Ezt keresik a befektetők egy startupban, tucatnyi szakvélemény összevetése

Ha vállalkozóként dolgozol, akkor el fog jönni az a pillanat a projekted életében, amikor tőkét kell bevonnod, de legalábbis felmerül a befektetőkeresés lehetősége. Befektetőt találni azonban nem könnyű, hiszen óriási túlkínálat van tőkét kereső projektekből, a kereslet-kínálat asszimetrikus, a helyzet azonban távolról sem reménytelen.

Tudnunk kell, hogy mit keresnek, mit vizsgálnak a befektetők egy startupban, cégben, ha megfelelünk az elvárásoknak, akkor “csak” a helyes kommunikáció van hátra, ha pedig nem, akkor addig kell dolgoznunk, adott esteben változnunk, míg el nem érjük a célt.

A cél persze sosem lehet az, hogy tőkét találjunk, a cél az, hogy sikeres projektet építsünk, ha ez megvan, akkor jönni fog a befektető is.

De mire kíváncsiak a befektetők? Ez az egymillió – adott esetben százmillió – dolláros kérdés, megnéztünk jó pár szaklapot, a módszerünk roppant egyszerű: a források áttekintése után egyezéseket keresünk, olyasmit, amire mindenki felhívja a figyelmet.

Toptal

A szervezet remek összefoglaló anyaga 5 pontban mutatja be, hogy hosszas tapasztalataik szerint mire figyelnek a befektetők, csapjunk a lecsóba:

Lelkes alapítók, akik a saját bőrüket viszik a vásárra

A szerző szerint a szenvedélyesség, a lelkesedés kulcsfontosságú, olyan embereket keresnek, akiket nem zavar, ha századszor is nemet mondanak nekik, hiszen annyira szeretik azt, amit csinálnak, hogy akkor is mennek tovább, ha semmi értelme az egésznek.

Ilyet viszonylag könnyű találni, hiszen sok a – szigorúan jó értelemben vett – “bolond” a világban, akik valamilyen aprócska vagy nem is olyan kicsi területért egyszerűen megvesznek, legyen az akár enzimgyártás, akár múzeumtechnológia.

Emellett azonban elengedhetetlen az is, hogy az alapítók a saját tőkéjüket is kockára tegyék, ne másoktól várják az anyagi teher viselését.

Kezdeti eredmények

Nehezen fordítható az angol “traction” szó, de éreznünk kell, hogy pontosan mit jelent: eredményeket. Nyomon követhető, jól dokumentált, megkérdőjelezhetetlen pénzügyi eredményeket. Az alapítóknak bizonyítaniuk kell, hogy piacképes a termékük vagy szolgáltatásuk, ez a nulladik lépés a befektető kereséshez.

Nagy piac

Hogy mit jelent az, hogy “nagy”, azt persze nehéz megfogni, ám az összefoglaló is rámutat, hogy “józan ésszel” nagynak kell lennie a piacodnak, a növekedési potenciál kulcsfontosságú.

Termék egyediség / versenyelőny

Vagy legyen egyedi a terméked, szolgáltatásod vagy legyen valamilyen versenyelőnyöd, ami segít az érvényesülésben. A legtöbb startup egy meglévő piacra lép be, így a versenyelőnynek nagy jelentősége van, valamiben jobbnak kell lennünk, mint a többiek.

Csapat

A legtöbb startup csupán egy-két alapítóból áll, ez önmagában nem is baj, azonban fontos, hogy a projekthez szükséges kulcs kompetenciák fedve legyenek, ha például a blokklánc területén próbálkoztok, akkor legyen valaki, aki érti a technológiát, fejlesztőként alkotni is képes ezen a területen.

Exit stratégia

Egy befektető azért ad tőkét, hogy az valahogy meg is térüljön, ha egy mód van rá, akkor haszonnal. Ezt azonban meg kell tervezni, legalábbis rendelkeznünk kell egy stratégiával, ami biztosítja, hogy minden érintett fél jól jár.

Az X-faktor

A szerző szerint az “X-faktor” az a valami, amit megfogni, megmagyarázni nem lehet, mégis létezik két ember között. A példa kedvéért arról mesél, hogy ez olyasmi, mint amikor a repülőn a mellettünk ülővel beszélgetve kiderül, hogy egyszerűen semmi közös nincs bennünk, mégis érzünk egyfajta lelki kapcsolatot, rokonszenvet. Ha a befektetőinkkel ez adott, az nagy értéket jelenthet.

Entrepreneur

Pénzügyi eredmények

Ez a cikk is a kezdeti eredményekkel indít, fontos, hogy bizonyítani tudjuk: bevételtermelésre képes projektről van szó. Emellett a szerző kiemeli, hogy a pénzügyek minden apró részlete a fejünkben kell hogy legyen, akár a hitelünk visszafizetéséről, akár az exit stratégia lehetőségeiről van szó. A pénzügyi felkészültség, a részletek pontos ismerete elengedhetetlen.

Releváns tapasztalat

A cikk megfogalmazása szerint a befektetők nem szeretik, ha az ő kárukra követsz el hibákat, éppen ezért nagyon alaposan utánajárnak, hogy valóban rendelkezel-e a szükséges tapasztalatokkal.

Ez vonatkozik az üzleti és a szakmai tapasztalataidra egyaránt, illetve a vezetői készségeket, egyéb céges tapasztalatokat is tartalmazhatja. A lényeg az, hogy igazán értened kell ahhoz, amit csinálsz, a szakértelem pedig tanulásból, legfőképp pedig releváns tapasztalatból származik.

A céged egyedisége

Kulcsfontosságú, hogy kellően egyedi legyen a céged, pontosabban a terméked, vagy szolgáltatásod. Emellett nagy jelentősége van a versenyelőnynek is, a befektetők olyan projekteket keresnek, amikben van valami, megkülönbözteti őket a versenytársaiktól.

Ez lehet valamilyen szellemi tulajdon, egy licencia, amivel csak te rendelkezel, esetleg a piacodon különösen jelentőségteljes kapcsolati tőke, partneri együttműködések.

Hatékony üzleti modell

Az üzleti modell, üzleti struktúra, általában az üzlet terved legyen hatékony, életképes, realisztikus. Bizonyítsd, hogy az üzleti koncepciód nyereségessé teszi a vállalkozásod.

Nagy piac

Jelentős promlémára kell megoldást nyújtanod, hiszen ez biztosíthatja a nagy bevételeket, ezt keresik elsősorban az üzleti angyalok, a kockázati tőketársaságok pedig a jelentős növekedési potenciált keresik, a kettő természetesen összefügg.

small business

A komoly megtérülés

Ez az anyag a megtérülés kérdésével indít, kifejti, hogy a befektetők komoly kockázatot vállalnak, éppen ezért nem csak azt várják, hogy megtérüljön a befektetés, hanem természetesen a lehető legnagyobb nyereség reménye is ott lebeg a szemük előtt.

Egyes üzleti angyalok azt mondják, hogy minden egyes betett dollár után hetet várnak vissza, adózás után, hét éven belül.

Nyomós ok a befektetésre

Van, aki azért fektet be egy projektbe, hogy pénzt keressen, van aki segíteni szeretne a fiatal tehetségeknek, van aki egyszerűen élvezi a vállalkozás folyamatát, szeret az üzleti életben dolgozni. Sokféle üzleti angyal és kockázati tőketársaság van, fontos tudatosan kezelnünk azt a kérdést is, hogy pontosan milyen motivációkkal rendelkező befektetőt akarunk magunk mellett tudni.

Tapasztalt, stabil csapat

Elengedhetetlen a minőségi csapat, legyen releváns szakmai tapasztalatuk, legyen meg az üzleti tapasztalat egyaránt. Ha ez nincs meg egy projektben, az könnyen elveheti egy befektető kedvét a további találkozóktól.

Átgondolt üzleti terv

Minden befektető alaposan átnézi az üzleti struktúrát, meghallgatja az üzleti terved egyaránt. Legyen víziód, legyenek tiszta céljaid, tudd, hogy hogyan éred el ezeket.

Befektetésre struktúrált üzlet

Sok befektető tulajdonrészt kér a cégedből, ezért fontos, hogy ennek a lehetősége elő legyen készítve már akkor, amikor elkezdesz befektetőt keresni. A tulajdoni viszonyok, a cég struktúrája kulcsfontosságú.

Munkatársra struktúrált üzlet

Különösen az üzleti angyalokra jellemző, hogy időnként tevőlegesen is szeretnének részt venni egy projektben, a tapasztalataikkal sokat tehetnek azért, hogy elérjétek a közös célt. Éppen ezért fontos, hogy legyen előkészített “helye” az új munkatársnak, bármilyen – nyilván jelentőségteljes – pozícióról legyen szó, ne érjen meglepetésként ez a lehetőség. Számíts arra, hogy egy lehetséges forgatókönyv az is, hogy az üzleti angyalod részt vesz a napi munkában.

Exit stratégia

Tudd, hogy hogyan szállhat majd ki a befektető, ez akkor is fontos, ha hosszú évekre szóló együttműködés lehetőségéről van szó. Legyen terv, legyen koncepció, komplett stratégia az exit kérdésköre kapcsán is.

Forbes

A nagy múltú lap nem felsorolásszerű megközelítést választott, hanem megszólaltatott sikeres befektetőket, ebből is izgalmas gondolatok jöttek:

Will Herman

700 000 000 dollár értékben adta el két projektjét, emellett bő 80 startup-ba fektetett, a következő kulcs tényezőket emelte ki:

Az alapító, aki tudja, hogy mit nem tud

Herman olyan alapítókat keres, akik nagy hangsúlyt fektetnek a csapat bővítésére, olyan kompetenciákat keresnek, amikről tudják, hogy belőlük hiányzik.

Értékesek azok az alapítók akik tudják, hogy mit nem tudnak.

Alapítók, akiknek fontosabb a cselekvés, mint az ötlet

Egyszerűen úgy gondolja, hogy “nincs olyan sok eredeti ötlet, ezért az ötleted eredetisége nem olyan fontos”, egy jó csapat képes egy középszerű ötletből remek céget építeni.

Alapítók, akik sokat beszélnek az ügyfelekkel

A legtöbb startup halálát a termék-piac találkozás hiánya és nem az alulfinanszírozottság okozza, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy az alapítók folyamatosan rajta tartsák a kezüket a piac ütőerén.

A klasszikus kemény munka

Azok, akik hajlandóak többet dolgozni, azok többet fognak elérni, mint azok, akik kevesebbet dolgoznak, ebben az ősi igazságban mélyen hisz a szakember.

Fabrice Grinda

400 startup befektetés és 150 exit után valószínűleg ő a világ egyik legtapasztaltabb befektetője, elmondása szerint jó történetmesélőkre van szükség, akik tisztán látják a számaikat és víziójuk is van.

Véleménye szerint a tőke inkább az extrovertált személyiségekhez vonzódik, mintsem az introvertáltakhoz, ha jó a “sztori”, akkor remek kollégák fognak csatlakozni, a tőke sem marad el.

Adeo Ressi

Harminc éves kora előtt adott el két projektet egymilliárd dollárért. Motivált, tehetséges vállalkozókat keres, akiknek egészen egyedülálló projektje van és képesek keményen dolgozni a sikerért.

Thomas Korte

A sikeres vállalkozó, és befektető ezeket a kulcs pontokat emelte ki, ezt keresi egy alapítóban:

  • Időt szán arra, hogy megértse a befektetés folyamatát.
  • Cselekvő, megtesz mindent, amit kell.
  • Határozott véleménye van, de a tapasztalatok alapján képes ezen változtatni.
  • Képes döntéseket hozni, és folyamatosan haladni.

Akkor mindenki ugyanazt keresi?

A válasz egyszerre igen és nem. Minden befektető elvárásaiban visszaköszönnek bizonyos elemek, vannak egyezések, emellett azonban szinte minden befektető más és más, mindenki máshova helyezi a hangsúlyokat, mindenkinek van valamilyen egyedi elvárása.

A fentiek alapján a következő kulcs pontok univerzálisak a befektetők elvárásaiban:

  • Egyediség / versenyelőny.
  • Bizonyított piacképesség.
  • Átgondolt üzleti struktúra, tiszta pénzügyek.
  • Releváns tapasztalattal bíró csapat.

Ha még nem láttad a Minner Befektetőkereső SHOW-t, nézd meg most, lásd a gyakorlatban is, hogy hogyan gondolkodnak a befektetési szakemberek!

Borítókép: Pixabay

Köszi, hogy olvasol! Gyere vissza többször is! Sikeres 2020-at!

Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.