögötte, miközben a siker a Lovenir ajándékpiaci termékének volt köszönhető. Ebből a termékből két év alatt 15 000–20 000 darabot adtak el.
Másolás helyett inspirálódás: a feliratos ajándékok piaca
Az ajándékpiac telített, és Szilárd szerint több mint 100 magyar szereplőt tartanak számon konkurenciaként. Ezen a piacon nehéz versenyezni, és a versenytársak nem feltétlenül másolnak, hanem inspirálódnak egymásból. Ezt el kell fogadni, ez a játék része, de amiatt, hogy mindenki lemásolja az új trendeket (főleg a TikTokról jövőket), sokkal kreatívabbnak és profibbnak kell lenniük.
A növekvő terhelés miatt a cég (amely 8-9 weboldalt kezel) egyre több mesterséges intelligencia (AI) eszközt használ a munka megkönnyítésére. Az AI segíti őket többek között a mock-upok, a hirdetési képek és a termékleírások generálásában, hogy ugyanakkora csapattal produktívabbak legyenek.
A Csapat: 12 főről 44 főre a szezonban
A Lovenir törzscsapata 12 főből áll (ebben benne van Szilárd és a felesége is). Azonban a karácsonyi szezonban a létszám hatalmasat nőtt: a tavalyi csúcsszezonban 44-en dolgoztak náluk.
Szilárd tapasztalatai szerint, bár a munkatársaik fele 20 éves, és lehetnek hiányosságaik a hosszú távú koncentráció terén, nagyon jól tudnak velük együtt dolgozni. A fiatal generáció gondolkodása frissebb, jobb megoldásokat találnak ki, és lustaságból eredően is olyan trükköket találtak a gyártásban, amik felgyorsították a munkát.
Kereskedőként a bankköltségek és a BinX Neobank
Egy kereskedelmi cég esetében a sok tranzakció miatt kritikus kérdés a banki költség. Szilárd cége idén év elején vezette be (10 hónapja) a BinX Neobankot, főként a sok tranzakciót generáló céges ügyfeleknél. A visszajelzése nagyon pozitív volt: a tranzakciós költségeik jelentősen csökkentek. Szilárd reménykedik, hogy a neobankok növekedése nyomást gyakorol majd a hagyományos bankokra, mivel ők korábban hiába keresték a főbankjukat jobb feltételekért.
A nagy kudarcok: A delegálás és az Anyák napi katasztrófa
Az utóbbi időszak két legnagyobb üzleti kudarcát is megosztotta Szilárd. Az első a már említett beszerzési hiba volt, ahol a nem alapos partner választás miatt több milliós anyagi kár érte a céget.
A másik a delegálás hiánya volt. Tavaly Szilárd még mindent maga akart csinálni, ami rossz döntésnek bizonyult, mivel nem hagyott teret a csapatnak, és ez meglátszott az értékesítésen és a folyamatokon. Ezt idén már korrigálták.
A legemlékezetesebb kudarctörténet azonban az Anyák napi katasztrófa volt. Egy farózsa terméket árultak, ami névre szólóan volt kérhető. A hiba az volt, hogy hagytak teret az egyedi becézéseknek (Anyucik, Mamucik). Ez a kérés annyira lelassította az egyéni gyártást (vágás, festés), hogy a vasárnapi határidőre több mint 4000 termék (kb. 2000 rendelés) ragadt be. Szilárd elmondta, hogy az egész hétvégét bent töltötte, és mindenkit személyesen felhívott, illetve értesített, hogy a rendelések csak hétfőn érkeznek meg. Ez a helyzet anyagilag nagyon megérintette őket, a várt bevétel majdnem mínuszos lett, de megtanulták, hogy nem szabad ennyire túlvállalni magukat, és nem szabad hagyni teret az olyan egyedi megrendeléseknek, amit a gyártás nem tud kezelni.
A Jelen: Éves forgalom 400 millió Ft felett
Jelenleg 8–9 webshoppal működnek. Éves szinten 50 000–65 000 közötti rendelésük van. A tavalyi nettó forgalmuk 300 millió Ft volt, és az idei évben 400 millió Ft fölötti forgalmat várnak.
B2B Kitörési pont: Zenekarok, sportklubok és influencerek bérgyártói
Bár Szilárd tavaly még reálisnak tartotta az 1 milliárd Ft-os forgalmat csak az ajándékszegmensben, most úgy döntött, hogy nem „erőből nyomják”, hanem a nyereséges növekedésre fókuszálnak.
Ennek érdekében egy új B2B üzletágat fejlesztettek ki: az emblémázást és bérgyártást (DTF nyomtatás, gravírozás). Ez a szegmens nagyon gyorsan fejlődik, folyamatosan bővítik a gépparkot, és tervben van a külföldre terjesztés is.
Ideális partnernek azok számítanak, akiknek már van egy közönségük (például zenekarok, népszerű márkák, sportklubok, influencerek). A Lovenir átveszi tőlük a komplett gyártási és logisztikai feladatot: ügyfélről ügyfélre küldik ki a csomagokat. A partnernek nem kell nagy árukészletet (500–1000 darab) tartania. Ez nekik segíti a gyártási kapacitás növelését, a partnereknek pedig több lábon állást biztosít, hiszen a termékfejlesztéstől és mintatervezéstől kezdve a weboldal kinézetéig közösen dolgoznak, hosszú távú együttműködésben. Ezzel a professzionális B2B szolgáltatással Szilárd bizakodó abban, hogy a csoport a jövőben elérheti a kitűzött pénzügyi célokat.
A sorozat további részei:









